Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل - فاطمه صالحی: کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست «محمد اشتیه» به تازگی در برابر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان سوگند یاد کرد. این کابینه به دور از اجماع ملی فلسطینیان و به دستور محمود عباس تشکیل شده که این مسئله با مخالفت اکثریت گروه‌های فلسطینی همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دولت جدید تشکیلات خودگردان فلسطین ۱۶ وزیر جدید روی کار آمدند و ۵ وزیر از دولت سابق به نخست وزیری «رامی الحمد الله» در سمت خود ابقاء شده‌اند.

جنبش حماس نیز با صدور بیانیه‌ای به تشکیل کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطین بدون حصول توافق ملی در این خصوص واکنش نشان داد. در این بیانیه تاکید شده است که تشکیل چنین دولتی زمینه جدایی کرانه باختری و نوار غزه و اجرای «معامله قرن» را فراهم خواهد کرد. حماس تاکید کرد که این دولت غیرقانونی و نامشروع بوده و بر خلاف قانون اساسی فلسطین و اجماع ملی فلسطینیان تشکیل شده است.

حماس اعلام کرد که هدف از تشکیل این دولت، برآورده کردن اهداف و خواسته‌های جنبش فتح است. حماس هم چنین خواستار برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس قانونگذاری و شورای ملی و برگزاری نشست ملی به منظور توافق بر سر استراتژی‌های ملی برای مقابله با چالش‌های پیش‌روی مسئله فلسطین شد.

جنبش جهاد اسلامی نیز با واکنش به تشکیل این دولت اعلام کرد که دولت جدید فلسطین توان مقابله با اشغالگران در کرانه باختری را ندارد. جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد تنها راه مقابله با طرح‌های آمریکایی- صهیونیستی، حفظ وحدت و اجتناب از تفرقه و تجزیه است. هم چنین «مصطفی برغوثی» دبیر کل ابتکار ملی فلسطین کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطین را کابینه وحدت ملی ندانست و اظهار داشت، پیشاپیش گفته بودیم در چنین کابینه‌ای حاضر نمی شویم. بعید است این کابینه بتواند آنچه را که وعده داده است محقق سازد.

کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطین با بحران‌ها و چالشهای زیادی رو به رو است که چالش رابطه با رژیم صهیونیستی و اجرای طرح آمریکایی «معامله قرن» و تحمیل حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بخش‌های زیادی از کرانه باختری از جمله این چالشها به شمار می‌آید.

این کابینه در حالی تشکیل شده که رژیم صهیونیستی به تازگی انتخابات پارلمانی خود را با پیروزی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برگزار کرده و به گفته تحلیل گران، نتانیاهو قصد دارد با حدت و شدت بیشتری در سیاستهای قلدرمآبانه خود علیه فلسطین وارد عمل خواهد شد.

در عرصه اقتصادی نیز تشکیلات خودگردان فلسطین و کابینه جدید آن با مشکلات زیادی رو به رو خواهد بود چرا که تشکیلات خودگردان فلسطین طی ۲۵ سال گذشته هیچ اقدام جدی در زمینه تقویت واحدهای تولیدی فلسطینی‌ها انجام نداده و بنای اقتصادی خود را بر اساس رابطه تنگاتنگ با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

بر همین اساس کارمندان تشکیلات خودگردان فلسطین طی دو ماه گذشته تنها نیمی از حقوق خود را دریافت کرده اند چرا که رژیم صهیونیستی بخشی از مالیات کالاهایی که وارد بازار فلسطین می‌شود به این تشکیلات نداده است زیرا معتقد است که تشکیلات خودگردان قسمتی از این پول‌ها را صرف خانواده‌های اسیران فلسطینی می‌کند.

سخنان مقامات این تشکیلات برای قطع رابطه با رژیم صهیونیستی در سایه نبود یک اقتصاد قوی و مقاوم و هم چنین ارتباطات سیاسی آنها با سران رژیم صهیونیستی عملاً اجرایی نخواهد بود.

دولت جدید تشکیلات خودگردان علاوه بر چالشهای سیاسی و اقتصادی که با آن مواجه است با چالش مخالفت گروه‌های فلسطینی به ویژه جنبش حماس با تشکیل خودسرانه این کابینه نیز مواجه خواهد بود. کابینه جدید قصد دارد انتخابات شورای قانونگذاری برگزار کند که این مسأله نیز در سایه مخالفت جنبش حماس و عدم برگزاری آن در نوار غزه ناکام باقی می‌ماند.

دولت رامی الحمدلله در سال ۲۰۱۴ و با توافق جنبش‌های فتح و حماس تشکیل شد که هدف اصلی آن پایان دادن به شکاف داخلی میان گروه‌های فلسطینی به ویژه ۲ جنبش مذکور بود اما این دولت نتوانست شکاف داخلی را از بین ببرد پس چگونه دولتی که بدون توافق گروه‌های فلسطینی تشکیل شده و در همان ابتدای کار با واکنش جدی این گروه‌ها رو به رو شده می‌تواند به وظایف خود عمل کرده و از پسِ چالشهای پیش رو برآید؟

در حالیکه رژیم صهیونیستی در عرصه نبرد میدانی همواره از گروه‌های مقاومت فلسطین شکست خورده و ضربه‌های پی در پی این گروه‌ها علیه طرح‌ها و نقشه‌های رژیم صهیونیستی باعث به وجود آمدن اختلافات شدید داخلی بر سر مسائل نظامی در تل آویو تا حد استعفای وزیر جنگ شده و هم چنین نبرد اسرای فلسطینی و اعتصاب غذای این اسرای برای تحقق درخواستهای خود در برابر تجاوزات مسئولان زندان‌های اسرائیل نشان از ادامه مقاومت در برابر اشغالگران دارد اما در عرصه سیاست داخلی جنبش‌های فلسطینی تاکنون نتوانسته اند به اتحاد قابل قبولی در برابر رژیم صهیونیستی که یکی از نمودهای آن تشکیل یک دولت یکپارچه است دست پیدا کنند که اگر این مسأله اتفاق بیافتد سران صهیونیست خود را در برابر یک اتحاد بی سابقه خواهند یافت که عرصه را برای جولان دادن اشغالگران و تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها در زمینه‌های مختلف تنگ می‌کند. علاوه بر آن فلسطینی‌ها می‌توانند ثمره مقاومت نظامی خود را در آینه مقاومت سیاسی دیده و از آن بهره برداری کنند.

به نظر می‌رسد جنبش فتح با اتخاذ سیاستهای یکجانبه و بدون اجرای مشورت و رایزنی با دیگر گروه‌های فلسطینی به ویژه جنبش حماس به دنبال تقویت اتحاد داخلی و از بین شکاف داخلی نیست بلکه می‌خواهد جایگاه خود را به عنوان یک منبع تصمیم گیرنده در عرصه تحولات فلسطین تقویت کرده و منافع حزبی را پیش از منافع ملی محقق کند.

در هر صورت می‌توان گفت که کابینه جدید فلسطین دنباله دولت شکست خورده آشتی ملی به ریاست رامی الحمدلله است که نتوانست تغییری در تقویت اتحاد داخلی میان گروه‌های فلسطینی ایجاد کند و کابینه جدید با وجود چالشهای ذکر شده به ویژه مخالفت گسترده گروه‌های فلسطینی با تشکیل آن نخواهد توانست مأموریت‌های محوله را به نحو احسن انجام دهد.

کد خبر 4590106 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسطین محمود عباس محمد اشتیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف: ۱۴ هزار کودک فلسطینی کشته شدند

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که بامداد امروز پنج‌شنبه رژیم صهیونیستی بار دیگر مناطق، شمالی، جنوبی و جنوب‌غربی و شرقی شهر غزه را با حمله توپخانه‌ای گلوله‌بارن کرد و در این حمله‌ها شماری از مردم در مناطق شیخ اجلین، تل‌الحوا، و زیتون در شمال غزه زخمی شدند.

بنابرگزارش خبرگزاری «وفا» همچنین جنگنده‌های رژیم نیز مناطق مسکونی در تل‌الحوا و اردوگاه شاطی در غزه را نیز بمباران کردند.

حمالیت چین از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «وانگ یی» وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن از عضوت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند.

وزیر خارجه چین این اظهارات را در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای اندونزیایی خود در جاکارتا بیان کرد.

وانگ یی همچنین تأکید کرد که «جنگ اسراییل علیه غزه منجر به فاجعه انسانی شده و آتش‌بسِ بدون قیدوشرط باید فوراً برقرار شود.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل رأی‌گیری می‌کند؛ اقدامی که احتمالاً از طرف آمریکا به عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی بی‌نتیجه بماند.

یونیسف: از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه کشته شده‌اند

مدیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد که از آغاز جنگ در ۷ اکتبر، بیش از ۱۳۸۰۰ کودک در نوار غزه کشته شده‌اند. هزاران نفر مجروح شده اند و هزاران نفر دیگر در آستانه قحطی هستند.

بنابر گزارش یونیسف «هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد.»

وزیر کابینه اسراییل: اگر جای کافی نیست، زندانیان فلسطینی را اعدام کنید!

وزیر تندرو کابینه رژیم صهیونیستی در اظهاراتی ضد انسانی در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس روز چهارشنبه به بهانه ازدحام و شمار بالای اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم در راه‌حلی ضد بشری از کابینه خواست تا به عنوان «راه حل» فلسطینیان با سابقه آنچه «مخرب» خواند، حکم اعدام صادر شود.

«ایتامار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهارنظر جنجالی خود با اشاره به کمبود فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم به دلیل کثرت افراد زندانی و بازداشت شده، خواستار اجرای حکم اعدام برای مجرمان امنیتی شد.

توییت جنجالی وزیر تندرو صهیونیستی پس از آن صورت گرفت که کابینه این رژیم با پیشنهاد بن غفیر مبنی بر ساخت هزار اقامتگاه زندان در اراضی اشغالی موافقت کرد.

کد خبر 6081623

دیگر خبرها

  • ببینید | شکاف سیاسی در اسرائیل؛ وزیر کابینه هم نتانیاهو را مسخره کرد!
  • مخالفت قاطعانه رهبر حزب شاس و عضو ناظر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با هرگونه حمله به ایران/ حماس: پاسخ ایران ثابت کرد که دوران بزن در رو دیگر به سر آمده است/ ۱۶ نفر از اسرای غزه در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند/ سایت وزارت راه رژیم صهیونیستی هک ش
  • نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم/ با تهدید وجودی روبرو هستیم
  • تشکیلات خودگردان: مخالفان عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل، ضدصلح هستند
  • مخالفان عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل، ضدصلح هستند
  • یونیسف: ۱۴ هزار کودک فلسطینی کشته شدند
  • رای گیری در مورد عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته می شود
  • تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی بر سر جنگ غزه
  • جزئیات مخالفت مصر با پیشنهاد رئیس سیا برای اداره غزه