Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-28@08:52:40 GMT

عناصر دوره عمر البشیر محاکمه می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۹۲۷۵

عناصر دوره عمر البشیر محاکمه می‌شوند

سخنگوی شورای نظامی سودان از محاکمه عناصر دوره «عمر البشیر» رئیس‌جمهور مخلوع این کشور خبر داد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «شورای نظامی» سودان که با کنار زدن رئیس جمهور، قدرت را در دست گرفته، اعلام کرد که «ابوبکر مصطفی» به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت ملی تعیین شد.

«شمس الدین الکباشی» سخنگوی شورای نظامی سودان گفت که رئیس شورای نظامی «ابوبکر مصطفی» را به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت ملی منصوب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی همچنین از محاکمه عناصر دوره البشیر که در قضایای فساد دست داشته‌اند، خبر داد و گفت که تصمیمات دیگری نیز در نشست شورای نظامی اتخاذ شد که از جمله آن تصمیمات مربوط به قانون نظم عمومی، آزادی تمامی بازداشت‌شدگان اعم از افسران ارتش و امنیت که در تظاهرات شرکت داشتند، است.

طبق گزارش خبرگزاری سودان (سونا)، کباشی همچنین به موضوع بازنگری در هیأت‌های دیپلماتیک و برکناری «محمد عطا» سفیر سودان در واشنگتن و «مصطفی عثمان اسماعیل» نماینده سودان در شورای حقوق بشر اشاره کرد.

وی در خصوص تأمین کالا‌های اساسی از جمله سوخت و آرد اشاره کرد و گفته ذخیره برخی از مواد تا ماه می‌و ژوئن کافی است و وعده‌هایی نیز برای دریافت این کالا‌ها دریافت کرده‌ایم.

کباشی در ادامه از استمرار تماس‌ها با نهاد‌های بین‌المللی و چند کشور از جمله عربستان سعودی، امارات و قطر خبر داد.

حمایت اتحادیه عرب از شورای نظامی

اتحادیه عرب در بیانیه‌ای حمایت خود از اقدامات «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در خصوص انتقال سیاسی را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که از زمان تشدید ناآرامی‌ها در سودان و عزل عمر البشیر، اتحادیه عرب حمایت خود از تلاش‌های شورای نظامی انتقالی و گروه‌های سیاسی و مدنی سودان برای دستیابی به وفاق ملی جهت تحقق آمال و آرزو‌های ملت را اعلام کرده است.

اتحادیه عرب همچنین بر ضرورت پایبندی به گفتگو به عنوان تنها وسیله تحقق انتقال سیاسی تأکید کرد و از جامعه جهانی خواست تا سودان را در این مرحله انتقالی برای دستیابی به ثبات یاری کنند.

تلاش نیرو‌های مسلح برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان

انجمن مشاغل مستقل سودان که از معارضان این کشور است در بیانیه‌ای از تلاش‌های فرماندهی کل نیرو‌های مسلح برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان در مقابل مقر فرماندهی ارتش خبر داد.

شورای نظامی انتقالی سودان پنجشنبه گذشته (۲۲ فروردین) به دنبال بیانیه ارتش این کشور که از سوی وزیر دفاع قرائت شد، تشکیل شد. عوض بن عوف در این بیانیه، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان را از منصب خود برکنار کرد.

وزیر دفاع سودان، تعلیق قانون اساسی، لغو حکومت‌های محلی و حکومت مرکزی، اعمال ممنوعیت آمد و شد شبانه و تعیین دو سال برای انتقال به انتخابات و تشکیل دولت را اعلام کرده بود.

«عوض بن عوف» شامگاه روز جمعه، به دنبال اعتراض احزاب و گروه‌های سیاسی به ریاست او بر شورای نظامی انتقالی، از سمت خود استعفا داد و «عبدالفتاح البرهان» را به جانشینی خود معرفی کرد. با این حال تظاهرات و اعتراضات مردمی و احزاب به تشکیل شورای انتقالی نظامی کماکان ادامه دارد و آن‌ها خواستار تشکیل یک دولت غیر نظامی هستند.

شهر‌های بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است و تا کنون به برکناری البشیر از قدرت منجر شده است، اما معترضان خواهان عزل تمامی عناصر نظام سابق هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای نظامی سودان تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه کاری مدیران قم از اذان صبح تا ساعت ۲۴ است

سید محمد آقامیری،استاندار قم صبح امروز در اولین جلسه شورای اداری استان که به صورت وبیناری با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: شعاری که رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۳ انتخاب کردند برای مسئولین در حکم فرمان و دستور است و ما موظف به انجام آن هستیم. 

وی تصریح کرد: برنامه کاری مدیران استان در سال ۱۴۰۳ باید از اذان صبح تا ساعت ۱۲ شب تنظیم شود؛ امسال کمتر استراحت خواهیم کرد تا بیشتر مشکلات مردم حل شود.

وی درادامه با اشاره به اقدامات مسئولان استان در سال گذشته گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ اتفاقات مثبتی در حوزه معیشت مردم در شاخص‌های کاهش تورم و کنترل بازار در استان رقم خورد که همه آنها مرهون زحمات مدیران جهادی بود. 

استاندار قم همچنین به برگزاری باشکوه برنامه‌های ملی و مذهبی در ماه‌های آخر سال در استان اشاره کرد و گفت: حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ماه پیام مهمی را به دشمنان رساند آن‌هم این بود که مردم قم همواره پای کار نظام و انقلاب هستند. 

وی افزود: در روز میلاد با سعادت امام زمان (عج) نیز مردم قم میزبان میلیونی زائران بودند و این جشن بزرگ بدون هیچ چالش و مشکلی به زیباترین شکل برگزار شد. 

آقامیری همچنین با اشاره به حضور حداکثری مردم قم در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: قم درخصوص نرخ رشد مشارکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نسبت به دوره یازدهم رتبه اول را در کشور به‌دست آورد. 

 وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر در خرداد ۱۴۰۴ گفت: مدیریت استان به دنبال این است که نرخ مشارکت مردم قم را در انتخابات ریاست جمهوری به حداکثر برساند و جزء ۳ استان برتر در کشور باشیم. 

 استاندار قم خاطر نشان کرد: واقعیت این است که مولفه اصلی مشارکت بالا، مردم هستند و ما به عنوان خادمین آنان باید این مردم شریف و متدین را تکریم کنیم. 

 آقامیری تصریح کرد: ما انتظار نداریم مدیران استان برخلاف قانون عمل کنند؛ اگر درخواستی از سوی مردم مطرح می‌شود که غیر قانونی است مدیران می‌توانند آنان را نسبت به این موضوع توجیه و آگاه کنند. 

وی افزود: از سوی دیگر مدیران استان باید بدانند که قوانین تفسیر دارند و باید تلاش کنند قانون را برای حل مشکل مردم منعطف کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • در غزه و سودان چه خبر است؟/ آنقدر گرسنه می مانی تا ذره ذره آب شوی
  • الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
  • تحلیل بادامچیان از علت رای نیاوردن باهنر و نوبخت
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • نمره خوبی برای جوانان شورای شهر قائل هستم/ در شورای هم‌فکر دوره ششم تضارب آرا وجود دارد
  • فیلم| محاکمه عاملان حمله تروریستی به سالن کنسرت در مسکو
  • برنامه کاری مدیران قم از اذان صبح تا ساعت ۲۴ است
  • عمر البشیر کجاست؟
  • مدیران قانون را برای حل مشکلات مردم منعطف کنند
  • مدیران قم در سال جدید با تلاش مضاعف به دنبال حل مشکلات مردم خواهند بود