Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوبخت امروز جهت ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد منابع و مصارف بودجه عمومی کل کشور به کمیسیون بودجه مجلس رفت.

در جلسه نوبت عصر امروز کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی گزارشی از نحوه عملکرد منابع و مصارف بودجه عمومی کل کشور توسط نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.

در خصوص جزئیات این جلسه، محمد حسینی نماینده تفرش، آشتیان و فراهان و عضو کمیسیون بودجه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: البته این گزارش فعلا در مرحله اولیه قرار دارد و ما نمی‌توانیم آن را رد یا تایید کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: در جمع‌بندی منابع و مصارفی که دولت اعلام کرد، بر اساس میزان وصول درآمدهای عمومی در بخش‌های مختلف جمعا از ۳۸۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور، ۳۵۲ هزار میلیارد تومان محقق شده است که حدود ۹۱ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۷ از سوی دولت بود. این درآمدها شامل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، درآمدهای مالیاتی و گمرکی و درآمدهای حاصل از تملک‌های مالی دولت در سال گذشته است. 

به عقیده این عضو کمیسیون بودجه مجلس، عملکرد دولت در زمینه تحقق درآمدها در سال گذشته با توجه به شرایط خاص این سال، مطلوب بوده است. او در خصوص تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است گفت: بیش از ۱۰۱ درصد در این بخش تحقق درآمد داشتیم. از این رو سال گذشته بالغ بر ۱۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی داشتیم در حالی رقم پیش بینی شده در بودجه در حدود ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بود. همچنین در بحث فروش اوراق مالی و اوراق قرضه بر اساس پیش‌بینی‌ها و قانون در حدود ۸۴ درصد عدد بودجه شده درآمد کسب شده است. درآمدهای مالیاتی اما همچنان پایین‌تر از رقم پیش‌بینی شده در بودجه ۹۷ بود یعنی از میزان ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رقم بودجه شده حاصل از درآمدهای مالیاتی و گمرکی ، سال گذشته در حدود ۱۲۶ هزار میلیارد تومان محقق شده است. از این رو دولت در سال گذشته ۹۱ درصد از درآمدهای پیش شده خود را محقق کرده است.

حسینی در رابطه با توزیع این منابع از سوی دولت نیز افزود: بنا بر گزارش رئیس سازمان برنامه و  بودجه در سال گذشته بطور متوسط ۹۷ درصد اعتبارات به سازمان‌ها و ارگان‌ها تخصیص یافته است. اما در تخصیص اعتبارات به طرح‌های عمرانی، شاهد تحقق ۸۱ درصدی منابع هستیم. 

به گفته این عضو کمیسیون بودجه اما در دو‌ مورد شاهد عدم تحقق اعداد مورد نظر در درآمدهای دولت بودیم. یکی از این موارد در بحث سود سهام شرکت‌های دولتی بود که تنها۶۶ درصد درآمد پیش بینی شده از این محل، محقق شده است. حال باید بررسی شود که در بحث پیش‌بینی اشکال وجود داشته و یا شیوه و‌عملکرد دولت در دریافت این سودها نادرست بوده است.

همچنین حسینی از تحقق ۳۳ هزار میلیارد تومانی تهاتر بدهی های دولت با بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی خبر داد و‌ گفت: در بودجه سال ۹۷، رقم ۱۰۰ هزار‌میلیارد تومان برای تهاتر بدهی‌های دولت پیش بینی شده بود که نهایتا ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شد. اما همین میزان هم مطلوب ارزیابی می‌شود. وی دلیل اصلی محقق نشدن بخش بزرگی از این تهاتر را پایین بودن سقف بدهی بانک ها به بانک مرکزی دانست. 

وی در پایان تاکید کرد: این گزارش مقدماتی است از این رو‌ حتما ایرادات و  سوالاتی را دارد که از آن جمله می‌توان به محل هزینه کردهای صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی اشاره کرد. گفتنی است دولت سال گذشته بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

در نتیجه کمیسیون بودجه مجلس منتظر گزارش نهایی سازمان برنامه بودجه تا یک ماه آینده می‌ماند. البته مقرر شد در این مدت دیوان محاسبات این گزارش را بررسی کرده و چناچه انحرافاتی از احکام قانون بودجه و یا برداشت های متفاوتی که افراد از این عملکرد داشتند در جلسات کمیسیون مطرح شود.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DQR برچسب ها: بانک مرکزی ، دولت ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی دولت بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۲۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲

مدیر منطقه پنج شهرداری قم از تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی سال گذشته منطقه ۵ خبر داد و گفت: بیشترین طرح‌های اجرا شده در منطقه مربوط به پروژه‌های تملک و عمرانی بوده است.

رضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با بیان اینکه در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان صرف پروژه‌های عمرانی شده است، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ پروژه عمرانی در راستای توسعه معابر، ایمن سازی، اقدامات ترافیکی، اصلاح هندسی، بازگشایی زیرگذر، توزیع آسفالت، تأمین سرویس‌های بهداشتی و توسعه بوستان اجرا شد

وی با بیان اینکه بیشترین پروژه‌ها مربوط به ایام نیمه شعبان بود، افزود: پیاده سازی و اصلاح جداول خیابان شهید کلهری، کبیری و قائم، اصلاح و تعمیر روشنایی معابر منتهی به مسجد مقدس جمکران از جمله پروژه‌هایی بود که در مسیر بهبود امور منطقه انجام شده است.

مدیر منطقه پنج شهرداری قم با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی منطقه محقق شده است، اضافه کرد: بخش عمده‌ای از بودجه سال گذشته صرف پروژه‌های تملک و عمرانی شده و یک سوم مابقی مربوط به حوزه خدمات شهری بوده است.

رحیمی با اشاره به اینکه بعضی پروژه‌ها همچنان در حال انجام است، عنوان کرد: اصلاح هندسی برخی معابر، توسعه بزرگراه امام علی (ع) و بهسازی و توسعه بوستان‌ها از جمله پروژه‌های در حال اجرا در منطقه پنج است.

وی از صرف ۲۲ میلیارد تومان در پروژه توزیع آسفالت و زیرسازی خبر داد و گفت: در سال گذشته پروژه آسفالت باندهای کندرو بلوار پیامبر اعظم (ص) و معابر اصلی شهر مطابق اولویت اجرا شده و برای سال آینده نیز پیش بینی شده است.

کد خبر 746939

دیگر خبرها

  • بودجه ستاد امر به معروف در سال گذشته چقدر بود؟
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • بدعت عجیب در جریان تصویب بودجه؟
  • پلیس انگلیس دو نفر را متهم به جاسوسی برای چین کرد
  • بودجه ویژه‌ای برای فرهنگ قزوین لحاظ کردیم
  • تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه عمرانی منطقه ۵ در سال ۱۴۰۲
  • حمایت«کانکت پلاس» از ۱۷۰۰ محقق پسادکتری در سال گذشته
  • ادعای کارشناس تلویزیون محل جدید تامین کسری بودجه توسط دولت! | فیلم
  • برداشت 200 هزار میلیاردی دولت از بورس برای کسری بودجه
  • (ویدئو) تامین کسری بودجه دولت با برداشت ۲۰۰ هزار میلیاردی از بورس