Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@11:42:03 GMT

راه آهن ارومیه – تبریز احداث می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۷۲۲۳

راه آهن ارومیه – تبریز احداث می شود

هادی بهادری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت طرح راه آهن ارومیه – تبریز افزود: با وجود مخالفت‌های برخی از مسئولان و مانع تراشی‌ها، قطار ارومیه به تبریز کد اجرایی گرفت.

وی ادامه داد: پس از اخذ مجوز کمسیون ماده ۲۳، طرح به جدول ۲۰ بودجه ۹۷ وارد شد و مطالعات امکان سنجی آغاز و مطالعات امکان سنجی مصوب شد و توسط وزارت راه مجدداً به سازمان برنامه معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهادری اضافه کرد: پس از پیگیری‌های مکرر در کمسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ و تعیین اولیه سرمایه گذار بالاخره طرح به جدول ۱۹ یعنی پروژه‌های مشارکتی افزوده شد و کد اجرایی گرفت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بزودی شاهد آغاز مطالعات فاز ۱ و ۲ و شروع اجرای این پروژه عظیم آغاز شده و امیدواریم در راستای اتصال ریلی ارومیه به مرکز کشور از یک سو و به دریای مدیترانه از سوی دیگر قدم‌های بزرگ آغاز شود.

کد خبر 4591525

منبع: مهر

کلیدواژه: هادی بهادری قطار مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۷۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد

معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هکتار از باغ‌ها و حاشیه باغ‌های استان زیر کشت گیاه بیدمشک است که حدود ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک از باغات این مناطق تولید و استحصال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، علی دیانتی با اعلام خبر آغاز برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جز درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه برداشت این محصول به‌صورت سنتی و با استفاده از نیروی کارگری انجام می‌گیرد که موجب افزایش هزینه برداشت شده و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی در سالیان اخیر و وقوع بارندگی به ویژه در زمان برداشت محصول که با توجه به حساسیت بالای گل آذین (شاتون) به رطوبت منجر شده که این عوامل به کاهش توسعه رشد این گیاه شده است.

دیانتی اضافه کرد: کشت این درختچه‌ها به صورت حاشیه‌کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب بوده که بیش‌ترین سطح در شهر ارومیه است.

وی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان‌غربی حدود ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سال‌جاری بیش از ۲.۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود.

دیانتی افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان‌غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود، تصریح کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود.

به گفته دیانتی باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

وی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

دیانتی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک خاطرنشان کرد: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

به گزارش ایمنا، عرق و نقل بیدمشک جز سوغاتی‌های ارومیه محسوب می‌شود که به شکوفه‌های آن در زبان ترکی پیش‌پیشا گفته می‌شود و در ایام قبل از عید نوروز تا چندین روز پس عید عطر شکوفه‌های بیدمشک و یا همان پیش‌پیشا به واسطه فروش و یا عرق‌گیری آن در کوچه و خیابان‌های ارومیه به مشام هر رهگذری می‌تواند برسد.

کد خبر 737403

دیگر خبرها

  • آغاز به‌کار پایگاه‌های سه‌گانه طرح ۳۰۶۰ نوروزی در مبادی ورودی شهر ارومیه
  • برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد
  • آغاز توزیع میوه شب عید در آذربایجان شرقی
  • تقاضای سرمایه‌گذاری ۹۵ هزار میلیارد تومانی در ارس/ عملیات احداث ۴۱ طرح سرمایه‌گذاری آغاز شد
  • آغاز عرضه سیب و پرتقال شب عید در آذربایجان شرقی
  • افزایش کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه/ احداث باغات در اراضی شیبدار دریاچه ارومیه
  • امکان ساخت نیروگاه بادی و خورشیدی توسط مردم فراهم شد
  • امکان ساخت نیروگاه‌ بادی و خورشیدی توسط مردم فراهم شد
  • لزوم انجام مطالعات ترافیکی احداث مجتمع مسکونی-خدماتی در منطقه ۲ تهران
  • آغاز عملیات احداث ۵۱۰ واحد مسکونی نهضت ملی در ارومیه