Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@21:00:54 GMT

ابزارهای تشخیص زود هنگام لکنت زبان در کودکان

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۹۱۹۱

ابزارهای تشخیص زود هنگام لکنت زبان در کودکان

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   علی قربانی رئیس انجمن گفتاردرمانی ایران در آستانه برگزاری هفدهمین همایش گفتاردرمانی ایران اظهار کرد: حوزه فعالیت همایش سالیانه گفتار درمانی به صورت کلی و فراگیر است، اما کاربرد علم گفتار درمانی در کودکان و بزرگسالان شامل رفع اختلالات گفتاری شایعی همچون نابسامانی‌های گفتار و زبان و صدا و بلع به عللی همچون کم توانی ذهنی، افت شنوایی و مشکلات عصبی دوران رشد آسیب‌های مغزی، بد عملکردی تار‌های صوتی و  است که موجب تاخیر در گفتار و زبان، اختلال در صوت و اختلال در بلع و تشدید صدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود‌: از سایر حیطه‌های خدمات گفتار درمانی می‌توان به اختلالاتی از جمله ناروانی گفتار یا به اصطلاح عامه لکنت در کودکان و بزرگسالان، سایراختلالات گفتاری و بلع ناشی از آسیب‌های مغزی، سکته و ضربه مغزی، اختلالات رشدی، اختلال تاخیر در رشد گفتار، اختلال تلفظ، اختلال در صوت و مشکلات عملکردی حنجره را نام برد که نیازمند مراجعه این افراد به گفتار درمانی است.

 

وی با بیان اینکه هفدهمین همایش گفتار درمانی ایران از ۱۱تا ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه علوم بهزیستی تهران برگزار می‌شود، گفت: هدف برگزاری این همایش تبادل اطلاعات به روز و ارائه جدیدترین مطالب به دانشجویان و فعالان این حوزه است همچنین یک متخصص حوزه زبان و گفتار از کشور بلژیک نیز مهمان این همایش است.

 

وی بیان کرد: استفاده از ابزار‌های جدید در گفتار درمانی در درمان موثر بوده و همچنین استفاده از آزمون و تست‌ها راه تشخیص را نیز سریع‌تر کرده لذا درمان زمان کوتاه تری را سپری می‌کند به طور مثال زمان گفتار درمانی ۲ ساله می‌تواند به صورت ۶ ماهه و یا حتی کمتر کاهش می‌یابد.

 

قربانی عنوان کرد: در منطقه، کشور ما از لحاظ گفتار درمانی رتبه بالاتری را نسبت به سایر کشور‌های منطقه دارد و در جهان نیز رتبه خوبی را در زمینه گفتاردرمانی داریم و مطابق با آمار رسمی نظام پزشکی در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ فرد دارای مجوز فعالیت گفتار درمانی در کشور وجود دارند که این افراد با احتساب سایر نفرات در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در کل کشور به حدود ۴ هزار نفر می‌رسد.مراجعه به موقع و زود هنگام به گفتاردرمانی میتواند سبب کاهش طول دوره و تعداد جلسه‌های درمانی شود.

 

خدمات گفتار درمانی تحت پوشش بیمه‌های پایه کشور نیست

رئیس انجمن گفتار درمانی با اشاره به اینکه در کشورحداقل هزینه هر جلسه گفتار درمانی حدود ۴۰ هزار تومان است عنوان کرد: تعرفه شامل میانگین خدمت‌های مختلف است و هزینه هر جلسه بنا بر اینکه چند خدمت در هر جلسه انجام شده می‌تواند متفاوت باشد، این خدمات نه تنها تحت پوشش بیمه‌های پایه کشور قرار ندارد، بلکه به تازگی برخی از بیمه‌های تکمیلی نیز از پرداخت هزینه‌های گفتاردرمانی سر باز میزنند و بنابراین ضرورت دارد که اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

 

مالیات گفتاردرمانگران منصفانه نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: یکی از چالش‌های پیش روی گفتاردرمانگران پرداخت مالیات است که با توجه به زمان و انرژی که این افراد برای بیماران اختصاص می‌دهند و درآمدی که دارند عادلانه نیست.

 

قربانی عنوان کرد: مراکز درمانی گفتار درمانی تحت پوشش معاونت درمان دانشگاه‌های مختلف است لذا این دانشگا‌ها شیوه‌های مختلفی در بازرسی، مجوز و بررسی دارند که سبب شده تا یک شیوه متحد حاکم نباشد و این امر گفتاردرمانگران را در سراسر کشور از جمله تهران و به ویژه شهرستان‌ها دچار مشکلات ناشی از بازرسی‌های ذوقی و سلیقه‌ای مسئولیت نظارت بر درمان دانشگا‌ها می‌کند.

 

خبرنگاران جوان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گفتاردرمانی گوناگون لکنت زبان جام نیوز کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۹۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پویش «با انرژی»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی، با بیان اینکه فن آوری‌های قبل دیگر پاسخگو نیست و باید خودمان را به ابزارهای جدید مجهز کنیم، تصریح کرد: استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای ارتباطی جدید یکی از این ابزارها است که باید به وسیله آن بتوانیم اقشار مختلف با سلایق مختلف و گروه‌های مصرف را در جریان فعالیت‌های صنعت برق قرار دهیم.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی‌های هواشناسی سال‌جاری تابستان بسیار گرم و طولانی در انتظار ما است، گفت: تمام برنامه ریزی ها برای تأمین برق مشترکان در این شرایط تدوین شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اظهار امیدواری نسبت به اینکه رویکرد جدید توأم با موفقیت‌های بیشتر برای صنعت برق باشد، در ادامه تاکید کرد: به جز فعالیت‌هایی که با استفاده از ظرفیت‌های این طرح‌ها انجام می‌شود، گروه‌های مصرف هم مشخص شده و برای هریک برنامه جداگانه تدوین و اجرا خواهد شد. به طور مثال اگر امسال مشترکان کشاورزی با ٥ ساعت همکاری با صنعت برق، برق رایگان دریافت می‌کردند، برای سال پیش رو به این طرح اهرم‌های تشویقی هم اضافه شده که میزان پاداش این مشارکت پرداخت شود.

رجبی مشهدی در پایان از کامل شدن طرح هوشمندسازی ادارات تا تابستان خبر داد.

کد خبر 6063846 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای میزبانی از همایش اقتصادی کشورهای ساحلی خزر
  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • هزار کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گردهم می‌آیند
  • قصه گویی، دریچه‌ای به سوی دنیای خلاقیت / ضرورت بازآفرینی متون کهن به زبان امروزی
  • آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟
  • رونمایی از پویش «با انرژی»
  • بهترین زمان آموزش زبان دوم برای کودکان چه سنی است؟
  • افزایش ارتفاع امواج دریا در مناطق جنوبی کشور/ از فعالیت‌های تفریحی در مناطق ساحلی اجتناب کنید
  • اختلال ارتباطی در مناطق سیلابی جنوب کشور برطرف شد
  • شرح دعای سحر| چگونه دعا کنیم که مستجاب شود؟