مشاهده اخبار داغ روز

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف با اشاره به اینکه امسال با چالش افزایش قیمت تولیدات مواجه هستیم گفت: افزایش قیمت تمام شده در رقابت پذیری بازار خارجی تأثیر منفی دارد. ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ اقتصادی کار آفرینی و اشتغال نظرات - اخبار اقتصادی -

عبدالله بهرامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت فرش دستباف گفت: با افزایش بیش از 300 درصدی قیمت مواد اولیه که در سال 97 صورت گرفت، حداقل 8ماه تا یکسال زمان  لازم است که این فرش ها تولید شوند.

امسال با چالش افزایش قیمت تولیدات مواجه هستیم. این افزایش قیمت تمام شده در رقابت پذیری بازار خارجی تأثیرمنفی دارد، چرا که شاهد رشد قیمت ها هستیم.

وی ادامه داد: در همین زمان که کشورهای رقیب هیچ افزایش قیمتی ندارند، توان رقابت پذیری فرش دستباف ایران حتماً کمتر خواهد شد. یکی از چالش های امسال این است که برای تأمین مواد اولیه ارزان قیمت با نرخ ارز دولتی دولت باید تمهیدات لازم را ببیند. آنهایی که وارد کننده نخ و پشم با نرخ ارز دولتی هستند،باید مشخص شود که چه کسانی هستند.  نخ و پشم هایی که با نرخ ارز مشخص وارد کرده اند باید مشخص شود که با چه روشی در حال توزیع هستند. ما پیشنهاد می کنیم، مواد اولیه ای که وارد می شود،از طریق تشکل ها نسبت به توزیع اقدام شود. همین که شاهد باشیم مواد اولیه در صنعت فرش به کارگیری می شود و هم اینکه شاهد کاهش قیمت مواد اولیه باشیم.

 مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرش دستباف  با اشاره به اینکه تحریم تأثیر منفی بر صنعت فرش داشته است افزود: دولت باید در تأمین منابع مالی اقدام کند و مسیر را برای تولید کنندگان فراهم کند.

 وی با بیان اینکه کل صادرات فرش در طول سال بیش از 400 میلیون دلار است و به جایی برنمی‌خورد بیان کرد:باید صادرات فرش را آزاد کنیم تا صادرکننده بی دغدغه و با اطمینان کامل فرش دستباف ایرانی را صادر کند.

وی حجم صادرات فرش در شش ماهه نخست سال را 210 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: به دلیل اعمال تحریم‌ها صادرات فرش کمی دچار مشکل شد و متأسفانه تحریم دوم، تحریم داخلی بود . بانک مرکزی و مسئولان صادرکننده را مجاب کردند ظرف مدت معینی، ارز حاصل از فروش را به سامانه نیما برگردانند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، افزود: این اقدام برای فرش جواب نمی‌دهد، اکثر صادرکنندگان فرش؛ مبلغی را می‌گیرند، یک مبلغ در طول دو سه ماه پرداخت می‌شود و مقداری از فرش‌ها به شکل امانی نگهداری می‌شود که همین امر برگشت پول را سخت کرده و به ترمزی برای صادرات فرش تبدیل شده است.

بهرامی با بیان اینکه 80 درصد فرش دستباف ایرانی صادر می‌شود که 30درصد صادرات آن به آمریکا صورت می‌گیرد، گفت: سال گذشته حدود 400 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم و از این محل درآمدزایی و ارزآوری بسیاری نصیب کشور می‌شود.

انتهای پیام/

R1012189/P/S7,82/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مرکز ملی فرش

منبع: تسنیم

جان‌باختگان اعتراضات چه افرادی هستند؟| مردم می‌خواهند بدانند چه اتفاقی افتاده است

جهانگیری: مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتند| آمریکا گلوگاه‌های اقتصاد کشور را بسته| شرایط کنونی جزو سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب است| کشورهای دوست هم نفت ایران را نمی‌خرند

عارف: ابهاماتی در کشته‌ها وجود دارد/ با شفافیت اطلاع رسانی شود

حذف تیربرق‌های با نشان «شیر و خورشید» در تهران+عکس

فیلم | تصاویر انفجار، انتقال مجروحین و روایت تلخ یک شاهد عینی که داغ فرزند دیده از انفجار تالار عروسی در سقز

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۳۹۳۸۴ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: مرکز ملی فرش مرکز ملی فرش

خبر بعدی:

مستند چالشی فرش چین در جشنواره سینما حقیقت

"فرش چین" نام مستندی است که در جشنواره سینما حقیقت به رقابت گذاشته می‌شود. ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "فرش چین" عنوانی است که ما را به یاد محصولاتی که در کشور چین ساخته و به وفور در بازار ایران یافت می‌شود، می‌اندازد. یاد فرش‌های تولید کشور چین که زمانی ادعا می‌کردند هنر فرش بافی به آنها اختصاص دارد و با کپی‌های غیرحرفه‌ای و غیر هنری فرش‌های بی‌کیفیت چینی را با نام‌های معتبر ایرانی به بازار جهانی عرضه می‌کردند که همین امر تا حدودی موجب خدشه‌دار شدن هنر و نام ایرانی نیز شد. اما "فرش چین" عنوان مستندی است که به فرش‌های روستایی با نام «چین» که در همین ایران خودمان است، می‌پردازد و توانسته به جشنواره سینما حقیقت راه یابد.

امیر منیری سازنده فیلم مستند "فرش چین" در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: مستند فرش چین در بخش کار آفرینی جشنواره سینما حقیقت پذیرفته شده است و همانطور که از نامش پیدا است محوریت آن به موضوع فرش می‌پردازد.

وی در خصوص انتخاب نام این مستند توضیح داد: چین نام روستایی دور افتاده در استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ ما با این منطقه دور افتاده، طی سفری که به آنجا داشتیم، آشنا شدیم. در روستای چین مردی بود که به خانه‌های مردم می‌رفت و از فرش‌های کهنه و قدیمی آنها که شاید بهایی به آنها داده نمی‌شد و فراموش شده بودند، عکاسی می‌کرد و به نوعی نقوش این فرش‌ها را ثبت می‌کرد.

این فیلمساز جوان در ادامه افزود: سعید احمدی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد با ثبت تصاویر و نقوش فرش‌های قدیمی و از یاد رفته، در بازسازی و به روزرسانی این طرح‌ها و نقوش تلاش‌های بسیاری کرده است. او بعدها به ایجاد کارگاه فرش‌بافی در همان منطقه اقدام کرد تا با استفاده از هنر بومی‌ زنان منطقه که سال‌ها است از قالی‌بافی دست کشیده‌اند، هنر دست این هنرمندان را احیا کند.

وی با اشاره به واژه چین در برابر چین، خاطرنشان کرد: جذابیت فرش چین از آنجا بیشتر شد که مدتها است کشور چین ادعا می‌کند تولیدکننده 90 درصد فرش‌های دستباف دنیا است. در واقع با این ادعا هنر قالی‌بافی و فرش‌های نفیس دستباف ایرانی را مختص به چینی‌ها می‌داند. با اقدامی که آقای احمدی در روستای چین کرد، علاوه بر زنده کردن هنر ایرانی تقابلی واژگانی بین روستای «چین» در ایران و کشور «چین» به وجود آمد که جذابیت خاصی داشت و به مراتب حساسیت برانگیزتر و شاید تأثیرگذارتر بود.

منیری ضمن تحسین برانگیز بودن اقدام فرهنگی و اقتصادی این کارآفرین خلاق در ادامه تأکید کرد: سعید احمدی با این اقدام نه تنها توانسته در احیای نقوش ایرانی تأثیرگذار باشد بلکه به واسطه این نقش‌ها و با نام ایرانی طی مجموعه‌ای از طرح‌های کهن قدیمی گردآوری کرده است. او این طرح‌ها را در اختیار مشتریان خارجی قرار می‌دهد و بر مبنای طرح انتخابی ایشان سفارش فرش دستباف کاملاً ایرانی را می‌گیرد و به این ترتیب منبع درآمدی برای زنان هنرمند و فرشباف ایجاد می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در فرش بافی گره‌های خاصی وجود دارند که در بافتن فرش دستباف یا به فراموشی سپرده شده‌اند یا برای تسریع و راحتی کار به صورت گره‌های قلابی یا مشابه زده می‌شوند که این کارآفرین ضمن کارآفرینی و گرفتن سفارش کار، گره‌های تقلبی را اصلاح و دوباره گره‌های اصلی وارد هنر فرش بافی کرده است. این اقدام توانسته اعتبار فرش ایرانی را دو چندان کند و به آن بهایی ببخشد که هر کشوری ادعای تولید این اثر هنری را نداشته باشد.

امیر منیری با یادآوری کردن برند فرش ایرانی، متذکر شد: همانطور که آلمان در دنیا به مرسدس بنز شناخته می‌شود ایران نیز به پرشین کارپت شناخته می‌شود. اما سال‌ها است صاحبان این برند تولیدکننده اصلی آن نیستند و ما به صدها سعید احمدی‌ها و حمایت از این افراد نیاز داریم تا بتوانیم دوباره فرش ایرانی را به عنوان برند جهانی مطرح کنیم و به این هنر اعتبار ببخشیم.

مستندهای روایت فتح بر پرده سینما حقیقتروایت هنرپیشه مشهور هالیوودی در سینما حقیقتحضور فرهاد اصلانی در جوکرهای واقعی سینماحقیقت

او ضمن پرداختن به سایر جذابیت‌های سوژه مستند خویش، عنوان کرد: فرش چین یک مستند سوژه محور است که داستان زندگی، کاری و پیشینه کارآفرینی خلاق در عرصه بین‌المللی را روایت می‌کند. گذشتگان سعید احمدی در کار فرش بوده‌اند و خود او، آی‌تی خوانده است؛ او در جاهای مختلف کار کرده و با دیزاینر و طراح سالن جلسات ترامپ که در نشست با رهبر کره‌شمالی از فرش ایرانی استفاده کرده بود، ملاقات داشته و توانسته است اقدامات ارزشمندی را در زمینه فرش ایرانی و تبلیغ آن در دنیا و مقابله با کشورهای مدعی و فرش‌های تقلبی صورت دهد.

این مستندساز در توضیح محل‌های مختلف تصویربرداری اثر خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سوژه ما ساکن اصفهان است، دفتر کار او در قم و خود من نیز در تهران ساکنم به همین جهت مجبور بودیم در مناطق مختلفی علاوه بر روستای چین تصویربرداری کنیم. همچنین به دلیل نوع کار و ارتباطاتی که احمدی با سفارش‌دهندگان برقرار می‌کرد ما باید به جاهای مختلف می‌رفتیم و با افراد مختلف روبرو می‌شدیم.

وی علاوه بر سختی‌هایی که دوری مسافت برای گروه داشت، در ادامه افزود: برخی از افرادی که طرف معامله، سفارش‌دهنده یا مشتری بودند به ویژه خارجی‌ها در مقابل دوربین تصویربردار مقاومت می‌کردند. آنها به فیلمبرداری در حین خرید و مذاکره مشکوک و معترض بودند در نتیجه اجازه تصویربرداری نمی‌دادند و کار ما را با مشکل مواجه می‌کردند و به تعویق می‌انداختند.

امیر منیری در توضیح نکات فنی فیلم مستند خود گفت: در فیلمبرداری تصاویر از دو دوربین استفاده شده که توسط قره سوفلو و کارگر صورت گرفته است. در مصاحبه‌ها نورپردازی خاصی نداریم اما در به تصویر کشیدن فرش‌ها از نورپردازی خاصی بهره برده‌ایم تا زیبایی نقوش این فرش‌ها را برجسته‌تر کنیم.

این فیلمساز در پایان در پاسخ به اینکه آیا فرش چین احتمال کسب جایزه از جشنواره سینما حقیقت دارد، پاسخ داد: با توجه به اینکه کارهای زیادی در این جشنواره حضور دارند و من خیلی از کارها را ندیده‌ام نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر کنم اما به دیده شدن اثر خود طی برگزاری جشنواره سینما حقیقت، امیدوارم.

انتهای پیام/

R1515/P/S4,34/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سینمای مستند جشنواره سینما حقیقت

دیگر خبرها

  • جلوه ای از هنر ایرانی در نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
  • بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان گشایش یافت
  • سهم یک درصدی اصفهان در صادرات فرش دستباف کشور
  • کاهش ۳۰درصدی صادرات فرش ایران
  • اصفهان موزه فرش ندارد
  • تمرکز بر تسهیل صادرات فرش دستباف ضروری است
  • تاج الدین: سهمیه ویژه بیمه به فرش بافان اصفهانی تخصیص پیدا کند
  • کاهش ۳۰ درصدی صادرات فرش ایران
  • کوهستانی: سهم اصفهان از صادرات فرش دستباف هر سال کاهش یافته است
  • حذف ۳۰ درصد صادرات فرش ایران
  • باید فکر بنیادین برای نجات فرش دستباف ایران اندیشید
  • نامور مطلق: کاهش صادرات فرش دستباف خداحافظی با هنرهای سنتی است
  • 3 راه برای تشخیص بهترین فرش ماشینی در ایران + نکات مهم در هنگام خرید فرش
  • ۲ میلیون ایرانی در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند
  • بیش از یک میلیون دلار فرش از اصفهان صادر شد
  • افزایش قیمت خودرو در بازار بعد از گرانی بنزین/ بازار خودرو راکد است
  • افزایش ۲۰ درصدی قیمت گوجه در بازار یزد/ صادرات علت اصلی گرانی گوجه
  • ثبت برند فرش دستباف قم در سطح ملی و بین المللی
  • ضرورت اجرای سند راهبردی فرش دستباف استان مرکزی برای احیای این هنر