Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@23:54:26 GMT

نماینده مردم شوش: همچنان آب در ۸ روستا باقی مانده است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۶۴۱۷

نماینده مردم شوش: همچنان آب در ۸ روستا باقی مانده است

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که سوء مدیریت در برخی از موارد باعث شده تا سیل به زیرساخت‌های خوزستان آسیب جدی وارد کند بیان کرد: عدم انجام آبخیزداری در سدها و لایروبی رودخانه‌ها و همچنین رهاسازی آب پشت سدها در زمان مناسب باعث شد تا سیل به استان آسیب جدی وارد کند.

نوری: عدم انجام آب خیزداری و لایروبی رودخانه‌ها و رهاسازی آب پشت سدها از دلایل وقوع سیل در خوزستان است

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که سوء مدیریت در برخی از موارد باعث شده تا سیل به زیرساخت‌های خوزستان آسیب جدی وارد کند بیان کرد: عدم انجام آبخیزداری در سدها و لایروبی رودخانه‌ها و همچنین رهاسازی آب پشت سدها در زمان مناسب باعث شد تا سیل به استان آسیب جدی وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سید راضی نوری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس ضمن گزارش آخرین وضعیت از شهرستان سیل زده شوش در استان خوزستان بیان کرد: سیلاب و بارش یکی از حوادث طبیعی است که در هر جای دنیا اتفاق می‌افتد ولی تفاوت خوزستان با سایر مناطق این است که علاوه بر سیلابی که به دنبال بارش مستقیم در خود خوزستان ایجاد شده است به طور غیر مستقیم بارشهای سایر استان‌ها نیز در خوزستان جمع شده و مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از مسائل مؤثر در سیل به خوزستان مسئله آبخیزداری بود که علیرغم تمام توصیه‌ها و ردیف‌های که در بودجه سالانه برای آن دیده شده بود به نحوه احسن در استان انجام نشده و مشکلاتی را ایجاد کرد. زمانی که آب پشت سدها از مناطق بالاتر آمده و جمع می‌شود اگر آبخیزداری انجام نشود رسوبات و گل و لای در پشت سد جمع شده و ظرفیت سد کاهش می‌یابد. در طول ۵۰ سال گذشته سد دز آبخیزداری انجام نشده است و حدود یک میلیارد متر مکعب رسوبات در پشت سد جمع شده است و به دنبال آن ظرفیت این سد از ۳.۵ میلیارد متر مکعب به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مردم نماینده شوش در مجلس تصریح کرد: طبق آمارها در تاریخ ۱۱/‏۱۲/‏۹۷‬ سازمان هواشناسی هشدار این بارشها را داده بود. ستاد مدیریت بحران باید وزارت نیرو را ملزم می‌کرد تا اقدام لازم برای رهاسازی آب از پشت سدها را انجام دهد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه تاکید کرد: بارشها از تاریخ ۰۶/‏۰۱/‏۹۸‬ در سطح استان شدت گرفت و آب زیادی در پشت سدها تجمع یافت که باید قبل از سرزیر شدن سدها عملیات رهاسازی انجام می‌شد. از تاریخ ۱۱/‏۰۱/‏۹۸‬ رهاسازی آب از پشت سدها به طور غیر معقول و غیر علمی انجام شد. بعد از رهاسازی آب در داخل رودها به دلیل عدم لایروبی رودخانه‌ها شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سرایت به مناطق اطراف بودیم.

وی در ادامه اظهار کرد: آن چه که سیل خوزستان را از سایر استان‌ها متفاوت می‌کند رهاسازی آب از پشت سدها است که بعد از گذشت مدتی آثار تخریبی خود را به زیرساخت‌ها، جاده‌های مواصلاتی و شبکه‌های آب و برق و منازل مسکونی به طور کامل نشان خواهد داد. دولت در تصمیم گیری در خصوص تخریب‌ها و خسارات سیل باید آثار آینده را در نظر گیرد.

وی در ادامه ضمن تشکر از حضور پر رنگ مردم، مواکب حسینی، نیروهای سپاه و هلال احمر در کمک به سیل زدگان بیان کرد: از تمام عزیزان خواهش می‌کنم همانطور که در عین سیل کمک‌های خود را از مردم دریغ نکردند پس از سیل نیز در بازسازی و نوسازی مناطق محروم خوزستان در کنار مردم باشند. از قوه قضاییه و سازمان‌های نظارتی خواستارم تا با بررسی دقیق موضوع در صورتی که مقصر وجود دارد آن را شناسایی کرده و از بروز چنین حوادثی در آینده جلوگیری کنند.

وی در پایان گفت: سیل تمام زندگی مردم را تخریب کرده و به زیرساخت‌ها و آثار باستانی نیز آسیب زده است. از مجموعه میراث فرهنگی می‌خواهیم از مناطق بازدید کرده و برای ترمیم آثار باستانی اقدامات لازم انجام شود. بسیاری از میراث جنگی ما دچار خسارت شده است. به طور کلی ۶۹ روستا درگیر سیل شدند و در ۴۴ روستا مردم مقاومت کردند اما آب به ۲۵ روستا تعرض کرد و ۱۸ روستا به زیر آب رفته اند و همچنان آب در ۸ روستا باقی مانده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۶۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی از تبدیل بخش ترکمانچای به شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، تراب محمدی ضمن اعلام این خبر گفت: این اقدام در راستای سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم و رعایت عدالت در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم شریف منطقه و با توجه به پیگیری‌های اهالی بخش ترکمانچای با رای هیات دولت انجام گرفت.

وی اضافه کرد: فرایند لازم برای ایجاد فرمانداری ترکمانچای در سه ماه آینده انجام خواهد شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اقدامات کارشناسی لازم برای انجام این مهم توسط کارشناسان معاونت سیاسی استانداری آذربایجان شرقی و همچنین با نظر مساعد کارشناسان تقسیمات کشوری وزارت کشور در چندین مرحله بررسی و انجام شد.

وی بیان کرد: لازم می‌دانم از زحمات وزیر محترم کشور و هیات محترم دولت در این زمینه سپاسگزاری کنم. 

وی یادآوری کرد: ضمنا چندین بخش دیگر از جمله مهربان در حال تبدیل به شهرستان هستند و کار‌های کارشناسی مرتبط با آنها در حال انجام است.

شهرستان ترکمانچای با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع شده است.

ترکمانچای شهر آلبالو‌ها

با شنیدن نام روستا یا بخش ترکمانچای شاید ناخودآگاه تاریخ دوره قاجار و منعقد شدن قرارداد ترکمانچای بین ایران و روسیه در زمان عباس میرزا در ذهنمان مرور شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با شنیدن نام روستا یا بخش ترکمانچای شاید ناخودآگاه تاریخ دوره قاجار و منعقد شدن قراداد ترکمانچای بین ایران و روسیه در زمان عباس میرزا در ذهنمان مرور شود، ولی جاذبه‌های دیگری هم در این روستا وجود دارد که در این گزارش می‌توانید ببینید. 

با دیدن این تابلو یاد تاریخ دوره قاجار و عهدنامه ترکمانچای افتادم. با عبور از چند پیچ جاده در دامنه‌های کوه بزقوش روستای ترکمانچای نمایان شد.

روستا یا بخش ترکمانچای در شهر میانه استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. چشمه‌ها رگ حیات روستا هستند که همراه با خاک حاصلخیز اراضی مستعدی برای کشاورزی فراهم شده است.

در مسیر جاده برخی از مردم روستا مشغول دامداری، برخی مشغول کشاورزی و در دامنه‌های کوه‌ها عشایر دشت مغان در مسیرکوچ برای ییلاق اتراق کرده بودند. مردم این روستا تا روستا‌های اطراف رود ارس در مرز ایران و کشور ارمنستان و کشورآذربایجان مردمانی خودکفا درحوزه دامداری، باغداری و کشاورزی هستند.

بعد از گذر از گندمزار‌های زیبا باغات این روستا به خصوص باغ‌های آلبالو که درهر کوچه و خیابانی کاشته شده بود توجه هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کرد.

علاوه بردامداری و کشاورزی، باغداری پیشه مردمان ترکمانچای است، اما درخت آلبالو درحیاط خانه ها، بلوارها، خیابان وهرکوی و برزنی به وفور دیده می‌شد. درخت آلبالو به صورت سنتی در ترکمانچای و روستا‌های اطراف این بخش مانند غریب دوست و ... کاشته می‌شود بطوریکه نهال و میوه آلبالو فروشی نیست و مردم به اندازه مصرف از این محصول استفاده می‌کنند.

در کنارجاذبه‌های طبیعی، فرهنگ و مهمان نوازی مردم این روستا وروستا‌های همجوار خاطره دل نشینی را درصفحه تاریخ ذهن به یادگار می‌گذارد.

سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • جالوروسی در منطقه کسب سهمیه UCL / ده‌روسی اودینه را با ۳ امتیاز ترک کرد
  • ویرجیل فن دایک: اسلوت برای جانشینی کلوپ گزینه مناسبی است
  • ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول
  • وزیر ورزش: ۵ درصد باقی مانده سهام استقلال و پرسپولیس در اختیار ماست که متعلق به پیشکسوتان است / فیلم
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
  • تبدیل ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به الکترونیکی در کشور
  • تذکر نماینده مردم شوش در مجلس به وزرای اقتصاد و ورزش
  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟