Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@10:38:18 GMT

خسارت سیل‌زدگان چطور جبران می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۰۲۱۸

خسارت سیل‌زدگان چطور جبران می‌شود؟

گروه اقتصادی: 35 هزار میلیارد تومان؛ خسارت سیل به 25 استان و بیش از 4 هزار و 400 روستا بوده است. برای جبران این خسارت‌ها از اولین روزهای وقوع سیل، سازمان‌های مختلفی پای کار آمدند. بر اساس اعلام بنیاد مسکن، به واحدهای مسکونی که در مناطق شهری صددرصد تخریب شده‌اند 50 میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت 15 ساله و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مناطق روستایی هم به صاحبان واحدهای مسکونی که صددرصد تخریب شده‌اند 40 میلیون تومان تسهیلات و 10 میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.همچنین به صاحبان این خانه‌ها چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی در روستایی برای خرید لوازم خانگی پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض و 15 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد. به جز جبران خسارت واحدهای مسکونی، پرداخت غرامت کشاورزان نیز از راه‌های مختلفی دنبال شده است.
پرداخت 65.5 میلیارد تومان غرامت سیل
روز گذشته صندوق بیمه کشاورزی خبر داد که تا کنون 65.5 میلیارد تومان غرامت سیل در 13 استان پرداخت شده است. محمدابراهیم حسن‌نژاد، قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: «از پانزدهم فروردین ماه به کشاورزان خسارت دیده بر اثر سیل که زیر پوشش بیمه کشاورزی بودند، پس از تکمیل ارزیابی‌های این صندوق، غرامت پرداخت شد. در کل کشور تاکنون به 22 هزار و 534 مورد خسارت در بخش کشاورزی خسارت پرداخته‌ایم.» او ادامه داد: «153 مورد بیمه‌ای در بخش کشاورزی وجود دارد و پرداخت خسارت‌ها بر اساس میزان خسارت، ارزیابی‌ها و نوع محصولات صورت می‌گیرد.» بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی وزارت جهاد کشاورزی تا کنون کشاورزان استان‌های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، سمنان، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی غرامت دریافت کرده‌اند. در همین راستا کاظم خاوازی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد که بذر مورد نیاز کشاورزان سیل زده تأمین شده است. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همچنین از آمادگی این سازمان برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی و دامی در این مناطق خبر داد.
راه‌های سازمان برنامه برای جبران خسارات سیل
«استفاده از سازوکار جابه‌جایی اعتبارات عمرانی و تضمین سود تسهیلات بانکی از روش‌های تأمین مالی بازسازی مناطق سیل زده است.» حمید‌پور محمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه این راهکارها را در دستور کار سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد. به گزارش «ایران» به نقل از سازمان برنامه و بودجه، پورمحمدی روز گذشته در نشست سازوکارهای تعیین و برآورد خسارت سیل «استفاده از ظرفیت‌ مواد 10 تا 12 قانون مدیریت بحران» را از دیگر راه‌های تأمین مالی برای بازسازی مناطق سیل‌زده دانست. بر اساس این قوانین، به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده می‌شود که هر ساله درصدی از اعتبارات موضوع ماده(10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 را در این زمینه هزینه کند. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود که در صورت وقوع حوادث طبیعی و سوانح پیش‌بینی نشده معادل 1.2 درصد از بودجه عمومی هر سال را از محل افزایش تنخواه‌گردان خزانه تأمین کند تا به صورت اعتبارات خارج از شمول با پیشنهاد شورای عالی و تأیید رئیس جمهوری هزینه شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان بارانی می‌شود

محمد سبزه زاری مدیر کل هواشناسی خوزستان گفت: بنا بر بررسی نقشه‌های هواشناسی  اواسط روز پنجشنبه نهم فرودین لغایت بعد از ظهر جمعه ۱۰ فروردین احتمال رگبار پراکنده باران و رعد و برق، وزش باد متوسط و تندباد لحظه‌ای در ارتفاعات و مناطق شمال و شرق و باتوجه به ماهیت فصل در دیگر مناطق استان احتمال بارش بصورت نقطه‌ای پیش بینی می‌شود.

او افزود: با توجه به این پدیده احتمال لغزندگی جاده ها،    آبگرفتگی محدود معابر،    جاری شدن روان آب، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و   شکستن درختان کهنسال و  خسارت به محصولات  و ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.

مدیر کل هواشناسی خوزستان ادامه داد: توصیه می‌شود احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و سست، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و  احتیاط در فعالیت کوهنوردی انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان
  • چاره اندیشی برای جبرانِ خسارتِ مزارعِ گندمِ پارس آباد
  • تخصیص‌ ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سیل سیستان و بلوچستان
  • ۵۰۰۰ میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داده شد
  • پنج هزار میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص یافت
  • خوزستان بارانی می‌شود
  • خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی سپیدان
  • خسارت‌های سیل  به مناطق روستایی بخش پادنای سمیرم + فیلم
  • بارندگی ۶ فروردین ۲ هزار میلیارد ریال خسارت در یزد به بار آورد
  • خسارت سیل به زیرساخت های کهگیلویه و بویراحمد/ رانش در برخی مناطق