Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اولین نشست ماهانه شوراهای اسلامی کار غرب تهران که با موضوع بررسی مشکلات صنفی کارگران در کارخانه جابربن‌حیان برگزار شد، جدا از اعضای شوراهای اسلامی‌کار کارخانه‌های غرب تهران، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی غرب استان تهران نیز حضور داشت.

علی خدایی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار) در این نشست با اشاره به نقشی که نهادهای صنفی کارگری می‌توانند در توسعه اقتصادی کشور ایفاد کنند، به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی؛ سه مطالبه اصلی؛ تشکل‌یابی تامین معیشت و امنیت شغلی هستند که سه ضلع پیشرفت حوزه کارگری هستند و هر سه این مطالبه باید با هم و در کنار هم جلو بروند وگرنه با مشکل روبرو خواهند شد.

خدایی با بیان اینکه این سه به همه وابسته‌اند واگر از هم جا بمانند به نتیجه نخواهند رسید،  افزود: امنیت شغلی کارگران به عنوان مهمترین دغذغه جامعه کارگری است که نسبت به دو گزینه دیگر عقب مانده و شرایط مطلوبی ندارد. درخواست نمایندگان کارگری پیگیری موضوع تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار است که به عنوان یک گام مهم در جهت امنیت شغلی کارگران باید گام برداریم.

وی افزود: تقویت تشکل‌های کارگری دیگر مطالبه جامعه کارگری است که برآن تاکید داریم. از سوی دیگر معیشت کارگران به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جامعه کارگران و تشکل‌های کارگری است که باتوجه به نوسانات قیمت و تورم به‌وجود آمده در حال حاضر حقوق کارگران فقط بخشی از هزینه زندگی آنان را تامین می‌کند.

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار با بیان اینکه در بحث تشکل‌یابی از مدتها قبل قدم‌هایی برداشته شده تا جایی که هم‌اکنون نمود پیدا کرده است، در ادامه گفت: رشد تشکل‌های کارگری در تهران نسبت به شهرستان‌ها به شکل قابل قبولی افزایش یافته است. بیش از یک سوم از تشکل‌های کارگری  سطح کشور در تهران فعال هستند.

خدایی افزود: متاسفانه پیش از این نمایندگان کارگری در مراجع حل اختلاف به رسمیت شناخته نمی‌شدند اما در حال حاضر با آموزش تشکل‌های کارگری، آنها آماده‌تر از گذشته در جلسات شورایی و مراجع حل اختلاف حاضر می‌شوند.

او با بیان اینکه عملکرد ضعیف یکی از نماینده‌های کارگری زحمات سایر نمایندگان را زیر سوال خواهد برد، افزود: تشکل‌های کارگری باید ساختار داشته باشند و با هدف مشخصی حرکت کنند که در مورد تشکل‌های کارگری تهران تلاش کرده‌ایم این ساختار حفظ شود اما در سطح کانون‌های عالی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گفته وی؛ تشکل‌های کارگری باید مدافع منافع کارگران باشند و به هیچ وجه برای حفظ منافع خود نباید با یکدیگر دست به رقابت بزنند.

خدایی در ادامه به اینکه ضعیف شدن تشکل‌های کارگری امنیت شغلی کارگران را به خطر خواهد انداخت، افزود: ۱۰ درصد از کارگران واحدهای تولیدی دارای تشکل‌های کارگری هستند و۷۰ درصد آنها که غالبا در کارگاه‌های کوچک مشغول کارند فاقد تشکل  هستند. این موضوع باعث شده تا آنها از حداقل‌های مزدی و سایر مزایای قانون کار نیز محروم باشند.

عضو شورای عالی کار کشور در ادامه درباره افزایش دریافتی کارگران در سال ۹۸ با بیان اینکه مزدی که برای سال جاری مصوب شده مطلوب جامعه کارگری نیست، افزود: درست است حداقل دستمزد ماهیانه در سال جاری با افزایش ۳۶.۵ درصدی نسبت به سال‌های قبل دروضعیت بهتری تعیین شد اما کافی نیست و اعضای شورای کارگری گرچه به آن رضایت دادند اما از آن راضی نبودند.

این فعال کارگری با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از کارخانه‌ها و کارگران کشور به دلیل سوءمدیریت و عدم حمایت نظام بانکی کشور از تولید ملی گرفتار بحران شده‌اند، افزود: برخی کارفرمایان افزایش مزد را دلیل بحران واحد تولیدی خود عنوان می‌کنند که درست نیست چراکه کارگر نیز به عنوان یک سرمایه انسانی، یکی از نهاده‌های تولید است.

او گفت: کارفرمایی که به راحتی افزایش قیمت مواد اولیه خود را مدیریت می‌کند چگونه نمی‌تواند افزایش مزد کارگران شاغل مجموعه خود را مدیریت کند؟

به گفته وی؛ کارفرمایانی هستند که در شرایط فعلی اقتصاد کشور که غالب کارفرمایان از وضعیت افزایش قیمت مواد اولیه تولید و سایر نهادها انتقاد می‌کنند، طبق مصوبه قانونی مزد و حتی بیشتر به کارگران خود دستمزد پرداخت می‌کنند.

خدایی گفت: گاهی اینطور تصور می‌شود که بحران کنونی کارخانه‌ها نتیجه اعمال تحریم‌های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و کمبود نقدینگی است، در حال حاضر واحدهای تولیدی بیش از آنکه با مشکل نوسان نرخ ارز، کمبود نقدینگی و تحریم اقتصادی مواجه باشند، دغدغه مدیریت ناصحیح را دارند.

او با بیان اینکه از مزد تعیین شده راضی نیستیم، افزود: به خوبی می‌دانیم کارفرمایانی که به افزایش مزد معترضند تمام هزینه‌های افزایش دستمزد و سایر را از جیب پرداخت نخواهند کرد و آنها این هزینه‌ها را با افزایش قیمت محصولات خود جبران خواهند کرد.

خدایی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تشکل‌های عالی کشور که مطالبات کارگران را پیگیری نمی‌کنند، افزود: تشکل‌های عالی کارگری باید قویتر عمل کرده و خود را معطوف به رفع همه مسائل ومشکلات کارگران کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به بی‌اطلاعی برخی از اعضای تشکلات عالی کارگری کشور از موارد قانونی کارگران تاکید کرد: به عنوان نمونه «پایه سنوات» جزء لاینفک مزد است و از این موضوع بسیاری از اعضای تشکل‌های کارگری اطلاع چندانی ندارند و مرتبا در این خصوص در رسانه‌ها و جلسات اظهارنظر می‌کنند. در این مورد می‌توان گفت «پایه سنواتی» باید به پایه حقوق افراد اضافه شود و نباید پایه سنوات را مانند حق بن و یا حق مسکن، جزو مزایای مزدی در نظر گرفت. بنابراین پایه سنواتی که سال گذشته به مزد کارگر اضافه شده، قابل تغییر یا حذف شدن نیست و رقم آن باید مجدداً به مزد کارگر اضافه شود.

او با بیان اینکه از غفلت همین تشکل‌های کارگری در سال گذشته، عده‌ای با طرح «اصلاحات پارامتریک تامین اجتماعی» بی سروصدا قصدِ نابودی حق و حقوق کارگران و بازنشستگان را داشتند، افزود: موضوع بیمه اختیاری و ممنوعیت از بازرسی کارگران نانوایی‌ها از دیگر مشکلاتی است که باید توسط تشکلات صنفی و کارگری پیگیری شود.

درادامه این نشست، فردین بهرامی (رئیس اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی غرب تهران) با  اشاره به همین وجود تشکل‌های کارگری با بیان اینکه باید تشکلات صنفی و کارگری وجود داشته باشند تا کارگران بتوانند مشکلات خود را انتقال دهند، افزود: خواسته کارفرمایان با زبان تشکل‌های کارگری گوش شنوا دارد چراکه با این کار امکان جلوگیری از بحران‌های  کارگری فعلی وآینده محقق می‌شود.

او با بیان اینکه بودن تشکل‌های کارگری و پویایی آن راهگشاست، افزود: تشکل‌های کارگری صرفا بلندگوی مطالبات کارگری نیستند در عین حال می‌توانند قدرت تجریه تحلیل موضوعات و مسائل کارگری را نیز داشته باشند.

رئیس اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی غرب تهران در خصوص افزایش دستمزد سال جاری کارگران نیز گفت: در بحث افزایش دستمزد اگر قرار بود یک افزایش دستمزد نامعقولی اتفاق بیفتد مسلما به زیان جامه کارگری تمام می‌شد. آنچه اتفاق افتاد مرهون تلاش مجدانه نمایندگان کارگری بود.

به گفته وی، مزد تعیین شده تنها نگرانی که داشت به خطر انداختن امنیت شغلی کارگران بود. ممکن است درصد کمی تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی صورت بگیرد اما این افزایش مزد جامعه کارگری را تثبیت کرد.

بهرامی گفت: درست است تحریم‌های اقتصادی برخی بنگاه‌های تولیدی را دچار بحران کرده اما عقلانیت و تدبیر حکم می‌کند اگر تعدیلی کارگران را تهدید می‌کند این تعدیل نیرو ناشی از افزایش مزد جلوه نکند.

به گفته وی؛ در شرایط فعلی اقتصاد کشور همه باید دست به دست هم بدهند تا از بحران‌ها عبور کنیم. اگر مشکلی باشد ناشی از مزد جلوه نکند تا در سال‌های بعد انتظار چانه‌زنی مزدی بهتری داشته باشیم.

رئیس اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی غرب تهران افزود: تا جایی باید مزد افزایش پیدا کند که توان جامعه کارگری بالا برود و همه شکاف‌های مزدی برطرف شود.

به گفته وی، شورای عالی کار برآمده از اعتقادات مدهبی است و جایگاه ویژه خود را دارد.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۰۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت پویش دوشنبه‌های ورزشی کارگران به کارخانه‌ها

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، اعضا و مسئولان انجمن ورزش‌های همگانی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه) در محل سالن جلسات با رییس فدراسیون دیدار کردند.   رمضی رییس فدراسیون ورزش کارگری در این دیدار به اعضای این انجمن گفت: هر وقت ورزش‌های همگانی رکود داشت، فعالیت‌های ورزش کارگری هم متوقف شد. بار‌ها هم گفتم که کار کردن در ورزش همگانی دواطلبانه است و هر فردی که در این مجموعه مسئولیت می‌پذیرد؛ باید چند برابر وقت خودش را برای انجمن بگذارد. اما نهایتاً در پایان کار، حس خوبی برای اعضای انجمن باقی می‌ماند.   وی با اشاره به اینکه تمرکزم روی انجمن ورزش‌های همگانی بسیار بالاست، اظهار داشت: پیشنهاد دارم که در تمامی ظرفیت‌های استان‌ها استفاده کنید و فعالیت‌ها تداوم داشته باشد. بر همین اساس دوشنبه‌های ورزش کارگری از سر گرفته شود، چون جامعه عظیمی را در برمی‌گیرد.   در پایان این دیدار، رمضی رئیس فدراسیون ورزش کارگری احکام بهادران به عنوان (رئیس)، عسگری (دبیر)، شکری (آموزش)، محمدی (ورزش صبحگاهی) و برادری (مسئول کمیته یوگا) را اعطا کرد.   ضمناً آقایان عسگری و شکری به عنوان دبیر و مسئول آموزش، همکاری خودشان را با انجمن ورزش‌های همگانی کارگری کشور آغاز کردند.

دیگر خبرها

  • ◄ صدای اعتراض کارگران راه آهن در آمده است!/حقوق کفاف معاش را نمی‌دهد
  • فرهنگ تجلیل از کارگران در جامعه تبیین شود
  • جامعه مرهون تلاش و همت تمامی کارگران است
  • حقوق بگیران بخوانند/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • بازنگری مصوبه دستمزد منع قانونی ندارد
  • جشن بزرگ کارگری در میبد
  • یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است
  • بازگشت پویش دوشنبه‌های ورزشی کارگران به کارخانه‌ها
  • نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان
  • دستمزد کارگران در سال جاری تغییر می کند؟