Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@21:03:51 GMT

البرز چون کوه پشت مردم باوی ایستاده است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۳۵۵۵

البرز چون کوه پشت مردم باوی ایستاده است

به گزارش ایرنا، حرفهای این دو هموطن این پرسش را مطرح کرد که به راستی در آن چند روز چه اتفاقی رخ داد که ترس و وحشت اهالی باوی به آرامش و لبخند تبدیل شد؟ پاسخ استاندار البرز این بود، همانگونه که هموطنان خوزستانی ما در دفاع از این مرز و بوم هشت سال در برابر متجاوزان بعثی سینه سپر کردند، اکنون ما هم چون کوه باید پشت آنها بایستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجرا در آخرین روزهای سال 97 و بارشهای کم سابقه و حتی بی سابقه در استانهای شمالی کشور شروع شد و سیل شماری از شهرها و روستاها بخصوص آق قلا و گمیشان را در بر گرفت و البرز را هم در همسایگی تحت تاثیر قرار داد، بنابراین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست شهبازی استاندار البرز تشکیل شد که در نتیجه فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها و دیگر نهادهای ذیربط در استان البرز به حالت آماده باش درآمدند.
این آماده باش بخصوص وقتی با حضور مداوم و بی وقفه شهبازی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان البرز در مناطق پرخطر و سیل خیز همراه شد، در واقع به علامت و نشانه ای بدل گشت که از بالاترین تا پایین ترین مسوولان و مدیران استان به صورت شبانه روزی برای مقابله با جاری شدن احتمالی سیل، پای کار بیایند.
** 13 فروردین استان البرز از شرایط اضطرار سیل آنهم فقط با اندک خسارت خارج شد
از لایروبی برخی مسیل ها و ایجاد سیل بند گرفته تا اعمال ممنوعیت و محدودیت عبور و مرور خودروها در راهها و جاده های مواصلاتی استان از یک سو و تجمیع و بکارگیری ظرفیت ها و امکانات شهرداری ها و دیگر نهادهای ذیربط چون جمعیت هلال احمر، راه و شهرسازی، پلیس راهور و حتی تجهیزات بخش خصوصی در البرز و گسیل آنها به مناطق پرخطر از سوی دیگر موجب شد بعد از 2 هفته تلاش توام با بیم و امید، استاندار البرز در روز سیزدهم فروردین خروج این استان از شرایط اضطرار آنهم بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت مالی را اعلام کند.
با این حال اما بارش های بی سابقه و سیل آسا را گویا سرباز ایستادن نبود، این سیل بعد از فاجعه ای که در دروازه قرآن شیراز رقم زد، در ادامه استانهای جنوب و جنوب غربی را در پیش گرفت و با عبور از لرستان و بجای گذاشتن تلفات جانی و وارد کردن خسارت های سنگین به زیرساخت ها، و مزارع کشاورزی و بی خانمان کردن شماری از هموطنان بخصوص در پلدختر و معمولان، به سمت استان خوزستان پیشروی کرد و به سرریز شدن سدهای این استان منجر شد.
البته استاندار البرز که پیشتر دستور جمع آوری کمکهای مردمی و نهادهای اجرایی در این استان را صادر کرده بود، همزمان با رسیدگی به مشکلات ناشی از سیلاب و بازسازی و ترمیم برخی مناطق از جمله بازگشایی جاده چالوس که بر اثر ریزش کوه مسدود شده بود، بیشترین همت مجموعه مدیریت استان را به ارسال این کمک ها و رفع بخشی از نیازهای سیل زدگان شمال کشور معطوف کرده بود، اما ادامه بارشهای مداوم در خوزستان، آژیر خطر و گسترش دامنه تهدیدات سیل را در این استان به صدا درآورد.
** استان البرز معین و پشتیبان شهرستان سیل زده باوی در خوزستان شد
بر این اساس، در حالی که طبق برنامه ریزیهای قبلی البرز به عنوان معین استان تهران تعیین شده بود، لیکن وزیر کشور بخاطر شرایط حاد استان خوزستان در هفدهم فروردین ماه جاری در احکامی شهبازی استاندار البرز را در کنار استانداران استان های کرمان، خراسان رضوی، گیلان و تهران، به عنوان استانهای معین برای کمک رسانی به سیل زدگان استان خوزستان تعیین کرد.
تنها یک روز پس از صدور این حکم از سوی وزارت کشور، استاندار البرز با همراهی مردم و مسوولان این استان یا همان ایران کوچک برای کمک به مردم خونگرم خوزستان کمر همت بسته و آماده عزیمت به این استان شدند، ضمن اینکه طبق برنامه ریزیها، امداد و خدمات رسانی رسانی به مردم در محاصره سیل شهرستان باوی در استان خورستان به تیم اعزامی استان البرز محول شد.
شهرستان باوی با مرکزیت شهر ملاثانی در استان خوزستان با بیش از 100 هزار نفر جمعیت در فاصله 40 کیلومتری شمال اهواز، دارای دو بخش مرکزی و ویس است که شهر شیبان نیز در بخش مرکزی این شهرستان و در شرق رودخانه کارون واقع است.
2 روز بعد اولین بخش از امکانات لجستیکی البرز شامل پنج دستگاه کامیون کمپرسی تک، پنج دستگاه کامیون کمپرسی 10چرخ، دو دستگاه لودر، دو دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه ماشین کمرشکن، یک دستگاه خودرو سواری، یک دستگاه بابکت، یک دستگاه نیسان کمپرسی، یک دستگاه خاور کمپرسی به شهرستان باوی فرستاده شد.
متعاقب آن با ورود شهبازی به استان خوزستان، بازدید از سیل بندهای ایجاد شده برای حفاظت از شهر شیبان و برخی اقدامات صورت گرفته توسط تیم اعزامی از البرز انجام شد و استاندار البرز براساس درخواست مدیران و مردم منطقه و بررسی های تیم البرز، بی درنگ دستور تقویت و تحکیم سیل بند شهر شیبان را صادر کرد.
** استاندار البرز: خاک خوزستان مقدس است
در ادامه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان باوی در فرمانداری این شهرستان با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد که شهبازی استاندار البرز خاک خوزستان را مقدس توصیف کرد و گفت: خوزستان آنقدر عزیز و ارزشمند است که خاک پای مردم این استان را سرمه چشم خود می دانیم.
او تاکید کرد: مردم خوزستان در دوران جنگ تحمیلی نیز سختی ها و گرفتاری های فراوانی را تحمل کردند و اکنون نیز در رنج و زحمت هستند، ولی هیچگاه اجازه ندادند دشمنان حتی به یک وجب از خاک میهن اسلامی دست اندازی کنند.
شهبازی با یادآوری اینکه همه نیک می دانند خوزستان قلب و نبض تپنده ایران اسلامی است و مردمانی صبور، بردبار و شایسته تقدیر دارد، گفت: جای شکرگزاری و خرسندی دارد که وقوع سیل در خوزستان تلفات جانی نداشته است و مردم بیشتر با خسارات مالی مواجه شدند.
استاندار البرز همچنین گام دوم انقلاب را تداعی کننده دوران اول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اتحاد و انسجام تمامی جناح ها و گرایش ها دانست و افزود: اکنون تمام مدیران ملی و استان ها با همراهی و همدلی مردم در کنار خوزستان هستند و خسارات مالی قابل جبران است.
وی توضیح داد: البرز نیز در معرض خطر سیل بود که با توجه به اقدامات پیشگیرانه و نقش مدیران لایق، خسارات چندانی به استان وارد نشد، چراکه همت بالایی در البرز با حضور مردم و مسوولان این استان شکل گرفته است و با حضور به موقع برای کمک رسانی، وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.
وی گفت: 2 سد مهم و استراتژیک امیرکبیر و طالقان در البرز واقع است که طی بارش های اخیر مدیریت خوبی بر روی آنها صورت گرفت و از اواسط دی ماه سال گذشته با رهاسازی آب پشت سدها که حدود 50 میلیون مترمکعب از سد امیرکبیر بود، مخزن سد برای سیل و سیلاب های احتمالی مهیا شد.
شهبازی خاطرنشان کرد: در موج اول بارش ها سد امیرکبیر حدود 91 میلیون مترمکعب فضای خالی داشت، میزان بارش ها در موج دوم بارندگی به 161 میلیمتر رسید که با اقدامات پیشگیرانه و نظارت دقیق بر مناطق حادثه خیز، شاهد خسارات جدی در البرز نبودیم.
** البرز اولین استانی بود که کمکهای مردمی را از طریق هوایی برای سیل زدگان کشور ارسال کرد
استاندار البرز با اشاره به پیشگامی این استان در کمک رسانی به استان های سیل زده کشور، گفت: پیش از دستور وزیر کشور مبنی بر تعیین البرز به عنوان معین خوزستان، برای امداد و خدمات رسانی، چهار محموله کمک های مردمی از این استان به استان گلستان ارسال شد، علاوه براین با همراهی و تعامل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، البرز اولین استانی بود که برای ارسال کمک های مردمی از طریق هوایی به لرستان و خوزستان اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه اکنون همدلی، همراهی و هم افزایی برای کمک به خوزستان در میان عموم مردم و مسوولان موج می زند، یادآور شد: همکاران من در این استان می مانند و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به عنوان نماینده ویژه استاندار در خصوص تقویت زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز و تحکیم سیل بندها حضور دارد.
** تا آخر در کنار مردم خوزستان می مانیم
استاندار البرز با تاکید براینکه براساس دستور وزیر کشور و رییس جمهوری تا آخر در کنار مردم خوزستان خواهیم ماند، گفت: اکنون موکب های استان البرز نیز در حال خدمات رسانی به مردم استان خوزستان هستند، ضمن اینکه البرز یک استان صنعتی است با سه هزار و 500 واحد صنعتی است که 150 واحد آن، برند ملی هستند و همگی برای کمک رسانی به سیل زدگان اعلام آمادگی کرده اند.
استاندار البرز یادآور شد: اکنون تیم با تجربه و ورزیده این استان سه کمپ برای اسکان سیل زدگان آماده کرده است، همچنین کمپ البرز در شهرستان باوی مستقر شده و با سازماندهی، جمع آوری، حمل و ارسال کالا و خدمات و تعامل نیروهای خوب و با انگیزه هلال احمر البرز برای کمک به مناطق سیل زده کشور نهایت تلاش را انجام می دهند که یک نمونه آن تیم 50 نفره جوانان هلال احمر البرز در استان سیل زده لرستان است که در حال امداد و خدمات رسانی به مردم هستند.
شهبازی با اشاره به آمادگی البرز برای خدمات رسانی به مردم در نقاط و جاهای مختلف استان خوزستان، گفت: تاکنون حدود 400 نیروی متخصص از استان البرز در خوزستان مستقر شده اند.
وی همچنین به قدردانی استاندار خوزستان از اقدامات تیم البرز برای پیشگیری از ورود آب به شهر شیبان و امدادرسانی به مردم سیل زده باوی اشاره کرد و افزود: طبق اعلام فرماندار باوی، شهر شیبان باید تخلیه می شد، ولی با حضور تیم مجهز البرز و اقداماتی که در خصوص بازگشایی راه ها و ایجاد و تقویت سیل بند ها انجام داد، از ورود آب کارون به این شهر جلوگیری شد.
واقعیت این است که هنوز تصویر آن دو وطن اهل باوی در ذهنم تداعی می شود، ماجرا اینگونه بود که حتی شماری از ساکنان شهر شیبان از ترس سیل ویرانگر این شهر را ترک کرده و در کمپ آماده شده هلال احمر استان البرز بطور موقت اطراق می کنند، اما وقتی تیم تخصصی البرز سیل بند این شهر را تثبیت و مستحکم می کند، با خیالی آسوده به خانه های خود برمی گردند.
برای جمع بندی این مقال، خوب است یادآوری کنیم که شهر شیبان دارای 40 هزار سکنه است و جدای از همه فعالیت های تیم استان البرز که به نظر می رسد زمان بیشتری در خوزستان خواهند ماند، اما مقایسه آن هموطن وحشت زده از سیل و دیگر هموطن شاکر از تیم البرز که فیلم آنها نیز در دسترس است، کافی است که در غرش و خروش سیل، ترانه های دلنشین مهر و محبت، یاری و امید را نیز بشنویم.
خلاصه اینکه عبور از بحران احتمالی سیل در البرز اگر برای شهبازی استاندار البرز یک مزیت و امتیاز باشد که هست، اما سکانداری او در عملکرد موفق تیم مجرب و کارآمد استان در شهرستان باوی، نه فقط قابل تحسین که بخصوص دعای خیر 40 هزار نفر از هموطنان شهر شیبان را نیز به همراه دارد و این اتفاق آنقدر دارای ارزش انساندوستانه و خداپسندانه هست که می تواند توشه آخرت دکتر شهبازی و همکارانش باشد، به قول شهید بهشتی بهشت را به بها دهند نه به بهانه.
8029/6993
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 استان البرز انقلاب اسلامی خدمات رسانی به مردم شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرداری 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۳۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش و سپاه در مقابل دشمنان جانانه ایستاده‌اند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان خارجی و داخلی انقلاب، دست به دست هم دادند تا ارتش ایران را منحل کنند ولی امام راحل (ره) با تیزبینی و هوشیاری و درک به آینده، ارتش راه به‌عنوان پشتیبان و پشتوانه نظام، کشور و مرزها می‌توانستند.

وی اضافه کرد: پس از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام راحل (ره) روز ۲۹ فروردین به‌عنوان روز ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد. در آن روز ارتشیان غیور در مقابل امام راحل (ره) رژه رفتند و از آن روز به بعد این ارتش، به تعبیر مقام معظم رهبری ارتش حزب‌الله است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی در دفاع مقدس و همه حوادث کشور جانانه ایستاده است، تصریح کرد: شاهد این اقدام و نقش ارزشمند ارتش جمهوری اسلامی تقدیم ۴۷ هزار شهید است.

وی نقش ارتش در همه عرصه‌ها خاص و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: ارتش نقش مهمی در دفاع هوایی، زمینی و دریایی دارد و امروز روز ارتش جمهوری اسلامی به‌عنوان روز نیروی زمینی ارتش نامگذاری شده است.

استاندار بوشهر با تبریک روز ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارتشیان قهرمان و دلاور تصریح کرد: ارتشیان در کنار سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و بسیج مردمی یک توان رزمی و دفاعی قدرتمندی را شکل داده‌اند که اراده دشمنان در مقابله با انقلاب اسلامی از بین برده‌اند.

محمدی‌زاده یکی از موفق‌ترین عملیات‌های اخیر را وعده صادق دانست و تأکید کرد: این عملیات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. سپاه و ارتش در کنار هم دژ مستحکم برای صیانت از ملت، سرزمین، کشور، نظام و انقلاب اسلامی هستند.

کد خبر 6081081

دیگر خبرها

  • چین: در کنار مردم فلسطین هستیم
  • دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • پیام استاندار البرز به مناسبت روز ارتش
  • دستور استاندار البرز برای مقابله جدی با زمین‌خواری
  • ارتش و سپاه در مقابل دشمنان جانانه ایستاده‌اند
  • پشت هر کشتی ایرانی در آب‌های فرا سرزمینی ارتشی مقتدر ایستاده است
  • مراسم رژه‌ نیروهای مسلح در اهواز برگزار شد
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • پیام تبریک استاندار برای افتخار آفرینی فرنگی کاران ملی پوش خوزستان در آسیا