Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا- طرح هاي نيمه تمام که به شکلي گسترده در کهگيلويه و بويراحمد ديده مي شود، ريشه در چهار دهه کلنگ زني دارد، زنجيره اي از طرح هاي عمراني که به دلايل مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي شروع و باعث به جا ماندن حجم گسترده اي طرح هاي زخم خورده شده است.

به گزارش ايرنا طرح هاي عمراني بسياري در کهگيلويه و بويراحمد وجود دارد که نيمه تمام هستند و با گذشت سال ها از زمان کلنگ زني به دلايل مختلفي به ثمر ننشسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يک هزار و 800 طرح نيمه تمام در کهگيلويه و بويراحمد وجود دارد که باعث ايجاد شکاف هاي عميق در اعتبارات عمراني شد و در طول اين مدت ده ها هزار ميليارد ريال هزينه اجراي آنها شده است.
کلنگ بعضي از اين طرح ها بيش از 20 سال قبل به زمين زده شده است.
در اين بين طرح هايي هستند که اولويت ملي دارند اما سال هاست که مردم چشم انتظار افتتاح آنها نشسته اند.
** مهمترين اولويت سال 98 تکميل طرح هاي نيمه تمام است
استاندار کهگيلويه و بويراحمد گفت: در حوزه‌هاي مختلف با تلاش همه مديران و دست‌اندرکاران و مجموعه خدمتگزاران، مردم استان شاهد بهره ‌برداري از ده‌ها طرح مختلف در حوزه‌هاي عمراني، زيربنايي و اقتصادي در سال گذشته بودند.
احمدي اظهار داشت: در سال جاري بايد بسترهاي لازم اجرايي و عملياتي اين طرح‌ها با تخصيص منابع دولتي و استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي و ايجاد سرمايه گذاري فراهم شود.
وي افزود: با وجود تحريم و تهديد دشمن تلاش مي شود که چرخ رونق و سازندگي در کهگيلويه و بويراحمد تداوم پيدا کند.
احمدي تصريح کرد: با وجود آنکه فضاي کشور متاثر از تحريم‌ها و تهديد دشمنان بود اما کهگيلويه و بويراحمد، استاني بود که بيشترين ارتقاء شاخص در فضاي کسب و کار در سال 1397 را به خود اختصاص داد.
استاندار بيان کرد: در بخش اعطاي تسهيلات اشتغال روستايي که تاثير مستقيم در روند اقتصادي و رونق معيشت مردم دارد، کهگيلويه و بويراحمد بيشترين ميزان اشتغال زايي و اعطاي تسهيلات را داشته است به گونه اي که بر اساس ارزيابي وزارت کار جز 5 استان اول کشور در سال 1397 شد.
احمدي عنوان کرد: با توجه به نزول رحمت الهي، بارش هاي خوب و فضاي اقليمي مناسب در استان، سال 98 نيز سالي پر رونق تر در فضاي کسب و کار و موفقيت هاي بزرگ براي اين استان خواهد بود.
وي يادآور شد: تکميل طرح هاي نيمه تمام در بخش هاي گوناگون، ادامه روند موفقيت آميز در جذب تسهيلات اشتغال روستايي، رونق توليد با بسيج تمامي ظرفيت هاي اجرايي، نظارتي و قانوني از مهمترين اولويت هاي مديريت اجرايي استان در سال 1398 خواهد بود.
** 2300ميليارد ريال به تکميل طرح ‌هاي کهگيلويه و بويراحمد اختصاص داده شد
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار کهگيلويه و بويراحمد اظهار داشت: اين ميزان اعتبار از محل منابع ملي براي تکميل طرح هاي عمراني نيمه تمام تأمين و پرداخت شده است.
جعفر گوهرگاني افزود: اعتبار مورد نظر براي طرح ‌هاي عمراني نيمه تمام بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي تخصيص داده شد.
وي بيان کرد: هم اينک 400 طرح عمراني نيمه تمام با پيشرفت فيزيکي بالاي 60 درصد در حوزه هاي مختلف در اين استان شناسايي شده است.
گوهرگاني عنوان کرد: تلاش مي ‌شود که با اعتبار 2 هزار و 300 ميليارد ريالي اختصاص يافته اين تعداد طرح عمراني نيمه تمام کهگيلويه و بويراحمد تکميل و به بهره برداري برسند.
بخشي از اين طرح ها که به طرح هاي سياسي معروف هستند توجيه اقتصادي چنداني ندارند اما به دليل حمايت برخي از سياسيون کلنگ زني شده اند که هزينه هاي سرباري را بر بودجه عمومي و دولتي تحميل مي کنند.
** پروژه هاي سياسي به استان آسيب مي زند
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن کهگيلويه و بويراحمد گفت: بسياري از پروژه هايي که با اهداف سياسي و کسب راي اجرا شده به دلايل مختلف باعث هدر رفتن منابع مالي و آسيب استان شده است.
جبار کياني پور اظهار داشت: خرد کردن اعتبارات براي اجراي طرح هاي کوچک يکي از آسيب هاي وارد شده به توسعه استان با پروژه هاي سياسي است.
وي اظهار کرد: بخش مهمي از پروژه هاي دولت هاي قبل که شائبه سياسي داشتند به جاهايي اختصاص يافته که امکان برگشت آن نيست.
کياني بيان کرد: رايزني برخي چهره هاي سياسي با بعضي مسئولان براي اجراي پروژه هاي کم اهميت يا بي اهميت باعث برخي مشکلات کنوني پيمانکاران استان است.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع و معادن استان عنون کرد: اولويت تعيين يک طرح و پروژه بايد به گونه اي باشد که در توسعه همه استان نقش داشته باشد.
کياني با اشاره به اينکه پيمانکاران نقش مهمي را در اشتغال اين استان به عهده دارند، گفت: پرداخت نشدن مطالبات پيمانکاران از سوي دولت باعث کاهش نقش مثبت پيمانکاري در اين زمينه مي شود.
** چالش پروژه هاي سياسي و راه حل ها
به طور معمول عدم دسترسي کافي به منابع مالي به عنوان مهمترين علت اين ناکارايي بيان مي شود، اما براساس مطالعات انجام شده در اين زمينه عوامل ديگري نيز در کنار محدوديت هاي مالي، بر سرنوشت طرح هاي عمراني اثر گذارند. برخي از محققان معتقدند که ابهام در چگونگي تصويب و مرجع تصويب کننده طرح ها، عامل اصلي اين ناکارايي محسوب مي شود.
برخي نيز بر تصميم گيري هاي سياسي نمايندگان مجلس و مقام هاي دولتي در تصويب طرح ها و پروژه هاي جديد بدون رعايت محدوديت منابع قابل تأمين، از مشکلات اصلي در روند اجراي طرح هاي عمراني تاکيد دارند.
بعضي از پژوهشگران بر اين تأکيد دارند که تسلط اولويت هاي بخشي و منطقه اي بر اولويت هاي ملي عامل اين ناکارايي است.
برخي ديگر از محققان معتقدند که عدم التزام به قانون در تهيه و اجراي پروژه هاي عمراني مهمترين معضل پيشروي طرح هاي تملک دارايي هاي سرمايه اي محسوب مي شود.
دکتر حسين اميري، استاد دانشگاه که در اين زمينه تحقيق کرده است ناکارايي در اجراي طرح هاي عمراني را به جنبه اي خاص از رفتار بازيگران فرآيند بودجه ريزي نسبت مي دهد، و معتقد است تاثير ادوار سياسي (انگيزه هاي سياسي و انتخاباتي از سوي دولت و نمايندگان مجلس) بر روال تصويب و اجراي طرح هاي عمراني قابل توجه است.
به اعتقاد وي سيکل سياسي مجلس و رياست جمهوري ارتباط مثبت و معناداري با اعتبارات عمراني دارد، در سال انتخابات مجلس و يک سال قبل از انتخابات رياست جمهوري، اعتبارات عمراني استان ها افزايش مي يابد، همچنين هر چه تعداد نمايندگان استان ها در مجلس بيشتر بوده، قدرت چانه زني به منظور گرفتن اعتبارات عمراني افزايش مي يابد.
به اعتقاد اميري بررسي واقعيت موجود در مورد طرح هاي عمراني استاني نشان از ناکارآمدي جدي فرآيند فعلي تصويب و اجراي طرح هاي عمراني دارد به گونه اي که طرح هاي ياد شده به لحاظ پيشرفت فيزيکي و تبعيت از برنامه زمان بندي در وضعيت مطلوبي نيستند و هر ساله حجم انبوهي از طرح هاي عمراني ناتمام و گاه متوقف وجود دارد که طي ساليان متمادي تبعات اقتصادي و اجتماعي سنگيني بر بودجه و اقتصاد کشور تحميل کرده است.
طبق يافته هاي اين محقق براي از بين بردن اثر سيکل سياسي بر طرح هاي عمراني، بايد مرجعي که از صلاحيت کارشناسي لازم و همچنين استقلال و قدرت نظارتي کافي بر مطالعات توجيهي طرح ها برخوردار است، براي اين کار تعيين شود، زيرا مرجع يادشده به منظور ساماندهي طرح هاي عمراني و تقويت مديريت کلان عمليات عمراني مي تواند با تهيه ليستي از اولويت هاي ملي و منطقه اي در طرح هاي عمراني براساس ارزيابي هاي فني- اقتصادي، به صورت بي طرف طرح ها را تنها براساس مطالعات توجيهي - فني و نياز منطقه تصويب کند.
ازاين رو، مرجع مورد اشاره از تصويب طرح هاي عمراني براساس ملاحظات سياسي دولت و نمايندگان مجلس جلوگيري مي کند و علاوه بر جلوگيري از شروع عمليات اجرايي پروژه هاي بدون توجيه فني، اقتصادي و اجتماعي، حجم عمليات طرح و اعتبار مورد نياز آن نيز به درستي برآورد مي شود.
اميري معتقد است که مرجع ياد شده، ضمن کسب اطمينان از ضرورت اجراي پروژه هاي عمراني و مطابقت آن با اهداف تعيين شده در برنامه هاي توسعه اي، با برقراري ارتباط منطقي بين تعداد و ميزان اعتبار پروژه هاي عمراني، از تصويب طرح هاي عمراني جديد و خارج از توان اجرايي دولت جلوگيري مي کند.
به باور وي مرجع ياد شده با ايجاد سازوکار بهينه در مناقصات و ارائه انواع مشوق ها در اجراي طرح هاي عمراني، مي تواند به حضور کارآمد بخش خصوصي در عرصه فعاليت هاي زيرساختي شتاب بخشد و از ايجاد انحصار در اجراي طرح هاي عمراني و رانت جويي در اين زمينه بکاهد.
به گفته اميري در کوتاه مدت بايد، جز در مورد ضرورت ها، از شروع پروژه جديد خودداري کرد و ادامه طرح هاي ناتمام موجود را نيز با دو شاخص کارايي و عدالت اولويت بندي کرد تا مجموع عمليات، همواره از منابع در دسترس فراتر نرود.
دکتر احمد توکلي استاد دانشگاه نيز که در اين زمينه پژوهشي انجام داده است معتقد است: سرمايه گذاري عمراني دولت مقدمه ضروري کارکرد مولد بخش خصوصي است؛ مشروط بر آن که خود با بهره وري، همراه و از نظر حجم و ترکيب با وضعيت کلان اقتصادي سازگار باشد.
به اعتقاد وي عدم رعايت قانون در تهيه و اجراي پروژه هاي عمراني، طي ساليان دراز، حجم عظيمي از پروژه هاي ناتمام را بر اقتصاد ملي تحميل کرده و سبب شده است تا دوره احداث، بسيار طولاني شود.
براساس يافته هاي اين محقق رعايت نشدن قانون در تهيه و اجراي طرح هاي عمراني، تورمي بوده و باعث کندي نرخ رشد است؛ و بديهي است که نارضايتي اجتماعي و کاهش مشروعيت و اقتدار سياسي نيز از اثرات آن خواهد بود.
به باور وي راه حل ميان مدت براي حل اين موضوع تلاش براي اصلاح فرايند سياسي و اداري تصميم گيري، باز تعريف نقش دولت، مبارزه با فساد و اصلاح نظام فني اجرايي است.
9928/6110
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان گفت: در طول دو سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در این منطقه تعریف شده است که بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی در مرحله افتتاح است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی‌اکبر رسالت امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌_ در دیدار شهردار اصفهان با اهالی منطقه ۱۲ در قالب برنامه «مردم سلام» که در مسجد قبای ملک‌شهر برگزار شد، اظهار کرد: این منطقه از جهت وسعت بیشترین وسعت را به خود اختصاص داده است و حاشیه‌های ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که ارتباط خوبی با مردم داشته باشیم، افزود: در همین راستا در مساجد، معابر و در شهرداری منطقه ۱۲ برنامه ملاقات مردمی برگزار شده و ارتباط خوبی با مردم وجود داشته است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در محلات این منطقه گفت: در محله «محمود آباد» سعی شده است با آسفالت معابر، بخشی از مشکلات مردم در این حوزه برطرف شود.

رسالت با اشاره به وجود بزرگترین پارک در محله محمودآباد افزود: این پارک در سال ۱۴۰۲ دیوارکشی شد.

وی با اشاره به مشکل محله عاشق آباد، بن بست ترافیکی این محله و ضرورت دسترسی به خیابان امام خمینی (ره) به عنوان خواسته مردم این منطقه گفت: در محله عاشق آباد معضل ترافیکی به واسطه میدانی که مسجد وسط آن قرار دارد، به‌وجود آمده است که امسال بخشی از آزادسازی آن انجام خواهد شد، همچنین ورزشگاه بزرگ منهاجی در این منطقه افتتاح شد.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با اشاره به هزینه آزادسازی‌های صورت گرفته برای اجرای پروژه‌ها تصریح کرد: تنها در یک مورد ۲۵ میلیارد تومان برای آزادسازی یک خانه انجام شد و شهرک کوثر به محله عاشق‌آباد وصل خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در محله مهدیه گفت: آسفالت و اصلاح معابر و ساخت مسجدی با همکاری اهالی که به‌زودی افتتاح خواهد شد، از جمله این اقدامات است.

رسالت گفت: در محله و شهرک امیرکبیر که تعداد زیادی از صنعتگران در این بخش حاضر هستند، طی ۲ سال چهار خیابان ساخته شد که ۲ خیابان به‌طور رسمی افتتاح شد و ۲ خیابان دیگر در آینده افتتاح خواهد شد، همچنین در این محله نماد صنعت در مرکز میدان نصب شد.

وی با بیان اینکه در محله ملک‌شهر یکی از بزرگترین معضلات ترافیکی در محله علیخانی برطرف شد و پارکینگی در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، ادامه داد: برای پیاده‌روسازی و اصلاح آسفالت اقداماتی انجام شده و فرهنگسرای جدیدی کلنگ‌زنی شده است.

مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که از ۱۰ سال پیش در دستور کار شهرداری منطقه بوده، تملک پردیس خانواده است که در حال حاضر ۷۰ درصد آزادسازی آن انجام شده است و فاز نخست آن به‌زودی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مجموع در این ۲ سال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ تعریف شده است که بخشی از آن‌ها اجرا شده و بخشی در مرحله افتتاح است.

کد خبر 747334

دیگر خبرها

  • اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١۴٠٢
  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • ضروت تسریع در اجرای پروژه فیبرنوری در خوزستان
  • توان فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه ۶ قم در سال گذشته
  • بودجه عمرانی ۲۱۹ میلیارد تومانی منطقه شش قم در سال گذشته
  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی