ایده خواهرخواندگی اصفهان و فلورانس مطرح شد
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۷۷۳۱
به گزارش خبرگزاری مهر، ویدا توحدی نماینده معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، در این اجلاس پیشنهادهایی را مطرح کرد که با تعدادی از آنها موافقت شد و تعدادی برای تصمیم گیری نهایی به جلسات آتی موکول شد.
توحدی در این اجلاس با بیان این که پیش از هرچیز، به عنوان کشوری پیشتاز در زمینه صنایع دستی اعلام میداریم علاقمند به میزبانی سی و هشتمین مجمع عمومی در شهر شیراز هستیم گفت: «همچنین مفتخریم اعلام کنیم آمادگی جهت میزبانی مجمع شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی را در شهر سیرجان خواهیم داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او همچنین پیشنهاد داد: «با توجه به اهمیت شهرهای جهانی صنایع دستی و مهم بودن ثبت آنها، پیشنهاد میکنیم این مبحث در وبسایت مربوطه به صورت رساتری مشخص گردد. به عنوان مثال، گزینه جداگانه ای جهت دسترسی به این قسمت در صفحه اصلی سایت لحاظ شود، زیرا در حال حاضر یافتن آن در وبسایت مربوطه مستلزم جستجوی زیادی است.»
توحدی در ادامه گفت: «افزایش ارتباطات بین هنرمندان کشورها از طرق مختلف باعث ازدیاد هنرمندان کارآزموده خواهد بود. این قضیه قبلاً در زمان آموزش حصیر بافی توسط چینیها برای هنرمندان ایران عملی شده و بازخورد خوبی داشته است. به عنوان مثال کشور ما میتواند در آینده به آموزش هنر باتیک به هنرمندان بپردازد. همچنین، اضافه کردن بخش ویژه مدرسین هنرهای صنایع دستی از کشورهای عضو در وبسایت میتواند در یافتن افراد مورد نیاز کمک شگرفی نماید.»
ایده خواهر خواندگی شهرها مانند نمونه مطرح اصفهان- فلورانس یکی دیگر از پیشنهادهای نماینده معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در این اجلاس بود که این پیشنهاد میتواند در زمینه شهرهای جهانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. راه دیگر پیشنهادی، امضا تفاهمنامه همکاری مابین شهرهایی با صنایع دستی مشابه است.
توحدی همچنین پیشنهاد داد، بازارهای جهانی صنایع دستی مانند بازار سعد السلطنه قزوین به عنوان عرصه جدیدی ثبت شوند.
او تصریح کرد: «به نظر میرسد داده آماری شفافی درباره بسیاری از مباحث حیاتی وجود ندارد تا مشخص کند چه تعداد رشته صنایع دستی، چه تعداد کشور عضو، و یا هر داده مربوط دیگری وجود دارد تا بتوان بر اساس آن تحقیق و یا مقایسه انجام داد.»
توسعه شهرهای جهانی صنایع دستی نام پیشنهادی برای ۲۰۱۹، یکی دیگر از موضوعاتی بود که نماینده معاونت صنایع دستی ایران در اجلاس آن را اعلام کرد.
توحدی همچنین گفت: «با توجه به اشتراکات فرهنگی، مذهبی، تاریخی و زبانی میان ایران و جمهوریهای آسیای مرکزی میتوان گفت ادغام آنها با دفتر حوزه غرب آسیا میتواند نتایج مثبتی در آینده برای هردو حوزه داشته باشد.»
کد خبر 4591548 فاطیما کریمیمنبع: مهر
کلیدواژه: صنایع دستی آسیا اقیانوسیه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۷۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس
فلورانس، خواهرخوانده ایتالیایی اصفهان در ابتدا بهعنوان پایگاهی نظامی بنا شد، اما در طول زمان میزبان آثار فرهنگی و هنری بسیاری شد که مشابهت آنها با اصفهان، بنای خواهرخواندگی دو شهر را گذاشت.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فلورانس، پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا که بهطور معمول از آن بهعنوان زادگاه رنسانس و موزه زنده یاد میشود، دارای مجموعهای از گنجینههای هنری و تاریخی بسیار است. این شهر که در سال ۵۹ قبل از میلاد توسط ژولیوس سزار تأسیس شد، با نام متفاوت فلورنتیا به معنای شکوفایی شناخته میشد. طرح واقعی شهر با ایده ایجاد یک اردوگاه نظامی طراحی شده است. در حدود قرن چهارم که بیزانسها و استروگوتهای آلمانی برای کنترل ایتالیا در حال رقابت بودند، فلورانس در مرکز بحثهای نهچندان قابل مذاکره قرار داشت که این امر از جمعیت آن بهشدت کاست، اما صلح خیلی زود برقرار شد و این شهر شگفتانگیز تحت حکومت شارلمانی در سال ۷۷۴ شکوفا شد.
فلورانس در آغاز قرن دهم در راه شکوفایی هنری قرار گرفت و مارگرو هوگو اولین کسی بود که فعالیت هنری خود را در آن آغاز کرد. شهر بهرغم ناآرامیهای سیاسی در آغاز قرن چهاردهم به رونق ادامه داد و حتی پول طلای خود، فلورین، را در سال ۱۲۵۲ ضرب کرد. این اقدام به افزایش مشارکت فلورانس در صحنه مالی سراسر اروپا منجر شد و خانواده بانکداری قدرتمند مدیچی بر شهر حاکم شدند.
قدرت اقتصادی جدید مهاجران بسیاری را به فلورانس جذب کرد که در میان آنها تعدادی از تأثیرگذارترین هنرمندان آن زمان از جمله لئوناردو داوینچی، بوتیچلی، میکل آنژ و گیرلاندایو نیز وجود داشتند، آنها برای خلق شاهکارهای خود راهی این شهر شدند و حضورشان فلورانس را به بهشتی برای فرهنگ، هنر و تاریخ تبدیل کرد و در قرن بیستویکم برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.
تمام پلهای فلورانس به جز پونتهوکیو در سال ۱۹۴۴ توسط آلمان بمباران شد و فوران آب رودخانه آرنو در چهارم نوامبر ۱۹۶۶، خیابانهای آن را زیر آب برد. این امر آسیب بسیاری به پیکره شهر وارد آورد و گردشگران و مردم محلی را بر آن داشت برای نجات شاهکارهای هنری شهر دست بهکار شوند بهطوریکه رشد اقتصادی شهر تاریخی فلورانس در دنیای امروز بهطور عمده از منابع مالی و گردشگری تأمین میشود.
شاهکارهای تاریخی در فلورانسفلورانس شهری سرشار از تاریخ و هنر است که هر گوشهوکنار و ساختمان آن داستان و اهمیت خاص خود را دارد. این شهر میزبان چشمگیرترین معماریهای شهری و آثار فرهنگی و تاریخی با قدمت طولانی است.
کلیسای جامع فلورانسکلیسای جامع یا سانتا ماریا دلفیوره بهحدی بزرگ است که اتمام ساخت آن ۱۴۰ سال طول کشید. معماران فلورانسی برنامهریزی این سازه عظیم را در سال ۱۲۹۴ آغاز کردند، اما فناوری مهندسی مورد نیاز برای پشتیبانی از چنین پروژهای هنوز در آن زمان توسعه پیدا نکرده بود.
کلیسای جامع برای نزدیک به ۱۲۴ سال بدون گنبد باقی ماند تا زمانی که برونلسکی طرحی مبتکرانه ارائه داد که ساخت گنبد عظیم را ممکن میکرد. سرانجام در سال ۱۴۳۶ کلیسا تکمیل شد و نمای آن در دهه ۱۸۷۰ تحت بازسازیهایی قرار گرفت.
کلیسای سنلورنزوسنلورنزو یکی از قدیمیترین کلیساها در فلورانس و کلیسای محلی خانواده ثروتمند مدیچی در سراسر رنسانس است که در اوایل دهه ۱۴۰۰ توسط فیلیپو برونلسکی طراحی شد و از آن زمان توسط تعدادی از هنرمندان مختلف تغییر پیدا کرد.
این کلیسا دارای تعدادی از چشمگیرترین نمونههای معماری رنسانس است که طرحهای میکل آنژ نمونه کاملی از سبک معماری نوآورانه، مدرن و تقریباً مانریستی را به آن افزود که در دهه ۱۵۲۰ محبوبیت بیشتری پیدا کرد.
کلیسای سانتا ماریا نوولاکلیسای سانتا ماریا نوولا یکی از قدیمیترین کلیساهای دومینیکن در فلورانس است که قدمت آن به اواخر قرون وسطی باز میگردد. ساخت آن به سبک گوتیک آغاز شد که در قرن سیزدهم رایج بود. در ابتدا ساختار اصلی بنا تکمیل شد، اما نما ناتمام ماند و تقریباً ۲۰۰ سال بعد، لئونه باتیستا آلبرتی، نمای مرمر سیاه و سفید منبتکاری شده را برای آن طراحی کرد. عناصری از معماری دوران باستان نیز به آن اضافه شد که بر معماری رنسانس مانند ستونها، طاقها و پدیدارهای رومی آن تاکید داشت.
کاخ پالازو وکیوپالازو وکیو یا کاخ قدیمی تالار شهر فلورانس یکی از چشمگیرترین آثار در منطقه توسکانی است که در سال ۱۲۹۹ در دوران آشفتگی سیاسی بهعنوان یک قلعه-کاخ ساخته شد. بنای تاریخی و برج ناقوس گوتیک-رومانسک آن قرار بود قدرت جمهوری فلورانس را به رخ بکشد و هر دشمن احتمالی را بترساند.
در جلوی کاخ، سپرها و نشانهای تأثیرگذارترین و مهمترین اصناف کارگری در فلورانس وجود دارد که نشاندهنده تنوع و ثروت جمهوری فلورانس است. این کاخ از نظر سیاسی و هنری در طول تاریخ مهم بوده است.
موزه ملی بارگلو یا بارجلوبارگلو در ابتدا بهعنوان یک ساختمان مدنی برای قرار دادن منطقه اداری شهر فلورانس ساخته شد و قدیمیترین بنای عمومی در فلورانس است که در سال ۱۲۵۵ افتتاح شد و از نظر سبکی شبیه به یک قلعه با برج ناقوس بلند و باریک است. در اواخر قرن شانزدهم تا سال ۱۸۵۹، بارگلو به مقر پلیس و زندان و سپس به موزه هنر تبدیل شد. امروزه تعدادی از مهمترین آثار و مجسمههای دوران باستان و رنسانس در این ساختمان جای دارد.
پل پونتهوکیوپونتهوکیو روی رودخانه آرنو قدیمیترین پل فلورانس و تنها پلی است که از بمباران جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد. قدمت این پل به دوران رومیان بازمیگردد و مغازههای رنگارنگ و جذاب در امتدادش آن را بسیار منحصربهفرد میکنند.
میدان جمهوری فلورانسمیدان جمهوری یکی از میدانهای شهری اصلی در فلورانس است و از بناهای معماری جدیدتر آن بهشمار میرود که در میان شهری با معماری رنسانس بسیار خودنمایی میکند. این میدان در گذشته بازاری شلوغ بوده است و در طول قرنها توانست ظاهر قرون وسطایی خود را حفظ کند تا اینکه در قرن هجدهم شورای شهر تصمیم گرفت آن را گسترش دهد، بنابراین کارگاهها، خانهها و بعضی دیوارهای قرن سیزدهمی که شهر را احاطه کرده بود ویران شد تا راه را برای بلوار وسیعی باز کند و وجههای مدرن برای این شهر اروپایی به ارمغان آورد.
خواهرخواندگی فلورانس و اصفهانفلورانس و اصفهان بهواسطه زمینههای تاریخی و فرهنگی مشابه از بیستودوم شهریور سال ۱۳۷۷ (سیزدهم سپتامبر ۱۹۹۸) خواهرخوانده شدند. این امر سنگ بنای روابط گستردهتر و همکاریهای فرهنگی بیشتر را میان دو شهر گذاشت. تبادل هیئتهای فرهنگی و گردشگری، همچنین همکاریهای اقتصادی و امور فرهنگی از محورهای اصلی این خواهرخواندگی بهشمار میرود.
کد خبر 747092