Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-18@08:18:02 GMT

خطرات مصرف قارچ سمی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۰۸۲۰

باتوجه به شروع زمان رویش قارچ‌های وحشی و خودرو در طبیعت و بارش مناسب باران که بر رویش انواع قارچ تاثیرگذار است و به منظور پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از مصرف این‌گونه قارچ‌ها، عبدلی رئیس گروه ارگانیک، سموم و آلاینده های اداره کل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی اعلام کرده است عمده مسمومیت ناشی از مصرف قارچ در کشور مربوط به نوع Amanita virosa بوده که به فرشته مرگ معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدلی رعایت موارد زیر را در مصرف این خوراکی ضروری دانست:

از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو خودداری کنید؛ در برخی موارد، قارچ‌های سمی در کنار قارچ‌های خوراکی رشد می‌کنند و ظاهری بسیار شبیه به آنها دارند که قابل تشخیص نیست.

درباره احتمال سمی بودن قارچ‌های خودرو با کودکان صحبت و آنها را از خطرات مربوطه آگاه کنید.

توجه داشته باشید که سمیت برخی از قارچ‌ها، به علت مقاوم بودن ساختار سم با پخت و پز، خشک کردن و غیره کاهش پیدا نمی کند و حتی ممکن است در اثر استنشاق بخارات ناشی از پختن، سمی بودن آن مشخص شود.

هیچ روش ساده ای که به کمک آن سمی بودن یا نبودن قارچ مشخص شود وجود ندارد و قابل اعتماد نیست.

علائم اولیه ناشی از مسمومیت با قارچ علائم گوارشی بوده و شامل تهوع، استفراغ، اسهال و دردهای شدید شکمی است، اما در برخی از مسمومیت ها فاز تاخیری و کشنده بیماری پس از چند ساعت تا چند روز ممکن است بروز کند.

فاز تاخیری مسمومیت شامل آسیب بدون بازگشت کبد و در نهایت مرگ است.

در صورتی که مطمئن هستید فردی از قارچ‌های خودرو مصرف کرده است با شروع کوچکترین علائم به نزدیکترین کلینیک ارجاع داده شود، به خاطر داشته باشید آسیب وارد شده به فرد مسموم ممکن است بیشتر از آنچه که مشاهده می کنید باشد. لذا در اعزام بیمار به مراکز درمانی تاخیر نکنید.

بهتر است بقایای قارچ مصرف شده یا عکس آن همراه با بیمار به کلینیک برده شود.

جهت تهیه قارچ خوراکی فله صرفا از مراکز مجاز عرضه و یا از محصولات دارای بسته بندی با درج شماره پروانه بسته بندی از سازمان غذا و دارو اقدام کنید.

در پایان عبدلی یاد آور شد که با عدم مصرف قارچ‌های خودرو می توان از عوارض مرگبار آن پیشگیری کرد و قطعا پیشگیری بهتر از درمان است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کودکان مراکز درمانی سازمان غذا و دارو درمان خودرو رشد سازمان غذا و دارو کودکان مراکز درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید بی‌نظیر ریواس

یک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نقش برخی گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و..... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • خطر مرگ؛ این گیاهان را دیگر نخورید
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی در کرمانشاه
  • خطرات و عوارض باتری به باتری خودرو
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)
  • هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی
  • این افراد ریواس نخورند