Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- مديرکل بهسازي منابع دريايي شيلات ايران گفت که بررسي ها نشان مي دهد با وجود ممنوعيت به کار گرفته شده، وضعيت ذخاير ماهيان خاوياري درياي خزر بهبود چنداني نداشته است.

رضا شاهي‌فر روز دوشنبه پس از بازديد مراکز تکثير طبيعي رودخانه اي و حوضچه اي ماهيان استخواني درياي خزر حوزه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، آلودگي آب دريا به ويژه در رودخانه هاي پنج کشور منتهي به درياي خزر و افزايش چشم گير صيد قاچاق را مهمترين دلايل عدم بازسازي ماهيان خاوياري برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه ماهيان خاوياري رودکوچ هستند افزود: علاوه بر افزايش آلودگي هاي ناشي از ورود سموم کشاورزي، فاضلاب شهري و صنعتي به رودخانه ها، نسل ماهيان خاوياري به دليل آلودگي هاي بيش از حد ناشي از فعاليت هاي نفتي نيز رو به انقراض رفته است.
وي ادامه داد: صيد بي رويه و غيرمجاز ماهيان خاوياري يکي از معضل هاي همه کشورهاي حاشيه خزر به شمار مي رود به طوريکه
سبب اخلال در فرآيند مديريت بازسازي شده است.
شاهي فر گفت که ارزش بالاي صيد ماهيان خاوياري و ديگر گونه هاي نادر درياي خزر انگيزه قاچاقچيان را براي حضور در درياي خزر افزايش داده و مقابله با آنان را با امکانات موجود مشکل تر مي کند.
براي نخستين بار در سال 2010 ميلادي در جلسه روساي جمهوري پنج کشور ساحلي درياي خزر در باکو، صيد تجاري ماهيان خاوياري براي پنج سال ممنوع اعلام شد و هر سال هم ممنوعيت در اين زمينه تمديد مي‌شود.
در اجلاس سال گذشته نيز تصميم گرفته شد، حداقل تا پايان سال 2019 ميلادي ممنوعيت صيد تجاري ماهيان خاوياري ادامه يابد.
درياي خزر به عنوان بزرگ ترين درياچه جهان و به لحاظ وجود گونه هاي با ارزش ماهيان خاوياري از جايگاه ويژه اي در دنياي آبزيان برخوردار است،گونه هائي که از ميليون ها سال قبل توانستند نسل خويش را حفظ کنند.
شيلات ايران در راستاي باز سازي و ذخاير ماهيان در معرض خطر به ويژه ماهيان خاوياري بر اساس مصوبه شوراي عالي محيط زيست جريمه صيدآبزيان درياي خزر از جمله کوسه ماهي هر قطعه 300 ميليون ريال، پنج گونه ماهي خاوياري شامل اوزون برون ، فيل ماهي ، قره برون ، شيپ و چارباش هر قطعه 100 ميليون ريال و ماهي آزاد هر قطعه 75 ميليون ريال در نظر گرفته است.
**پيش بيني افزايش چشم گير تخم ريزي ماهيان رودکوچ خزر
مديرکل بهسازي منابع دريايي شيلات به افزايش دبي آب رودخانه هاي شمال ناشي از سيلاب اواخر سال قبل و هفته نخست فروردين امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به همزماني مهاجرت ماهيان استخواني به ويژه گونه سفيد به سمت رودخانه ها ، پيش بيني مي شود بازسازي خوبي از اين گونه ها طي سال هاي آينده صورت بگيرد.
شاهي فر فرايند باز سازي ماهيان استخواني درياي خزر در شمال ايران را مطلوب ارزيابي کرد و افزود: امسال فقط ماهيگران مازندران سه برابر بيشتر از فصل صيد قبل سه گونه سفيد ، کفال و کپور صيد کردند.
وي به اهميت گسترش تکثير مصنوعي و طبيعي ماهيان درياي خزر اشاره کرد و گفت: طبق بررسي هاي علمي ماهي سفيد در هرکجا که متولد شوند پس از سه سال که به سن بلوغ برسند به مناطق ساحلي زادگاهشان بر مي گردند،به همين دليل وضعيت رودخانه هاي شيلاتي منتهي به دريا که زمينه مهاجرت آنان مهياتر باشد، ماهيگيران همان منطقه بيشترين منفعت را مي برند.
مديرکل بهسازي منابع دريايي شيلات ايران از همکاري جامعه صيادي مازندران براي انجام تکثير طبيعي ماهيان درياي خزر قدرداني کرد و گفت: در چهار سال اخير امنيت مسير مهاجرت ماهيان سفيد و کپور دريايي در بيشتر رودخانه هاي شيلاتي استان فراهم شده است.
شاهي فر افزود: ماهيان مولد در مناطق امن اقدام به تخم ريزي کرده ، به گونه اي که بچه ماهيان در فاصله حدود 45روز پس از رسيدن به وزن يک تا دو گرم به سمت دريا مي روند.
وي به روش شيل گذاري (رها کردن ماهيان مولد در مناطق مشخصي از رودخانه هاي شيلاتي) در مازندران اشاره کرد و گفت: پيش بيني مي شود علاوه بر تکثير مصنوعي حدود 90ميليون بچه ماهي ، تکثير بيش از 30 ميليون قطعه بچه ماهي سفيد به روش شيل گذاري و رها سازي آنها در رودخانه هاي اين استان امسال انجام شود.
شاهي فر با بيان اينکه امسال در 41 منطقه رودخانه اي و استخر کنار سواحل درياي خزر در مازندران تکثير طبيعي ماهيان استخواني در حال انجام است، گفت: 27مرکز تکثير طبيعي توسط صيادان پره مازندران با ايجاد استخر کنار دريا بوجود آمده است.
درياي خزر 15 گونه ماهي استخواني دارد که سفيد، کفال و کپور از مهم ترين آنها هستند.
6990/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ناوگروههای نداجا برای اسکورت کشتی‌های تجاری‌مان در حال انجام ماموریت هستند و هم اکنون ناوشکن جماران با همه توان در خلیج عدن حضور دارد و ادامه این ماموریت تا دریای سرخ هم خواهد بود. - اخبار سیاسی -

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه برگزاری رژه روز ارتش، در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، درخصوص وضعیت ماموریت ناوگروههای نداجا در آبهای بین المللی اظهار داشت: ناوگروههای ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اسکورت کشتی‌های تجاری‌مان در حال انجام ماموریت هستند و هم اکنون ناوشکن جماران با همه توان در خلیج عدن حضور دارد و ادامه این ماموریت تا دریای سرخ هم خواهد بود.

وی افزود: ما کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می کنیم و آماده‌ایم تا از کشتی‌های کشورهای دیگر نیز حفاظت کنیم.

دریادار ایرانی در جمع خبرنگاران حاضر در رژه نیز با اشاره به اتفاقات منطقه گفت: مدتهاست که  موازنه قوا در منطقه با وجود نیروی مقاومت تغییر کرده  و با عملیات وعده صادق به همه ثابت شد که مسلمانان در کنار هم یک حرف می زنند و آن حرف، حمایت از مظلوم و مقابله با ظالم است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: با عملیات وعده صادق به همه جهان ثابت شد که چگونه یک قدرت واقعی و یک قدرت پوشالی در صحنه چگونه عمل می‌کنند.

دریادار ایرانی گفت: ان شاالله دولت های منطقه بیدار شوند و خواست مردم خود را انجام دهند و متوجه می شوند که ملت های خود چه می‌خواهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در پکن
  • ۲۰ تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد
  • صادرات ۷۵ تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق
  • بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد
  • آمادگی پالایشگاه های نفت ژاپن برای استفاده از ذخایر اضطراری
  • دریای مواج با وزش باد‌های نسبتاً شدید شمال غربی، ۳۰ فروردین
  • آغاز برداشت ماهی از قفس در گلستان
  • پخت ماهی خاویاری به سبک آشپز آذربایجانی (فیلم)
  • اسکورت کشتی‌های ایران تا دریای سرخ
  • تلف شدن تعداد انبوهی ماهی قرمز در دریاچه شورابیل اردبیل