مشاهده اخبار داغ روز

مشهد- ایرنا- دست اندرکاران حوزه فرش دستباف مهمترین راهبرد برون رفت از مشکلات در این حوزه را توسعه تولید و راهیابی فرش ایرانی به بازار کشورهای جدید می دانند.

پارسال در پی نوسان نرخ ارز، تولید فرش دستباف با فراز و نشیبهایی همراه بود. از یک سو قیمت مواد اولیه به سبب وارداتی بودن آنها و تاثیر نرخ ارز به یک باره جهش یافت که با تدبیر دولت و اختصاص ارز 4200 تومانی به این گونه مواد تا حدی مشکل در این بخش مدیریت شد.


از سوی دیگر نوسان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، صادرات فرش دستباف را در سال گذشته نسبت به سالهای پیشتر با رشد قابل توجهی مواجه کرد و فرصتهای جدیدی را برای صادرکنندگان فرش ایرانی به منظور شناسایی بازارهای جدید به وجود آورد.
با این حال پیش بینی کارشناسان اقتصادی از سال 1398 گویای سالی سخت برای اقتصاد است و در این شرایط، سیاست مدیران و فعالان بخش خصوصی حوزه فرش دستباف معطوف به توسعه تولید و صادرات شده است.

* فرش دستباف خراسان
فرش دستباف، تاریخی کهن در خراسان رضوی دارد و همواره نام این سرزمین با تار و پود، نقش و رنگ زیبا و منحصر به فرد فرش عجین بوده چنانکه امروزه نیز نام فرش خراسان را در طرحها و نقشهای جدید می توان از گوشه و کنار جهان شنید.
حتی قالیبافان این سرزمین به واسطه تواناییهایی که داشته اند پا را از طرحهای رایج همیشگی فراتر نهاده و به سمت تولید فرشهای بزرگ و تابلوفرش رفته اند که مشتریان مشتاقی در کشورهای مختلف پیدا کرده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: امسال اولویت اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در این استان توسعه تولید است و این مهم نیازمند باز کردن گرههایی است که تنها با دست دولت گشوده می شود.
هادی مخملی افزود: ظرفیتهای زیادی در بخش تولید فرش در خراسان رضوی وجود دارد و این ظرفیتها از طرح و نقشه گرفته تا کارآفرین و متخصص می تواند به صورت حداکثری در اختیار تولید قرار گیرد.
وی ادامه داد: قالیبافان و کارآفرینان حوزه فرش دستباف خراسان رضوی تاکنون به موفقیتهای زیادی در عرصه تولید و صادرات دست یافته اند و در صورتی که نهادهای دولتی آنان را همراهی کنند موفقیتهایشان در این بخش بیشتر نیز خواهد شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی کارآفرینان حوزه فرش خراسان رضوی این است که همه فشارهای توسعه تولید بر دوش تولیدکنندگان قرار می گیرد در صورتی که بخش اعظم این فشارها باید از سوی نهادهای دولتی برطرف شود.
وی افزود: مشکل دوم تولیدکنندگان فرش دستباف استان، تسهیلات بانکی است که میزان و نرخ سود آن به هیچ وجه برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد.
مخملی پیشنهاد کرد که مسئولان بخشی از اعتبارات کمکهای فنی و اعتباری خراسان رضوی را به تولیدکنندگان فرش دستباف اختصاص دهند تا آنها بتوانند مشکل کمبود نقدینگی برای توسعه تولید را حل کنند.
وی ادامه داد: برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی موفق شده اند در کشورهای دیگر مانند قطر شعبه ای برای تولید و عرضه ایجاد کنند و توسعه این روند نیازمند همیاری دولت برای بسترسازی تولید محصولات بازارپسند و کمک به صادرات فرش است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستبافت خراسان رضوی گفت: لازم است مشوقهای صادراتی به صادرکنندگان فرش پرداخت و از سوی دیگر عوامل بازدارنده صادرات فرش هم برداشته شود.
مخملی افزود: تاکنون مرکز ملی فرش ایران اقدامات خوبی برای بسترسازی توسعه صادرات انجام داده است با این حال افزایش اعزام هیاتهای تجاری در حوزه فرش به خارج از کشور یا حضور تولیدکنندگان در نمایشگاههای خارجی می تواند در حوزه صادرات فرش موثر باشد.
وی توسعه قالیبافی را بهترین شغل برای ساکنان مناطق کم برخوردار و روستائیان ذکر و بیان کرد: راه اندازی شهرک قالی شویی در انتهای شهرک شهید رجایی مشهد و ساماندهی برخی از رسته های فرش دستباف از دیگر اقدامات برای توسعه تولید فرش است.
او ادامه داد: در صورتی که دولت معافیتهای مالیاتی را برای تولیدکنندگان فرش دستباف در نظر گیرد انگیزه لازم ایجاد می شود تا سرمایه های اصلی فرش دستباف جذب کارگاههای تولیدی شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستبافت خراسان رضوی با تاکید بر این که هیچ فعالیت اقتصادی در کشور بدون حمایت دولت، تسهیلات صادراتی و افزایش مشوقها رونق نمی گیرد افزود: در صورتی که ذخایر تولیدی و صادراتی فرش دستباف تقویت شود این کالا می تواند آینده ساز اقتصاد کشور باشد

* برنامه دولت برای رونق تولید فرش
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته تحریمها و نوسانات نرخ ارز بر تولید و صادرات فرش در خراسان رضوی تاثیر گذاشت به طوری که منجر به کاهش میزان صادرات در حوزه برخی بازارها مانند آمریکا، بروز مشکلات مربوط به امور بانکی و نقل و انتقال وجوهات شد.
مهدی کلالی افزود: پارسال 15 هزار و 876 کیلوگرم فرش به ارزش یک میلیون و 45 هزار و 840 دلار از خراسان رضوی صادر شد که نسبت به سال 96 در ارزش صادراتی بیش از 100 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز طی سال گذشته منجر به افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی برای تولید فرش نظیر ابریشم شد و قیمت تمام شده تولید فرش صادراتی را تا 20 درصد افزایش داد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز را می توان به عنوان یک فرصت برای حوزه فرش در نظر گرفت به این صورت که رغبت صادرکنندگان را برای افزایش صادرات بیشتر کرده است.
کلالی افزود: پارسال به منظور حمایت از بخش تولید 44 میلیارد و 110 میلیون ریال تسهیلات به 621 طرح ارائه شده توسط 553 نفر به صورت مستقل در استان پرداخت شد.
وی ادامه داد: بر اساس طرح پشتیبانی از حوزه تولید فرش در خراسان رضوی 100 کارگاه در استان ایجاد شد و در این راستا 40 میلیارد و 600 میلیون ریال به 159 طرح ارائه شده از سوی 656 نفر پرداخت شد.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال مجوز برای راه اندازی هشت فقره کارگاه غیرمتمرکز با اشتغالزایی برای 150 نفر در استان صادر و مجوز 17 فقره کارگاه با اشتغالزایی برای 340 نفر تمدید شد.
کلالی به مشکل بیمه قالیبافان هم اشاره و بیان کرد: با پیگیریهای مرکز ملی فرش ایران و اختصاص ردیف بودجه توسط مجلس شورای اسلامی که به میزان 18 هزار میلیارد ریال در سال جاری است مشکل بیمه قالی بافان بر طرف می شود.
او ادامه داد: همزمان با این موضوع، براساس توافق به عمل آمده مرکز ملی فرش ایران با صندوق بیمه عشایری، روستایی و کشاورزان، هم اینک امکان بهره مندی قالی بافان از بیمه وجود دارد.
وی گفت: آموزش قالیبافان، طراحان و مدیران کارگاهها و شرکتهای تولیدی، فراهم آوردن زمینه افزایش تعداد کارگاههای متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش، فراهم آوردن زمینه افزایش صادرات این محصول در بازارهای جدید از جمله روسیه، چین، آفریقا و کشورهای عربی از مهمترین راهبردها برای رونق تولید فرش دستباف خراسان رضوی در سال 1398 است.
1922/7489

منبع: ایرنا

جان‌باختگان اعتراضات چه افرادی هستند؟| مردم می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است

جهانگیری: مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند| آمریکا گلوگاه‌های اقتصاد کشور را بسته| شرایط کنونی جزو سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب است| کشورهای دوست هم نفت ایران را نمی‌خرند

عارف: ابهاماتی در کشته‌ها وجود دارد/ با شفافیت اطلاع رسانی شود

حذف تیربرق‌های با نشان «شیر و خورشید» در تهران+عکس

فیلم | تصاویر انفجار، انتقال مجروحین و روایت تلخ یک شاهد عینی که داغ فرزند دیده از انفجار تالار عروسی در سقز

منبع این خبر، وبسایت www.irna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۲۷۵۶۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: اقتصاد فرش دستباف توليد و صادرات خراسان رضوي

خبر بعدی:

مستند چالشی فرش چین در جشنواره سینما حقیقت

"فرش چین" نام مستندی است که در جشنواره سینما حقیقت به رقابت گذاشته می‌شود. ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "فرش چین" عنوانی است که ما را به یاد محصولاتی که در کشور چین ساخته و به وفور در بازار ایران یافت می‌شود، می‌اندازد. یاد فرش‌های تولید کشور چین که زمانی ادعا می‌کردند هنر فرش بافی به آنها اختصاص دارد و با کپی‌های غیرحرفه‌ای و غیر هنری فرش‌های بی‌کیفیت چینی را با نام‌های معتبر ایرانی به بازار جهانی عرضه می‌کردند که همین امر تا حدودی موجب خدشه‌دار شدن هنر و نام ایرانی نیز شد. اما "فرش چین" عنوان مستندی است که به فرش‌های روستایی با نام «چین» که در همین ایران خودمان است، می‌پردازد و توانسته به جشنواره سینما حقیقت راه یابد.

امیر منیری سازنده فیلم مستند "فرش چین" در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: مستند فرش چین در بخش کار آفرینی جشنواره سینما حقیقت پذیرفته شده است و همانطور که از نامش پیدا است محوریت آن به موضوع فرش می‌پردازد.

وی در خصوص انتخاب نام این مستند توضیح داد: چین نام روستایی دور افتاده در استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ ما با این منطقه دور افتاده، طی سفری که به آنجا داشتیم، آشنا شدیم. در روستای چین مردی بود که به خانه‌های مردم می‌رفت و از فرش‌های کهنه و قدیمی آنها که شاید بهایی به آنها داده نمی‌شد و فراموش شده بودند، عکاسی می‌کرد و به نوعی نقوش این فرش‌ها را ثبت می‌کرد.

این فیلمساز جوان در ادامه افزود: سعید احمدی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد با ثبت تصاویر و نقوش فرش‌های قدیمی و از یاد رفته، در بازسازی و به روزرسانی این طرح‌ها و نقوش تلاش‌های بسیاری کرده است. او بعدها به ایجاد کارگاه فرش‌بافی در همان منطقه اقدام کرد تا با استفاده از هنر بومی‌ زنان منطقه که سال‌ها است از قالی‌بافی دست کشیده‌اند، هنر دست این هنرمندان را احیا کند.

وی با اشاره به واژه چین در برابر چین، خاطرنشان کرد: جذابیت فرش چین از آنجا بیشتر شد که مدتها است کشور چین ادعا می‌کند تولیدکننده 90 درصد فرش‌های دستباف دنیا است. در واقع با این ادعا هنر قالی‌بافی و فرش‌های نفیس دستباف ایرانی را مختص به چینی‌ها می‌داند. با اقدامی که آقای احمدی در روستای چین کرد، علاوه بر زنده کردن هنر ایرانی تقابلی واژگانی بین روستای «چین» در ایران و کشور «چین» به وجود آمد که جذابیت خاصی داشت و به مراتب حساسیت برانگیزتر و شاید تأثیرگذارتر بود.

منیری ضمن تحسین برانگیز بودن اقدام فرهنگی و اقتصادی این کارآفرین خلاق در ادامه تأکید کرد: سعید احمدی با این اقدام نه تنها توانسته در احیای نقوش ایرانی تأثیرگذار باشد بلکه به واسطه این نقش‌ها و با نام ایرانی طی مجموعه‌ای از طرح‌های کهن قدیمی گردآوری کرده است. او این طرح‌ها را در اختیار مشتریان خارجی قرار می‌دهد و بر مبنای طرح انتخابی ایشان سفارش فرش دستباف کاملاً ایرانی را می‌گیرد و به این ترتیب منبع درآمدی برای زنان هنرمند و فرشباف ایجاد می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در فرش بافی گره‌های خاصی وجود دارند که در بافتن فرش دستباف یا به فراموشی سپرده شده‌اند یا برای تسریع و راحتی کار به صورت گره‌های قلابی یا مشابه زده می‌شوند که این کارآفرین ضمن کارآفرینی و گرفتن سفارش کار، گره‌های تقلبی را اصلاح و دوباره گره‌های اصلی وارد هنر فرش بافی کرده است. این اقدام توانسته اعتبار فرش ایرانی را دو چندان کند و به آن بهایی ببخشد که هر کشوری ادعای تولید این اثر هنری را نداشته باشد.

امیر منیری با یادآوری کردن برند فرش ایرانی، متذکر شد: همانطور که آلمان در دنیا به مرسدس بنز شناخته می‌شود ایران نیز به پرشین کارپت شناخته می‌شود. اما سال‌ها است صاحبان این برند تولیدکننده اصلی آن نیستند و ما به صدها سعید احمدی‌ها و حمایت از این افراد نیاز داریم تا بتوانیم دوباره فرش ایرانی را به عنوان برند جهانی مطرح کنیم و به این هنر اعتبار ببخشیم.

مستندهای روایت فتح بر پرده سینما حقیقتروایت هنرپیشه مشهور هالیوودی در سینما حقیقتحضور فرهاد اصلانی در جوکرهای واقعی سینماحقیقت

او ضمن پرداختن به سایر جذابیت‌های سوژه مستند خویش، عنوان کرد: فرش چین یک مستند سوژه محور است که داستان زندگی، کاری و پیشینه کارآفرینی خلاق در عرصه بین‌المللی را روایت می‌کند. گذشتگان سعید احمدی در کار فرش بوده‌اند و خود او، آی‌تی خوانده است؛ او در جاهای مختلف کار کرده و با دیزاینر و طراح سالن جلسات ترامپ که در نشست با رهبر کره‌شمالی از فرش ایرانی استفاده کرده بود، ملاقات داشته و توانسته است اقدامات ارزشمندی را در زمینه فرش ایرانی و تبلیغ آن در دنیا و مقابله با کشورهای مدعی و فرش‌های تقلبی صورت دهد.

این مستندساز در توضیح محل‌های مختلف تصویربرداری اثر خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سوژه ما ساکن اصفهان است، دفتر کار او در قم و خود من نیز در تهران ساکنم به همین جهت مجبور بودیم در مناطق مختلفی علاوه بر روستای چین تصویربرداری کنیم. همچنین به دلیل نوع کار و ارتباطاتی که احمدی با سفارش‌دهندگان برقرار می‌کرد ما باید به جاهای مختلف می‌رفتیم و با افراد مختلف روبرو می‌شدیم.

وی علاوه بر سختی‌هایی که دوری مسافت برای گروه داشت، در ادامه افزود: برخی از افرادی که طرف معامله، سفارش‌دهنده یا مشتری بودند به ویژه خارجی‌ها در مقابل دوربین تصویربردار مقاومت می‌کردند. آنها به فیلمبرداری در حین خرید و مذاکره مشکوک و معترض بودند در نتیجه اجازه تصویربرداری نمی‌دادند و کار ما را با مشکل مواجه می‌کردند و به تعویق می‌انداختند.

امیر منیری در توضیح نکات فنی فیلم مستند خود گفت: در فیلمبرداری تصاویر از دو دوربین استفاده شده که توسط قره سوفلو و کارگر صورت گرفته است. در مصاحبه‌ها نورپردازی خاصی نداریم اما در به تصویر کشیدن فرش‌ها از نورپردازی خاصی بهره برده‌ایم تا زیبایی نقوش این فرش‌ها را برجسته‌تر کنیم.

این فیلمساز در پایان در پاسخ به اینکه آیا فرش چین احتمال کسب جایزه از جشنواره سینما حقیقت دارد، پاسخ داد: با توجه به اینکه کارهای زیادی در این جشنواره حضور دارند و من خیلی از کارها را ندیده‌ام نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر کنم اما به دیده شدن اثر خود طی برگزاری جشنواره سینما حقیقت، امیدوارم.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سینمای مستند جشنواره سینما حقیقت

دیگر خبرها

  • جلوه ای از هنر ایرانی در نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
  • چرا سنگ آهنی‌ها تمایل به صادرات دارند؟
  • بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان گشایش یافت
  • سهم یک درصدی اصفهان در صادرات فرش دستباف کشور
  • مشکلات تولیدکنندگان پیگیری شود
  • کاهش ۳۰درصدی صادرات فرش ایران
  • اصفهان موزه فرش ندارد
  • تمرکز بر تسهیل صادرات فرش دستباف ضروری است
  • تاج الدین: سهمیه ویژه بیمه به فرش بافان اصفهانی تخصیص پیدا کند
  • کاهش ۳۰ درصدی صادرات فرش ایران
  • کوهستانی: سهم اصفهان از صادرات فرش دستباف هر سال کاهش یافته است
  • حذف ۳۰ درصد صادرات فرش ایران
  • باید فکر بنیادین برای نجات فرش دستباف ایران اندیشید
  • نامور مطلق: کاهش صادرات فرش دستباف خداحافظی با هنرهای سنتی است
  • ۲ میلیون ایرانی در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند
  • بیش از یک میلیون دلار فرش از اصفهان صادر شد
  • آنتی‌باکتریال و ضدحساسیت شدن فرش‌ها صنعتی شد/تولید موکت‌های ضدآتش
  • ثبت برند فرش دستباف قم در سطح ملی و بین المللی
  • ضرورت اجرای سند راهبردی فرش دستباف استان مرکزی برای احیای این هنر