Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@21:06:21 GMT

نقشه پهنه بندي سيل خيزي مشهد در دست تهيه است

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۵۶۶۲

نقشه پهنه بندي سيل خيزي مشهد در دست تهيه است

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- رئيس اداره مخاطرات زمين شناسي اداره کل زمين شناسي و اکتشافات معدني شمال شرق گفت: در پي جاري شدن سيل در خراسان رضوي، کارشناسان اين دستگاه تهيه نقشه خطر سيل شهرستان مشهد را به منظور پيشگيري و مديريت بحران آغاز کردند.

هادي شريفي روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در تهيه اين نقشه، بستر اوليه رودخانه هاي شهرستان مشهد طي 50 سال گذشته شناسايي و تفکيک شده، حوضه آبريز هر يک از اين رودخانه ها مشخص و حجم سيلابشان نيز محاسبه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: بعد از جمع آوري اين مشخصه ها، نقشه رودخانه هاي منتهي به شهر مشهد بر روي نقشه کنوني قرار گرفت تا نقاط پرمخاطره يا بستر رودخانه هايي که در نتيجه ساخت و ساز تنگ يا پوشيده شده است مشخص و در نهايت، نقاط مستعد آبگرفتگي در مشهد تعيين شود.
رئيس اداره مخاطرات زمين شناسي اداره کل زمين شناسي و اکتشافات معدني شمال شرق گفت: استعلام نقشه مخاطرات زمين شناسي شهري در همه ساخت و سازها از بروز حوادث پيشگيري مي کند اما بيشتر سازندگان قبل از ساخت، مشخصات محدوده اي که قصد ساخت و ساز در آن دارند را از اداره کل زمين شناسي استعلام نمي کنند.
شريفي افزود: بهتر است شهرداري مشهد قبل از صدور پروانه ساخت، سازندگان واحدهاي مسکوني را ملزم کند که از اين اداره کل، مطالعات زمين شناسي منطقه مورد نظر را استعلام کنند.
وي اضافه کرد: نقشه پهنه بندي سيل خيزي شهرستان مشهد پس از تکميل در اختيار مديريت بحران استانداري خراسان رضوي قرار مي گيرد تا در پيشگيري از بروز خسارات براي حوادث بعدي استفاده شود.
سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور مسئوليت مطالعات مربوط به زمين شناسي و اکتشافات معدني، شناخت آبهاي زير زميني، مطالعات زمين شناسي مهندسي و تحقيقات آزمايشگاهي در اين خصوص را در سراسر کشور بر عهده دارد.
اداره کل زمين شناسي و اکتشافات معدني منطقه شمال شرق در سال 1369 تحت عنوان `مديريت شمال خاوري` تأسيس شد که يکي از مناطق پنج گانه سازمان مرکزي در تهران است که در مرحله نخست راه اندازي و توسعه دفاتر منطقه‌اي و در راستاي اهداف کلي سازمان زمين شناسي کشور با ديد منطقه اي تاسيس و راه اندازي شده است.
هم اکنون سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني کشور داراي 16 مرکز منطقه اي در سراسر کشور است و اداره کل منطقه شمال شرق پس از تهران و کرج، بزرگترين اداره کل منطقه اي زمين شناسي و اکتشافات معدني در گستره کشوري است.
1922/7489
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فضلی عصر دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اشاره به ویژگی‌های اقلیمی و جغرافیایی شهرستان ورزقان، به ظرفیت‌های معدنی این شهرستان اشاره نمود و با بیان این که بیشترین معادن استان آذربایجان شرقی در ورزقان قرار دارد، اظهار داشت: معدن مس سونگون، معدن طلای اندریان، معدن طلای مزرعه شادی و معدن سنگ‌آهن آوان تنها بخشی از معادن غنی شهرستان ورزقان است، اما با این وجود تعدادی از ادارات مرتبط با معادن در شهرستان حضور ندارند.

وی با بیان این که علی‌رغم تمام استعدادی اقلیمی و ظرفیت‌های معدنی، ورزقان از شهرهای محروم استان به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: مردم شهرستان ورزقان آن‌گونه که باید نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های شهرستان و امکانات پیرامونی آن از جمله اشتغال و عوارض آلایندگی معادن بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام فضلی در ادامه گزارشی از وضعیت راه‌های روستایی ارائه نمود و خاطرنشان کرد: برخورداری راههای روستایی آسفالته از تراز استانی عقب تر می‌باشد.

وی به فقدان تجهیزات پزشکی در بیمارستان ورزقان اشاره و با بیان این که بخش قابل‌توجهی از بیماران برای بیشتر مراجعات به شهرهای هم‌جوار هدایت می‌شوند! یادآور شد: علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی و استعدادهای شغلی؛ متأسفانه امکانات بیمارستان در حد و اندازه یک درمانگاه است و ورزقان از زیرساخت‌های آموزشی، درمانی و رفاهی کمتری برخوردار است.

حجت‌الاسلام فضلی با اشاره به این که ضعف در زیرساخت‌های درمانی، آموزشی و رفاهی باعث شده تا حتی شاغلین این منطقه نیز به شهرهای هم‌جوار مهاجرت نمایند و در رفت‌وآمد باشند، خاطرنشان کرد: کمبود امکانات ورزشی نیز از دیگر مشکلاتی است که پیگیری‌های متعددی از سوی دفتر امام‌جمعه در این زمینه صورت‌گرفته است.

وی در اشاره به ظرفیت‌های باشگاه فرهنگی و ورزشی مجتمع مس ورزقان، با بیان این که تقویت ورزش‌های پایه شهرستان کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: علی‌رغم تمام پیگیری‌ها برای تجهیز و تقویت امکانات ورزشی شهر ورزقان و روستاهای مستعد، همچنان با بی‌توجهی نسبت به این موضوع مواجه هستیم.

امام‌جمعه ورزقان انتقال دفتر باشگاه فرهنگی ورزشی مجتمع مس از تبریز به ورزقان را یکی از راه‌های فعال‌سازی ظرفیت‌های ورزشی عنوان کرد و ابراز داشت: متأسفانه شهرستان ورزقان فاقد استخر است و جوانان و نوجوانان این شهر برای ورزش شنا به تبریز و اهر مراجعه می‌کنند.

وی کمبود فضای آموزشی و ضعیف‌بودن سازه‌های مدارس را از دغدغه‌های آموزشی ورزقان توصیف نمود و تصریح کرد: کمبود آب شرب در ایام تابستان از چالش‌های بسیاری از روستاهای ورزقان است؛ به‌گونه‌ای که در ایام تابستان برای انتقال آب شرب از تانکر استفاده می‌شود؛ ضمن تقدیر از تسریع فرایند تأسیس مجتمع آب‌رسانی شهرستان ورزقان، باید گفت این ظرفیت تنها ۸۸ روستای این منطقه را پوشش داده، بااین‌وجود تعدادی از روستاها همچنان با دغدغه آب شرب روبرو خواهند بود.

حجت الاسلام فضلی یادآور شد: باتوجه‌به حضور ۸ هزار نیروی کار در معدن مس ورزقان؛ تقویت خدمات رفاهی، بهبود امکانات درمانی و تجهیز بیمارستان از انتظاراتی است که همراهی مسئولان معدن مس را می‌طلبد؛ ساخت شهرک مسکونی کارکنان مس یکی از راهکارهایی است که در عین تقویت و توسعه خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی منطقه، مشکلات رفت‌وآمدهای این عزیزان را نیز برطرف می‌کند.

امام‌جمعه ورزقان به ویژگی‌های معدن طلای اندریان نیز اشاره و ضمن انتقاد از عدم کنترل و ضعف نظارت مسئولان در صیانت از آثار معدنی، اظهار داشت: از سال ۹۷ تا به امروز بیش از ۳۰ نفر در حفاری‌های غیرمجاز اندریان جانشان را ازدست‌داده‌اند؛ علی‌رغم غارت اموال و انفال توسط حفاران غیرمجاز، متأسفانه برخوردهای بازدارنده‌ای توسط مسئولان ذی‌ربط صورت نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام فضلی با تأکید بر این که حفاری‌های غیرمجاز مشکلات اجتماعی پیرامونی فراوانی را در منطقه ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: باید شورای تأمین شهرستان و استان برای حفاظت از منطقه و جان مردم اقدام جدی و سریعی انجام بدهند.

پایان سخن اینکه بی توجهی به میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری و کمبودهای زیرساختی شهرستان باعث شده درصد مهاجرت مردم از منطقه بیشتر از درصد رشد مردم باشد که امیدواریم با توجه دولت مردمی و همچنین معدن مس و مرتفع شدن کمبودها زمینه توسعه و رشد شهرستان فراهم شود.

کد خبر 6085870

دیگر خبرها

  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین
  • باغ گیاه‌شناسی رهید؛ مال‌باختگان ارتش به سر خط برگشتند
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • ورزقان علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی همچنان محروم است
  • نخستین اطلس کامل تنها قمر زمین منتشر شد
  • موردی از شیوع آفت «جوانه خوار بلوط» در کردستان گزارش نشده است