Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه ۷۶ درصد از مخازن کشور در شرایط فعلی پر شده ‌است، سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته تنها ۲۳ درصد افزایش حجم آب داشته است. ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، طبق آماری که وزیر نیرو در صحن علنی مجلس ارائه داد، حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای کشور 62 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و در حال حاضر 76 درصد مخازن سدهای کشور پر است؛ اما این در حالی است که سد زاینده رود نسبت به سال گذشته تنها 23 دصد افزایش حجم آب داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس در 19 فروردین سال گذشته در صحن علنی مجلس اعلام کرد: تنها 100 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود است و 5 میلیون نفر جمعیت استان اصفهان در مرداد ماه تشنه خواهند بود.

وی همچنین در 22 فروردین سال 98 گفت: علی رغم بارش‌های 2 هزار میلی‌متری در حوضه آبریز مشترک، گرچه سد‌های خوزستان چندین بار پر و تخلیه شده، اما به دلیل توقف اجرای تونل سوم و پروژه بهشت آباد، آبگیری سد زاینده رود تنها 402 میلیون متر مکعب است و به میزان قابل قبولی نرسیده است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بالغ بر 3 هزار و 100 متر مکعب آب شیرین در هر ثانیه از کشور وارد دریای شور می‌شود، در این صورت آب شیرین یک ساله اصفهان در یک شبانه روز به دریا ریخته می‌شود که این موارد بر می‌گردد به مدیریت وزارت نیرو و حل ریشه‌ای این مشکل.

اصفهان| چرا باران‌های سیل‌آسا سد زاینده‌رود را پر نکرد؟/ "آب" هست، "مدیریت" نیستاصفهان| خروجی سد زاینده‌رود برای تکمیل کشت پاییزه کشاورزان افزایش یافتسد زاینده‎رود با بارش 2 برابری هم سرریز نمی‎شود

در جدولی که نماینده شاهین شهر در مجلس در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده می‌توان آماری مقایسه‌ای از وضعیت سدهای کشور نسبت به شرایط سال گذشته را مشاهده کرد.

 

بنابر آماری که معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان داده آمار تجمعی بارش‌ها در چلگرد به عنوان ایستگاه شاخص زاینده رود تا هفدهم فروردین ماه یک هزار و 954 میلی متر ثبت شده است.

بنابراین در مقایسه وضعیت سد زاینده‌رود نسبت به دیگر سدهای کشور بار دیگر این سئوال مطرح است که چرا با وجود افزایش ملموس بارش‌ها نزدیک به 65 درصد از حجم سد همچنان خالی است؟

انتهای پیام/ ز

R41346/P/S6,51/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۳۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخازن سد‌های کشور ۶۰ درصد پرشدگی دارند

آخرین وضعیت منابع آبی کشور نشان می‌دهد که در سال آبی جاری تا ۲۵ فروردین، ورودی سد‌ها با کاهش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۲.۸۹ میلیارد مترمکعب رسیده است. این در حالی است که مدت زمان مشابه پارسال ۲۵.۵۷ میلیارد میلیارد مترمکعب آب وارد سد‌ها شده بود.

همچنین ارقامی که برای خروجی سد‌ها و به عبارتی آبی که برای تامین نیاز در بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب رهاسازی شده است، به ترتیب برای سال گذشته و امسال ۱۴، ۶۱ و ۱۴.۵۵ میلیارد مترمکعب بوده و در این بخش اختلاف زیادی با سال گذشته مشاهده نمی‌شود. در مجموع هم موجودی سد‌های کشور به ۳۰.۰۸ میلیارد مترمکعب رسیده که معادل ۶۰ درصد پرشدگی است و از این نظر وضعیتی مشابه با سال گذشته را شاهد هستیم.

در ادامه می‌توانید گزارشی از وضعیت سد‌های مهم کشور را ببینید که در مهمترین آنها سد‌های استان تهران ۱۰ درصد کاهش موجودی را نسبت به سال قبل ثبت کرده اند. مجموع ۵ سد استان تهران تا امار منتهی ۲۵ فروردین، ۳۶۷ میلیون مترمکعب موجودی دارند که تنها معادل ۱۹ درصد پرشدگی است.

ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور نیز از ابتدای سال آبی معادل ۱۷۰.۲ میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته که ۱۷۸.۱ میلمتر بارندگی ثبت شده بود کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد. در ادامه وضعیت بارندگی به تفکیک استان‌های کشور را می‌توانید ببینید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم
  • ۶۰ درصد سدهای کشور پر است
  • ۷۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان شمالی خالی است
  • حجم سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسید
  • ۴۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است | آخرین وضعیت سدهای کشور
  • افزایش ۶ درصدی حجم مخزن سدهای آذربایجان شرقی
  • نگرانی برای تامین آب استان ها؛ خالی ماندن سد‌ها
  • افزایش بارش‌ها در ۶ استان/ ۴۰ درصد مخازن سدهای کشور خالی است
  • مخازن سد‌های کشور ۶۰ درصد پرشدگی دارند