Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@23:32:03 GMT

123 کودک اوتیسمی تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۷۶۲۷

فرهاد میرزایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع کودکان اوتیسمی 33 نفر از خدمات درمانی، آموزشی و روانشناختی اولین مرکز روزانه توانبخشی ویژه کودکان اوتیسمی استان، بهره مند هستند و با توجه به نداشتن خانواده مستحکم تعداد محدودی نیز در مراکز شبانه روزی خدمات دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: کودکان اوتیسمی طبق مواد قانون جامع حمایت از معلولان جزء معلولان محسوب می شوند و با توجه به مقررات و کمیسیون مربوطه مدارک آنها بررسی و سپس پرونده تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسئول ادامه داد: شناسایی کودکان اوتیسمی از اولویت های بهزیستی این استان محسوب می شود که در این راستا اقدامات لازم انجام شده است و حتی پرونده هایی که در سال های گذشته با عنوان معلولان ذهنی تحت پوشش بودند، دوباره بررسی و مبتلایان احصا و تفکیک شده اند.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر اولین مرکز توانبخشی ویژه این کودکان با ظرفیت 50 نفری فعالیت می کند که 33 نفر تحت پوشش دارد و برای دیگر کودکان دارای پرونده نیز کمک هزینه های مستمر داده می شود.
معاون توانبخشی بهزیستی زنجان ادامه داد: اختلال اوتیسم از بدو تولد در افراد به دلایل مختلف ایجاد و بطور معمول نشانه‌های آن از سه سالگی یا حتی زودتر ظاهر می‌شود.
وی اظهار داشت: این بیماری نوعی اختلال تکاملی درمغز است و بر روی مغز اثرات منفی می‌گذارد و موجب مشکلاتی در تعاملات اجتماعی فرد با دیگران، ناتوانی در برقراری ارتباط‌های کلامی و غیر کلامی، انجام رفتارهای محدود و تکراری اعضای بدن به ویژه دست ها، سختی در یادگیری مطالب و حتی رشد می‌شود
این مسئول ادامه داد: در اختلال طیف اوتیسم فرد دارای اختلال با آموزش های مستمر می تواند از زندگی طبیعی تری برخوردار شود و در این میان تحقیقات نشان داده است که تشخیص زودهنگام در درمان و بهبود وضع کودکان دارای اختلال بسیار موثر است.
به گفته وی، عوامل ژنتیکی، ایمونولوژیکی، عوامل مربوط به زمان زایمان، عوامل نوروآناتومیکی و عوامل بیوشیمیایی و عضوی و... نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارد.
به گزارش ایرنا، طرح غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم بین کودکان 2 تا پنج سال در چهار مرحله حساس سازی و آگاه سازی خانواده، غربالگری، تشخیص و مداخله (مرکز محور و خانواده محور) در کشور اجرا می شود و توجه والدین و تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری تاثیر شگرفی در سرنوشت کودک دارد.
9646/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 بهزیستی زایمان شبانه روزی کودکان مغز 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۷۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

عبدالرحمن سلیم حقیقی گفت: طرح «خانواده میزبان» با عنوان طرح میزبان ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در ۱۳ استان کشور اجرایی شده که استان فارس هم از این جمله است و مجموعاً در کل کشور تاکنون ۸۷ کودک وارد خانواده‌های میزبان شده‌اند.

او بیان کرد: این طرح که به دنبال اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر (مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید پس از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شده و تکمیل‌کننده سایر طرح‌های خانواده محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است.

سلیم حقیقی تصریح کرد: در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه‌روزی نگه‌داری نمی‌شد، جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود، اما به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیم‌خانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه‌اندازی شد و گسترش یافت.

سخنگوی بهزیستی فارس یادآور شد: اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگه‌داری شبانه‌روزی جلوگیری می‌کند.

او همچنین با بیان این موضوع که بهزیستی فارس در سال گذشته جزو ۵ استان برتر در حوزه فرزندخواندگی بوده است، گفت: این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

سلیم حقیقی همچنین گفت: صلاحیت خانواده‌های میزبان در کارگروه‌های شهرستانی و استانی مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن با طی کردن دوره آموزشی، در صورت آمادگی میزبان، کودکان به صورت موقت تا زمان تعیین تکلیف آنان برای ورود به خانواده دائمی خود (بازپیوند به خانواده زیستی، نگهداری در خانواده خویشاوندان و یا فرزندخواندگی) به عنوان مهمان در خانواده میزبان حضور خواهند داشت.

سخنگوی بهزیستی فارس ادامه داد: این طرح به ویژه برای حضور کودکان نیازمند مراقبت ویژه که اقبال کمتری برای حضور در فرزندخواندگی دارند، حائز اهمیت است.

مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس در پایان اظهار کرد: خانواده‌های متقاضی می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • ۶۷۸ کودک بهزیستی زنجان تحت حمایت حامیان قرار دارند