Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@22:00:27 GMT

سطح آب های زیرزمینی ۷۰ سانتی متر کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۴۳۰۸

سطح آب های زیرزمینی ۷۰ سانتی متر کاهش یافت

فرماندار شیروان گفت: طی سال های اخیر در مدیریت برداشت و مصرف آب و بستر و حریم رودخانه ها و مراتع شیروان غفلت شده که نتیجه آن کاهش ۷۰سانتی متری سطح آب های زیر زمینی و بروز بحران های مختلف در کاهش بارندگی ها و بحران خشکسالی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیروان؛ امین رضا مرآتی یکشنبه شب در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شیروان ضمن تاکید بر توجه مدیریت منابع آب و اجرای برنامه های علمی با مشارکت مردم اظهار داشت:  در افزایش بارندگی ها سیلاب های سهمگین جاری می شود که در هر دو وضعیت با بحران مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 فرماندار شیروان با اشاره به حفر چاه های کشاورزی غیر مجاز، گفت: امروز بیش از هر چیز نیازمند مدیریت آب هستیم و باید بیش از نیاز ضروری خود از این سرمایه ارزشمند استفاده نکنیم.

 

مرآتی افزود: تاکنون در دشت ممنوع بحرانی شیروان – فاروج، هزارو 270 حلقه چاه غیر مجاز آب با مجموع برداشت سالانه 9 میلیون و 300 هزار مترمکعب شناسایی شده است.

 

90 درصد از آب شهرستان شیروان در بخش کشاورزی، 6 درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می شود. 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مسابقات قرآن سیل سپاه پاسداران خسارت سیل سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم قرآن کریم مسابقات قرآن کریم سپاه خبرگزاری شبستان سطح زیرزمینی حفاظت آب شیروان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، وحید واسطه در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: مبتنی بر داده‌های ایستگاه سنجش شرکت آب منطقه‌ای استان، از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهر ماه ۱۴۰۲ تا ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳) در مجموع ۱۸۵.۳ میلی متر بارندگی در استان رخ داده است.

وی گفت: در مدت مشابه سال گذشته (یکم مهر ۱۴۰۱ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲) ۱۴۱.۵ میلی متر بارش در استان اتفاق افتاد که میزان بارش باران در سال آبی جاری در مقایسه با میزان بارش باران در دوره آبی سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

واسطه افزود: بیشترین بارش‌ها در سال آبی جاری در شهرستان شیروان رخ داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه میانگین بارش دوره دراز مدت ۳۰ ساله در استان ۱۹۰ میلی متر بوده است، خاطرنشان کرد: در استان میزان بارش سال آبی جاری در مقایسه با دوره بلندمدت ۳۰ ساله تا ۲.۵ درصد کمتر رخ داده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در ادامه به وضعیت ذخیره آبی در مخازن هشت سد در مدار بهره برداری استان اشاره و بیان کرد: از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در حدود ۳۹ میلیون متر مکعب آب در مخازن این سدهای استان وارد شد.

وی گفت: میزان ورودی آب در این سدها در مدت مشابه آن در سال گذشته (یکم مهر ۱۴۰۱ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲) ۲۹ میلیون متر مکعب بود.

فقط ۲۳ درصد از مخازن سدهای استان آب دارد

واسطه با یادآوری این مطلب که ظرفیت مخازن ذخیره سازی آب هشت سد استان در مجموع ۲۲۲.۸ میلیون متر مکعب است، اعلام کرد: در حال حاضر ۵۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای استان ذخیره سازی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳ درصد از مجموع ظرفیت مخازن هشت سد استان ذخیره سازی آب را دارا است.

با این وجود، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: در ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ میزان ذخیره آبی در مخازن این سدهای استان ۵۵ میلیون متر مکعب بود.

وی با بیان اینکه میزان ذخیره سازی آب در مخازن سدهای استان در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در مقایسه با ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ تا هشت درصد کمتر است، اظهار کرد: مقداری از بارش های فروردین ماه جاری در پایین دست سدها و نه در بالادست سدها رخ داد که میزان ورودی روان آب‌ها به داخل مخازن سدها که مورد انتظار بود، رخ نداد.

در عین حال، واسطه بیان کرد: در سال آبی گذشته (یکم مهر ۱۴۰۱ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۲) به میزان ۱۶.۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان به مصرف شرب خانگی، مصرف کشاورزی و مصرف صنعتی رسیده است.

وی افزود: در سال آبی جاری (یکم مهر ۱۴۰۲ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳) ۱۴.۸۱ میلیون متر مکعب آب به مصارف شرب خانگی، کشاورزی و صنعتی رسید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در ادامه اعلام کرد: در سال جاری اولویت اصلی تحویل حق آبه از سدها، به مصارف شرب خانگی است که سهم آن تعریف شده است، در عین حال، تحویل حق آبه کشاورزی از سدهای بیدواز، بارزو و شیرین دره محدود خواهد بود و به اندازه‌ای که امکان پذیر باشد، انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: کشاورزان استان باید مدیریت کشت را در سطوح کشاورزی خود رعایت و اعمال کنند.

اُفت سطح آب‌های زیرزمینی استان به علت اضافه برداشت بخش کشاورزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره برداشت آب از منابع آبی سفره‌های زیرزمینی استان نیز اظهار کرد: مبتنی بر انجام رصد و پایش های سالانه در سطح استان، مشخص شده است که هر ساله به طور میانگین ۴۰ سانتی متر از سطح آب‌های زیرزمینی استان، دچار اُفت می‌شود.

وی گفت: این اُفت ۴۰ سانتی متری از سطح آب سفره‌های زیرزمینی استان به میزان ۹۶ میلیون متر مکعب آب است که از این سفره‌ها برداشت می‌شود.

واسطه تصریح کرد: این میزان برداشت آب به آن معنا است که علاوه بر استفاده از آب‌های سطحی که حاصل بارش‌ها و روان آب‌های جاری در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها است، سالانه تا ۴۰ سانتی متر نیز از ذخایر آبی استراتژیک در سفره‌های زیرزمینی استان نیز بهره برداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از ذخایر آبی استراتژیک استان در سفره‌های زیرزمینی آب استان از محل اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز کشاورزی است که صرف کشت محصولات می‌شود.

در عین حال، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی به برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز کشاورزی استان نیز اشاره و اظهار کرد: چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در استان شناسایی شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه چاه‌های غیرمجاز کشاورزی استان که تاکنون شناسایی شده‌اند، عمیق نیستند، سالانه مجموع برداشت آبی این چاه‌ها از سفره‌های آبی زیرزمینی ۳۰ تا ۳۵ میلیون متر مکعب است.

اضافه برداشت آب چاه‌های مجاز به طور متمرکز قطع می‌شود

علاوه بر این، واسطه به چاه‌های کشاورزی استان نیز اشاره و عنوان کرد: میزان مصرف برق موتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی متناسب با میزان دبی آب برداشتی از چاه‌های کشاورزی تنظیم شده است.

وی گفت: درصورتیکه دبی آب برداشتی از چاه‌های کشاورزی بر اساس پروانه برداشت آب از چاه کشاورزی رعایت شود، میزان مصرف برق موتورهای هوشمند کشاورزی نیز رعایت می‌شود.

این مسئول گفت: در سال گذشته با اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی قطعی برق موتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی اعمال و مشمول جریمه می‌شدند.

وی اعلام کرد: در سال جاری جریمه اعمال نمی‌شود بلکه مبتنی بر مصوبه هیات وزیران که به استان‌ها ابلاغ شده است، جلوی اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز بخش کشاورزی از طریق سیستم مرکزی فهام که رصد و پایش می‌شود، قطع خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بیان کرد: در صورتیکه اضافه برداشت آب از چاه مجاز بخش کشاورزی رخ دهد، به صورت متمرکز کنتر برق موتور هوشمند چاه کشاورزی و اضافه برداشت آب از چاه کشاورزی قطع می‌شود.

در عین حال، واسطه عنوان کرد: در سال گذشته ۲۳۲ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده در استان نیز مسدودسازی شدند و این رویکرد در سال جاری نیز ادامه دارد.

خبرنگار : سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1228220 برچسب‌ها کشاورزی ایسکانیوز سد آبی

دیگر خبرها

  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه