Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@06:30:29 GMT

یک بام و چندهوای جان مردم در پیست اسکی آبعلی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۲۴۲۵

یک بام و چندهوای جان مردم در پیست اسکی آبعلی

تهران- ایرنا- سازمان استاندارد تاکید دارد دستگاه «تله سیژ» پیست اسکی آبعلی استاندارد نیست و به همین علت مجوز «بهره برداری» نیز ندارد اما بهره بردار و بخش خصوصی در سایه ضعف نظارت و اقدام عملی نهادهای متولی در شهرستان دماوند کار خودش را می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا پیست اسکی آبعلی قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران معرفی می شود که در شمال شرق استان تهران و شهرستان دماوند واقع شده و دارای امکاناتی همچون تله سیژ، اسکی، لوژ سواری و غیره است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اطلاعات سایت فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران، قدمت دستگاه‌های این مجموعه به سال ۱۳۳۲ خورشیدی می رسد.
برخی، این پیست را محل تولد اسکی نوین و بنیان ورزش اسکی در ایران می دانند که از اوایل دی ماه تا اواخر اسفند برای اسکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این پیست که به دلیل دسترسی راحت شلوغ تر از سایر پیست‌هاست، در فواصل دیگر همچون تابستان نیز به دلیل داشتن آب و هوای مطبوع می‌تواند محل مناسبی برای اسب‌سواری و ورزش هایی از قبیل تنیس باشد.
مرتفع‌ترین نقطه این پیست اسکی بین‌المللی ۲۶۵۰ متر و کم‌ ارتفاع‌ترین نقطه آن ۲۴۰۰ متر از سطح دریاست.
سازمان استاندار تاکید دارد دستگاه تله سیژ پیست اسکی آبعلی مجوز «بهره برداری» ندارد و هرگونه استفاده از آن تخلف محسوب می شود؛ البته سال هاست این دستگاه فعال بوده و گردشگران از آن استفاده می کردند.
«امین ملک محمدی» مدیر مجموعه تفریحی و ورزشی ولایت و تله سیژ پیست آبعلی در این خصوص به ایرنا گفت: دستگاه تله سیژ پیست در سال 2003 در ایتالیا نصب و سال 2010 از آنجا به ایران منتقل شده است.
به گفته وی این دستگاه سال 2012 در پیست اسکی آبعلی نصب و زمان نصب تمامی امکانات به منظور به روزرسانی سیستم بر روی دستگاه انجام شد.
ملک محمدی ادامه داد: اخیرا سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که قطعات این دستگاه باید «به روزتر» شود و از سیستم برق PC به PSD ارتقا یابد.
مدیر مجموعه تفریکی و ورزشی ولایت و تله سیژ پیست آبعلی با بیان اینکه هر ساله باید سیستم ها با توجه به ایمن سازی، به روزرسانی شود، تصریح کرد: این دستگاه طی سال ها در حال ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران است و خوشبختانه تاکنون هیچگونه حادثه و اتفاقی را شاهد نبوده ایم، ضمن اینکه گردشگران نیز از خدمات این دستگاه راضی بودند.
ملک محمدی افزود: اما با توجه به نیاز دستگاه برای به روز رسانی و ایمنی، این الزام از بهمن ماه سال 97 توسط سازمان استاندار ابلاغ شده که از زمان اعلام، دستگاه متوقف و اقدامات لازم برای به روزرسانی سیستم در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود 90 درصد کار فنی و استانداردسازی دستگاه انجام شده است و طی روزهای آینده نیز به اتمام می رسد، خاطرنشان کرد: بعد از آماده سازی دستگاه، در فصل آینده بعد از بازدید و کسب مجوز توسط سازمان ملی استاندارد، بهره برداری می شود.
این مسئول تاکید کرد: دستگاه تله سیژ پیست آبعلی پرجمعیت ترین دستگاه تله سیژ در کشور است و با توجه به اینکه در مسیر دسترسی مطلوبی قرار دارد، همواره با استقبال خوب مسافران و گردشگران روبروست و تاکنون نیز کوچکترین حادثه ای را شاهد نبودیم.
این سخنان درحالی است که رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند که اواخر سال گذشته با خبرنگار ایرنا مصاحبه کرد از فعال بودن دستگاه ها با وجود غیر استاندارد بودن آنها خبر داد.

**شهردار آبعلی: نامه استاندارد کجا بوده؟
جالب تر اینجا است که مدیریت جدید مجموعه پیست اسکی آبعلی که شهردار این شهر است در خصوص استاندارد بودن یا نبودن دستگاه های این مجموعه، تصریح کرد: تاکنون هیچ گونه نامه ای مبنی بر استاندارد نبودن این دستگاه ها از سوی هیچ نهادی به شهرداری ابلاغ نشده است.
کاظم شریف آهی در این خصوص اظهار داشت: پیست اسکی آبعلی در گذشته توسط چند نهاد همچون اداره ورزش و جوانان، شهرداری آبعلی و فدراسیون اسکی مدیریت می شد که همین امر عمدتا مشکلاتی را برای ارائه خدمات به همراه داشت.
وی ادامه داد: اکنون با برگزاری جلسات متعدد مدیریت این سایت ورزشی و تفریحی به شهرداری آبعلی واگذار شده و بخش فنی و تخصصی آن بر عهده اداره ورزش و جوانان و سازمان استاندارد است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این مجموعه به صورت موقت و مدت زمان کوتاهی است که به شهرداری واگذار شده، خاطرنشان کرد: اغلب طرح های در نظر گرفته شده برای سال آینده و نیازمند طرح مطالعاتی جامع و وسیع با همکاری اداره ورزش و جوانان است.

**صراحت ابلاغ استاندارد
مهدی علیپور معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان تهران اسفند سال گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: تله سیژ و تله کابین پیست آبعلی در شمال استان تهران مجوز بهره برداری ندارند و پلمپ شده اند.
این درحالی بود که گزارش خبرنگار ایرنا و نیز برخی مسئولان متولی شهرستان دماوند اعلام کردند این پیست فعال است و خدمات دهی دارد.
معاون استاندارد استان تهران تاکید کرده بود: هرگونه بهره برداری عمومی از تجهیزات مورد اشاره که فاقد مجوز هستند، تخلف محسوب می شود.
این مسئول همچنین امروز (دوشنبه 26 فروردین 98) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: هنوز نواقص به طور کامل ر فع نشده و وضعیت پلمپ و در حال بررسی است.

** اداره ورزش: دستگاه ها مجوز ندارند
درحالی که بهره برداران پیست می گویند دستگاهها مشکلی ندارند رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند اعلام کرده که از نظر این نهاد، هیچکدام از دستگاه های موجود در پیست مجوز بهره برداری ندارد.
رضا مقدم افزود: متولی ورزش شهرستان، اداره ورزش و جوانان است و هرگونه وسایل و تجهیزات حوزه مربوط به ورزش باید توسط این نهاد مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد اما تاکنون چندین بار نسبت به اخذ مجوز استاندارد برای این دستگاه ها از سوی اداره ورزش به بخش خصوصی ابلاغ کردیم که هیچ اقدامی در خصوص استاندارد بودن یا نبودن دستگاه ها به این نهاد ابلاغ نشده است.
وی با بیان اینکه به نیروی انتظامی و اماکن نیز به منظور پلمپ این دستگاه ها اعلام کرده ایم اما تاکنون این امر رخ نداده است، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد متولیان این دستگاه ها خودسرانه عمل می کنند و روند گرفتن مجوز بهره برداری را بدون هماهنگی انجام می دهند.
رئیس اداره ورزش و جوانان ادامه داد: مالکیت دستگاه های پیست به ویژه تله سیژ بر عهده بخش خصوصی است و اداره ورزش و جوانان صرفاً در نظارت بر فعالیت این دستگاه ها، بخش فنی، آموزش اسکی به علاقه مندان و همچنین برگزاری مسابقات دخالت دارد.
مقدم همچنین در خصوص مدیریت جدید مجموعه پیست اسکی آبعلی نیز افزود: اراضی مربوط به پیست اسکی آبعلی به صورت استیجاری در اختیار این نهاد قرار دارد و متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان است.
وی تصریح کرد: با توجه به بازدید وزیر ورزش و جوانان از این مجموعه، واگذاری آن به شهرداری آبعلی به منظور خدمات رسانی بر اساس ماده 27 امکان پذیر شده است که طی تفاهم نامه ای واگذاری چند ساله وجود دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه بخش ساماندهی پارکینگ و موارد مربوط به امنیت، بهداشت و درمان بر عهده شهرداری آبعلی است، گفت: واگذاری پیست به شهرداری از طریق وزارت ورزش و جوانان می بایست صورت گیرد و در حال حاضر بر اساس ماده 88 به منظور ارائه برخی خدمات به صورت موقت این مکان به شهرداری واگذار شده اما به صورت کامل این مجموعه واگذار نشده است.

**شهرداری آبعلی پیگیر موضوع باشد
مجید صفری فرماندار شهرستان دماوند نیز در این خصوص اظهارداشت: از اوایل سال ۹۷ به دلیل مشکلاتی که در حوزه خدماتی و تامین زیرساخت های بخش تفریحی پیست آبعلی وجود داشت، با هماهنگی وزارت ورزش، اوقاف و شهرداری آبعلی جلسات متعددی تشکیل و برای نخستین بار یک مدیریت واحد برای این مکان تعریف شد.
وی ادامه داد: اکنون این مدیریت به موجب تفاهم نامه برعهده شهرداری آبعلی است و تاکید شده که باید تمامی خدمات از جمله پارکینگ، خدمات بهداشتی، درمانی، خدمات انتظامی، امنیتی و حفاظتی، استانداردسازی دستگاه ها از نظر فنی و بروز بودن توسط این نهاد صورت گیرد.
نماینده عالی دولت در شهرستان دماوند بیان کرد: همچنین شهرداری را مکلف کرده ایم از کارشناسان استاندارد برای بازدید و کنترل دستگاه های موجود در این سایت تفریحی و ورزشی استفاده کنند و اگر اعلام کردند که امکانات موجود استاندارد نیست باید متوقف و بازسازی شوند و این مهم بر عهده شهرداری است.
صفری تاکید کرد: در حال حاضر باتوجه به ساماندهی که در حوزه پیست آبعلی انجام شده، خدمات دهی نسبت به سال های گذشته مطلوب تر است و شاهد کاهش حوادث و افزایش رضایت گردشگران هستیم.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه خدمات دهی باید به بهترین شکل صورت گیرد، گفت: مسافران و گردشگران باید بهترین و ایمن ترین خدمات را از این سایت گردشی دریافت کنند و این وظیفه مسئولان شهرستان است و اگر از طرف کارشناسان استاندارد، عدم ایمنی وسایل پیست اعلام شده، قابل پذیرش و است.
وی خطاب به شهرداری آبعلی و متولی وسایل موجود در پیست نیز گفت: مدیر مربوطه بدون استاندارد اجازه فعالیت ندارد و شهرداری آبعلی موظف است این موضوع را پیگیری کند.
فرماندار دماوند افزود: شهرداری تمام محوطه و ارائه خدمات را در دست گرفته و ارگان هایی مانند نیروی انتظامی، بهداشت، حلال اهمر، تربیت بدنی، اوقاف و دیگر ارگان های ذی ربط، زیر نظر مجموعه شهرداری ارائه خدمات می دهند که این موضوعات هم به آنها ابلاغ شده است.
وی در خصوص بهتر شدن نظارت ها و کم شدن حوادث بیان کرد : باتوجه به نظاراتی که در این خصوص انجام شده، حادثه در سال جاری نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است؛ از سوی دیگر نظارت های فرهنگی نیز افزایش یافت.

تهرام/7246/ 1008

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش ورزش زمستاني پيست آبعلي دماوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۲۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید برق از عرق بدن در حین ورزش!

به گزارش خبرگزاری مهر، جینگلیانگ لی، آزاده نیلغاز و همکارانش در استرالیا ابزاری ساختند که می‌تواند از روی عرق بدن، برق تولید کند. این ابزار قادر انرژی مورد نیاز ساعت هوشمند را تامین کند. آن‌ها به دنبال راهی هستند که حتی اگر بدن عرق نکرد نیز این دستگاه برق تولید کند. تنفس یکی از گزینه‌های احتمالی آن‌ها برای تولید برق است.

در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه Device منتشر شده است، محققان دانشگاه دکین جزئیات مربوط به ساخت نانوژنراتور هیدروالکتریک را ارائه کردند، نانوژنراتوری که به صورت پوشیدنی استفاده می‌شود و می‌تواند نیاز انرژی ادوات پوشیدنی نظیر ساعت‌های هوشمند را تامین کند. این دستگاه با کمک نانومواد رسانا و از روی تبخیر عرق اقدام به تولید برق می‌کند.

تا پیش از این مکانیک نانوژنراتورهای هیدروالکتریک چندان شناخته شده نبود. با این حال، این فناوری جدید نانوورق‌های Mxene را با پشم ترکیب کرده یک مؤلفه الکتروشیمیایی فعال ایجاد کرده است.

جینگلیانگ لی از محققان این پروژه می‌گوید: « وسیله کوچکی را تصور کنید که می‌توانید مانند دستبند یا هدبند بپوشید؛ این ابزار از عرق شما برق تولید می‌کند. این دستگاه فقط به مقدار کمی عرق برای کار کردن نیاز دارد فقط چند قطره برای پوشاندن سطح دستگاه کافی است. هرچند این دستگاه برای تولید جریان به عرق نیاز دارد، اما از آنجا که دستگاه به خازن وصل شده است، جریان تولید شده را می‌تواند ذخیره کند. بنابراین لازم نیست که فرد به صورت دائمی عرق کند! مشابه با تولید برق خورشیدی، جریان تولید شده را می‌توان به تدریج در یک دستگاه دیگر ذخیره کرد.»

آمارها نشان می‌دهند که بیش از نیمی از استرالیایی‌ها تناسب اندام خود را با تلفن هوشمند، ساعت هوشمند یا ادوات دیگر ردیابی می‌کنند.

قبل از اینکه این فناوری برای فروش عمومی تجاری‌سازی شود، توسعه بیشتری لازم دارد. با این حال، به نظر می‌رسد این دستگاه نوید ابزاری آسان و کم‌هزینه برای ساخت باشد. با نگاهی به آینده، این تیم تحقیقاتی امیدوار است راهی پیدا کند که در صورت عرق نکردن هم دستگاه بتواند برق تولید کند. لی می‌گوید که آن‌ها به دنبال توسعه این دستگاه هستند تا بتواند از رطوبت تولید شده توسط تنفس، برق تولید کند.

کد خبر 6086107 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • تصاویر ورزش مختلط در لواسان که باعث برکناری شد
  • تصاویر ورزش مختلط دخترها در لواسان که باعث برکناری شد
  • وضعیت رودخانه‌های «آه» و «سیاهرود» در آبعلی و رودهن پایش می شود
  • شهرداری‌ها خط اول خدمت به مردم هستند
  • تولید برق از عرق بدن در حین ورزش!
  • عکسی تازه از علی دایی با یک دختر در پیست اسکی
  • ممنوعیت ورود غیر ورزشی‌ها به پیست اسکی شیر باد گلمکان
  • آشنایی باشگاه‌های ورزشی با اصول باشگاه داری نوین
  • بیش از ۵ هزار عنوان خدمت در دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود
  • برگزاری رقابت‌های هندپلو در ارومیه