Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@22:04:17 GMT

نظامیان در خدمت مردم هنگام بلایای طبیعی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۰۸۶۱

نظامیان در خدمت مردم هنگام بلایای طبیعی

تهران - ایرنا - استمداد دولت ها از نیروهای نظامی سایر کشورها برای یاری رسانی به آسیب دیدگان بلایای طبیعی کم سابقه نبوده و موضوعی است که کشورها در مواجهه با چنین شرایطی تلاش می کنند تا از امکانات این نیروها برای مدیریت فرایند بحران های طبیعی بهره گیرند.

به گزارش ایرنا، بحران های طبیعی همواره جوامع بشری را تهدید کرده و مدیریت آنها همواره مورد توجه همه کشورها بوده است، بویژه اینکه در مدیریت بحران بلایای طبیعی فرآیند پیش بینی، پیشگیری، مداخله و سالم سازی باید همه جانبه و هماهنگ انجام ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در چنین چارچوبی، کمک کشورهای دیگر بویژه نیروهای نظامی که به دلیل کارکرد دفاعی - امنیتی دارای ظرفیت و ابزارهای معطوف به فرایند مدیریت بحران بلایای طبیعی هستند، از جمله ابزارهایی است که می تواند یاری رسان کشورها در مواجهه با این نوع از بلایا باشد.
پژوهشگران 'موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم' (سیپری) در سال 2008 میلادی گزارشی 140 صفحه ای را منتشر کردند که در آن بهره مندی از امکانات نظامی کشورهای خارجی در جریان امدادرسانی به آسیب دیدگان بلایای طبیعی بررسی شده بود.
در بخشی از گزارش این موسسه سوئدی با اشاره به زلزله 6.6 ریشتری سال 1382 بم آمده است:
این زلزله 267 هزار و 628 نفر را درگیر ساخت و بیش از یک چهارم جمعیت حدود 80 هزار نفری بم را به کشتن داد. تقریبا 60 کشور در امداد جهانی به زلزله زدگان مشارکت داشتند که دو برابر تعداد کشورهای امدادرسان به آسیب دیدگان توفان سه سال پیش 'میچ' در آمریکای مرکزی بود. در این میان گزارش شد که 13 کشور امکانات نظامی خود را برای امدادرسانی فراهم کردند که بیشتر آنها معطوف به حمل و نقل هوایی، جست وجو و نجات و بیمارستان صحرایی بود. علاوه بر فرانسه و استرالیا، کشورهای بلژیک، کانادا، هند، ژاپن، هلند و آفریقای جنوبی نیز از امکانات نظامی خود در امدادرسانی به زلزله زدگان بم استفاده کردند.
پژوهشگران سیپری در ادامه گزارش خود به بررسی موردی بهره برداری از امکانات نظامی کشورهای خارجی در امدادرسانی به آسیب دیدگان چند فاجعه طبیعی دیگر پرداختند:

** موزامبیک
2 میلیون نفر درگیر سیل سال 2000 میلادی کشور آفریقایی موزامبیک شدند. فاجعه طبیعی مذکور 544 هزار نفر را آواره و جان 699 نفر را گرفت.
امکانات نظامی 11 کشور زیر چتر سازمان ملل متحد و در چهارچوب 'مرکز مشترک پشتیبانی عملیات' صرف مدیریت و هماهنگی امکانات هوایی برای کمک به سیل زدگان موزامبیکی شد.
آفریقای جنوبی تنها کشوری بود که موزامبیک به صورت مستقیم درخواست امکانات نظامی آن را کرد.
کمک های 10 کشور دیگر در جهت اجابت نیازهایی بود که پیشاپیش از سوی موزامبیک یا تیم های کشورهای دیگر شناسایی شده بودند.
در پی وقوع سیل در موزامبیک و به دلیل تخریب بسیاری از راه ها، بیشتر امکانات نظامی صرف حمل و نقل هوایی شد.
فرانسه، مالاوی، انگلیس، آلمان، آمریکا، اسپانیا، پرتغال و هلند از دیگر کشورهایی بودند که امکانات نظامی خود را صرف کمک رسانی به موزامبیکی ها کردند.

** هائیتی
زیرساخت های کشور فقیر هاییتی در سال 2004 از کار افتاد و دولت ضعیف و بحران سیاسی خشونت بار آن موجب شده بود تا در پی سیل های سال 2004 و در غیاب تشکیلات امدادرسان داخلی، نیروهای نظامی خارجی در چهارچوب سازمان ملل متحد نظم و ثبات را برای تسهیل امدادرسانی بر عهده بگیرند.
سیل های سال 2004 میلادی، پنج هزار نفر را به کشتن داد که در مقایسه با فقط 11 کشته کشور همسایه دومینیکن نشانه ضعف ساختاری این کشور آمریکای مرکزی در مواجهه با بلایای طبیعی بود.
در کنار آمریکا، کانادا، فرانسه، آرژانیتن، برزیل، نپال، سریلانکا و اروگوئه به ارائه امکانات نظامی در عملیات امداد رسانی به سیل زدگان هائیتی مشغول بودند.

** اندونزی
زلزله 9.1 ریشتری سال 2004 اندونزی و سونامی متعاقب آن به آوارگی 419 هزار نفر و جان باختن 125 هزار نفر انجامید.
کمک های نظامی 16 کشور خارجی در کنار 38 گروه داخلی و 195 سازمان امدادرسانی خارجی و بین المللی گرچه نقش مهمی در امدادرسانی سه ماهه ایفا کرد اما کثرت نهادهای امدادرسان موجب برخی ناهماهنگی ها شد.
استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور در نخستین روزهای پس از سونامی پیشقراول امدادرسانی کشورهای خارجی و استفاده از امکانات نظامی بودند.
مالزی، آمریکا، پاکستان، آلمان، فرانسه، برونئی، روسیه، انگلیس، ژاپن، سوئیس، اسپانیا، هلند و مکزیک نیز از ارائه امکانات نظامی در امدادرسانی دریغ نکردند.

** پاکستان
در زلزله 7.6 ریشتری سال 2005 پاکستان، بیش از 73 هزار نفر جان باخته، حدود 70 هزار تن به شدت مجروح شده، حدود 3.5 میلیون نفر دست به گریبان تبعات این زلزله شده و 2.5 میلیون نفر بی خانمان و 2.3 میلیون نفر از دسترسی به غذای مکفی محروم شدند.
بدلیل آنکه زلزله در فصل زمستان و منطقه کوهستانی کشمیر رخ داده بود، دولت بلافاصله پیش بینی کرد که اگر آب، غذا، سرپناه و کمک های دارویی برای زلزله زدگان فراهم نشود، موج دوم مرگ و میر نیز در راه خواهد بود.
در پی وقایع تروریستی 11 سپتامبر 2001 و حمله آمریکا به افغانستان، پاکستان تبدیل به خط مقدم جنگ جهانی علیه تروریسم شده بود.
در زمان وقوع زلزله سال 2005، سازمان ناتو از امکانات نظامی فراوانی در افغانستان برخوردار بود و اسلام آباد به نیروهای آمریکایی اجازه داده بود تا برای عملیات در افغانستان به فرودگاه های این کشور دسترسی داشته باشند.
زلزله کشمیر موجب شد تا دولت در غیاب سازمان های امدادرسان داخلی به ارتش اتکا کرده و از ناتو درخواست کمک کند.
علاوه بر ناتو، آمریکا، ژاپن، فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ، کانادا، لیتوانی، لهستان، اسپانیا، ایتالیا، انگلیس، افغانستان، هند و امارات متحده عربی نیز امکانات نظامی خود را در امدادرسانی به زلزله زدگان پاکستانی به کار گرفتند.
اروپام ** 3092 ** 2040 ** 1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بلاياي طبيعي امكانات نظامي سيپري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۰۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...

  براساس این گزارش، نیروهای مقاومت اسلامی لبنان مقر عناصر صهیونیست را در پادگان برانیت در نزدیکی مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی هدف قرار‌دادند.رسانه‌های صهیونیستی نیز دیروز اذعان کردند که این رژیم صبح بسیار پرتنشی را آغاز کرده و حداقل ۱۰ موشک از سمت لبنان به سمت بخش شمالی اراضی اشغالی شلیک شده است.مقاومت لبنان تاکید کرد که این عملیات موفقیت‌آمیز با استفاده از موشک‌های برکان صورت گرفته و به صورت مستقیم به اهداف مورد نظر اصابت کرده است.این نیروها همچنین محل تجمع نظامیان صهیونیست را در جنوب پادگان مذکور در دو عملیات جداگانه هدف قرار دادند.تجمع این نظامیان اشغالگر در اطراف منطقه رامیا با موشک و خمپاره نیز هدف قرار گرفت.بامداد دیروز نیز حزب‌‌ا... لبنان اعلام کرد که یک خودروی نظامی را هنگام ورود به پایگاه صهیونیستی متولا هدف قرار داد که سرنشینان آن کشته و زخمی شدند.خبرنگار المیادین در جنوب لبنان نیز تأیید کرد که پایگاه نظامی متولای رژیم صهیونیستی هدف آتش مستقیم از جانب لبنان قرار گرفت.
     
در همین حال دیروز پس از آن‌که حزب‌ا... لبنان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت عملیات ویژه در عرب العرامشه واقع در الجلیل غربی را برعهده گرفت، رسانه‌های اسرائیل از افزایش شمار زخمی‌های این عملیات خبر دادند. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی که ابتدا شمار زخمی‌های این حمله را ۶ نفر اعلام کرده بود، از افزایش آنها به ۱۴ نفر خبر داد و گزارش کرد که حال ۴ نفر از آنها وخیم‌است.حزب‌ا... لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حمایت از مردم پایدار نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت آنها و در پاسخ به ترور شماری از رزمندگان خود در عین بعال و الشهابیه، عملیات عرب العرامشه را انجام داده است. بر اساس این بیانیه نیروهای مقاومت در ساعت ۱۳ و ۱۵ دقیقه به وقت لبنان حمله‌ای ترکیبی با موشک‌های هدایت شونده و پهپادهای تهاجمی به مقر فرماندهی محرمانه شناسایی نظامی اسرائیل در عرب العرامشه انجام دادند و موجب کشته و زخمی شدن چند نفر شدند.روز سه‌شنبه نیز حزب‌ا... لبنان چندین عملیات علیه مقرهای نظامیان اسرائیلی در نزدیکی مرزهای لبنان انجام داد که هدف قرار دادن سامانه پدافند هوایی ارتش اسرائیل در «بیت‌هلل» و لانچرهای سامانه گنبد آهنین با چندین پهپاد در دو مرحله از جمله آنها بود که به اعتراف رسانه‌های اسرائیلی به کشته و زخمی شدن چندین اپراتور این سامانه‌ها منجر شد.

دیگر خبرها

  • خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه است
  • میدان‌داری سپاه/ از آزادسازی گروگان تا خدمت‌ به سیل‌زدگان
  • گسترش تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌ا...
  • آریزو 6 جی تی، لحظه شماری برای تسخیر جاده‌ها
  • ایران به برکت مردم و نظامیان ما پرچمدار ظلم‌ستیزی در جهان شده است
  • تناسب و ضرورت دو اصل مهم در دفاع مشروع حق طبیعی یک کشور است
  • تجهیزات نظامی در رژه امروز ارتش لرزه بر جان دشمنان انداخته است
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز متدین‌تر و کارآمدتر از همیشه است
  • هدف ارتش خدمت به مردم و ایحاد امنیت در کشور است
  • هدف ارتش خدمت به مردم و ایجاد امنیت در کشور است