Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:12:45 GMT

چک لیست های واحد برای نظارت بر موسسه های درمانی ابلاغ شد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۸۰۲۶

چک لیست های واحد برای نظارت بر موسسه های درمانی ابلاغ شد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت گفت: چک لیست های واحد برای نظارت بر موسسه های درمانی با دو هدف، طراحی و ابلاغ شد که هم مسیر نظارت ها شکل واحدی داشته و اطلاعات قابل آمارگیری باشد و هم مانع از نظارت های سلیقه ای شود.

علی رضا عسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره ابلاغ چک لیست های کشوری نظارت بر درمان افزود: این چک لیست های واحد باعث می شود که ناظر بر اساس آنها، واحدها و موسسه های درمانی را نظارت کند و دیگر از اعمال نظرهای سلیقه ای حتی به شکل حداقلی نیز پرهیز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این وسیله می توان میزان رضایت ملی را نیز بررسی کرد.
وی بیان کرد: موسسه های درمانی شامل مواردی همچون بیمارستان، مطب، مراکز فیزیوتراپی، مراکز تصویربرداری و جراحی محدود است و نمی توان به همه این موارد با چشم واحد نگاه کرد. بنابراین بر اساس استانداردهای مربوط به هر کدام از این موسسه ها و شاخص های رضایت سنجی، چک لیست متفاوت طراحی شده است به این صورت که چک لیست مطب با چک لیست فیزیوتراپی تفاوت دارد.

* نظارت با اعتباربخشی متفاوت است
عسگری در پاسخ به این سوال که آیا این نظارت ها همانند اعتباربخشی بیمارستانی به ثبت امتیاز ختم می شود، گفت: این موضوع با اعتباربخشی متفاوت است. البته امکان دارد نظارت و اعتباربخشی در قسمت هایی همپوشانی داشته باشند، اما به طور مثال اعتباربخشی بیمارستان ها هر دو سال یک بار انجام می شود و این نظارت ها ممکن است ماهی یک بار یا هفته ای یک بار انجام شوند.
وی افزود: در این نظارت ها امتیازی به مطب ها یا موسسه های درمانی داده نمی شود. زیرا درجه بندی مربوط به موضوع اعتباربخشی است و ارتباطی به نظارت ندارد. هدف نظارت، بررسی کیفیت خدمات سلامت و تضمین این کیفیت است.

* ناظران دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس چک لیست نظارت می کنند
مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت درباره اینکه چه کسانی این نظارت ها را بر موسسه های درمانی انجام می دهند، اظهار داشت: اداره های نظارت در بدنه دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارد و این نظارت ها بر اساس چک لیست های ابلاغی توسط ناظران دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود. توانمندسازی این ناظران نیز انجام شده و در نتیجه نظارت ها موثرتر از گذشته خواهد بود.
وی ادامه داد: البته هدف در نظارت، مچ گیری نیست و به دنبال بهبود کیفیت خدمات هستیم. ارائه چک لیست های نظارتی نیز کمک می کند که نظارت ها شکل واحدی به خود بگیرند.
عسگری همچنین بیان کرد: نمی توان برای نظارت بر درمان، زمان خاصی را تعیین کرد. زیرا هدف نظارت، بهبود خدمات برای ارائه کننده و دریافت کننده خدمات سلامت است.
به گزارش ایرنا، معاون درمان وزارت بهداشت چک لیست های کشوری نظارت بر درمان را برای نظارت بر مطب ها، دفاتر کار و موسسه های پزشکی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است. هدف از ابلاغ این چک لیست ها بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت، اجرای هماهنگ و متوازن قوانین، آیین نامه ها و وحدت رویه در سطح کشور و ایجاد ابزار یکسان برای اقدامات بازدارنده و مورد اتکای مراجع قانونی است. این چک لیست ها از ابتدای فروردین 98 قابل اجرا است.
اجتمام*9482*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي وزارت بهداشت نظارت بر درمان اعتباربخشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۸۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ صیادی رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در این آیین گفت: عملیات ساخت این کلینیک با مشارکت بنیادخیریه پورکاشانی از سال ۹۷ با زیر بنای سه هزار متر مربع در چهار طبقه آغاز شد.

وی ادامه داد: بنیاد مذکور ۲ هزارو۷۰۰ میلیارد ریال و دانشگاه علوم پزشکی البرز یک هزارو۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت وتجهیز این مجموعه هزینه کرده اند.

صیادی افزود: این کلینیک درمانی دارای بخش های اطفال، داخلی، عفونی، قلب، دندانپزشکی، ارتوپدی، زنان و تغذیه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطر نشان کرد: مرکز درمان اعتیاد بیمارستان امام حسین (ع) امروز نیز افتتاح و به بهره برداری رسید.

صیادی حضور و نقش خیرین در بخش سلامت و اعتلا بهداشت و درمان استان را پررنگ و اثرگذار دانست و بر مردمی سازی سلامت در تمام بخش ها تاکید کرد 

دیگر خبرها

  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود
  • گشایش کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • طب ایرانی زمینه ساز توریسم درمانی در کشور
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • توسعه امکانات پزشکی در استان ایلام استمرار داشته باشد
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی/ جدول افزایش قیمت نسخه‌ها
  • ۲۸ مرکز درمانی به جانبازان و ایثارگران خدمات رسانی می کنند