Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@08:10:41 GMT

ژائوئن: اتحاد ملت ها با احیای بازی های بومی محلی شدنی است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۴۹۶۰

ژائوئن: اتحاد ملت ها با احیای بازی های بومی محلی شدنی است

تهران - ایرنا - رئیس انجمن جهانی ورزش و بازی های بومی با اشاره به اهمیت احیا و توسعه این بازی ها گفت: با توجه به ترویج فرد گرایی و حاکمیت نظام سرمایه داری، احیای بازی های بومی محلی موجب اتحاد ملت ها و زنده شدن فرهنگ ها می شود.

«گی ژائوئن» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدرن شدن جوامع از سیصد سال پیش شروع شد و بیشتر نمود های زندگی سنتی را بلعید اما من مدرنیته را چیز جالبی نمی بینم بلکه سبکی از زندگی است که در کنار جنبه های مثبت، بسیاری از کارهای اخلاقی را نیز زیر پا می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جوامع مدرن پول در اولویت است و بسیاری از نمودهای فرهنگی در خطر قرار دارند. یکی از راه های مقابله با این کار احیای ورزش های سنتی است که موجب اتحاد ملت ها و زنده شدن فرهنگ های بومی می شود.
رئیس انجمن جهانی ورزش و بازی های سنتی ادامه داد: بازی های سنتی بخشی از فرهنگ جوامع هستند و این را نمی شود انکار کرد بلکه باید آنچه که در گذر زمان به دست آوردیم حفظ کنیم. چشم پوشی از فرهنگ جوامع کار مناسبی نیست و باید این فرهنگ را به نسل های مختلف انتقال دهیم. بازی های بومی محلی بدون کارکرد نیستند بلکه پژوهش های صورت گرفته توسط کارشناسان نشان می دهد که تمام آنچه که ورزش های مدرن می تواند به جامعه انتقال دهد در ذات بازی های بومی و سنتی وجود دارد.
وی در زمینه راهکار احیا و نهادینه شدن بازی های بومی و محلی با ابزار آموزش و پرورش گفت: برای نهادینه کردن ورزش های سنتی در جوامع نوین از طریق آموزش و پرورش ما باید اصل را بر یادگیری قرار دهیم نه مسابقه، چرا که کودکان که بخش اصلی مدارش به شمار می روند به اندازه کافی رقابت و مسابقه دارند. در این شرایط بهترین کار این است که در مدارس یادگیری بازی ها در اولویت قرار گیرد تا اینکه کودکان را وارد فضای رقابتی کنیم.
او با اشاره به راهکارهای احیای این بازی ها در سطح جهان افزود: برخی از ورزش ها بین جوامع مشترک هستند که می شود با برگزاری جشنواره و المپیاد ها آنها را احیا و در سطح گسترده تری ترویج دهیم. اما این به معنای تعجیل در این کار نیست باید قدم به قدم و حساب شده پیش برویم. اگر در برگزاری رقابت عجله کنیم بازی ها از اصل خود دور شوند و 10 سال دیگر ممکن است شاهد مرگ ورزش های سنتی باشیم.
شاید بیش از 100 کشتی سنتی در جهان وجود دارد و می شود با تجمیع آن در چندین رشته آن را ثبت جهانی یا المپیکی کرد اما نمی شود این صد رشته را در 10 رشته خلاصه کرد زیرا باعث مرگ نود بازی دیگر می شود. همچنین ثبت جهانی یک بازی نباید موجب از بین رفتن اصل و روح باز ها شود. البته نباید ورزش های سنتی در کشتی خلاصه شوند بلکه این ورزش ها مانند کیک هستند که کشتی بخشی از این کیک به شمار می رود. انجمن جهانی بازی های سنتی در نظر دارد تمام این کیک مورد مصرف قرار گیرد نه اینکه بخشی از آن.
ژائوئن در زمینه برگزاری بازی های بومی و محلی در ایران گفت: در 2 هفته ای که ایران بودم بازی ها سنتی این کشور برایم جالب بود. بازی کودکان متفاوت از بزرگسالان بود. همچنین از نزدیک شاهد برگزاری کشتی با چوخه، کشتی با شال و گیله مردی بودم که خیلی جذابیت داشت. فدراسیون بازی های بومی و محلی ایران یکی از پرکارترین فدراسیون ها در سطح جهان به شمار می رود و اگر بگویم چنین فدراسیون با این حوزه وظایف و کارکرد در سطح جهان کم نظیر است اغراق نکرده ام زیرا وظایفی که در حوزه های مختلف فرهنگی و ورزشی بر عهده آن است می تواند در حد و اندازه یک فدراسیون جهانی باشد. این حوزه ها خود می توانند به صورت انجمن نیز اداره شوند اما فدراسیون و مدیریت آن به خوبی این مجموعه را هدایت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، گی ژائوئن رییس انجمن ورزش ها و بازی های سنتی و پتروف کارشناس ورزش های سنتی 2 هفته پیش به ایران سفر کردند و با حضور در استان های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان و کرمانشاه از نزدیک شاهد برگزاری بازی های بومی محلی، کشتی باچوخه، کشتی با شال و گیله مردی بود.
ورزشی**2052**2024

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش بازي هاي بومي محلي غلامرضا جعفري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم شهید نادری قهرمان جام ۳ جانبه روستایی نهاوند شد

رئیس هیئت ورزش روستای وبازی‌های بومی ومحلی شهرستان نهاوند گفت: در این دوره از مسابقات تیم مینی فوتبال شهید رسانه الله مراد نادری روستای تکه در دیدار فینال با نتیجه ۲ بر ۱ تیم شهید سهرابی را بردو تیم شهید پیرزادی با نتیجه ۳ بر ۱ در ضربات پنالتی تیم کانون هلال احمر را برد.

ترکاشوند گفت: در مسابقه دو صحرانوری به ترتیب در رده نونهالان و نوجوانان تیم شهید نادری با کسب ۴۰۰ امتیاز اول شد تیم کانون هلال احمر با کسب ۳۰۰ امتیاز دوم شد و تیم شهید سهرابی و پیرزادی با کسب ۲۵۰ امتیاز به صورت مشترک سوم شدند .

او گفت: در مسابقات دارت که ۲۰ نفر شرکت داشتند تیم شهید نادری با ۳۵۰ امتیاز اول شد تیم کانون هلال احمر دوم شد و تیم شهید پیرزادی سوم شد.

رئیس هیئت ورزش روستای وبازی‌های بومی ومحلی شهرستان نهاوند گفت: این مسابقات به مدت ۲ روز به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار و در پایان با دادن مدال کاپ و هدایایی از برترین‌ها تقدیر و نفرات برتر به مسابقات استانی بازی‌های بومی و محلی معرفی شدند.

 ترکاشوند گفت: این مسابقات با کمک پایگاه بسیج کانون فرهنگی و هنری مساجد دهیاری و شورای اسلامی بخش مرکزی وهیئت ورزش روستای وبازی‌های بومی ومحلی شهرستان نهاوند و اداره ورزش و جوانان نهاوند برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • سریال VAR تمام شدنی نیست
  • تیم شهید نادری قهرمان جام ۳ جانبه روستایی نهاوند شد
  • برگزاری بازی های بومی محلی در روستای آرتون طالقان
  • انتصاب سرپرست فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی
  • ایلکا سرپرست فدراسیون روستایی و عشایری شد
  • سرپرست فدراسیون ورزش روستایی معرفی شد
  • سرپرست فدراسیون ورزش‌روستایی،عشایری و بازی‌های بومی محلی منصوب شد
  • برگزاری جشنواره ملی روستایی و عشایری در شهرستان کوهرنگ
  • برگزاری جشن هفته سلامت در هوراند