برپایی بزرگداشت علی اکبر صادقی هنرمند نقاش، گرافیست، انیماتور و فیلمساز ایرانی، اعلام اسامی فیلم‌های کوتاه بخش «جلوه‌گاه شرق»، معرفی چهار نفر از سخنرانان بخش علمی و دانشگاهی و برنامه کارگاه‌های عمومی باشگاه و وضعیت بلیت‌های رزور اهالی رسانه از تازه‌ترین خبرهای جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بزرگداشت استاد علی اکبر صادقی روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه در ساعت ۱۷:۳۰ و با حضور این هنرمند، مسئولان جشنواره جهانی فیلم فجر، جمعی از سینماگران، گرافیست‌ها و انیماتورهای مطرح سینمای ایران در پردیس سینمایی چارسو محل برپایی جشنواره برگزار خواهد شد.

در این مراسم بزرگداشت که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود از علی اکبر صادقی برای بیش از ۶ دهه فعالیت هنری و تأثیرگذاری بر سینمای انیمیشن تجلیل می‌شود.

پس از مراسم بزرگداشت ۶ فیلم انیمیشن کوتاه «من آنم که…»، «گلباران»، «رخ»، «هفت شهر»، «ملک خورشید» و «زال و سیمرغ» در بخش «فیلم های کلاسیک مرمت شده» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور این هنرمند به نمایش درمی‌آید.

علی اکبر صادقی در سال ۱۳۴۸ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۴۹ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از اولین هنرمندانی که واحد فیلم و انیمیشن را راه اندازی کردند در این بخش مشغول به کار شد. او از اعضای هیأت داوران بیش از ۱۰ دوره از دوسالانه بین المللی پویانمایی تهران بوده و جوایز متعددی را برای انیمیشن‌ها و طراحی‌هایش دریافت کرده است. او در سال ۱۳۸۸ از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل خدماتش به فرهنگ و هنر ایران به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

صادقی جوایز بسیاری را از جمله مدال طلا از هفتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تهران در سال ۱۹۷۲، نشان افتخار و تقدیرنامه از جشنواره فیلم کوتاه تامپره در فنلاند در سال ۱۹۷۳، مدال برنز دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم کراکو در سال ۱۹۷۴، تقدیرنامه و نشان افتخار از جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن در نیویورک در سال ۱۹۷۵، مدال نقره از یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو در سال ۱۹۷۵ دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۸ موزه هنرهای معاصر تهران با اختصاص تمام فضای موزه به آثار و میراث هنری او، از مقام این هنرمند تجلیل کرد.

****

۱۵ فیلم کوتاه ایرانی و خارجی حاضر در بخش «جلوه‌گاه شرق» (مسابقه آسیا) سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شدند.

از مجموع آثار ایرانی و خارجی رسیده به دبیرخانه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، ۱۵ فیلم کوتاه نیز برای حضور در بخش فیلم‌های کوتاه «جلوه‌گاه شرق» (مسابقه آسیا) این رویداد انتخاب شده است.

فیلم‌های کوتاه «ملاقات خصوصی» ساخته فرهاد غریبی، «قربانی» ساخته مهدی محمدنژادیان و «سیم ششم» ساخته بهرام عظیمی از ایران و فیلم‌های «۱۹۸۲» ساخته ماریا خَیسی، «وداع» ساخته یی فِی هی، «هوا» ساخته آیژانا کاسیمبِک، «حلقه» ساخته بهروز دولت‌بکوف، «پشمک» ساخته واجیکو چاچکیانی، «کراکر ماهی» ساخته ییغیت اوگار، «طلا» ساخته یونگ چائو لی، «نت صفر» ساخته عذراء یاسین، «کوتوله» ساخته روسلان آقازاده، «شتربان» ساخته شبنم زریاب، «اهرم‌ها» ساخته بویونگ کیم و «دیوار» ساخته پارسنات گوپتا آثار حاضر در بخش فیلم‌های کوتاه «سینمای سعادت» (مسابقه بین‌الملل) سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

«ملاقات خصوصی» (Private Meeting) ساخته فرهاد غریبی محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: زن جوانی که شوهرش در زندان است، برای گذران زندگی خود و دختر کوچکش حاضر به انجام کار خلاف نیست. او نقشه‌ای برای به دست آوردن پول در سر دارد.

«قربانی» (Sacrifice) ساخته مهدی محمدنژادیان محصول سال ۲۰۱۸ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دو مرد جوان نیمه شب به گورستان می‌روند تا جسد شخصی را که در کودکی به آنها تعرض کرده، از خاک بیرون بیاورند.

«سیم ششم» (The Sixth String) ساخته بهرام عظیمی محصول سال ۲۰۱۷ از ایران است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: سال ۱۳۰۵ در تهران یک نوازنده تار تمام تلاش خود را می‌کند تا موسیقی جدیدش را بر اساس مکانیسم اتومبیل که تازه وارد ایران شده، بسازد.

فیلم‌های خارجی این بخش شامل «۱۹۸۲» (۱۹۸۲) ساخته ماریا خَیسی محصول سال ۲۰۱۸ از لبنان، «وداع» (A Farewell) ساخته یی فِی هی محصول سال ۲۰۱۸ از چین و آمریکا، «هوا» (Air) ساخته آیژانا کاسیمبِک محصول سال ۲۰۱۸ از قزاقستان، «حلقه» (Circle) ساخته بهروز دولت‌بکوف محصول ۲۰۱۸ از روسیه، «پشمک» (Cotton Candy) ساخته واجیکو چاچکیانی محصول ۲۰۱۸ از گرجستان، «کراکر ماهی» (Fish Cracker) ساخته ییغیت اوگار محصول سال ۲۰۱۸ از ترکیه، «طلا» (Gold) ساخته یونگ چائو لی محصول سال ۲۰۱۸ از میانمار(برمه) و تایوان، «نت صفر» (Note Zero) ساخته عذراء یاسین محصول سال ۲۰۱۹ از عراق، «کوتوله» (Short) ساخته روسلان آقازاده محصول سال ۲۰۱۸ از آذربایجان، «شتربان» (The Camel Boy) ساخته شبنم زریاب محصول سال ۲۰۱۸ از فرانسه و تونس، «اهرم‌ها» (The Levers) ساخته بویونگ کیم محصول سال ۲۰۱۸ از کره جنوبی و آمریکا و «دیوار» (The Wall) ساخته پارسنات گوپتا محصول سال ۲۰۱۹ از هند است.

****

اسامی چهار نفر از اندیشمندان سینمای جهان که در بخش علمی و دانشگاهی سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر سخنرانی می‌کنند، اعلام شد.

پروفسور جان هیل استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی دانشگاه لندن به عنوان سخنران در کارگاه‌های «سیاست گذاری سینمایی در عصر جهانی‌شدن»، «سینما و سایر رسانه ها» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» در بخش علمی و دانشگاهی سی و هفتیمن جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهد داشت.

وی دکترای خود را از دانشگاه یورک دریافت کرده و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ مدیر پژوهش در دپارتمان هنرهای رسانه رویال هالووی بوده است. از میان آثار وی می‌توان به کتاب «رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم» (انتشارات دانشگاه آکسفورد) تألیف مشترک با پاملا چرچ گیبسون که توسط علی عامری مهابادی به فارسی ترجمه و توسط انتشارات سوره مهر (۱۳۸۸) منتشر شده است، اشاره کرد.

دیگر مهمان بخش علمی و دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر پروفسور سویونگ کیم عضو هیأت مؤسس و بنیانگذار چندین جشنواره سینمایی در کره جنوبی است که در کارگاه‌های «سیاست گذاری سینمایی در عصر جهانی‌شدن»، «مطالعات جشنواره سینمایی»، «مطالعات سینمای جهان» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» به عنوان سخنران حضور خواهد داشت.

وی فارغ التحصیل مطالعات سینمایی از دانشگاه نیویورک و استاد مطالعات سینمایی در دانشگاه هنرهای ملی کره جنوبی است. پروفسور سویونگ کیم در دانشگاه‌های یو. سی برکلی، دانشگاه دوک و دانشگاه کالیفرنیا ایرواین و دانشگاه آزاد برلین تدریس کرده و همچنین به عنوان پژوهشگر در انیستیتو پژوهش آسیا و دانشگاه ملی سنگاپور به مطالعه و تحقیق مشغول بوده است.

از تالیفات پروفسور کیم می‌توان به آثاری همچون «اشباح مدرنیته: سینمای فانتاستیک کره» (۲۰۰۲)، «سینما: گل آبی در سرزمین تکنولوژی» (۱۹۹۷) اشاره کرد.

همچنین پروفسور ماریکه دِوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» در دانشگاه اوترخت هلند برای سخنرانی در کارگاه‌های «سیاست گذاری سینمایی در عصر جهانی‌شدن»، «تلویزیون و رسانه‌های جدید»، «مطالعات جشنواره سینمایی» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش علمی و دانشگاهی خواهد شد. وی دکترای خود را از دانشگاه آمستردام اخذ کرده و حیطه تحقیقی وی بر اشتراکات مطالعات فیلم، مطالعات فرهنگی، نظریه انتقادی و مطالعات جهانی شدن با محوریت مطالعات جشنواره‌های فیلم متمرکز است.

پروفسور دِوالک عضو شورای مشورتی مجله مطالعات فیلم (انتشارات دانشگاه منچستر) و سری کتاب‌های «بازنقشه‌بندی سینمای جهان: تغییرات منطقه‌ای و جهانی» (انشارات راتلج) است. وی به تازگی کتاب «جشنواره‌های فیلم: تاریخ، تئوری، روش و عمل» (۲۰۱۶) را به همراه برنارد کردل و اسکادی لویست ویراستاری کرده که توسط انتشارات راتلج منتشر کرده است.

پروفسور تیاگو دو لوکا دانشیار مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه وارویک در بخش علمی و دانشگاهی سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در کارگاه‌های «سینمای آهسته» و «جایگاه سینمای ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» سخنرانی خواهد کرد.

وی کارشناسی ارشد خود در مطالعات فیلم را از دانشگاه یو سی ال و دکترای خود در مطالعات سینماهای جهان را از دانشگاه لیدز دریافت کرده است. از تالیفات این استاد دانشگاه می‌توان به «رئالیسم و حواس در سینمای جهان: تجربه واقعیت فیزیکی» (انتشارات آی. بی. تاریس، ۲۰۱۴) اشاره کرد.

همچنین این استاد دانشگاه به همراه نونو باراداس جورجه، ویراستار کتاب «سینمای آهسته» (انتشارات دانشگاه ادینبورو، ۲۰۱۶) بوده است که به واکاوی مفهوم سینمای آهسته در مطالعات فیلم با بررسی نمودهای مفهوم «آهستگی» در تاریخ سینما می‌پردازد و در ضمن می کوشد این مفهوم را به عنوان یک گرایش در سینمای معاصر جهان مورد بررسی قرار دهد.

شرایط رزرو بلیت برای اهالی رسانه تشریح شد

مدیر رسانه و ارتباطات سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره نحوه چگونگی تهیه و رزرو بلیت‌های فیلم‌های این دوره از جشنواره برای اهالی رسانه توضیح داد.

کیوان کثیریان مدیر رسانه و ارتباطات سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اکران فیلم‌های جشنواره برای اهالی رسانه گفت: در این دوره از جشنواره هر روز ساعت ۱۱:۳۰ صبح سالن ۶ پردیس سینمایی چارسو ویژه اهالی رسانه و اعضای باشگاه مخاطبان جشنواره است و منتخبی از بهترین آثار حاضر در جشنواره را نمایش می‌دهد.

وی افزود: همچنین هر روز ساعت ۱۴ در سالن شماره ۴ پردیس چارسو سانس ویژه اهالی رسانه برای نمایش فیلم‌های ایرانی در نظر گرفته شده است.

کثیریان بیان کرد: در این دو سانس تمامی خبرنگاران و منتقدانی که کارت اهالی رسانه را در دست دارند می‌توانند وارد سالن‌های نمایش شوند و برای استفاده از سایر سانس‌ها و سالن‌ها باید با کارت ویژه اهالی رسانه از طریق دستگاه‌هایی که در پردیس چارسو مستقر شده برای رزرو بلیت به صورت رایگان اقدام کنند.

وی در پایان تاکید کرد: امسال رزرو اینترنتی برای خبرنگاران پیش بینی نشده است و رزرو بلیت برای اهالی رسانه صرفاً از طریق دستگاه‌های مستقر در چارسو انجام می‌شود.

****

۹ کارگاه سینمایی برای اعضای باشگاه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در محل سینما فلسطین برگزار می‌شود.

کارگاه‌های عمومی باشگاه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سینماگران ایرانی از پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه لغایت جمعه ۶ اردیبهشت ماه در سالن شماره ۳ سینما فلسطین از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار خواهد شد.

اعضای باشگاه جشنواره می‌توانند از طریق سایت جشنواره جهانی فیلم فجر و سایت سینما تیکت بلیت حضور در این کارگاه‌ها را تهیه کنند.

برنامه کارگاه‌های جشنواره از ۲۹ فروردین تا ششم اردیبهشت به ترتیب، بدین شرح است: «عکاسی فیلم» با حضور امیر عابدی، «از ایده تا پیش فرض» با حضور سعید عقیقی، «برنامه ریزی تولید» با حضور مصطفی احمدی، «انتقال تجربه» با حضور پیمان قاسمخانی، «اقتباس ادبی در سینما: کپی برابر اصل؟» با حضور محسن آزرم، «کارگردانی در سینما» با حضور مصطفی کیایی، «استاکر» با حضور مجید اسلامی، «ژانر در سینما» با حضور علیرضا کاوه و «بازیگری، "حرف" ندارد» با حضور حبیب رضایی.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کارخانه‌ای در ایران که پرچم‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل را برای آتش‌زدن می‌سازد+تصاویر

نقویان: می‌ترسم روزی سریال «معمای روحانیت» را بسازند

خانم مجری، حرف شاه را تکرار نکنید!

تکرار گفتمان «رستاخیزی» شاه پهلوی در صداوسیما و خط و نشان برای مردم؛ آیا منتقدان باید از ایران بروند؟

مدارس تهران فردا دوشنبه ۳۰ دی تعطیل است؟

منبع این خبر، وبسایت www.isna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۴۱۰۶۷ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت سال سینمای ایران در دستان فجر

یک منتقد سینما گفت: امسال جشنواره خوبی خواهیم داشت. باید فارغ از اختلاف سلیقه‌ها سینما را زنده نگاه داشت. جشنواره فیلم فجر نوروز سینمایی است که سرنوشت سال سینمای ایران را رقم میزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهل و هشتمین قسمت برنامه سینمایی هفت با اجرای محمد حسین لطیفی جمعه ۲۷ دی ماه از شبکه سوم سیما به صورت زنده روی آنتن رفت.

اولین مهمان برنامه هفت مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره فجر اظهار کرد: امسال افتتاحیه جشنواره را برگزار نمی‌کنیم و به‌جای آن با همراهی اهالی سینما، نسبت به ارسال کمک‌های امدادی به مناطق سیل‌زده کشور اقدام خواهیم کرد.

نجفی همچنین درمورد اهدای تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این دوره جشنواره گفت: امسال تمام فیلم‌ها با موضوع جهاد و مقاومت از بخش مستند و فیلم کوتاه تا فیلم‌های بخش نگاه نو و سودای سیمرغ برای دریافت این تندیس بررسی خواهد شد.

نجفی در این برنامه، درباره قیمت‌ بلیت این دوره جشنواره فیلم فجر، گفت: امسال ده هزارتومان برای چهار سینمای جنوب شهر و ۱۵ هزار تومان برای سینماهای باقی مناطق شهر تهران در نظر گرفته شده است.

نجفی در این برنامه درباره وضعیت سینمای رسانه در این دوره جشنواره، گفت: روز پنجشنبه ما برای سومین سال متوالی برای جدول سینمای اهالی رسانه توسط صاحبان آثار و اهالی رسانه قرعه‌کشی انجام دادیم. این قرعه‌کشی باعث می‌شود تا شائبه‌هایی که سال‌های گذشته پیش می‌آمد، از بین برود. در سینمای اهالی رسانه، هر روز چهار سانس فیلم نمایش داده می‌شود، سانس‌ها از ساعت ۱۳:۳۰ آغاز خواهد شد. سانس دو ۱۶:۳۰، سانس سوم ۱۹:۳۰ و سانس آخر ۲۲:۳۰ خواهد بود. هر روز ما سه فیلم سینمایی را در سه سانس و یک فیلم کوتاه و مستند را در سانس آخر اکران خواهیم کرد.

 او ادامه داد: طی دهه اخیر و با افزایش تعداد اهالی رسانه، مشخصاً نیازمند سالن بزرگ‌تری برای اکران فیلم‌ها بودیم. جشنواره سالها در برج میلاد برگزار شد و بعدها با درخواست اهالی رسانه مبنی بر اکران فیلم‌ها در سالن‌ سینما، سینمای رسانه تغییر کرد. امسال در زمان ثبت نام و با توجه به درخواست اهالی رسانه دو گزینه پردیس ملت و برج میلاد را در نظرسنجی گذاشتیم که در انتها با رأی بیشتر، پردیس سینمایی ملت، سینمای رسانه شد.

رسانه‌ها برای حضور در جشنواره ارزیابی شدند

به گفته مسعود نجفی امسال تلاش شده تا مشکلات این پردیس سینمایی حل شود. او گفت: پارکینگ ملت گنجایش ۷۵۰ وسیله نقلیه را دارد و یکی از ویژگی‌هایش این است که از سه نقطه امکان ورود دارد. هم از نیایش غرب به شرق، هم از بزرگراه کردستان و هم از ورودی پردیس ملت که بار ترافیکی که قبلاً پیش می‌آمد، از بین رفته است. بحث اینترنت و آنتن‌دهی تلفن همراه اتفاقات مثبتی افتاده که امیدوارم امسال با مشکلات کم‌تری مواجه باشیم.

نجفی گفت: یکی از بندهایی که ما امسال اضافه کرده بودیم و خیلی روی آن پافشاری کردیم، ارزیابی فعالیت رسانه‌ها بود. خیلی از رسانه‌ها، صرفاً از نزدیک جشنواره فعال می‌شدند و معمولاً هم مطالب بازنشری می‌گذاشتند. ما شرط درصد تولید را گذاشتیم و فعالیت همکاران‌مان را از اسفند سال گذشته تا آذر امسال (شامل گفتگو، خبر و گزارش) مورد ارزیابی قرار دادیم. با همین بند خیلی از رسانه‌هایی که متقاضی حضور در جشنواره بودند اما در طول ماه حتی یک مطلب تولیدی هم نداشتند، حذف شدند.

او همچنین گفت: امسال با ارزیابی دقیق و بازنگری در آیین‌نامه نسبت به متقاضیان حضور در سینمای رسانه‌ها برخورد کردیم و با ارزیابی دوره گذشته، از ماه‌ها پیش به طور دقیق میزان فعالیت افرادی را که سال گذشته در جشنواره حضور داشتند، مورد بررسی قرار دادیم... در نهایت با بازنگری که صورت گرفت، از ۲۱۲۹ نفر، ۱۰۸۵ نفر تأیید شدند و تقریباً نزدیک به پنجاه درصد حذف شدند.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر همچنین تأکید کرد: امسال تفاوت مهمی که با سال گذشته داریم این است که عوامل فیلم‌ها در کنار اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور دارند و سایر میهمانان و هنرمندان در پردیس سینمایی چارسو به دیدن فیلم‌ها خواهند نشست. همچنین امسال به‌خاطر این که صاحبان فیلم‌های راه یافته به بخش کوتاه و مستند بتوانند مهمان‌هایی را در زمان اکران فیلم‌شان در سینمای رسانه داشته باشند، سانس آخر را برای این فیلم‌ها در نظر گرفته‌ایم.

او با توجه به شایعه‌های منتشر شده در فضای مجازی، گفت: در مورد هیأت داوران جشنواره فیلم فجر هنوز با هیچ کسی صحبت نشده است.

نجفی در پایان اظهار امیدواری کرد جشنواره با شکوهی را پیش رو داشته باشیم.

فیلم بفروشی در سبد جشنواره وجود ندارد

در دومین بخش برنامه هفت با حضور محمدرضا مقدسیان به بررسی آثار راه یافته به جشنواره فجر پرداخته شد.

مقدسیان در مورد آثار گفت: امسال شاهد فیلم‌های خوبی در بخش نگاه نو خواهیم بود. امسال جواد عزتی بازیگر پرکاری در جشنواره فیلم فجر است. برخی فیلم‌ها روی کاغذ جذاب است.

وی با بیان اینکه هنوز انگار سرنوشت جشنواره را گروه مدیریتی یک جشنواره رقم میزند، ادامه داد: گروهی میگویند این جشنواره سبد سال سینمای ایران را رقم می‌زنند و تنوع فیلم‌های جشنواره باید بیشتر باشند. گروهی میگویند نه باید کیفیت فیلم‌ها خوب باشد این یعنی جشنواره در طی این همه سال به یک نگاه مشخص نرسیده است. باید خط قرمز ما فرهنگ و کیفیت فیلم‌ها باشد.

این منتقد سینما با بیان اینکه در ادوار مختلف بسته به نگاه هیات داوران و انتخاب تنوع فیلم‌ها فرق می‌کند، افزود: هیئت انتخاب ۸۵ فیلم دیدند، ما این فیلم‌ها را ندیدیم حتی از فیلم‌های جا مانده هم خبر نداریم. این درمورد فیلم‌های که هنجارهای سینمای ایران را در خطر می‌اندازد نیست. اما اگر این نگاه باعث کوچک شدن سبد جشنواره شود خوب نیست. در چند سال اخیر بخش عمده اتفاقات در جشنواره، در بخش نگاه نو رخ می‌دهد که هنوز ذوق دارند و درگیر حواشی نشدند. اما این فیلمسازان اول وقتی به فیلم دوم به بعد می‌رسند که اگر برسند، شبیه بقیه فیلمسازان می‌شوند در یک نگاه شاید بگویم فیلم بفروشی در سبد جشنواره شاید نباشد.

مقدسیان با اشاره به اینکه تنوع فیلم‌ها امسال زیاد نیست، گفت: مجموع فیلم‌ها اولویتشان گیشه و مخاطب نیست. فیلم‌هایی که دنبال فروش و گیشه هستند به دلایل مختلف فیلم خود را به جشنواره نمی‌دهند.

این منتقد سینما ادامه داد: من هنوز فیلم‌های موسسه اوج را ندیدم اما به لحاظ محتوا و جریان سازی که در این چندسال رقم زده‌اند توانسته‌اند پای تولید سینمای بزرگ را در ایران باز کنند، فارغ از هرگونه انتقاداتی که به آن می‌شود. بالا بردن سطح کیفی فیلم‌ها نکته مثبتی است که این موسسه رقم زده است. باید فضایی برای کارگردانان رقم زد که تنوع زیادی در سینمای ایران داشته باشیم. مثلاً برادران آرک از خرافه فیلم ساخته‌اند که می‌تواند گیشه خوبی داشته باشد. درمورد فیلم‌های کمدی هم تقریباً فیلم‌ها سخیف شده است. در هر حال امسال جشنواره خوبی خواهیم داشت. باید فارغ از اختلاف سلیقه‌ها سینما را زنده نگاه داشت. جشنواره فیلم فجر نوروز سینمایی است که سرنوشت سال سینمای ایران را رقم میزند.

حضور دو فیلم دفاع مقدس در جشنواره

میز رسانه با حضور احسان سالمی و آرش فهیم سومین بخش برنامه سینمایی هفت بود، احسان سالمی که آغاز کننده بحث بود گفت: این جا به جایی سانس های جشنواره برای فیلم‌های مستند و کوتاه بهتر است. خصوصاً برای دیده شدن و شاید نبود نشست خبری برایشان دلخوری ایجاد کند. اما چون فاصله جشنواره سینما حقیقت و جشنواره ملی فیلم فجر با هم کم است این را باید به فال نیک گرفت. امسال تنوع ژانر در فیلم‌ها وجود دارد ولی باز هم ژانر اجتماعی غالب است و دو فیلم دفاع مقدس حضور دارد.

در ادامه آرش فهیم ضمن تقدیر از برگزار نکردن جشن افتتاحیه گفت: امسال برگزار نکردن افتتاحیه و پرداخت هزینه آن سیل زدگان سیستان و بلوچستان اقدام‌ مثبتی بود که جشنواره انجام داد. جشنواره امسال رویداد مهمی است و نسل جدیدی که چندسال در سینمای ما وارد شده‌اند در این‌جشنواره حضور دارند.

فیلمسازان چندین سال است که انگار خانواده ندیده اند

آخرین بخش برنامه هفت میز نقد این برنامه بود که به دو فیلم جهان با من برقص، جاندار و انیمیشن آخرین داستان پرداخته شد.

منتقدین هفت ابتدا به سراغ انیمیشن آخرین داستان رفته و محمد تقی فهیم با اشاره به اینکه سابقه طولانی در ساخت انیمیشن داریم و میتوان‌گفت انیمیشن برای ایران است اما مطابق معمول در انیمیشن هم پیشرفت زیادی نداشتیم، گفت: قبل از انقلاب انیمیشن چندانی نداشتیم ولی بعد آن پیشرفت خوبی کردیم، اما هنوز تکلیفمان با این پدیده مشخص نیست و سوال این است که چرا دوستان سعی نمی‌کنند در تکنیک حرکت شخصیت‌ها به انیمیشن دنیا نزدیک شوند؟ این فیلم به خاطر پرداختن به تاریخ ایران مهم است ولی مشکل تکنیک حرکت دارد. اگر ما بخواهیم به صنعت انیمیشن دست پیدا کنیم‌ باید دارای کاراکتر شناخته شده شویم. بخش اصلی مخاطبان ما در این ژانر کودک و نوجوان است که این فیلم نتوانسته به آن دست پیدا کند. کاری که در گیشه می‌توانست موفق باشد نتوانسته مخاطب زیادی جذب کند.

ناصر هاشم زاده دیگر منتقد برنامه هفت افزود:شاهنامه فردوسی میراث بزرگ ماست و هر اقتباسی باید به آن نزدیک باشد. در کل فیلم برای من قابل قبول است ولی غفلت از این‌مساله که حکمت داستان چیست و گم کردن ایده اصلی اشتباه است. یکی از ضربه‌هایی که فیلم دیده سهل بودن شخصیت‌هاست چون برای فیلم‌ زحمت کشیده شده است. شخصیت‌های ضحاک و جمشید ناقص هستند. کاوه در این فیلم‌ غایب است. شما وقتی با شخصیت فریدون هم رو به رو می‌شوید یک‌ چهره پرداخت نشده است. ما اگر اسطوره‌ها را می‌خواهیم با زبان انیمیشن بیان کنیم نباید آن‌ها را تقلیل داد.

طبق سنت نانوشته این برنامه مسعود فراستی آخرین کلام را درباره این انیمیشن گفت: در برخی آثار باید کار جدی تحقیقاتی انجام شود و شخصیت‌ها نباید نصف و نیمه باشد. ذات انیمیشن برای کودک است و برای آنها به وجود می‌آید. مشکل ما اول فیلمنامه است و بعد تکنیک. فیلم نامه از پس شخصیت‌ها برنیامده است. دو جنگ ساخته است که در انیمیشن ایران جلو است. چهره‌هایی که ساخته است ویژگی‌های چهره ایرانی دارد که در بیست سال اخیر نداشتیم. شخصیت پردازی خوب نیست خصوصاً فریدون و ضحاک. ما هیچ وقت در انیمیشن بلند موفق نبوده‌ایم. شیاطین و اجنه ما ویژگی‌هایی دیگر دارند که می‌شود به آن پرداخت. موسیقی فیلم جز موسیقی آخر خوب نیست چون حماسی نیست اما موسیقی آخر که شهرام ناظری خوانده است بسیار قوی و حماسی است. 

محمدتقی فهیم در نقد جاندار گفت: افتتاحیه فیلم‌خوب است ولی نقایصی دارد. برای فیلم چندین فراز گذاشتهشده است که اصلاً کار درستی نیست چون داستان روی داستان گیج کننده‌است و پایان ندارد. پیام پایان فیلم به نظر من خطرناک است. این فیلم‌ در پایان به یک‌ جنایت و داستان ضد انسانی تبدیل می‌شود. در آخر فیلم یکی باید کشته شود یا بچه یا زندانی! در چند سال اخیر ۳۰۰ فیلم درمورد خانواده بوده اما خانواده در آن وجود ندارد.

مسعود فراستی با کلمه فیلم فارسی جان جاندار را گرفت: نسبت شخصیت‌ها برقرار نشده است. نسبت این فیلم، فیلم فارسی است. دعواها خیلی بد است. فیلمسازان ما چند سال است که انگار خانواده ندیده‌اند. من بعد از بچه‌های آسمان فیلمی درمورد خانواده ندیده‌ام.

ناصر هاشم زاده هم که همسو با دو منتقد دیگر بود اضافه کرد: ما با فیلمی روبه رو هستیم که می‌خواهد موضوعی را پیش ببرد ولی داستان را گم می‌کند یا تغییر می‌دهد. داستان می‌خواهد غیرت را بگوید ولی به حادثه تبدیل می‌شود. داستان، داستان هیچ کدام از شخصیت‌ها نیست. دختر با خون خواه برای نجات برادرش مجبور است ازدواج کند ولی داستان حتی برای او هم نیست. من هرچی پیش می‌روم‌ می‌بینم قصه هیچ کدام از این شخصیت‌ها نیست ولی همه هستند. مسائل درست پرداخت نمی‌شود. مشکل ما این است که سفره بزرگی می‌خواهیم پهن‌کنیم ولی نمی‌توانیم جمع کنیم. بردن صحنه قتل به کوچه خیلی راه پیش پا افتاده‌ای است. 

جهانی نزدیک با جهان صحت

جهان با من برقص سومین اثری بود که هدف نقد برنامه قرار گرفت. محمد تقی فهیم ضمن تحسین سروش صحت ادامه داد: فیلم به عنوان فیلم اول سروش صحت فیلم خوبی است و راه خودش را رفته است و سعی کرده جهان خود را به فیلم تبدیل کند. سروش صحت در این زمینه گام خوبی برداشته است. سروش صحت یک آدم حرفه‌ای است و چند کار انجام می‌دهد. سروش صحت در آیتم نویسی موفق بوده است. بازی با مرگ هم باور پذیراست و هم تعمیم دهنده. آسیبی که فیلم دارد این است که قصه یکدست ندارد. انقدر داستانک دارد که مساله اصلی به حاشیه می‌رود. قاب‌ها بیشتر تلویزیونی است. حتی طنز هم سقوط می‌کند. در مجموع آسیب فیلم از این ناحیه است. مشکل سریالهایش در سینماییش وجود دارد.

مسعود فراستی جهان با من برقص را فیلمی مفهوم زده خواهد و گفت: فیلم، فیلم بدی است. اشکال اصلی آن هم فیلمنامه است و مفهوم زده است. فیلم‌ با مرگ شروع می‌شود و پس زننده است. کلاً وقتی فیلم با مفهوم شروع می‌شود مشکل اصلی است. مرگ یک مفهوم فسلفی نیست ولی مساله انسانی است. کار ما در هنر حس کردن است. شخصیت ساخته نمی‌شود مشکل این است که می‌خواهی آدم را برای مفهوم انتخاب کنی. ارکستر بی معنی که مشخص نیست از کجا می‌آید. جای دوربین درست نیست. سینما شوخی نیست. داستان نداریم. شخصیت‌ها قبل از تیپ است. ما اصلاً شخصیت جهان که کارکتر اصلی است را نداریم.

ناصر هاشم زاده که زبانی ملایم‌تر در مورد این فیلم داشت این چنین تحلیل خود را ارائه کرد: از یک جهاتی به آقای صحت تبریک میگویم که یک تفکر فلسفی را یا یک کمدی چفت کرده است. کارگردان در این فیلم مساله دارد. اول باید ببینیم ما چه قدر مجازیم مساله شخصی خود را عمومی کنیم. اگر ما آمدیم و یک‌ ما به ازا پیدا کردیم ایراد در همان قدم اول است که مساله مرگ است و شخصیت به یک‌ویلا در روستا رفته که فقط طویله و چند نکته نشان دهنده روستاست. سروش صحت می‌خواهد جهان را با این دغدغه و مرگ و پرسش از بقیه مطرح کند.

کد خبر 406258

دیگر خبرها

  • معرفی 22 فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر
  • کنایه‌صادقی درباره ردصلاحیت ها
  • حمله‌های محمودصادقی به شورای نگهبان | متن شکایت شورای نگهبان از صادقی | ماجرای سلمان خدادادی و ۲۰۰میلیون تومان
  • معرفی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر همزمان با آغاز بلیت‌فروشی
  • آشنایی با فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر +تصاویر
  • تیزر فیلم‌های «مردن در آب مطهر» و «آن شب»
  • مراسم بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی در بارگاه منور رضوی برگزار شد
  • اعلام آخرین مهلت بخش علمی‌دانشگاهی جشنواره مدولباس فجر
  • صادقی: در حال کار کردن روی طرح خروج از NPT هستم
  • ایستگاه یک و دو آتش نشانی کرمان تخریب و مجدداً ساخته می‌شود
  • برگزاری دومین جلسه ستاد کمیته روستایی و عشایری ستاد بزرگداشت دهه مبارک فجر
  • بلیت‌فروشی برای فیلم‌های کوتاه و مستند در فجر ۳۸
  • برای فیلم‌های کوتاه و مستند در فجر ۳۸ هم بلیت فروشی می‌شود
  • حاجی صادقی: مسؤولانی که به داخل تکیه نمی‌کنند، دچار تغییر ذائقه سیاسی شده‌اند
  • جدول جشنواره‌ فجر ۳۸ | اعلام گروه‌بندی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران
  • ابراهیم صادقی: همه می‌دانند ایران امن‌ترین کشور است؛ آقاخان مصدومیتی ندارد و در تمام تست‌های پزشکی قبول شد
  • کدام فیلم‌ها به سی و هشتمین جشنواره فجر راه نیافتند؟
  • از اعتراض ۵۵ داوطلب مجلس تا سفر دو روزه وزیر میراث فرهنگی به خراسان شمالی
  • جوانبخت: بخش اقلام تبلیغاتی جشنواره تئاتر فجر راهگشای تبلیغ اصولی در تئاتر است