Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- رسانه های داخلی در گزارش های امروز خود با اشاره به تعطیل شدن برنامه پرمخاطب 90، عملکرد صداوسیما را مورد بررسی قرار داده و از جولان کدهای دستوری ستاره مربع و ترویج بخت آزمایی در رسانه ملی انتقاد کرده اند.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز (25 فروردین ماه)روزنامه ها، تارنماها و خبرگزاری های داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب دلایل حذف برنامه 90 و جایگزینی آن با برنامه فوتبال برتر را مورد نقد و بررسی قرار داده و پاسخگویی درباره دلایل تعطیلی این برنامه را معیاری برای ارزش قایل شدن به شعور اجتماعی دانسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این رسانه ها همچنین با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر عملکرد صدا و سیما، از رسانه ملی با تعابیری همچون یک سازمان عریض و طویل مجمع ‌الجزایری با مدیریت غیر متمرکز نام برده و ابراز امیدواری کرده اند مشکلات این سازمان با تصویب طرح جدید اداره صدا و سیما حل شود.
علاوه بر این، رسانه های اصلاح طلب از جولان کدهای دستوری ستاره مربع در برنامه‌های مختلف تلویزیون و رویکرد هاشمی ستیزی در صدا و سیما انتقاد کرده اند.
رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیز از یک سو به تبعات حذف برنامه 90 برای صداو سیما سخن گفته و از سوی دیگر با اشاره به توقعات سلبریتی ها از تلویزیون آورده اند: عادل فردوسی پور خود را فرزند صداوسیما می‌داند، اما همین فرزند سلبریتی شده می‌خواهد پدرکشی کند و این وظیفه سازمان صداوسیماست که هر روز به سلبریتی ‌های خودساخته‌ اش مانند فردوسی ‌پور یادآوری کند که اگر من نباشم، شما نیز نخواهید بود.
این رسانه ها همچنین پدیده جدید سلبریتی-مجری را ساختارشکنی تلویزیون دانسته و این رسانه را جولانگاه سلبریتی های خودشیفته توصیف کرده اند. علاوه بر آن، رسانه های اصولگرا از اثرات روانی مخرب ترویج بخت آزمایی در رسانه ملی بر مخاطبان، سخن گفته و تب دکورسازی در برنامه های تلویزیونی را مورد انتقاد قرار داده اند.

رسانه های اصلاح طلب
.............................
**حذف 90 از برنامه های رسانه ملی
ابتکار زیر عنوان 'باید برای شعور اجتماعی ارزش قائل شد ' نوشت: برنامه «90» با وجود حواشی بسیار و اعتراض‌های فراوان نسبت به تعطیلی آن، تمام شد و قرار است برنامه «فوتبال برتر» به جای آن به حاشیه‌های بازی‌های لیگ فوتبال بپردازد. اما پایان یافتن برنامه 90 با وجود رای‌گیری مردمی و اتفاقات پیرامونش سوالات بسیاری را در افکار عمومی ایجاد کرد اما پاسخ دادن یا ندادن به این سوالات چقدر اهمیت دارد؟ ...زمانی که جشنواره جام‌جم در اسفند ماه برگزار شد، با وجود علنی شدن اختلافات میان فردوسی‌پور و علی فروغی، مدیر شبکه سه، شاید کمتر کسی به فکرش خطور می‌کرد که کمتر از یک ماه دیگر حتی اثری هم از دکور برنامه 90 باقی نماند اما اتفاقات آنطور که ما پیش‌بینی می‌کنیم، رخ نمی‌دهند. با وجود دریافت تندیس بخش تهیه ‌کنندگی برنامه‌های ترکیبی و تندیس نگاه مردمی توسط عادل فردوسی‌پور که نشان از موفقیت برنامه‌اش در نگاه سازمانی و همچنین اقبال بسیار زیاد از سوی جامعه بود، در روزهای پایانی سال 97 اعلام شد که «90» دیگر با اجرای فردوسی‌پور روی آنتن نخواهد رفت. حتی پس از تعطیلات نوروزی دکور این برنامه‌ هم به صورت کامل جمع شد تا همه از پایان یافتن این برنامه پرمخاطب مطمئن شوند. افکار عمومی اما نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت نبودند و اعتراض‌های‌شان همچنان ادامه دارد. پرسش‌های بسیاری در این میان مطرح شده که هنوز کسی به آن جوابی نداده است.

عماد افروغ، نویسنده و جامعه‌شناس در‌ گفت‌وگو با روزنامه ابتکار گفت: کسی نمی‌گوید یک‌ برنامه باید تا ابد دوام داشته باشد. برنامه‌هایی هستند که میانه کار یا دوره‌ای فعالیت می‌کنند و فعالیت‌شان به سرانجام می‌رسد. حالا یا تهیه‌کننده کناره‌گیری می‌کند یا مجری عوض می‌شود یا انقضاء مهلت صورت می‌گیرد و یا در این میان اتفاقی صورت می‌گیرد. فکر می‌کنم در مورد برنامه «90» اتفاقی صورت گرفته است. این حق مردم هست که بدانند. من هیچ داوری‌ای نمی‌کنم. اگر اطلاعاتی به حسب کنجکاوی‌ام پیدا کرده‌ام، آن‌ را افشا نمی‌کنم چون احساس می‌کنم طرفین یا حداقل یکی از طرفین راضی نباشد بنابراین اخلاقا اقتضا می‌کند من چیزی نگویم. به هر حال امیدوارم مواضعی که در گذشته صورت گرفته و حساسیتی که صورت گرفته و این گفت‌وگو محرکی باشد برای مسئولان ذی‌ربط که پاسخ بدهند چرا این برنامه تعطیل شد.

**لزوم نظارت بر عملکرد صدا و سیما
حجت الاسلام احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت ‌و گو با ایسنا با بیان این اعتقاد که صدا و سیما به یک سازمان عریض و طویل مجمع‌الجزایری تبدیل شده که مردم، مسئولان و کارکنان این سازمان از آن راضی نیستند ابراز امیدواری کرد که مشکلات این سازمان با تصویب طرح جدید اداره صدا و سیما حل شود... من فکر می‌کنم آنچه در بازنگری قانون اساسی برای صدا و سیما پیش بینی شده در طول 29 سال گذشته اراده‌ای بر اجرای آن نبوده است. در اصل 175 قانون اساسی سه محور مهم وجود دارد؛ یکی انتصاب رئیس توسط مقام رهبری که هر چند سال انجام می‌شود، دیگری نظارت بر صدا و سیما توسط هیأت نظارت منتخب سه قوه و محور سوم نیز این است که اداره، نظارت و خط و مشی صدا و سیما را قانون معین می‌کند اما در 29 سال گذشته این کار انجام نشده یعنی صدا و سیما 29 سال در اداره، نظارت و خط مشی بدون داشتن قانون اداره شده است... یکی از نقاط مثبتی که تلقی می‌شد این بود که چون رئیس صدا و سیما را رهبری تعیین می‌کند پس صدا و سیما زیر نظر رهبری است و اعتماد عمومی ایجاد می‌شد که رهبری بر این نهاد اشراف دارد. این در حالی است که ایشان فقط رئیس آن را تعیین می‌کنند. پس چه کسی بر این سازمان اشراف دارد؟... مجموع این مسائل باعث شده صدا و سیما مانند مجمع‌الجزایری اداره شود که معاونتی از جایی دستور بگیرد این کار را بکند یا نکند، در جای دیگر یک تهیه کننده نقش محوری دارد و برنامه دیگری هم مجری محور است. در واقع مدیریت صدا و سیما یک مدیریت متمرکز نیست، در حالیکه تصور مسئولین صدا و سیما این است که این مدیریت متمرکز است و این تمرکز نباید آسیب ببیند اما عملاً اینطور نیست.
(روزنامه مردم سالاری نیز این مطلب را بازتاب داد)

** جولان کدهای دستوری در برنامه‌های مختلف تلویزیون
خبر آنلاین در مطلبی با عنوان 'چه خبر از مدل جدید کسب ‌و کار توسکا؟' نوشت:به نظر می‌رسد که شرکت توسکا کدهای دستوری و سیستم ارزش افزوده را در ظاهر از برنامه‌های تلویزیونی کنار گذاشته و در اصل آن‌ها را در شکلی دیگر و در قالب یک مسابقه بار دیگر به مخاطبان عرضه کرده است. چند هفته‌ای بیشتر از ماجرای جنجالی کدهای دستوری و سرویس‌های ارزش افزوده که در برنامه‌های مختلف تلویزیون جولان می‌دادند و با هدف جایزه‌های میلیونی برای جیب مردم نقش‌هایی داشتند نمی‌گذرد. اتفاقی که توسط شرکت توسکا که این روزها در کارزار تبلیغاتی تلویزیون بی‌رقیب است آغاز شد و خیلی زود کد دستوری ستاره 3 مربع مانند ویروسی کشنده تمامی برنامه‌های تلویزیونی را فرا گرفت.البته فعالیت توسکا به همین مسئله خلاصه نمی‌شود و نباید از اپلیکیشن روبیکا غافل شد، در واقع بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی این شرکت در تلویزیون متمرکز بر اپلیکیشن روبیکاست.با این حال فراگیر شدن کدهای دستوری به شکلی غیرمنتظره در برنامه‌های مختلف تلویزیون و حواشی آن باعث شد تا خیلی زود ابهاماتی درباره سیستم *3# و سیستم ارزش افزوده شرکت توسکا مطرح شود، حال اما به نظر می‌رسد که توسکا ایده‌ای تازه را برای جایگزینی کدهای دستوری در نظر گرفته است که در ادامه آن را مرور می‌کنیم...به نظر می‌رسد که کدهای دستوری و سیستم ارزش افزوده شرکت توسکا از برنامه‌های تلویزیونی بر چیده نشده است و تنها در شکل و شمایلی دیگر و در قالب یک مسابقه که در بین عموم موجه‌تر هم هست بار دیگر از تلویزیون سر درآوردند که احتمالا سودآوری قابل توجه و مناسبی هم برای این شرکت دارند.

**هاشمی ستیزی در صدا و سیما
آرمان در مطلبی با عنوان 'صداوسیما از بیرون‌خط می‌گیرد' نوشت: برای برخی تغییر شرایط از درجه اهمیت برخوردار نیست و منافعشان در تداوم مسیری است که به‌ رغم اشتباه بودنش، آن را ادامه می‌دهند مانند هجمه به آیت‌ا... هاشمی که سال‌هاست ادامه دارد و پس از رحلت ایشان کاسبان تخریب هاشمی به اقدامات خود ادامه می‌دهند مانند سایت‌های دلواپسان و حتی صداوسیما! البته آنها هم حق دارند چرا که موضوعی برای نشان دادن عملکرد خود ندارند و اگر بخواهند به دولت نقدی وارد کنند با این سوال مواجه می‌شوند که چرا در قبال دولت‌های نهم و دهم که حامی آنها بودند سخنی بر زبان نمی‌آورند. بنابراین بهترین راه برای فرار از پاسخگویی هجمه به آیت‌ا... هاشمی حتی پس از رحلت ایشان است. از جمله هاشمی‌ستیزی‌های اخیر صداوسیما سانسور بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور است که به تحسین عملکرد آیت‌ا... هاشمی در آبادانی کشور پرداخته بود...البته تنها صداوسیما تداوم‌دهنده مشی تخریب آیت‌ا...‌هاشمی نیست و سایت‌های دلواپس هم همین رویکرد را دارند مانند جهان نیوز که از هر مسیری برای اتهام‌زنی به آیت‌ا... هاشمی استفاده می‌کند.

رسانه های اصولگرا
..........................
**توقعات سلبریتی ها از تلویزیون
مشرق نیوز در مطلبی با عنوان 'طغیان سلبریتی خودساخته' نوشت:این وظیفه سازمان صداوسیماست که هر روز به سلبریتی ‌های خودساخته‌ اش مانند عادل فردوسی ‌پور یادآوری کند که اگر من نباشم، شما نیز نخواهید بود... سلبریتی‌ها قوانین خاص خودشان را طلب می‌کنند و توقع دارند ذیل هر قانونی، تبصره‌ای نیز به‌نفع آنان نگاشته شود، اما این درحالی است که در ارتباطات سازمانی، تفاوتی میان سلبریتی و غیرسلبریتی وجود ندارد و طبق همین قواعد تنظیم شده است که اگر کارمندی از اصول سازمان تخطی کند، خیانت به سازمان و اهداف آن شمرده شده و لاجرم به خروج وی از سازمان منتهی خواهد شد. عادل فردوسی‌پور به‌عنوان دانش‌آموخته رشته مدیریت رسانه که حوزه اصلی آن نیز همین ارتباطات سازمانی است، از اصل ارتباطی‌– مدیریتی سر باز زده و به‌واسطه سلبریتی بودنش توقع دارد که یکی از همان تبصره‌های خیالی را برای او نیز تصویب و لحاظ کنند... عادل فردوسی‌پور به‌عنوان کسی که در دانشگاه، ارتباطات خوانده، خوب می‌داند که هنوز هم تلویزیون محبوب‌ترین رسانه جمعی است و او نیز مانند هرکس دیگری خواهان حضور در آن است. می‌توان نمونه رضا رشیدپور را به یاد آورد که از تلویزیون با منتی وصف ناشدنی رفت و با تکرار اصرارهای ملال ‌آوری توانست به سازمان صداوسیما برگردد، زیرا کسب‌ و کار سلبریتی تلویزیونی فقط در تلویزیون است. از این حیث، این قول عادل فردوسی‌پور را باید صادق شمرد که خود را فرزند صداوسیما می‌داند، اما همین فرزند سلبریتی شده می‌خواهد پدرکشی کند، درصورتی که نمی‌داند حیات و ممات رسانه‌ای خود را وابسته به تلویزیون است.

**تبعات حذف 90 از برنامه های صداو سیما
به گزارش صراط نیوز، مهدی شادمانی خبرنگار ورزشی رشته توییتی در توییتر خود درباره مسائل به وجود آمده بین فردوسی‌پور و میثاقی نوشته است که در بخشی از آن می خوانیم. فردوسی‌پور بعد از 20 سال حالا به پختگی‌ای رسیده که تحت تاثیر برنامه‌اش فوتبال مثل یک برلیان شفاف است. فساد دارد اما، فسادش از همه حوزه‌های دیگر عیان و فاش‌تر. با نود مسیری ساخت که الگوسازی را از رویش شروع کردند و نودهای حوزه دیگر ساختند که خب هیچ‌کدام موفقیت نود را نداشتند اما میثاقی گزارشگری که می تواند روزی نامبروان فری‌لنسرها باشد و به جای حسینی‌بای درآب فرورفته گزارش بگیرد یا خبرنگار نیوریورک ایران باشد حالا در مسیری دیگر قراردارد...زیاده گویی شد. حالا نود نیست و میثاق پرچ میز شده. این روزها قضاوت‌های زیادی در مورد رفتار میثاقی شده اما قصد ورود به آن را ندارم. فقط می‌بینم که صدا وسیما رونالدو را بیرون گذاشته و محمدصلاح را دفاع آخر بازی گرفته. استعدادهای میثاقی پشت میز نابود می‌شوند و صدا وسیما بی عادل ریزش بیننده ثابت 20ساله دارد. این‌ها اولین ضربه را به صدا و سیما می‌زند و چون رقیب ندارد آتشش دامن جای دیگر را هم می‌گیرد.کسی دلش می‌سوزد باید اینجا کاری کند بعد دودش به چشم فوتبال می‌رود که نود پایین نیامده صدای فسادش درآمده،حتما مخاطبان عادت کرده تلویزیون متضرران بعدی هستند و دست آخر ‌فردوسی‌پور و ‌میثاقی این بازی هیچ برنده‌ای ندارد حتی مدیران تصمیم‌گیرنده، یک بازی همه سر باخت است با نابودی دوستاره ستاره‌هایی که می‌شد و می‌شود با ادامه درخشش در جای خودشان همه معادلات بالا را معکوس ‌کنند.
(انصاف نیوز نیز بازنشر داد)

**ترویج بخت آزمایی در رسانه ملی
'ترویج فرهنگ ملکم‌خانی در صداوسیما' عنوان مطلب روزنامه فرهیختگان است که در بخشی از آن می خوانیم: ماجرای ملکم خان و قرارداد انحصاری راه ‌اندازی قمارخانه در ایران، بدون تعارف وضعیت برنامه ‌سازی این روزهای صدا‌وسیما است که به‌صورت انحصاری کار بازرگانی همه اپلیکیشن‌ها را برای چند سال به شرکتی واگذار کرده تا با ساخت برنامه‌های مشارکتی و از طریق ستاره مربع یا روبیکیو، اثرات روانی مخرب بر اقشار مختلف جامعه بگذارد و فضیلت تلاش و کار را نادیده بگیرد و به احیای بخت‌آزمایی و نهادینه کردن «فرهنگ لاتاری» اقدام کند؛ البته بخشی از درآمد حاصل‌شده را نیز جهت ترویج فرهنگ به صداوسیما می‌پردازد! آیا این شرایط غیر از بازگشت فرهنگ ملکم خانی در دوره ناصرالدین‌شاه به عرصه فرهنگ عمومی از طریق سازمان صداوسیما است؟ و درحالی‌که ناصرالدین شاه قاجار براساس نظر روحانیون قرارداد لاتاری را باطل کرد و با میرزا ملکم خان به دلیل عدم لغو قرارداد برخورد کرد، آقایان مسئول در صدا‌وسیما با کدام مجوز شرعی از علما اقدام به ساخت چنین برنامه‌هایی می‌کنند و اساسا برای ورود به کارهای اقتصادی مجوز شرعی خود را از چه کسی دریافت کرده‌اند؟
این گزارش در ادامه افزود:ضمن اینکه باید بپذیریم چنین قراردادهایی حاکمیت را در عرصه فرهنگی عملا خلع ید می‌کند و برنامه‌هایی از جنس روبیکیو و ستاره مربع علاوه‌ بر اینکه قمار است، خود محور فعالیت فرهنگی و اساس ساخت فرهنگ اجتماعی است. برنامه‌هایی که با پول این ستاره‌مربع‌ها، ساخته می‌شود و به دلیل پرداخت‌های سنگین سلبریتی‌ها را به تلویزیون می‌آورد و در ظاهر باب میل مدیران صداوسیما برنامه‌سازی می‌شود، خود زمینه‌ساز ادامه حاکمیت همان سلبریتی‌ها در عرصه سینما نیز هست و با پرداخت‌های سنگین از سوی اسپانسرهای دیگر، همین سلبریتی‌ها در سینما با وضعیتی متفاوت از آنچه در تلویزیون ساخته‌اند، مجددا آن‌طور که خود می‌خواهند فیلم می‌سازند و مجدد آن‌طور که می‌بینید فرهنگ اباحه گری را باب می‌کنند.

**تب دکورسازی در برنامه های تلویزیون
روزنامه صبح نو در مطلبی با عنوان ' تب‌ دکورسالاری'نوشت: درباره دکورسازی در برنامه‌های تلویزیون حرف‌های زیادی وجود دارد که بخشی از آن فنی، بخشی هنری و البته مقداری از آن هم محتوایی است اما در یکی، دو سال اخیر به نظر می‌رسد با پدیده جدیدی در موضوع دکور برنامه‌های تلویزیونی روبه‌رو شده‌ایم. به نظر می‌رسد به عصر دکورزدگی و دکورسالاری رسیده‌ایم! برخی از تولیدات سیمای جمهوری اسلامی تقریباً جز دکور خاص -جدای از مثبت یا منفی بودن- هیچ‌چیز دیگری ندارند. نه پای ایده‌ای جدید درمیان است، نه فرمی تازه در برنامه‌سازی. فقط و فقط دکور متفاوت است که قرار است مخاطب را جذب برنامه کند؛ حتی در پیش‌خبرهای این برنامه‌ها بیش از آن‌ که به محتوای آن‌ها اشاره و مانور داده شود، به دکور خاص آن‌ها اشاره می‌شود. اگر «خندوانه»، «دورهمی» و «عصرجدید» سراغ دکورهای بعضاً آن‌چنانی می‌روند، کاملاً در فرم آن‌ها تعریف شده و منطقی به نظر می‌رسد. مشخص است که دکور در خدمت محتواست، نه محتوا در خدمت دکور!
این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت:به یاد بیاورید برنامه‌هایی که در همین چند هفته و چند ماه پیش به روی آنتن رفتند. «تب‌تاب» یکی از این برنامه‌هاست که به شکلی عجیب اسیر این پدیده شده است. گویا سازندگان برنامه ایده و پولی برای یک دکور متحرک داشته‌اند و سپس براساس آن طرح یک برنامه را نوشته‌اند! دکوری که ظاهراً هزینه میلیاردی روی دست سازندگان گذاشته و غیر از آن هیچ اتفاقی نیفتاده است. مشخص نیست اینکه با چند پیامک شیب و محل استقرار مهمان برنامه کمی تغییر کند، چه جذابیتی دارد! اما یکی از آخرین نمونه‌های این برنامه‌ها، «پل فروردین» در شبکه دو بود. این برنامه در ایام نوروز پخش شد. در زمان معرفی این برنامه توجه زیادی بر دکور خاص آن شد اما وقتی ویژه‌‌برنامه شبکه دو به روی آنتن رفت، مخاطبان با یک استودیو که سراسر پرتی و بدون استفاده بود، مواجه شدند. ظاهراً این روند قرار است ادامه‌دار باشد و باید در آینده هم منتظر تولید برنامه‌هایی باشیم که بیش از هرچیزی، برگ برنده آن‌ها دکورشان است. هرچند در همین امر هم موفق نیستند.

** ساختارشکنی تلویزیون با پدیده جدید سلبریتی-مجری
در گزارش تارنمای راه دانا از حال و هوای این روزهای رسانه ملی می خوانیم: فرایند سلبریتی محوری صداوسیما تمامی ندارد، سازمانی که فراموش کرده باید مجری پرورش دهد، یعنی کسی که برای کار اجرا آموزش دیده باشد، مجری کسی است که قاب تلویزیون را می شناسد، تفکرات سازمان و چارچوب های قانونی آن را می داند، برنامه ای اگر در تلویزیون ساخته می شود قطعا موضع یا موضوعاتی دارد که اقتضا می کند کسی آن را اجرا کند که به این مسائل اشراف داشته باشد.مجری کسی است که اگر برنامه سازی او را برای اجرا انتخاب می کند، پیش از روی آنتن بردن برنامه براساس موضوع و سبک برنامه مجری را انتخاب می کند و پس از آن مجری خود را موظف می داند که در آن زمینه تحقیق و مطالعه کند تا بتواند از عهده اجرا به خوبی بر بیاید و به دل مردم بنشیند.مدتی است که صداوسیما برنامه های مجری محور فراوانی تولید می کند و از بازیگران و فوتبالیست ها و حتی دیده شده که از افرادی که یکبار در برنامه ای مانند خندوانه استندآپ اجرا کرده اند برای کار اجرا استفاده می کند؛ این مدل برنامه ها که معمولا مخاطب های فراوانی هم دارند نیازمند مجری هایی هستند که به کار اجرا مسلط باشند و آداب اخلاقی و اجتماعی را نیز کاملا به جا آورند اما متاسفانه اخیرا می بینیم که به دلیل استفاده نکردن از مجری های متخصص اتفاقاتی در این برنامه های تلویزیون می افتد که تاثیری منفی بر جامعه می گذارد و بسیاری از مردم را آزرده می کند.یکی از دلایلی که صداوسیما دچار این ضعف بزرگ شده این است که چند سالی است یک مجری جدیدی را تربیت نکرده و چهره تازه ای را به مردم معرفی نکرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: تلویزیون جولانگاه سلبریتی های خودشیفته ای شده است که فضای جامعه را از مانیفست های بی اساس خود پر کرده اند، این روند اگر ادامه پیدا کند شاهد یک الگوسازی غلط در جامعه خواهیم شد چون باید پذیرفت که به هر حال یک طیف از جامعه ممکن است از این افراد الگوبرداری کنند و این اتفاق برای جامعه خطرناک خواهد بود و در آینده ای نزدیک شاهد یک بیماری فراگیر خواهیم بود که شاید نتوان به راحتی آن را درمان کرد، آیا بهتر نیست برای یک بار هم که شده قبل از ابتلا به یک مسئله از آن پیشگیری کنیم؟سلبریتی هایی که به راحتی در مورد هر چیزی اظهار فضل می کنند و تفکرات خود را به جامعه و مردم تزریق می کنند به مراتب می توانند از عدم آگاهی خطرناک تر باشند؛ چرا که دانش غلط بسیار خطرناک تر از نداشتن دانش است؛ این افراد اگر صلاحیت الگو شدن در اجتماع را داشتند قطعا دست به کاری نمی‌ زدند که در آن هیچ گونه تخصصی ندارند.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**1181**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه هاي داخلي عملكرد رسانه ملي حذف برنامه 90

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۳۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدهای سفر اردوغان به عراق

یکی از روزنامه نگاران نزدیک به اردوغان که در سفر به عراق او را همراهی می‌کند، به اهداف و انتظارات این سفر اشاره کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق، یکی از اهداف دیپلماتیک مهم در روابط آنکارا – بغداد است که به مدت 6 ماه، برای برنامه‌ریزی آن، کار شده است.

عبدالقادر سلوی تحلیلگر حریت و یکی از روزنامه نگاران نزدیک به اردوغان که در سفر به عراق او را همراهی می‌کند، به اهداف و انتظارات این سفر اشاره کرده است.

بدیهی است که سلوی، به عنوان یک روزنامه نگار طرفدار اردوغان، از منظر منافع ملی ترکیه به این سفر پرداخته است. با این حال، مطالعه این سطور، می‌تواند نشان دهد که ابعاد امنیتی و انتظارات اغراق‌آمیز ترکیه از سران عراق، تا چه اندازه برجسته است.

عراقی که می‌شناختم
در حالی که شما این سطور را می‌خوانید، من با رئیس جمهور اردوغان در سفر به عراق همراه او هستم. پیش تر من عراق را در هر دو دوره دیدم. هم بغداد قبل از اشغال آمریکا را می‌شناسم و هم بغداد بعد از اشغال را. هم در زمان صدام از عراق دیدن کردم و هم از عراقِ پساصدام.


در زمانی که صدام حسین در اوج قدرت خود بود، من اجلاس سران اتحادیه عرب را در بغداد تماشا کردم. بغداد، شهر رویاهای من، در آن دوران واقعاً می‌درخشید. اما زمانی که بعد از اشغال آمریکا دوباره به آنجا رفتم، به معنای واقعی کلمه اندوه در دلم منفجر شد. 

وقتی منطقه سبز را ترک کردم، متوجه شدم که محله ‌های شیعه‌نشین و سنی ‌نشین را با حصارهای سیمی احاطه کرده ‌اند، خیابان ‌هایی را دیدم که مردم با تفنگ در خودروهای باز گشت‌زنی می‌ کردند و زمانی که بغداد را مانند غزالی زخمی تجسم کردم، نتوانستم جلوی اشک‌ هایم را بگیرم. بغداد بهترین درس را به من آموخت. این درس را به من یاد داد که بفهمم اشغال و جنگ داخلی به خاطر حضور آمریکا چیست.

حالا ما با یک افق سیاسی نوین به نام چشم‌انداز سودانی روبرو هستیم. بغداد در تلاش است تا دوباره روی پای خود بایستد. تلاش‌های نخست وزیر سودانی تأثیر زیادی در این امر دارد. سفر رئیس جمهور اردوغان در چنین شرایط مناسبی انجام می‌شود.

مدل توسعه منطقه ای
روابط ترکیه و عراق در جهت مثبتی در حال توسعه است و در مسیر تبدیل شدن به یک الگوی منطقه‌ای است. هاکان فیدان وزیر امور خارجه این موضوع را «چشم‌انداز توسعه منطقه ای» تعریف کرد.

دو کشور تنها در مورد مبارزه با تروریسم صحبت نمی‌کنند. ما با چشم‌انداز منطقه‌ای مبتنی بر توسعه مشترک عمل خواهیم کرد. به همین دلیل، هیئت اردوغان، تنها به دنبال امنیت و دیپلماسی نخواهد بود و کمیته‌های مشترک ایجاد خواهد شد.

بر اساس توافقات صورت گرفته، کمیته‌های مشترکی بین ترکیه و عراق در زمینه‌های تجارت، کشاورزی، انرژی، آب، بهداشت و حمل و نقل ایجاد خواهد شد. ریاست کمیته‌ها بر عهده وزرا خواهد بود. در منطقه ما که به حوزه فعالیت تروریسم و جنگ داخلی معروف است، هدف این است که رونق و توسعه را وجه مشترک قرار دهیم. 

یکی از مهم‌ترین گام‌های بین ترکیه و عراق پروژه «مسیر توسعه» خواهد بود. مبدا آن از بصره، بندر بزرگ فاو شروع می‌شود، از اوواکوی وارد خاک ترکیه می‌شود و از آنجا به اروپا می‌رسد. امارات متحده عربی نیز به این پروژه علاقه‌مند است. پیش‌بینی می‌شود پروژه «مسیر توسعه» که مسیر تجارت را تغییر می‌دهد، با سفر اردوغان شتاب قابل توجهی پیدا کند.

خط لوله نفت
خط لوله نفت کرکوک - جیهان بین ترکیه و عراق بر اثر حملات داعش آسیب دید. مدتی بود که به دلیل عوامل دیگر کار نمی‌کرد. وزارت نفت عراق اعلام کرد که این خط لوله آماده افتتاح است.

آب دجله و فرات
در این سفر، بحث آب هم مطرح است. موضوعی که از زمان صدام حسین در دستور کار بوده است. این موضوع به دلیل خشکسالی به یک دستور کار بسیار مهم تبدیل شد. عراق خواستار توافق در مورد آب است. اما من نمی‌دانم که دو کشور، چه راهی را برای توافق آبی طی خواهند کرد.

عملیات نظامی در عراق
یکی از نکات مهم سفر رئیس جمهور اردوغان به عراق، «عملیات عراق بزرگ» علیه پ.ک.ک است. عراق گام مهمی در این راستا برداشته است. او پ‌ک‌ک را یک سازمان ممنوعه اعلام کرد. اما برای اعلام این سازمان به عنوان یک سازمان تروریستی باید به تصویب مجلس برسد.

ما منتظریم تا این قدم برداشته شود. زیرا پ.ک.ک سرزمین آنها را نیز تهدید می‌کند. همانطور که ابراهیم کالین، رئیس MİT در جریان سفر خود به بغداد گفت، ما پ‌ک‌ک را ناتوان کرده‌‌ایم و نمی‌تواند در خاک خودمان اقدامی انجام دهد، اما این گروه تروریستی مقدار مشخصی از زمین‌ را در عراق کنترل می‌کند.

پ ک ک با استفاده از خاک عراق دست به اقدامات تروریستی در سوریه و عراق می‌زند. پ.ک.ک تهدید امنیتی و مشکل بقای عراق و همچنین مشکل ماست.

رئیس جمهور اردوغان قبلاً گفته است: «ما در شرف تکمیل دایره‌ای هستیم که امنیت مرزهای ما با عراق را تامین کند. امیدوارم تابستان امسال ما مشکل مرز عراق را برای همیشه حل کرده باشیم».

پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی همه جانبه علیه پ.ک.ک انجام خواهد شد. مفهوم این عملیات متفاوت خواهد بود. زیرا ما قصد داریم این عملیات را همراه با دولت مرکزی بغداد، اربیل و حشد الشعبی انجام دهیم.

عملیات عراق که با پشتیبانی نیروی هوایی انجام می‌شود توسط نیروهای مسلح ترکیه بر روی زمین انجام می‌شود. هدف ایجاد یک خط امن در عمق 30 تا 40 کیلومتری از مرز 378 کیلومتری عراق است.

حملات به پایگاه‌های ما در 22 تا 23 دسامبر و 24 ژانویه، ایجاد یک منطقه حائل را اجتناب ناپذیر کرد. استراتژی متفاوتی در عملیات برنامه‌ریزی شده نسبت به موارد قبلی دنبال خواهد شد.

دولت مرکزی عراق و حشد الشعبی کنترل برخی مناطق را برعهده خواهند گرفت و اربیل امنیت برخی مناطق را تامین خواهد کرد. به همین دلیل، قرار است در سفر رئیس جمهور اردوغان «مرکز عملیات مشترک» ایجاد شود.
1- با شروع عملیات، مرز عراق و سوریه به طور همزمان تحت کنترل در خواهد آمد. بنابراین، پ.ک.ک امکان انتقال نیرو در مرز عراق و سوریه را از دست می‌دهد. این ماموریت قرار است توسط دولت مرکزی بغداد و حشد الشعبی انجام شود. ترکیه در سطح تامین نیرو پشتیبانی خواهد کرد.

2- در سلیمانیه، سنجار و اردوگاه مخمور علیه پ.ک.ک تدابیری اتخاذ خواهد شد. دولت مرکزی عراق و اربیل پشتیبانی اطلاعاتی را انجام خواهند داد. آنها در برابر تهدیدات سلیمانیه تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان همکاری خواهند کرد.

خانواده بارزانی اصرار زیادی برای سفر رئیس جمهور اردوغان به اربیل داشتند و اردوغان هم موافقت کرد. همکاری ترکیه و اربیل، پیامی هم برای اتحادیه میهنی کردستان و بافل طالبانی در سلیماینه دارد که به همکاری با پ.ک.ک ادامه داده است. ترکیه کشوری است که به دوستان خود اعتماد و در دشمنان خود ترس ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی ۱۱ اردیبهشت اعلام می‌شود
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • سپاه پاسداران مسئولیت سنگین و رسالت خطیری بر عهده دارد
  • ماجرای برنامه فیتیله از زبان عمو قناد پس از ۱۰ سال + فیلم
  • ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش
  • شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
  • شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
  • اجرای ضرب زورخانه ای هنرمندان نوجوان در برنامه صبحگاهی تلویزیون (فیلم)