Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:04:15 GMT

اصلاح خط مشی رسانه ملی در گرو اصلاح اساسنامه

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۲۲۰۹

اصلاح خط مشی رسانه ملی در گرو اصلاح اساسنامه

تهران- ایرنا- سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک دانشگاه عمومی و بزرگترین و گسترده‏ترین رسانه کشوری از طریق کانال‌های رادیویی، تلویزیونی و شبکه های متعدد و برخوردار از رسانه‌های مجازی، با تولید و پخش برنامه‏های متنوع آموزشی، اطلاع‏رسانی و سرگرمی در حوزه استانی، ملی، منطقه‏ای و جهانی، بدیهی است مخاطبان گسترده‏ای را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ابتکار در سرمقاله ای به قلم سیده فاطمه ذوالقدر، آورده است: اما مهم‏ترین موضوع چالش‏برانگیز درخصوص اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی این مطلب است که هیچ‏گاه صداوسیما در چارچوب قانونی مشخص نبوده، بر این اساس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در راستای انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صداوسیما و ارتباطات جمعی، تلاش‏های بسیاری به منظور تدوین قوانین موردنیاز و بازنگری در برخی قوانین و مقررات زائد و دست‏وپاگیر جهت تسهیل در انجام امور مربوطه به انجام رساند که طرح اصلاح اساسنامه صداوسیما از جمله آنهاست.

در این طرح، پاسخگویی این سازمان به نهادهای نظارتی مدنظر قرار گرفته است. بر این اساس، سازمان صداوسیما به هیئت‏امنای 5 نفره که از طرف مقام معظم رهبری منصوب می‏شوند، اعضای شورای نظارت بر صداوسیما و همچنین مجلس شورای اسلامی از طریق دو عضو ناظر خود در شورای نظارت باید پاسخگو باشد. این اقدام در راستای تحقق و اجرایی‏شدن مفاد مندرج در اصل ١٧5 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در پی آن است که در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار، با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور تامین گردد. نصب و عزل رئیس سازمان از سوی مقام رهبری صورت خواهد گرفت و شورایی مرکب از نمایندگان رئیس‏جمهور، رییس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) نظارت براین سازمان خواهد داشت. خط‏مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین می‌کند.
همان‏طور که در این اصل بیان شده، باید خط‏مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن بر اساس قانون تعیین گردد که در این خصوص قانون مشخص و به‏روزی وجود ندارد.

در این اساسنامه، یک خط‏مشی مهم‏ برای صداوسیما تعریف شده که وحدت و انسجام ملی و حفظ فرهنگ، زبان و منزلت اقوام ایرانی، رعایت حقوق اقلیت‌های دینی، تلاش برای تامین و توسعه آزادی بیان و تضارب آراء در چارچوب قانون اساسی، آموزش و ترویج حقوق شهروندی و افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ رسانه ملی و جلب اعتماد و رضایت عمومی در جهت تبدیل‏شدن به رسانه مرجع و اطمینان‌بخش تامین شود. هم‏اینک پیگیری‏های لازم برای تصویب یک فوریت طرح اداره و نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است که انتظار می‏رود با اهمیتی که این طرح داراست با اجماع‏نظر نمایندگان بتوانیم آن را هرچه زودتر به تصویب برسانیم.

*منبع: روزنامه ابتکار،1398،1،26
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ابتكار سازمان صداوسيما طرح اداره و نظارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه ایران درباره حق ذاتی خود برای دفاع در برابر حملات اسرائیل

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک، استناد تهران به حق ذاتی خود ذیل قوانین بین‌المللی برای دفاع در برابر حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه را تبیین کرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگی ایران روز یکشنبه و در بیانیه‌ای تبیینی اعلام کرده که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ساعات پایانی ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، با ده‌ها موشک و پهپاد، اهداف نظامی رژیم اسرائیل را مورد هدف قرار دادند. این اقدام در راستای اعمال حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برایدفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به‌ویژه حمله مورخ اول آوریل ۲۰۲۴ این رژیم علیه اماکن دیپلماتیک ایران که بر خلاف ماده ۲ (۴) منشور بود، صورت پذیرفت.

در این بیانیه آمده که اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری و متناسب بوده و اهداف نظامی را هدف قرار داده است. این اقدام به‌صورت دقیق برای به حداقل رساندن احتمال تشدید و جلوگیری از آسیب به غیرنظامیان انجام شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره اقدامات تهران در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: متعاقب حملات تروریستی و نظامی ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، که آشکارا ناقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد بود، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله طی مکاتبه‌ای با شورای امنیت، این نهاد را از اقدامات ناصواب بین‌المللی رژیم اسرائیل و همچنین حق ذاتی خود بر اساس قوانین بین‌المللی برای پاسخ به این‌گونه حملات نظامی تروریستی، آگاه ساخت.
 
 همچنین، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۴، ضمن بررسی وضعیت موجود، خواستار اقدام مقتضی و محکومیت شدید جامعه جهانی و شورایامنیت علیه این جنایت هولناک شد.
 
در این بیانیه آمده که جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات خود خطاب به شورای امنیت و همچنین دبیر کل سازمان ملل متحد، تأکید داشت که حمله تروریستی و نظامی رژیم اسرائیل به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل، به‌ویژه ماده ۲ (۴) این منشور، و همچنین ناقض حاکمیت، استقلال و تمامیتارضی جمهوری عربی سوریه بوده است. علاوه بر این، اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی نقض فاحش اصل اساسی و شناخته‌شده جهانی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است؛ اصلی که سنگ بنایروابط بین‌الملل به‌شمار می‌رود.
 
نمایندگی ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت خواست تا این اقدام جنایتکارانه و تروریستی ناروا را به شدت محکوم کرده، و اقدامات قاطع و مقتضی برای محاکمه سریععاملان آن و جلوگیری از تکرار چنین جنایات هولناکیعلیه اماکن دیپلماتیک هر کشوری اتخاذ نماید، نوشت: علی‌رغم درخواست روسیه و حمایت چین، الجزایر و بسیاری از اعضا از شورای امنیت برای انجام وظیفه خود در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و محکوم نمودن این اقدام فجیع، متأسفانه این نهاد بار دیگر در انجام وظیفه خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کوتاهی کرده، و به رژیم اسرائیل اجازه داده تا خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و اصول اساسی حقوق بین‌الملل را نقض کند.

ایران چنین شکستی را ناشی از ممانعت سه عضو دائمی شورای امنیت، یعنی آمریکا، بریتانیا و فرانسه توصیف کرد که پیش از این، بیش از 6 ماه مبادرت به جلوگیری از اقدام شورای امنیت علیه رژیم اسرائیل نموده بودند تا این رژیم را از هرگونه مسئولیت در قبال قتل عام در غزه، محافظت نمایند.
 
نمایندگی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چنین شرایطی چاره‌ای جز اعمال حق ذاتی برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌الملل نداشت؛ این موضوع در نامه دیروز نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیرکل تاکید شده است. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد، متعهد به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد بوده و بار دیگر بر تعهد خود به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تاکید می‌نماید.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران مجدداً ضمن تاکید بر موضع ثابت خود، اعلام می‌دارد که به دنبال تشدید یا سرریز درگیری در منطقه نیست. جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر توسط رژیم اسرائیل، بر عزم تزلزل‌ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدامات تجاوزکارانه و پاسخگویی قاطعانه و مطابق با قوانین بین‌المللی به هرگونه تهدید یا تجاوزی تاکید می‌کند. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران هیچ قصدی برای درگیری با آمریکا در منطقه ندارد. اگر آمریکا عملیات نظامی علیه ایران، شهروندان یا منافع ما انجام دهد، ایران حق ذاتی خود را برای پاسخ متناسب محفوظ خواهد داشت.
 
ایران تاکید کرده بر همگان روشن است که اقدامات و جنایات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل علیه ملت‌های منطقه، به‌ویژه کشتار مردم غزه، تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در پایان این بیانیه آمده است: سیاست نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، گسترش و تشدید درگیری در منطقه برای حفظ قدرت است. اعضای شورای امنیت نباید اجازه دهند که این نهاد، گروگان جاه‌طلبی چنین رژیم متخاصمی باشد. زمان آن فرا رسیده که شورای امنیت به مسئولیت خود عمل کرده، و به تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی رسیدگی نماید. شورای امنیت باید به سرعت وظایف خود را ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد در واکنش به سرپیچی‌های بی‌پروای رژیم اسرائیل انجام داده و این رژیم اشغالگر را مجبور به پایبندی به تعهدات خود نماید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ ادامه بررسی لایحه تجارت
  • چرا همه چیز از نظر رادیکال‌ها «سیاه» است؟
  • ضرورت انجام وظایف شورای امنیت در واکنش به سرپیچی‌های اسرائیل
  • بیانیه ایران درباره حق ذاتی خود برای دفاع در برابر حملات اسرائیل
  • مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها
  • طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی در دستور کار مجلس
  • اسرائیل این بار دست به دامن شورای امنیت شد
  • واکنش دبیرکل سازمان ملل به حمله ایران به اسرائیل؛ به شدت نگران هستم
  • واکنش دبیرکل سازمان ملل به حمله ایران به اسرائیل