Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@15:46:05 GMT

15 اقدام فوری برای سلامت دانش‌آموزان سیل‌زده ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۶۷۰۹

15 اقدام فوری برای سلامت دانش‌آموزان سیل‌زده ابلاغ شد

اهواز - ایرنا - وزیر آموزش‌ و پرورش در بخشنامه‌ای 15 اقدام فوری و لازم در حوزه سلامت جسم و روان دانش‌آموزان سیل‌زده را برای اجرا به مدیران کل، معاونان تربیت‌بدنی و سلامت و روسای ادارات سلامت و تندرستی سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، 'سید محمد بطحایی' این بخشنامه را با توجه به حوادث ناگوار ناشی از سیل اخیر و اثرات مستقیم و غیرمستقیم ناشی از این پدیده بر سلامت دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان مدارس در برخی از استان‌های کشور و همچنین در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین مبنی بر مشارکت فعال آموزش‌ و پرورش در رویارویی با نیازهای فوری و عمومی جامعه از قبیل بلایای طبیعی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر، ابلاغ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دستورالعمل وزیر آموزش ‌و پرورش آمده است:
1- تاکید بر جذب مشارکت استانی حسب تفاهم‌نامه وزارت آموزش ‌و پرورش و وزارت بهداشت، با تشکیل کمیته بهداشت، تغذیه و ایمنی استان و متناظر آن در شهرستان‌های و مناطق با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کمیته مدیریت بحران استان و دستگاه‌های مرتبط.
2- توجه به برنامه‌های توجیهی و آموزشی و مراقبتی مخاطبان در حیطه‌های زیر:
الف) مراقبت بهداشتی مدارس (شامل بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس)
ب) پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، بیماری‌های ناشی از حشرات و جوندگان، عفونت تنفسی، پوست و چشم و مسمومیت‌ناشی از آلودگی‌ شیمیایی مانند گازمنو کسید کربن
ج) پیشگیری از گزش حیوانات مانند مارهای سمی یا سگ‌های ولگرد و اقدامات لازم برای رویارویی با مشکلات ناشی از وقوع آن
د) رعایت بهداشت فردی و خود مراقبتی در شرایط بحران
ه) آموزش سفیران سلامت در خصوص رعایت الزامات بهداشتی و ایمنی مدارس
و) آموزش الزامات تغذیه سالم و دسترسی به آب آشامیدنی
ز) رعایت الزامات بهداشتی و ایمنی در پاک‌سازی محیط‌های در معرض و درگیر سیلاب

3- اقدامات نظارتی و مراقبتی بهداشتی محیط مدرسه شامل:
الف) شستشوی محیط مدرسه، ضدعفونی نیمکت‌ها، لوازم و وسایل در تماس با سیلاب
ب) سم‌پاشی مدرسه و مبارزه با حشرات و پشه‌ها با نصب توری
ج) بازرسی مدرسه ازنظر وجود جوندگان و احتمال خطر مارگزیدگی
د) تمهید امکانات لازم برای شستشوی مرتب دست‌ها و آموزش و تشویق مداوم دانش‌آموزان در این خصوص

4- هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی استان برای معاینات جسمی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و ارایه خدمات مشاوره‌ای برای کاهش استرس دانش‌آموزان پس از حادثه
5- هماهنگی کمیته‌ای برای بررسی آسیب‌ها و ریسک‌های احتمالی شامل سلامت و ایمنی سازه‌ای مدارس در تماس با سیلاب با نظر مراجع مربوطه، شناسایی مدارس آسیب‌پذیر و آسیب‌ دیده، بررسی ایمنی سیستم سیم‌کشی برق و روشنایی ساختمان
6- تهیه مواد شوینده بهداشتی و ضدعفونی و توزیع در مدارس به همراه راهنمای کاربرد آنها
7- بررسی، نظافت و بهسازی سرویس‌های بهداشت و دفع صحیح و بهداشتی پسماند و پساب مدارس
8- تهیه و توزیع محتواهای آموزشی و بسته‌های بهداشتی حسب نیازهای اعلام‌شده
9- اعزام گروه های آموزشی، بهداشتی و نظارتی به‌ صورت هفتگی برای ارایه خدمات بهداشتی مورد نیاز مدارس با تاکید بر حضور دایم مراقبان سلامت در مدارس
10- برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی توجیهی به‌ منظور ارتقای سطح دانش تخصصی در حوزه مدیریت مخاطرات سیل ویژه نیروهای انسانی در استان‌های گرفتار سیل یا استان‌های پذیرای اقامتگاه‌های سیل‌زدگان
11- بررسی تمامی فضاهایی که مورد بهره‌برداری دانش‌آموزان هستند
12- اطلاع‌رسانی لازم از طریق کانال‌های ارتباط فوری برای فوریت‌های درمانی و بهداشتی به مدارس
13- پیگیری لایروبی مکان‌های سیلابی و گل‌آلود و هدایت آب‌های سطحی اطراف مدرسه از طریق دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری ها
14- بررسی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس و مراکز آموزشی موقت، اردوگاه ها و چادرها از لحاظ ایمنی و پیشگیری از آتش‌سوزی یا نشت گاز
15- تجهیز اتاق بهداشت مدارس، جعبه‌های کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی در مدارس.
به گزارش ایرنا، در پی وقوع بارش‌های سنگین و کم‌سابقه از ابتدای سال در استان‌های شمالی، غربی و جنوب ‏غربی ‏کشور و به دنبال آن جاری شدن سیلاب در این مناطق، خسارات جانی و مالی فراوانی وارد شد و در این میان، استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و فارس، بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.
7158/ 6037

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش و پرورش سيل خوزستان سلامت دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟

مدارس آموزش از راه دور نوعی از مدارس هستند که یادگیری آموزش در آن‌ها غیر حضوری و برای افرادیست که به هر نحوی امکان حضور در مدرسه را ندارند و از راه دور به کمک اینترنت می‌توانند تحصیل جامانده خود را جبران کنند.

دوگروه دانش‌آموزان لازم‌التعلیم در شرایط خاص که امکان دسترسی به آموزش را ندارند و دانش‌آموزان بزرگسال، کسانی که بالای ۱۸ سال سن دارند و به هر دلیلی نتوانسته‌اند در مدارس عادی حضور یابند، می‌توانند در این مدارس ثبت نام و تحصیل خود را ادامه دهند.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با بیان اینکه مدارس از راه دور مطابق آیین نامه‌های آموزشی مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش فعالیت دارند گفت: این مدارس موظف به برگزاری کلاس‌های هدایت آموزشی و رفع اشکال به ازای هر واحد درسی «۶ ساعت» در هر نیم سال تحصیلی هستند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان بر حسب نیاز در مدرسه حضور پیدا می کنند افزود: برای هر دوره تحصیلی مشکلات حوزه آموزش آن‌ها حل می شود؛ البته آموزش چهره به چهره را در دوره‌های لازم التعلیم و واجب التعلیم دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تعداد دانش آموزان تحصیل کننده در این مدارس را حدود ۱۳۰ هزار نفر در سراسر کشور اعلام کرد و ادامه داد: آموزش این دانش‌آموزان با محوریت بزرگسالان است.

محمودزاده با بیان اینکه با توجه به مجوز کمیسیون خاص منطقه و استان حدود ۴۰۰۰ دانش‌آموز از تعداد کل محصلان این مدارس، لازم التعلیم (زیر ۱۸ سال) هستند گفت: این افراد امکان حضورشان در مدرسه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این مدارس تمام شرایط مدارس عادی را از نظر دروس و امتحانات نهایی و امتحانات داخلی و ... دارند افزود: شهریه مدارس از راه دور براساس شهریه ثابت و متغیر هر واحد درسی و بنا به پیشنهاد موسسان و تایید شورای نظارت استان تعیین می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ضمن اشاره به طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس گفت: بدنبال این کار هستیم چرا که هدفمان این است که همه بزرگسالان را در قالب مدرسه مجازی ببینیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • اجرای طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز
  • توزیع صد بسته بهداشتی بین دانش آموزان روستای ویدوجا
  • اجرای طرح آموزش ایمنی و ترافیک در مراغه
  • قیچی قسمتی از لباس دانش‌آموزان دریکی از مدارس دلگان
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • تقویت نظارت ها بر عرضه بهداشتی شیر در مدارس از مهمترین مصوبات کمیته صیانت از سلامت و امنیت غذایی مردم
  • آموزش فرهنگ ترافیک به دانش آموزان روستایی در مراغه
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور