Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@20:00:59 GMT

حیا از منظر آیات و روایات ائمه اطهار(ع)

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۴۳۶۸

حیا از منظر آیات و روایات ائمه اطهار(ع)

به گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، بر همین اساس در آیات و روایات بسیاری از ائمه اطهار(ع) به مسئله حیاء و تاثیری که می‌تواند در زندگی مسلمانان داشته باشد، پرداخته شده است همان طور که امام صادق(ع) در همین خصوص می‌فرماید: «حیا نوری است که جوهر آن، ایمان است و یک حالت بازدارندگی و خویشتن‌داری ‌برابر هر چیزی که با توحید و معرفت ناسازگاری داشته باشد، در انسان ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می‎فرماید: «قال عيسي بن مريم(ع): اِذا قَعَد أحدُكُم في منزِلِهِ فليُرخِ عليهِ سِتْرَهُ، فانّ الله تبارك و تعالي قسَّم َالحياءَ كَما قسَّمَ الرّزقَ.» حضرت عيسي(ع) فرمود: چون يكي از شما در منزل خويش بنشيند، شايسته است كه پرده و پوشش خود را فرو كشد، زيرا خداوند همانگونه كه روزي را تقسيم نموده، حياء را نيز تقسيم نموده است. (بحار الانوار، جلد 68، صفحه334)

ایشان همچنین می‌فرمایند: «طلبُ الحوائجِ الي النّاسِ استِلابٌ للعزّةِ و مذهبةٌ للحياءِ» درخواست حاجت از مردم، موجب از بين رفتن عزّت انسان و نابود شدن شرم و حياء مي گردد. (مشكاة الانوار، صفحه 186)

در حدیثی دیگر از ششمین امام شیعیان آمده است: «الحياءُ علي وجهين فَمِنْهُ ضعفٌ و منه قوَّةٌ و اسلامٌ و ايمانٌ» شرم و حياء بر دو گونه است، يك قسم آن از روي ضعف و ناتواني است و قسم ديگر آن از روي قوّت (و قدرت)، اسلام و ايمان شخص است. (تحف العقول، صفحه 418)

حضرت امیرالمومنین(ع) در همین خصوص می‌فرمایند: «أفضَلُ الحياءِ استحياءُك من الله» برترين حيا، شرم و حياء از خداوند است. تصنيف غررالحكم، صفحه 257، حدیث 5451

همچنین در حدیثی دیگر از آن حضرت آمده است: «ثلاثٌ لا يستَحي منهنَّ: خِدمةُ الرّجل ضَيفَه، و قيامُهُ عَن مجلِسِهِ لأبيهِ و معلّمِهِ و طَلَبُ الحقِّ و إنْ قَلَّ.» در سه مورد حياء و شرم پسنديده نيست: 1. خدمت كردن به ميهمان 2. برخاستن انسان از جا به احترام پدر و معلمش 3. و طلب حقّ اگر چه كم باشد. (تصنيف غرر الحكم، صفحه 69، حدیث 978)

ایشان همچنین می‌فرمایند: «أحسَنُ ملابِسِ الدّين الحياءُ» بهترين و نيكوترين لباسِ دين، حياء است. (تصنيف غررالحكم، صفحه 256، حدیث 5441)

در حدیثی دیگر از حضرت علی(ع)، آن حضرت می‌فرمایند: «ثَلاثٌ لا يُستَحيى مِنهُنَّ: خِدمَةُ الرَّجُلِ ضَيفَهُ و َقيامُهُ عَن مَجلِسِهِ لأَبيهِ و َمُعَلِّمِهِ و َطَلَبُ الحَقِّ و َإن قَلّ» از سه كار حيا نبايد كرد: خدمت به ميهمان، از جا برخاستن در برابر پدر و آموزگار خويش و طلب حق گرچه اندك باشد.( تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه69، حدیث 978)

همچنین رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: الاسلامُ عريانٌ فلباسُهُ الحياءُ و زينتُهُ الوَقارُ و مُرُوَّتُهُ العَمَلُ الصّالِحُ و عِمادُهُ الورعُ ...» اسلام برهنه و عريان است، جامه و لباس آن حياء، زينت و آرايه اش وقار و سنگيني، مروت و مردانگي آن كارهاي نيك و شايسته و ستون آن ورع و پارسائي است و براي هر چيزي اساس و بنياني است و اساس اسلام، حب و دوستي ما اهل بيت(ع) است. (الکافي، جلد 2، صفحه 46)

همچنین حضرت محمد(ص) به مردي كه در مرآي و منظَرِ مردم غسل مي كرد، نگاه كرد و فرمود: اي مردم، همانا خداوند شرم و حياء و پوشيده بودن را از بندگانش دوست دارد، پس هر كدام از شما قصد شستن خود را دارد، به جائي برود كه مردم او را نبينند، زيرا حياء زينت اسلام است.
«أنّه نَظَرَ اِلي رجُلٍ يغتَسِلُ بحَيثُ يراهُ النّاسُ فقالَ: أيّها النّاسُ ان الله يحبُّ من عبادِهِ الحياءَ ...» (سفينة البحار، جلد 1، صفحه 362)

رسول خدا(ص) می‌فرمایند :«خَمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلينَ: اَلْحَياءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَةُ وَ السِّواكُ وَ التَّعَطُّرُ» پنج چيز از سنت پيغمبران است: حيا، بردبارى، حجامت كردن، و مسواك و عطر زدن. (نهج الفصاحه صفحه462 ، حدیث 1463)

در حدیثی دیگر از پیامبر(ص) می‌خوانیم: «الحياءُ شعبةٌَُ من الايمان و لا ايمانَ لِمَن لا حياءَ لَه.» حياء بخشي از ايمان است و كسي كه حياء نداشته باشد، ايمان ندارد. (مجموعه ورّام، صفحه 256)

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی حیا و شرم قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش بیش از ۶ هزار دستگاه بی خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح کشور

احمد طاهری در رابطه با اقدامات دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به نقشی که سوخت غیراستاندارد در افزایش آلودگی هوا دارد، بخش مهمی از وظایف ما درخصوص پایش سوخت است که در این راستا ۲۴۹ نمونه نفت گاز، ۱۲۰ نمونه بنزین و ۱۳ نمونه مازوت را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: درخصوص وظیفه‌ای که بابت آلایندگی ناشی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر عهده داریم، هم بازدید و پایش عملکرد ۶۱۶۴ مورد دستگاه‌های بی‌خطرساز مراکز درمانی و بیمارستانی انجام شده و همچنین ۱۲۰۵ مورد نیز پایش آلودگی خاک را داشته‌ایم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری در بررسی گزارش پروژه‌های مشمول ارزیابی از منظر پایش خبر داد و گفت: در این راستا مطالعه بررسی و اعلام نظرات در خصوص ۱۶۰ طرح مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی از منظر ملاحظات پایشی و شرکت در کمیته‌های فنی و ارزیابی مرتبط انجام شد.

او بیان کرد: بخش دیگری از کار ما همکاری در اجرای پایش پسماند‌های مشمول کنوانسیون بازل بود که بررسی کمی نتایج آنالیز‌های پسماند‌های مشمول این کنوانسیون جهت صادرات و کنترل انتقالات به تعداد ۱۹۰ محموله صورت گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • برنامه «سلسله موی دوست» از رادیو ایران
  • پایش بیش از ۶ هزار دستگاه بی خطرساز در مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح کشور
  • منبع ایمان همه مسلمانان قرآن است
  • اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است
  • دو تفسیر از خلیفه‌اللهی انسان/ تفاوت رأفت و رحمت خداوند
  • امام حسن در جنگ با ایران شرکت نکرد / اگر امام حسن صلح نمی‌کرد، معاویه یوم‌المرحمه‌ی دوم را اجرا می‌کرد!
  • کاشت یک میلیون و ۱۸۳ هزار بوته گل در شهر اراک
  • بررسی مرگ نابهنگام دکتر پرستو بخشی متخصص قلب از ۵ منظر
  • بررسی مرگ ناگهانی خانم دکتر جوان از پنج منظر
  • بهبود شاخصه‌های اخلاقی انسان‌ها با الگوگیری از امام حسن مجتبی(ع)