Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@13:28:03 GMT

نگرانی ترامپ درباره پیشی گرفتن چین از آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۹۴۵۳

نگرانی ترامپ درباره پیشی گرفتن چین از آمریکا

«جیمی کارتر» رئیس‌جمهور سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ آمریکا خبر داده که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا با او تماس گرفته و درباره نگرانی‌هایش درباره پیشی گرفتن چین از آمریکا صحبت کرده است.

به نوشته ایستگاه رادیویی «WAPE» وابسته به رادیو ملی آمریکا، کارتر یکشنبه (دیروز) طی سخنانی در کلیسای شهر «پلینس» ایالت جورجیا از تماس تلفنی ترامپ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته رئیس‌جمهور اسبق آمریکا ترامپ در این تماس تلفنی با او درباره نگرانی‌هایش در خصوص چین صحبت کرد. کارتر ۹۴ ساله، چندی قبل نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت و در آن درباره مدیریت روابط واشنگتن با پکن توصیه‌هایی کرده بود.

به گفته رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، ترامپ در این تماس درباره اینکه «چین دارد از ما جلو می‌زند»، ابراز نگرانی کرد. کارتر، نگرانی ترامپ درباره این موضوع را «بجا» دانست و گفت: «شما می‌دانید چرا اینطور است؟ من در سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک با چین را عادی‌سازی کردم. شما می‌دانید که از ۱۹۷۹ چین چند بار با دیگران جنگ داشته است؟ اصلا هیچ جنگی نداشته (اما) ما (آمریکا با دیگر کشوها) در جنگ بوده‌ایم».

وی که در کلیسای پلینس صحبت می‌کرد، همچنین تاکید کرده که آمریکا در طول ۲۴۲ سال تاریخ خود به جز ۱۶ سال، در بقیه زمان‌ها در جنگ به سر برده است.

کارتر گفته که آمریکا «به دلیل تمایلش برای تلاش به منظور مجبور کردن دیگران به در پیش گرفتن ارزش‌های آمریکایی، جنگ دوست‌ترین کشور جهان است».

وی با تاکید بر اینکه چین برعکس آمریکا روی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری کرده، به ساخت ۱۸ هزار مایل خطوط قطار سریع‌السیر اشاره کرد و گفت: «ما (آمریکا) چند مایل خط آهن سریع‌السیر در کشورمان داریم؟»

رئیس‌جمهور پیشینِ سالخورده آمریکا افزود: «ما سه تریلیون دلار (در هزینه‌های نظامی) هدر داده‌ایم. این رقم، بیشتر از میزانی است که شما بتوانید حتی تصور کنید. چین حتی یک پِنی (معادل یک صدم یک دلار) هم در جنگ هدر نداده است و دلیل جلو زدن آن‌ها از ما همین است».

کارتر همچنین گفت که اگر صرف هزینه‌های بسیار برای جنگ و مخارج نظامی نبود، می‌شد حداقل دو تریلیون دلار برای هزینه در زیرساخت‌ها شامل تعمیر پل‌های فرسوده، راه‌ها و تقویت نظام آموزشی این کشور هزینه کرد.

وی افزود: «قصد من از قیاس کشورم با چین این نیست که بگویم آن‌ها دشمن هستند. من فقط دارم این موضوع را که شب گذشته تماسی (از سوی ترامپ) دریافت کردم، توضیح می‌دهم».

کارتر درباره نگرانی ترامپ در خصوص اینکه چین به ابرقدرت اقتصادی جهان تبدل شود، گفت: «من واقعا نگرانی چنین موضوعی نیستم، اما این موضوع رئیس‌جمهور ترامپ را می‌رنجاند و من دلیل رنجش او را نمی‌دانم. البته من امروز نمی‌خواهم از رئیس‌جمهور انتقاد کنم».

رایزنی تلفنی ترامپ با کارتر در حالی صورت گرفته که از ابتدای آغاز به کار دولت او، فشار‌ها علیه چین در مسائل مختلف به ویژه فشار‌های اقتصادی تشدید شده و واشنگتن جنگ تعرفه‌ای و تجاری علیه پکن به راه انداخته است.

فشار‌های آمریکا علیه چین، دامن پروژه‌های بزرگ اقتصادی چین از قبیل: طرح «کمربند و جاده» و شرکت‌های بزرگ این کشور از قبیل: «هواوی» را هم گرفته است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ترامپ چین آمریکا جیمی کارتر واشنگتن رئیس جمهور سابق آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۹۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه

 

بین الملل تابناک: هفتصد و چهل و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه ۱۴۰۳/۰۱/۰۸ - ۲۱:۳۲

رئیس سرویس فدرال روسیه می‌گوید مقام ارشد اطلاعات نظامی اوکراین یک هدف مشروع برای این کشور است.

«الکساندر بورتنیکوف» رئیس سرویس فدرال روسیه تهدید کرد «کریل بودانوف» رئیس اطلاعات نظامی اوکراین یک هدف مشروع برای نیروهای نظامی روسیه است.

یک دادگاه در مسکو در دسامبر ۲۰۲۳ بودانوف را به راهبری بیش از ۱۰۰ «حمله تروریستی» از جمله حملات پهپادی به زیرساخت‌های غیرنظامی روسیه متهم کرد.

راشاتوی نوشته بودانوف به صورت آشکار از حملات به خاک روسیه حمایت کرده، از جمله مناطقی که روسیه آن‌ها را تصرف کرده است.

بورتنیکوف روز سه‌شنبه و با اشاره به بودانوف و مقام‌های اطلاعاتی دیگر اوکراین گفت: «آن‌هایی که مرتکب جنایت علیه روسیه و مردم روسیه شده اند، یک هدف مشروع هستند».

این مقام روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه چرا تاکنون علیه آن‌ها اقدامی صورت نگرفته هم گفت این امکان «در پیش است».

یک دادگاه در مسکو روز سه‌شنبه نیز برای «واسیلی مالیوک» رئیس سرویس امنیتی اوکراین به اتهام راهبری حمله به پل کریمه دستور بازداشت صادر کرد.

شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اشاره به استقبال روسیه از مذاکرات با آمریکا، تاکید کرد که این مذاکرات تنها زمانی صورت خواهد گرفت که درباره تمام مسائل مربوطه مباحث جامعی انجام شود.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا دیروز گفت که سفارت مسکو از زمان حمله تروریستی جمعه هفته گذشته به مسکو، به تماس‌های «موقت» با دولت آمریکا بسنده کرده است اما هفته آینده درباره «روابط دوجانبه و اینکه آیا هیچ بختی برای از بین نرفتن تمام و کمال روابط روسیه-آمریکا وجود دارد یا خیر»، رایزنی خواهد کرد.

پسکوف دراین‌باره گفته است: مسکو برای مذاکره با واشنگتن، به حد کفایت «تمایل سیاسی» دارد اما فقط در صورتی که بحث و تبادل نظر به طور تمام و کمال درباره تمام مسائل دخیل صورت گیرد.

وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین به دفعات گفته است که ما از مذاکرات استقبال می‌کنیم و اعتقاد داریم که رایزنی جامع درباره تمام موضوعات ضروری است. البته نمی‌توان برخی مسائل که هم‌اکنون در اولویت روابط دوجانبه ما قرار دارد را جدا کرد و صرفاً به آنها پرداخت!

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در نوامبر ۲۰۲۳ گفته بود که مسکو در تلاش است تا به این موضوع پی ببرد که در شرایط موجود، آیا مذاکره با آمریکا هیچ معنایی دارد یا خیر.

کی‌یف: احتمال استقرار نظامیان اروپایی در اوکراین وجود دارد

وزیر خارجه اوکراین با اظهار نارضایتی از کاهش کمک‌های نظامی غرب به کی‌یف در ماه‌های اخیر، گفت: استفاده فزاینده مسکو از مهمات ارتقا یافته و هدایت شونده دلیل اصلی از دست دادن مواضع نیروهای اوکراین در ماه‌های اخیر بوده است.

کولبا با بیان اینکه اگر سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری در اختیار اوکراین بود نه نیروهای این کشور در ماه‌های اخیر مواضع خود را از دست می‌دادند و نه زیرساخت‌های این کشور به شدت آسیب می‌دیدند، تاکید کرد: اگر سامانه‌های پاتریوت بیشتری در اختیار داشتیم، هواپیماهای روسی حامل آن بمب‌های ارتقا یافته و هدایت شونده را قبل از رسیدن به اهدافشان، ساقط می‌کردیم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از مقاومت قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا در برابر تلاش‌های جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای در نظر گرفتن یک کمک ۶۰ میلیارد دلاری جدید به اوکراین، در پاسخ به پرسشی درخصوص دلیل تمایل نداشتن برلین به ارائه موشک‌های دوربرد تاروس به اوکراین، گفت: بارها درباره این موضوع صحبت کرده‌ام و دیگر از پاسخ دادن به این پرسش خسته شده‌ام.

کولبا همچنین با استقبال از مواضع امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره احتمال اعزام نیروهای نظامی به اوکراین، یادآور شد: ما هرگز درخواست اعزام نیروهای نظامی شرکای خود به اوکراین را نکرده‌ایم اما ممکن است شرایط جنگ به نحوی پیش برود که آنها برای جلوگیری از پیشروی نیروهای روسیه، چاره‌ای جز اعزام نظامیان خود به اوکراین در پیش نداشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه من کاملاً از این واقعیت آگاه هستم که اروپایی‌ها به ایده جنگ عادت ندارند اما این رویکرد آنها یک بی‌احتیاطی محض است که آثار منفی آن دامن‌گیر خود و فرزندانشان خواهد شد، ادعا کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تنها به شکست اوکراین بسنده نخواهد کرد.

اوکراین ۸۸۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد

دنیس شمیحال نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که صندوق بین‌المللی پول در سومین مرحله از تسهیلات صندوق توسعه خود به اوکراین، ۸۸۰ میلیون دلار به کی‌یف پرداخت کرده است.

به گزارش اوکراین اینفو، شمیحال با بیان اینکه اوکراین در تلاش است تا تعهداتش به شرکای خود را به بهترین نحو ممکن به اجرا برساند، اظهار کرد: این کمک مالی به اوکراین برای پوشش هزینه‌های اولویت‌دار بودجه و حفظ ثبات مالی و اقتصاد کلان در این کشور کمک خواهد کرد.

نخست‌وزیر اوکراین در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: ما از حمایت و همکاری صندوق بین‌المللی پول سپاسگزاریم.

دیگر خبرها

  • سه رئیس‌جمهور و یک هدف؛ شکست ترامپ
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین/قرار گرفتن رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در لیست ترور روسیه
  • نظرسنجی جدید: افزایش اندک میزان محبوبیت جو بایدن
  • اگر ترامپ و قهرمانان‌اش بر جهان حکمرانی کنند...
  • نگرانی شریعتمداری از احضار احمدی نژاد به دادگاه: حالا چرا اینقدر عجله؟!
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است
  • ترامپ هم طرفدار آتش بس در غزه شد
  • نگرانی حسین شریعتمداری از احضار احمدی نژاد به دادگاه : حالا چرا اینقدر عجله؟ چرا بلافاصله بعد از انتخابات؟
  • ترامپ خواستار توقف جنگ غزه شد