Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش خبرنگار «پارسینه»، آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به رفت و آمد‌های دیپلماتیک اخیر در بغداد و بازگشایی سفارتخانه عربستان سعودی در این شهر که پس از ۳۰ سال صورت می‌گیرد، از رسیدن عصر تازه تعاملات عراق با کشور‌های دیگر خبر می‌دهد.
برهم صالح، رئیس جمهور عراق، ماه گذشته میلادی در گفتگویی با این خبرگزاری گفت «عراق به وضعیت همسایگی باز می‌گردد» و با پی گرفتن سیاست «نخست عراق» بیش از این تحمل نمی‌کند که گرفتار دعوا‌های منطقه‌ای شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صالح گفت: «نزدیک به چهار دهه عراق میدانی بود که هرکسی دستور کار خودش را با هزینه مردم عراق پیش می‌برد. اکنون زمانی است که می‌گوییم به یک نظم سیاسی جدید نیاز است... که در آن عراق باید ستونی مهم باشد.»
این کشور که در حال بلند شدن از میان ویرانه‌های جنگ سه ساله علیه داعش است، باید برای بازسازی و بازگشت ده‌ها هزار آواره آماده شود. خلافت داعش اگرچه از بین رفته است، اما آن‌ها به روش‌های ترور هدفمند، خودرو‌های بمب گذاری شده و حملات انتحاری روی آورده اند.
شبه نظامیان مورد حمایت ایران هم که در کنار نیرو‌های امنیتی عراق علیه داعش می‌جنگیدند اکنون به چالشی برای دولت مرکزی تبدیل شده اند. اقتصاد نفتی این کشور هم از فساد گسترده رنج می‌برد.
راندا اسلیم، عضو ارشد «موسسه خاورمیانه» در واشنگتن، اخیرا نوشته بود: «مسیر عراق برای اعاده نقش رهبری در جهان به میزان موفقیت رهبران در مواجهه با چالش‌های امنیتی و اقتصادی داخلی بستگی خواهد داشت.»
با شدت گرفتن تنش‌های میان آمریکا و ایران، بغداد که با هر دو طرف روابطی مستحکم دارد، باید بتواند تعادلی ظریف ایجاد کند.
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، در نخستین سفر خارجی خود ماه گذشته به مصر رفت تا با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور، دیدار کند. آن‌ها سپس در نشستی سه جانبه با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، شرکت کردند تا بر تقویت همکاری‌های اقتصادی تاکید کنند. سه شنبه گذشته هم عبدالمهدی اعلام کرد به زودی به عربستان می‌رود تا چندین توافقنامه را با این کشور امضاء کند.
برخی می‌گویند عراق حتی می‌تواند نقش میانجی را برای دشمنان منطقه‌ای ایفا کند.
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، در سفری که اوایل ماه آوریل به بغداد داشت گفت عراق از موقعیتی منحصر به فرد برای ایفای یک نقش مهم منطقه‌ای برای ایجاد سازش میان عربستان سعودی و ایران برخوردار است.
واثق الهاشمی، کارشناس سیاسی عراقی، می‌گوید اکنون فرصتی برای عراق وجود دارد تا دوباره به یک بازیگر مهم منطقه‌ای تبدیل شود، اما برای رسیدن به آن لازم است که مقامات عراقی به کشور بیش از دسته و فرقه، و به عمل بیشتر از حرف بها دهند؛ چیزی که تا کنون مشکل بزرگی بوده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عراق خاورمیانه جهان عرب ایران عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۲۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از سیل دوبی تا آتشفشان ایسلند

دانش آموزی با لباس پلیس در کارناوالی به مناسبت روز آموزش امنیت ملی در هنگ کنگ سوار موتور پلیس شده است./ رویترز کارگری در حال شستن مجسمه "سجونگ" پادشاه تاریخی قرن پانزدهم میلادی در کره / شهر سئول کره جنوبی/ آسوشیتدپرس سربازان تیپ 63 ارتش اوکراین یک "هویتزر" خودکششی ساخت روسیه را در استان دونتسک پنهان کرده اند. آنها به دلیل کمبود مهمات فقط چند بار در روز شلیک می کنند./ گتی ایمجز یک کارخانه تولید پارچه ابریشم در شهر فویانگ چین/ گتی ایمجز آتشفشانی در ایسلند/ خبرگزاری فرانسه کار گذاشتن تیغ بُرنده در پای یک خروس جنگی پیش از نمایش خروس های جنگی در روستایی در هند/ خبرگزاری فرانسه خودروهای چینی آماده صادرات در بندر سوژو چین/ DDP نصب سازه ای به مناسبت هفته طراحی در شهر میلان ایتالیا/ زوما آتش سوزی در ساختمان بازار بورس اوراق بهادار دانمارک در شهر کپنهاگ/ زوما و رویترز جشن سال نو در شهر "پنوم پن" کامبوج/ زوما سیلاب در شهر دوبی/ خبرگزاری فرانسه سیل در پیشاور پاکستان/ آسوشیتدپرس کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ از دادگاه ترامپ تا جنگ غزه

دیگر خبرها

  • مطالعات جدید برای ایجاد توازن میان مناطق غنی و فقیر درون استان ها / شاخص های توسعه درون استان‌ها نامتعادل توزیع شده اند
  • وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • اگر اعضای گروه هفت دنبال ثبات هستند، با تجاوزها مقابله کنند
  • سردار عالیرتبه دفتر رهبری: دنبال کشته گرفتن نبودیم | با انواعِ جدیدی از تسلیحات مواجه می‌شوید
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • دیدنی های امروز؛ از سیل دوبی تا آتشفشان ایسلند
  • اردن دست‌ساز استعمار انگلیس است