Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس بانوان فدراسیون وزنه برداری، گفت: زنان وزنه بردار ایران به رقابت های قهرمانی بزرگسالان آسیا در چین اعزام می شوند.

«بهار بهرامی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر این اساس تیم هفت نفره وزنه برداری بزرگسالان ایران برای نخستین مرتبه در یک رویداد رسمی حضور پیدا می کند.

چهل و هشتمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا از 29 فروردین ماه سال 98 و با رقابت وزنه برداران زن و مرد دسته 55 کیلوگرم آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیکارها با رقابت شرکت کنندگان سنگین وزن، در روز 8 اردیبهشت ماه به پایان می رسد.

سال گذشته تیم دختران ایران در رده نوجوانان در رقابت های قهرمانی آسیا در ازبکستان حضور یافت. اعزام تیم بزرگسالان به چین دومین اعزام تاریخی زنان وزنه بردار ایران به مسابقات رسمی است.

اردوی تیم ملی وزنه برداری زنان ایران در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ازروز سوم فروردین سال 98 با حضور 13 وزنه بردار در تهران آغاز شد.

در رده سنی نوجوانان، یکتا جمالی (اصفهان)، الناز باجلانی (کردستان)، هانیه کرمی (کرمانشاه)، پارمیدا محمودیان (گلستان)، فروغ یونسی (بوشهر)، در رده سنی جوانان، حدیثه حاجی کناری (مازندران)، فاطمه رضانژاد (گلستان) و در رده سنی بزرگسالان پوپک بسامی (تهران)، مریم زارع (فارس)، ابریشم ارجمند خواه (تهران)، سیده الهام حسینی (لرستان)، مرضیه قنبری (خراسان رضوی) و پریسا جهانفکریان (کهگیلویه و بویر احمد) به اردو دعوت شدند

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: وزنه برداری آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۲۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال عجیب سهمیه وزنه‌بردار ایرانی در المپیک

جام‌جهانی وزنه‌برداری به عنوان آخرین و البته یکی از اصلی‌ترین مراحل گزینشی بازی‌های المپیک پاریس روزهای ۱۳ تا ۲۳ فروردین در پوکت تایلند برگزار شد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ همه مدعیان سهمیه المپیکی برای قطعی کردن سهمیه خود باید در جام جهانی حضور می‌یافتند و غیبت به منزله از دست دادن المپیک پاریس است. جوادی نماینده ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم سهمیه المپیک ایران را در این دسته قطعی کرد و رضا دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم از رسیدن به سهمیه بازماند.

پیکارهای دسته ۱۰۲ کیلوگرم در حالی برگزار شد که رضا دهدار نتوانست، حد نصاب لازم را برای حضور در جمع ۱۰ نفر برتر لانگ لیست این دسته المپیکی کسب کند. ناکامی دهدار در مهار وزنه ۲۱۴ کیلوگرم پایانی بر رویای حضور مستقیم وی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس بود.

دهدار هر چند که سهمیه مستقیم المپیک پاریس را به دست نیاورده اما شرایطی وجود دارد که نشان می‌دهد او هنوز برای رسیدن به پاریس شانس دارد که در این گزارش به بررسی این احتمالات پرداختیم.

براساس دستورالعمل کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون بین‌المللی، ۱۲۰ وزنه‌بردار در ۲ بخش بانوان و مردان در این رشته سهمیه المپیک پاریس را کسب خواهند کرد و هر کشور می‌تواند سه نماینده در بخش بانوان و سه نماینده در بخش مردان داشته باشد. دسته‌های ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و فوق سنگین در بخش مردان و ۴۹، ۵۹، ۷۱، ۸۱ و به اضافه ۸۱ کیلوگرم در بخش بانوان، المپیکی است.

بنا بر اعلام فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری ۱۰ نفر برتر هر وزن جواز حضور در المپیک را کسب خواهند کرد و اگر کشوری بیشتر از یک نماینده در جمع ۱۰ نفر برتر داشته باشد باید تنها یک نماینده را معرفی کند.

کشور میزبان (فرانسه) نیز ۲ سهمیه در بخش مردان و ۲ سهمیه در بانوان دارد و می‌تواند به صورت اختیاری نمایندگان خود را معرفی کند. ۲ سهمیه نیز از طریق وایلد کارت به برخی از کشورها اهدا خواهد شد. فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری همچنین ۱۰ سهمیه به نفرات برتر قاره‌ها در هر وزن اختصاص داد که این مهم منوط به آن است که یک قاره نماینده در بین ۱۰ نفر برتر نداشته باشد.

۶ سهمیه هم به پناهندگان اختصاص دارد تا ۱۲۰ وزنه‌بردار حاضر در المپیک پاریس معرفی شوند.

 

احتمالات حضور دهدار در پاریس

دهدار در جمع ۱۰ نفر برتر دسته ۱۰۲ کیلوگرم قرار ندارد و صعود مستقیم وی به المپیکی عملا منتفی است، اما این به معنای پایان رویای المپیکی او نیست، بلکه احتمالاتی وجود دارد که دهدار می‌تواند در پاریس حضور داشته باشد.

دهدار با ۳۹۰ کیلوگرم در جایگاه یازدهم دسته ۱۰۲ کیلوگرم قرار دارد و با حذف یا اعزام نشدن یکی از رقبای خود به پاریس می‌تواند راهی المپیک شود. یکی از امیدهای دهدار آن است که طبق قوانین فدراسیون بین‌المللی هر کشور بیشتر از سه نماینده نمی‌تواند به پاریس اعزام کند.

کشور چین در چهار دسته المپیکی (۶۱، ۷۱، ۸۹ و ۱۰۲) نماینده مدعی دارد اما ناچار به حذف یکی از این نفرات است. با توجه به اهمیت مدال طلا برای کاروان چین و پیاده کردن سیاست کیفی‌گرایی از سوی این کشور نمایندگان چین در ۲ دسته ۷۳ و ۸۹ کیلوگرم روی کاغذ شانس کسب مدال طلا نیستند و این کشور به ناچار مجبور به حذف یکی از این ۲ نماینده خود در این دسته‌ها است. اما در دسته ۱۰۲ کیلوگرم لیائو چینی حضور دارد که در جام جهانی موفق به شکستن رکورد جهان شد و بعید به نظر می‌رسد که چینی‌ها او را برای المپیک پاریس کنار بگذارند.

گرجستان نیز سه نماینده در اوزان ۷۳، ۱۰۲ و فوق سنگین دارند. کشور دیگری که سه نماینده در اوزان المپیکی دارد ارمنستان است که در دسته‌های ۸۹، ۱۰۲ و فوق سنگین است. نماینده این کشور در دسته ۸۹ کیلوگرم به نسبت کاراپتیان ۱۰۲ کیلوگرمی و لالایان فوق سنگین شانس کمتری برای مدال دارد. البته ارمنی‌ها در المپیک توکیو مدال‌آوری را ملاک اعزام قرار دادند. آنان برای تحقق این هدف گور میناسیان نایب قهرمان المپیک را کنار گذاشتند تا سیمون ماتروسیان راهی ژاپن شود.

کره‌جنوبی نیز نمایندگانی در دسته‌های ۷۳ و ۱۰۲ کیلوگرم دارد و احتمال حذف نماینده مدعی خود در دسته ۱۰۲ کیلوگرم بسیار ضعیف است. جانگ یئون از کره‌جنوبی با مجموع ۳۹۹ کیلوگرم در جایگاه ششم لانگ لیست قرار دارد.

قطر و بحرین نیز با استفاده از وزنه‌برداران اجاره‌ای خود به دنبال مدال در دسته ۱۰۲ کیلوگرم هستند. در این دسته فارس الباخ قطری قهرمان المپیک و لسمن پارادز بحرینی قهرمان جهان حضور دارند و احتمال خط خوردن آنان کم است.

ترکمنستان نیز با حسن بایف به دنبال یک مدال در بین مدعیان است. سیخانسو نماینده بلاروس عملکرد امیدوار کننده‌ای در جام جهانی تایلند داشت.

در این دسته همچنین دان اپلوگ نماینده ساموآ هم حضور دارد. این ورزشکار یکی از امیدهای دهدار برای بازگشت به لیست المپیکی است چرا که در دوره گذشته ساموآ تمایل زیادی برای حضور در المپیک نداشت و بسیاری از ورزشکاران خود را به توکیو اعزام نکرد. انصراف این کشور موجب شد تا یکی از دختران ایرانی در کمال ناباوری سهمیه المپیک کسب کند.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود که ارمنی‌ها سناریو دوره گذشته را در مورد لالایان فوق سنگین و کارپتیان دسته ۱۰۲ کیلوگرم اجرا خواهند کرد.

یکی دیگر از راه‌های رسیدن مدعیان وزنه‌برداری به المپیک پاریس استفاده از بند برترین قاره‌ها است. در دوره گذشته تمام برترین قاره‌ها به المپیک رسیدند اما در این دوره از هر وزن یک نفر راهی المپیک می‌شود و اولویت با نماینده قاره‌ای است که وزنه‌بردار در جمع ۱۰ نفر برتر ندارد.

در دسته ۱۰۲ کیلوگرم ۶۰ درصد مدعیان از قاره آسیا هستند و قاره آفریقا در این وزن نماینده‌ای ندارد لذا امتیاز این بخش برای دهدار در حد صفر است.

به نظر می‌رسد با توجه به احتمالات مختلف رضا دهدار و مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری باید منتظر لیست نهایی کشورهای مختلف در دسته ۱۰۲ کیلوگرم باشند تا با خروج احتمالی یا مصدومیت یکی از مدعیان این دسته، دهدار راهی المپیک شود.

منبع:ایرنا

دیگر خبرها

  • دعوت از چهار وزنه بردار فارسی به اردوی تیم ملی
  • دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان
  • اعلام شرایط حضور جوانان و بزرگسالان در مسابقات قهرمانی پیست بانوان ایران
  • همدان، میزبان مسابقات وزنه برداری دختران کشور
  • اعزام ۹ ورزشکار به مسابقات دوومیدانی جوانان آسیا
  • رکورد بانوان وزنه‌بردار نشان از پیشرفت این رشته است
  • احتمال عجیب سهمیه وزنه‌بردار ایرانی در المپیک
  • وزنه‌بردار خوزستانی به اردوی تیم‌ملی فراخوانده شد
  • دفاع نواب نصیرشلال از تصمیم برای دهدار
  • دفاع نواب نصیرشلال از تصمیم برای دهدار/ انتخاب وزنه ها عالی بود