Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از تصمیم دادگاه بین‌المللی لاهه مبنی بر عدم بررسی جنایات جنگی صورت گرفته توسط نیروهای آمریکایی در این کشور ابراز تاسف کرد. ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در حالی که دولت افغانستان و سازمان ملل کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای آمریکایی در این کشور را نادیده می‌گیرند تلاش‌های دادگاه لاهه برای بررسی جنایات جنگی آمریکا امیدواری هایی را برای قربانیان این جنایات در افغانستان ایجاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دادگاه بین‌المللی لاهه نیز به دلیل زورگویی‌های آمریکا تصمیم خود برای بررسی جنایات جنگی صورت گرفته از سوی نیروهای آمریکایی در افغانستان را پس گرفته و تحقیقات در این زمینه را متوقف کرده است.

اخیرا دادگاه لاهه درخواست برای رسیدگی به جنایات جنگی در افغانستان را در کرده که این موضوع واکنش نهادهای حامی حقوق بشری در این کشور را نیز برانگیخته است.

ثبت یک میلیونی شکایت از جرایم جنگی در افغانستان در دادگاه بین‌المللی لاهه لغو روادید دادستان لاهه به دلیل بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان

کمیسیون حقوق بشر افغانستان ضمن ابراز تاسف از تصمیم دادگاه لاهه تاکید کرده است که رد درخواست تحقیقات برای بررسی جنایات جنگی در افغانستان قربانیان را مایوس کرده و به نهادینه شدن فرهنگ معافیت کمک خواهد کرد.

«سیما سمر» رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان به لزوم ادامه تلاش‌ها برای تامین عدالت در حق قربانیان و پاسخگویی برای جنایات جنگی و نقض حقوق بشری در این کشور تاکید کرد.

در این بیانیه به هزاران شکایت و مدارک جمع آوری شده از سوی خانواده‌های قربانیان در افغانستان نیز اشاره شده که برای دادخواهی در دادگاه بین‌المللی لاهه رسیده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان تصریح کرد، از آنجایی که نهادهای قضایی افغانستان نتوانسته و یا نخواسته‌اند که عاملان جنایات جنگی و نقض حقوق بشری را به محاکمه بکشد نیاز است تا دادگاه لاهه مسئولیت خود را در راستای این اهم انجام دهد تا عدالت تامین شود، فرهنگ معافیت خاتمه یابد و پاسخگویی در این کشور نهادینه شود.

حمایت «عبدالله عبدالله» از ثبت جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در دادگاه لاهه مصاحبه| رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان: حضور نیروهای خارجی زمینه‌ساز نقض حقوق بشر است

این در حالی است که دولت افغانستان اساسنامه دادگاه لاهه را پذیرفته است اما فعالیت‌های دادگاه بین‌المللی لاهه برای برررسی جنایات جنگی و نقض حقوق بشری در افغانستان به دلیل تهدیدات مقامات آمریکایی متوقف شده است.

«نعیم نظری» رئیس شبکه جمعه مدنی افغانستان به «جمهور» گفت: در افغانستان جنایات‌های جنگی و نقض حقوق بشری بسیاری صورت گرفته اما رسیدگی به چنین مسائلی نیازمند حضو دادگاه بین‌المللی جرایم در این کشور است.

وی افزود: از یک سو دولت افغانستان اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) را پذیرفته و نسبت به آن تعهد دارد و از سوی دیگر نیز دادگاه لاهه توانایی و ظرفیت برای رسیدگی به جرایم جنگی صورت گرفته در این کشور را ندارد.

در پی افزایش شکایت‌ها از جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در سال های گذشته دادگاه بین‌المللی لاهه تصمیم گرفت تا این موضوع را بررسی کند و در نتیجه هزاران شکایت در این دادگاه به ثبت رسید.

سنای افغانستان: عوامل کشتار غیرنظامیان در عملیات‌های نظامیان آمریکایی محاکمه شوند روایت تکان دهنده از کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای وابسته به سیا در افغانستان

این در حالی است که کشتار غیرنظامیان افغان از سوی نیروهای آمریکایی در علمیات‌های شبانه و حملات هوایی در افغانستان همچنان ادامه دارد اما دادگاه لاهه برای عدم بررسی این جنایات تسلیم زورگویی‌های آمریکا شده است.

این موضوع واکنش شماری از نهادهای حامی حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل را نیز برانگیخته است.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۵۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو هزار روانشناس جهان جنایات اسرائیل را محکوم کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، بیش از دو هزار روانشناس و مشاور از سراسر جهان در نامه‌ای خطاب به گوترش، دبیر کل سازمان ملل و لاگدامئو، رئیس کمیسیون مقام زن سازمان ملل، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی نسبت به مردم غزه خصوصاً زنان و کودکان بی گناه را محکوم کرده و خواستار اخراج فوری رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن آن سازمان شدند.

در این بیانیه که به صورت نامه برای افراد مذکور ارسال شده است، روانشناسان از بی توجهی سازمان‌های جهانی نسبت به سلامت روان زنان و کودکان غزه ابراز نگرانی شدید کردند و بر لزوم اخراج اسرائیل از کمیسیون مقام زن تاکید کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

امروز سوال مهم روانشناسان دنیا این است که آیا کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد تنها برای کشورهای معدودی است و ملت غزه و زنان و کودکان آن، در این سازمان جایگاهی ندارند؟ آیا اعضای محترم کمیسیون مقام زن تاکنون در مورد سلامت روان زنان و کودکانی که روز خود را با صدای بمب و آتش و گلوله شروع می‌کنند فکر کرده‌اند؟

چگونه است که این رژیم با همه این تجاوزهای هولناک، هنوز در این کمیسیون عضویت داشته و با دستان آغشته به خون بیش از ۲۵ هزار زن و کودک بی‌گناه از حقوق زنان و کودکان سخن می‌گوید؟ ادعای حقوق زنان دارد، در حالیکه حدود ۷۰ درصد کشته شدگان جنگ در غزه زنان و کودکان بی‌گناه هستند! آیا چشم‌ها و گوش‌های سازمان ملل که سازمانی بین المللی است، بر این جنایت هولناک بسته شده است؟

این جنایات، عملکرد خارج از چارچوب‌های انسانی رژیم صهیونیستی و اشغالگر، کذب بودن رویاهای اروپایی و آمریکایی برای نظم نوین جهانی و آرمانهای آنان را نیز معلوم کرده و نشان می‌دهد، آرمانهای توسعه پایدار و تلاش‌های صندوق‌های وابسته به سازمان ملل متحد، صرفاً برای مدیریت کردن کشورهای ضعیف‌تر نوشته می‌شود. ۶ سال دیگر که در ارزیابی دستیابی به اهداف توسعه پایدار (۲۰۳۰)، به عدم تحقق آن رسیدید و نتایج نشان داد که کشورها در اجرای آن با شما همکاری نکرده و نمی‌کنند، خاطرات این رسوایی‌های بزرگ را به خاطر بیاورید و دلیل عدم اعتماد کشورها به سازمان ملل و صندوقهای وابسته به آن را به درستی تشخیص دهید.

ما روانشناسان با هشدار نسبت به وضعیت سلامت روان مردم و خصوصاً زنان و کودکان غزه، شما را نسبت به اعتبار سازمان ملل و خطر عدم مقبولیت جهانی این سازمان بیم داده و سریعاً و قویاً خواهان اخراج هرچه سریع‌تر این رژیم منحوس و جعلی از کلیه صندوقهای وابسته به سازمان ملل متحد و در کمترین واکنش اخراج آن از کمسیون مقام زن و نیز پیمان نامه حقوق کودکان هستیم.

شایان ذکر است روانشناسان مختلفی از کشورهای ایران، هند، پاکستان، کانادا، بلژیک، افغانستان، عراق، کویت، بحرین، سوریه، مالزی، اندوزی، سوئد و … این بیانیه را امضا کرده اند.

کد خبر 6062754 علی قدمی

دیگر خبرها

  • تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه
  • کرملین: همه عاملان جنایت‌های اوکراین باید مجازات ‌شوند
  • مدعیان حقوق بشر به برقراری آتش‌بس در غزه کمک کنند
  • جنایات جنگی پی‌درپی صهیونیست‌ها
  • غزه به نمایشگاه جنایات جنگی نوین در جهان تبدیل شده است
  • حماس خواستار پایان سکوت دادگاه لاهه دربرابر جنایات صهیونیست‌ها شد
  • هشدار رئیس سابق کمیسیون اروپایی درباره وقوع جنگی بزرگ
  • دو هزار روانشناس جهان جنایات اسرائیل را محکوم کردند
  • تجمع غیرت در محکومیت جنایت صهیونیست ها در مازندران برپا می شود
  • تجمع غیرت در محکومیت جنایت صهیونیستی ها در مازندران برپا می شود