Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرناپلاس-سعید سهیلی از جمله فیلمسازانی در سینمای تکرارِ مکررات این آب و خاک است که مدل جدید فیلمسازی در سینما به‌عنوان مدل فیلمسازی با خط قرمز متولد کرده که چهار فیلم آخر وی گواه بر این گزاره است.

ساخت چند فیلم عامه‌پسند و بفروش، این کارگردان را در رده‌بندی کارگردان گیشه‌شناس به سینماگران معرفی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم «گشت ارشاد» بدون شک، چهره این کارگردان را به‌عنوان فیلمساز جسور و شجاع به مخاطب معرفی کرده است. آثار او کم و بیش در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، اما این فوکوس رسانه‌ای، بیشتر مرهون همان وفاداری به فیلمسازی با مدل خط قرمز است که معادل سینمایی ندارد و مختص به خود این فیلمساز است. «ژن خوک» تازه‌ترین اثر بلند مدل ابداعی سهیلی است که کارگردان در آن تلاش بسیار داشته تا نیش و کنایه‌های عامیانه روز را با رنگ لعاب بیشتر به مخاطب امروز ارائه دهد.

آشنایی با مصائب و خوشبختی‌های امروزی چکیده «ژن خوک» است. تلاش کارگردان در فیلمنامه برپایه حفظ یکپارچگی درام و توازن آن با موقعیت‌های کمدی است. استفاده از ترانه تند و صریح محسن چاوشی در موسیقی این فیلم هم قرار شده وحدت این دوگانگی را امتداد بخشد. حال اینکه ابزار انتقال این مفاهیم در تازه‌ترین اثر سینمایی سهیلی چقدر بجا، استاندارد و درست از آب درآمده محل بحث و مناقشه است.

«عماد گربه» و «رضا کیشمیش» که به ترتیب سینا مهراد فرزند (سعید سهیلی) و هادی حجازی‌فر نقش‌های آن را ایفا کرده‌اند، با انگیزه‌های متفاوت از زندان فرار می‌کنند. رشته اتصالی این دو کاراکتر با یکدیگر، در احضار آن‌ها توسط یک آقازاده است. مأموریتی از طرف کاراکتر ژن خوب داستان، به دو شخصیت واگذار می‌شود که نقش دو شخصیت اصلی داستان در پیگیری آن متفاوت است. در این میان، نازنین بیاتی نقش نامزد «عماد گربه» را اجرا می‌کند.

سهیلی در حالی نقش‌های محوری داستان «ژن خوک» را به سینا مهراد و صبا سهیلی واگذار کرده که ریسک بسیار بزرگی برای او به‌حساب می‌آید. فرزندانِ کارگردان تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که امتیاز بازیگری خوبی از مخاطب و رسانه‌ها بگیرند، اما چندان هم نمره خوبی دریافت نمی‌کنند. تجربه سینا مهراد در زمینه بازیگری کمک شایانی به این بازیگر کرده که خودش را در نقش ملتهب فیلم ابوی محک بزند، اما خبری از بازی درخشان و چشم‌نواز نیست. هادی حجازی‌فر نقش پارتنر «عماد گربه» اگر چه در سینما مستعد و جاه‌طلب است، اما خارق‌العاده ظاهر نشده و تنها مهندسی حساب شده‌ای را با پسر سهیلی به نمایش می‌گذارد.

یکی از ضعف‌های «ژن خوک» خام بودن فعل و انفعالات کاراکتر‌هاست. حجازی‌فر فاصله زیادی با دوران درخشش خود در سینما گرفته است. جنس بازی حجازی‌فر در فیلم‌های مهدویان همواره استخوان‌دار و اصالت‌دار بوده است، ولی «ژن خوک» بدون اغراق در کارنامه کاری حجازی‌فر جایگاه خاصی ندارد. ضعف فیلمنامه و سردرگمی کاراکتر‌ها باعث شده اهمیت و علت حضور نازنین بیاتی درک نشود. ساختمان فیلمنامه «ژن خوک» دچار چندپارگی و آشفتگی اساسی است.

ارادت فیلمساز به جمشید هاشم‌پور زبانزد تمام سینماگران است. اما استفاده بی‌کارکرد از نماد سینمای اکشن کشورمان انگار تنها به دلیل همان علاقه سهیلی به این بازیگر مربوط می‌شود که عنان کار را از دست فیلمساز خارج کرده است.

اگر چه واژه «ژن خوب» متعلق به جامعه امروز است و فیلمساز هم در پی مذمت و نکوهش آن تلاش وافری کرده است، اما ابزاری برای محکومیت ژن خوب‌سالاری در دست ندارد. برخورد با «ژن خوب» در شرایطی که جامعه دچار شکاف عظیم اقتصادی است نیازمند خمیرمایه محکم‌تری است. موقعیت‌های آبکی، استفاده نادرست از واژه‌های کوچه و خیابانی یا اینترنتی و... فیلمساز را هم کلافه کرده و تماشاگر «ژن خوب» واقعی مشاهده نمی‌کند، متعاقباً از پیوند و ارتباط با مخاطب هم خبری نیست. نگاه دم‌دستی به ژن‌های خوب و قهرمانان خیابانی مخاطب را هم از دیدن این میزان حفره سناریو راضی از سالن سینما بیرون نمی‌کند. نبود منطق در داستان ضربه فراوانی به فیلمنامه وارد کرده است و «ژن خوک» را تبدیل به یک بحث سیاسی اجتماعی روز کرده است.

«ژن خوک» فیلم بهتری می‌شد اگر شناخت فیلمساز از «ژن خوک» عمیق‌تر و موشکافانه‌تر بود. نکته مثبت «ژن خوک» چند صحنه دراماتیک اکشن است که مخاطب را متحیر می‎کند، اما کارگردان درگیر شعار‌های خیابانی شده است که تند و بی‌پرده هستند. امتیاز فیلم اگرچه در بخش فیلمنامه ضعیف و مردود است، اما لوکیشن‌های خیابانی دلربا و موسیقی شنیدنی بخشی از ضعف‌های فیلمنامه را پوشانده است و «ژن خوک» را تبدیل به یک فیلم کاملاً معمولی در سینما کرده است.

*روزنامه‌نگار و منتقد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ايرناپلاس ژن خوك نقد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری محفل انس با قرآن در بافق

حجت‌الاسلام حسینی امام جمعه بافق در محفل انس با قرآن گفت: در نهج‌البلاغه آمده است که اگر می‌خواهید از اتفاقات گذشته و آینده با خبر شوید، قرآن بخوانید.

او افزود: برای مدیریت خوب زندگی و احوالاتتان از قرآن بهره بگیرید.

حسینی خطاب به والدین بیان کرد: همانطور که این حق فرزندان شماست که اسم خوبی برایشان و انتخاب کنید، آموزش و آشنایی با قرآن نیز حق فرزندان شما است.

او ادامه داد: وقتی این موضوع شد حق فرزند شما، می‌تواند در روز قیامت از شما نزد خدا گله کند. 

گفتنی است آشنایی با مفاهیم قرآنی و انس بیشتر با قرآن کریم از اهداف برگزاری این محفل بود. 

این محفل انس با قرآن به همت روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق و پایگاه نبی اکرم (ص) برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • برگزاری محفل انس با قرآن در بافق
  • قصه گویی، دریچه‌ای به سوی دنیای خلاقیت / ضرورت بازآفرینی متون کهن به زبان امروزی
  • همه مصائب قاره سیاه در سال گذشته؛ از تغییرات اقلیمی تامهاجرت ابدی
  • از نمایش «طلوع خونین» چه خبر؟
  • پیش فروش نمایش «طلوع خونین» آغاز شد
  • پیش فروش نمایش طلوع خونین آغاز شد
  • سه جایزه به غرفه «پوران درخشنده» در موزه سینما اضافه شد
  • اضافه شدن سه جایزه به غرفه«پوران درخشنده» در موزه سینما
  • سه جایزه به غرفه «پوران درخشنده» اضافه شد
  • خوشبختی از نظر آلفرد هیچکاک (فیلم)