Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@08:41:51 GMT

خسارات ناشی از سیل با حمایت دولت قابل جبران است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۶۲۲۸

 کشاورزان در طول کار خود ممکن است با مشکلات و بلا‌های طبیعی و غیر طبیعی بسیاری مواجه می‌شوند که در بین آنها، سیل یکی از مخرب‌ترین  انواع بلا‌های طبیعی محسوب می شود.

علی رغم پیشرفت‌های علم و تکنولوژی در زمینه ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، اما همچنان در صورتی که هر یک از بلایای طبیعی رخ دهد، اتفاقات ناگوار جانی و مالی به وجود می آید که در این میان کشاورزان متحمل بیشترین ضرر می‌شوند، پس این واقعیت برای محققین آشکار می‌شود که امکان کنترل قطعی و تمام و کمال خسارات ناشی از سیلاب امری غیر ممکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو پدیده‌ ی سیل و خشکسالی از سه اصل برخوردار اند که نسبت به دیگر پدیده ها خود را متمایز می سازند این سه اصل عبارت اند از فراوانی، شدت تداوم و گسترش است که از تاثیرات این سه اصل می‌توان به توزیع نامناسب بارندگی، کمبود بارش در برخی از ماه‌های سال و شدت بارش و سیل‌های مخرب در ماه‌های دیگر اشاره کرد.

علاوه بر تاثیرات سیلاب در شهر های کشور، نمونه های زیادی از تخریب زمین‌های کشاورزی توسط سیل در کشور رخ داده بود که به عنوان مثال، سیلاب شدید در سال ۱۳۸۴، باعث شد که دشت رسوبی واقع در استان آذربایجان شرقی برای مدت یک ماه زیر آب برود و پس از خروج آب، این دشت هیچ گونه کاربردی در زمینه کشاورزی نداشت.

با توجه به این موضوع که زمین‌های حاصل خیز و بلااستفاده زیادی در کشور وجود دارد، کارشناسان کشاورزی بر این عقیده اند که کشاورزان با حمایت‌های دولت می‌توانند با جایگزینی زمین‌های سیل زده‌ی خود با زمین‌های جدید، در مدت زمانی ۳ تا ۵ سال تمامی خسارت وارد شده را جبران کنند.

برخی از کارشناسان در حوزه کشاورزی معتقدند در زمینه توسعه کشاورزی در ایران متخصصان و کارشناسانی زیادی تحصیل کرده اند که از معلومات و دانش بالایی برخوردارند و می‌توان ادعا کرد که سطح علمی این افراد بالاتر از کشور‌هایی است که در این حوزه پیشرفت‌های زیادی داشته اند، اما متاسفانه در کشور از علم و توانایی این افراد استفاده نمی‌شود.

در همین راستا سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در خصوص تاثیر سیل بر زمین کشاورزی بیان کرد: سیل جزو آن دسته از عوامل مخربی است که هرچه دیرتر به آن رسیدگی شود خسارت بیشتری را به آن منطقه وارد می‌کند به عنوان مثال آب‌هایی که به عنوان سیل بر روی زمین‌های کشاورزی قرار دارد باید سریع خارج شود چراکه هرچه بیشتر برروی زمین قرار گیرد همان قدر از حاصل خیزی زمین کاسته می‌شود.

وی در ادامه افزود: هم اکنون امکان پیش بینی میزان خسارت وارد شده به زمین و محصولات کشاورزی وجود ندارد، زیرا مشاهده می شود برخی از زمین‌ها تخریب بالایی داشته و مشخص نیست چه محصولی در آن زمین کشت می شده که این امر دست کارشناسان را برای تخمین میزان خسارت بسته است.

نورانی خاطر نشان کرد: محصولات زراعی همچون گندم و جو بیشترین تخریب و باغات و انواع میوه خسارت کمتری به خود دیده اند.

با این تفاسیر می توان با اقداماتی همچون خارج کردن سریع آب از زمین های کشاورزی ضرر ناشی از سیلاب به زمین ها را تا حدودی کاهش داد و برای جبران خسارت های ناشی از این بلای طبیعی از تجربیات افراد کاردان استفاده کرد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مشکلات سیل خشکسالی کشاورزی استان آذربایجان شرقی دولت ایران محصولات کشاورزی زمین بلای طبیعی سیل مشکلات مالی خسارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۶۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی از خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به بخش کشاورزی استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدعلی آخوندی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی به یک هزار و 362 هکتار اراضی زراعی، یک هزار و 218 هکتار باغی، 20 کیلومتر جاده بین مزارع، 46 رشته قنات، 450 مترمکعب استخر ذخیره آب و 10 کیلومتر کانال و لوله‌گذاری مزارع استان خسارت وارد کرده است. مجموع خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی 145 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی، خسارت وارده به بخش عشایری را 4 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بارندگی‌ها به یک هزار و 753 کیلومتر ایل راه، 10 اماکن دامی و 15 رأس دام عشایر خسارت وارد که است.

آخوندی بیان کرد: در بخش زیرساخت توزیع شبکه برق نیز سه میلیارد و 500 میلیون تومان خسارت به شبکه فشار متوسط وارد شده است. خسارت وارده به بخش راه در استان 530 میلیارد تومان بوده که دو هزار و 152 ابنیه شامل پل، آب نما و دیوار حفاظتی خسارت دیده‌اند.

وی عنوان کرد: این رقم برآورد اولیه است و خسارات عمرانی در حوزه شهری در حال جمع آوری است. خسارات با توجه به شدت بارندگی در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساختی متفاوت بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی تصریح کرد: بارندگی‌ در تمامی شهرستان‌ها مشاهده شده که در برخی مناطق از جمله شهرستان‌ها سربیشه و درمیان بیشترین خسارت گزارش شده است و در بررسی‌های اولیه مجموع خسارت‌های بارندگی‌های رگباری، بارش تگرگ و رواناب هفته پایانی فروردین در خراسان جنوبی 680 میلیارد تومان در بخش‌های کشاورزی، زیرساختی و راه برآورد شده است.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • پدیده گرگرو ۱۴۰ میلیارد ریال به برق چابهار خسارت زد
  • جذب اعتبارات برای جبران خسارات سیل اخیر
  • جذب اعتبارات جهت جبران خسارات سیل اخیر
  • وزیر نیرو:مدیریت بحران از وقوع خسارت جبران ناپذیر سیل جلوگیری کرد
  • وزیر نیرو: سیل جنوب کشور خسارت جبران ناپذیری نداشت
  • لزوم اتخاد تمهیدات لازم برای ترمیم خسارات سیل سیستان و بلوچستان