Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مظفر غلامی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: در فاز دوم مرمت پایانی چشمه تاق‌های زیج منیژه، مرمت و بازسازی دو چشمه تاق باقی مانده این بنا را آغاز کرده‌ایم.

او افزود: زیج منیژه یکی از سالم‌ترین بناهای به جا مانده از عهد ساسانی است که در روستای توریستی پاتاق واقع شده است و این بنا جمعاً 19 چشمه تاق دارد که به دلیل فرسودگی ناشی از گذشت زمان، طی یک دهه گذشته به تدریج مرمت‌هایی روی آنها انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: پارسال  در فاز اول مرمت پایانی چشمه تاق‌ها، دو چشمه تاق مرمت شد و امسال نیز دو چشمه تاق باقی مانده در ضلع جنوبی بنا مرمت و بازسازی می‌شود.

غلامی ادامه داد: باتوجه به اینکه چشمه تاق‌های این بنا ساخته شده از سنگ‌های رودخانه‌ای و گچ نیم کوب است، لذا مرمت آنها کار بسیار دشوار و زمانبری می‌باشد.

او میزان اعتبار اختصاص یافته به مرمت و بازسازی این بخش از بنا را طی سال گذشته دو و نیم میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بحث تعیین حریم بنا و تملک زمین‌های اطراف آن نیز از جمله اقداماتی است که از سال 97 برای این اثر تاریخی در دستورکار قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرپل‌ذهاب در ادامه از دیگر فعالیت‌های مرمتی انجام شده در بناهای این شهرستان طی سال گذشته ذکر کرد و گفت: در زلزله و پس لرزه‌های بزرگی که طی سال‌های 96 و 97 داشتیم، راه دسترسی به بنای تاریخی تاق‌گرا مسدود شد که از محل اعتبارات سال گذشته این مشکل را برطرف کردیم.

غلامی در مورد تسهیل راه دسترسی به آبشار پیران گفت: طی سال گذشته به دلیل زلزله و امسال هم به دلیل بارش‌های سیل‌آسا چندین‌بار راه دسترسی به این جاذبه گردشگری بسته شد که هربار اقدام به بازگشایی آن کردیم.

او افزود: باتوجه به ریزش مداوم کوه در مسیر دسترسی به این جاذبه در حال حاضر به فاصله 800 متر مانده به محوطه آبشار اجازه ورود خودروها را نمی‌دهیم، اما گردشگران می‌توانند پیاده این مسیر را پیمایش کنند تا از دیدن زیبایی‌های آبشار پیران لذت ببرند.

غلامی در پایان گفت: بارش‌هایی که از ابتدای امسال داشتیم، باعث خروش چشمه‌های فصلی آبشار پیران شده و این آبشار را دیدنی‌تر از هر زمان دیگری کرده است، به گونه‌ای که در روزهای پایانی هفته شاهد حضور گردشگران زیادی در این منطقه هستیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دستی و گردشگری زلزله زمین زیبایی سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، عطا حسن پور با اعلام این خبر گفت : این جشنواره در راستای مقدمات و شاخص‌های ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: وجود چشمه‌سارهای پرآب، رودخانه‌های خروشان، آبشار زیبای بیشه و آداب و سنت‌های روستایی و عشایری در کنار راسراسری شمال به جنوب موجب شده تا مسیری زیبا و دیدنی در منطقه گردشگری بیشه ایجاد شود.

حسن پور افزود: اجرای مراسم آیینی دعای باران، موسیقی محلی، شعرخوانی لری، تجلیل از راه بان نمونه و مراسم آیینی رقص لری از جمله برنامه‌های جشنواره فرهنگی رود و ریل است.

روستای گردشگری بیشه در منطقه ای به همین نام در کنار راه آهن سراسری تهران به جنوب و در ایستگاه راه آهن بیشه و در همچواری آبشار زیبای بیشه در 60 کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895909

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نواختن چمرونه در سوگ نوجوان غرق شده در آبشار بیشه
  • جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • کشف جسد پسر ۳۲ ساله در یاسوج
  • پونه زار آبشاری سرچشمه گرفته از دل زاگرس
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا
  • داستان شغل ۵۰۰ ساله با ۳۳ چشمه مهارت
  • مراسم آئینی دعای باران در جشنواره رود و ریل روستای بیشه
  • برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان