Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - اجراي هفت هزار و 700 هکتار جنگل کاري در مناطق بياباني ايلام علاوه بر کاهش کانون هاي داخلي گرد و غبار، باعث سرسبزي و زيباسازي مناطق بياياني استان شده است.

به گزارش ايرنا، از گستره دو ميليون هکتاري استان ايلام يک ميليون و 700 هزار هکتار آن را عرصه هاي طبيعي تشکيل داده، 426 هزار و 659 هکتار معادل 21 درصد کل مساحت را بيابان و کانون هاي فرسايش بادي تشکيل داده که بيشترين اراضي بياباني استان به مساحت 84 هزار هکتار در مناطق عين خوش، ابوغوير و حسن قندي در شهرستان دهلران وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يکي از مهمترين معضلات استان ايلام وجود بيابان است، عوامل مختلفي در استان ايلام مثل بهره‌برداري بي رويه از منابع آبي و خاکي توسط کشاورزي و صنعت گران، چراي بيش از حد دام، قطع درختان و جنگل‌زدايي، تغييرات اقليمي، بروز سيلاب‌هاي شديد و شسته شدن خاک حاصلخيز، خشکسالي در ايجاد بيابان دخيل است.
طي سال‌هاي گذشته براي کاهش کانون‌هاي بياباني استان که عمدتاً کانون گرد و غبار هم بودند، جنگل کاري و کاشت نهال در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت که اين مهم منجر زيباسازي، کاهش بيابان، کم شدن کانون‌هاي گرد و غبار در شهرستان‌هاي مهران و دهلران شده است.
*مناطق بياباني به نقاط گردشگري تبديل شدند
يکي از شهروندان مهران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: براي حفظ، احيا و نيز توسعه منابع طبيعي طي سال‌هاي گذشته در شهرستان‌هاي مهران، دهلران و نيز ديگر شهرستان‌هاي جنوبي استان که عرصه بياباني داشتند، کارهاي بسيار خوبي انجام شده است.
علي رحمتي افزود: مناطق بياباني ايلام با اقدامات انجام گرفته از جمله جنگل کاري و کاشت نهال در چند سال اخير به نقاط گردشگري و سبز استان تبديل شده اند.
وي بيان داشت: البته ما نيز به عنوان شهروند وظايفي در قبال اين نعمت خدادادي و منابع طبيعي داريم، بايد از اين منابع حراست و از قطع درختان اجتناب کنيم.
وي عنوان کرد: با کاشتن نهال مي‌توان سرسبزي را به منابع طبيعي افزايش داد زيرا بهترين راه نشاط در مردم سرسبزي و گل و گياه است، هر درخت يک نفر نگهبان نياز دارد و بايد به عنوان نگهبان در حفظ آنها کوشا باشيم.
*مالچ پاشي توأم با نهال کاري در 2 هزار هکتار از عرصه بياباني ايلام
مدير کل منابع طبيعي استان ايلام نيز در اين ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با توجه به اينکه بارندگي‌هاي زيادي در طول سال گذشته در استان شاهد بوديم اما باز پديده گرد و غبار در اين مدت وجود داشت.
رضا احمدي تصريح کرد: منشأ گرد و غبار استان 95 درصد خارجي و 5 درصد داخلي است.
وي عنوان کرد: در استان ايلام کانون‌هاي توليد گرد و غبار کاملاً مهار شده، يعني هر اندازه گرد و غبار وارد سطح استان مي‌شود 100 درصد منشأ آن خارجي است، منشأ اين گرد و غبار غرب عراق، شرق اردن، شمال عربستان و جنوب سوريه است که اين نقاط به دليل تغيير کاربري منشأ گرد و غبار شده اند.
وي اظهار داشت: در چهار شهرستان استان از جمله شهرستان ايلام، مهران، آبدانان و دهلران بيابان وجود دارد، کانون‌هاي عمده گرد و غبار استان در مهران و دهلران است.
مدير کل منابع طبيعي اظهار داشت: طي دو سال اخير دو هزار هکتار از تپه‌هاي ماسه‌اي مناطق بياباني دهلران مالچ پاشي توأم با نهال کاري شد که بر اساس ارزيابي انجام گرفته نتايج بسيار مثبتي ارائه شده است.
7700 هکتار جنگل کاري طي يک سال
وي افزود: در کل استان 60 هزار هکتار جنگل کاري شده است که عمدتاً با هدف بيابان زدايي بوده است که در مهران و دهلران عمده اين جنگل کاري‌ها انجام گرفته است.
احمدي تصريح کرد: مهمترين فعاليت‌هاي انجام شده در سال 97 در بحث توسعه جنگل، 7 هفت هزار و 700 هکتار نهال کاري در استان انجام گرفته، يعني 55 درصد جنگل کاري‌هاي کشور در سال 97 به تنهايي در استان ايلام انجام شده است.
وي عنوان کرد: در همه شهرستان‌هاي استان ايلام يک نهالستان وجود دارد و ظرفيت توليد نهال در استان شش ميليون اصله در سال است که علاوه بر تأمين نهال براي طرح‌هاي جنگل کاري استان، نياز مردم و ساير دستگاه‌ها، به ساير مناطق کشور نيز ارسال مي‌شوند.
مدير کل منابع طبيعي ايلام تصريح کرد: بيش از 60 گونه نهال جنگلي در استان توليد مي‌شود، تنوع گونه‌اي در استان بسيار بالا است که از نهال‌هاي بومي و سازگار با شرايط جوي استان هستند.
برنامه ريزي براي 320 هزار هکتار جنگل کاري در استان ايلام
احمدي ادامه داد: در حال حاضر 640 هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد، برنامه منابع طبيعي استان اين است که تمام نوار مرزي استان را جنگل کاري کنيم که اين مهم بيش از 320 هزار هکتار از اراضي استان را شامل مي‌شود.
وي افزود: در آينده‌اي نزديک ميزان جنگل‌هاي استان به يک ميليون هکتار خواهد رسيد، که در صورت تحقق اين مهم تحول بزرگي در جنگل کاري کشور رخ خواهد داد.
وي با بيان اينکه جنگل کاري مي‌تواند کمک کار حفظ سفره‌هاي زيرزميني باشد، گفت: اين جنگل کاري‌ها موجب شده است که روان آب‌ها و آب‌هاي سطحي را در خاک نفوذ داده و ضمن تقويت سفره‌هاي آب زير زميني، ريشه درختان از آب نزولات جوي نيز بهره مند شوند.
7177/6034
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۸۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۱۱۷ طرحِ محرومیت زدایی در بم

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت : در قرار گاه نهضت آب رسانی "مرد میدان  سردار سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی" امروز با آبرسانی به ۷ روستادر مناطق محروم و عشایری  بم ۳۰۱ خانوار و بیش از ۱۰۲۷ نفر از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند. 
سردار نظری افزود افتتاح ۱۶ باب منزل نیازمندان کمیته امداد، تعمیر۱۰ مسکن محرومان با کمک جهاد گران بسیجی ،تکمیل آرامگاه ۴ شهید گمنام به کمک گروه‌های جهادی، ساخت۴ مسجد، ۳ پایگاه مقاومت بسیج در بم ،۴ کارگاه اشتغال زایی برای توانمند سازی محلات، ۵۰ سرویس بهداشتی و حمام  در نقاط مختلف از دیگر طرحهای افتتاح شده در بم است.

  وی از اهدای ۶ سری جهیزیه  به زوج های جوان برای ازدواج آسان وتوزیع ۲۰۰ بسته کمک معیشتی غذایی به نیازمندان خبر داد وگفت: قرار گاه منطقه ای در شهرستان بم  ایجاد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند
  • بارش بهاری و طراوت طبیعت
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • شهرستان دهلران مهد تولید گندم است
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • با این نوشیدنی‌ها قند و شکر را کنار بگذارید
  • با این نوشیدنی‌ها قند و شکر را کنار می‌گذارید
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • افتتاح ۱۱۷ طرحِ محرومیت زدایی در بم