به گزارش ایکنا؛ نشست «تقی‌زاده‌های جدید و وضع منورالفکری در ایران» با حضور حجج اسلام رشاد و پارسانیا عصر امروز، 26 فروردین‌ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در آغاز نشست، پارسانیا به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: منورالفکری یک وضعیت فکری و فرهنگی است و مثل همه پدیده‌های اجتماعی بیرون از افراد وجود ندارد؛ یعنی از درون افراد عمل می‌کند و افراد کارگزاران این جریان هستند. مسئله مسئله شخص و مسئله جریان به تنهایی هم نیست؛ بلکه مسئله تعامل افراد با جریانات است؛ اینکه چگونه جریان منورالفکری در تقی‌زاده یا تقی‌زاده‌ها کنش می‌کند. از دیدگاه من، این بحث این‌گونه رقم می‌خورد؛ یعنی ما به دنبال شخصی به نام تقی‌زاده نیستیم، بلکه از این منظر می‌خواهیم نگاه کنیم که او چگونه عامل یک موضع و موقعیت فرهنگی و فکری بود. به عبارت دیگر اگر تقی‌زاده در سال 1257 به دنیا می‌آمد، ممکن بود همین آدم بشود یا اگر امروز به دنیا می‌آمد، چه می‌شد؟ این بحث ماست؛ یعنی چیزی که تقی‌زاده را هویت بخشیده، چیزی فراتر از وضعیت شخصی اوست. هویت آن چیزی که تقی‌زاده را تقی‌زاده می‌کند، چیست و تاریخ تولد آن کی هست و تحولات فکری آن چگونه است؟ این بحثی است که می‌خواهیم به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: ما باید ابتدا خود منورالفکری را بشناسیم. منورالفکری در ایران و کشورهای غیرغربی یک هویتی دارد و در موطن تولد خودش یک هویت دیگری دارد؛ هرچند که گاهی در غیر موطن اصلی خودش پررنگ‌تر از موطن اصلی خودش هست. منورالکفری دو رقیب دارد: یک رقیب که در عرض اوست و یک رقیبی که از درون آن متولد می‌شود و در طول اوست. مختصراً ابتدا وضع منورالفکری را در موطن اصلی خودش و تفاوتش با کشورهای غیرموطنش مثل ایران مورد بررسی قرار خواهم داد. ما منورالفکری را معادل روشنگری قرار می‌دهیم، اما در صدر مشروطه، منورالفکری ترجمه می‌شود. سؤال این است که منورالفکری در ایران چه هویتی دارد؟ در ایران منورالفکری در یک مکانیسم فعال شد. این مکانیستم به نظر من مکانیسم اقتدار و قدرت است. ما در هر فرهنگی دو سطح داریم: یک سطح سطح فرهنگ عمومی است. اصطلاح عوام و خواص توسط فارابی مطرح شده است. در یک فرهنگ، افراد وقتی متولد می‌شوند، ابتدا آموزه‌های خودشان را با روش‌های مشافهه و دیدن و شنیدن و تقلید اتخاذ می‌کنند که روش علمی و برهانی نیست. این یک سطح از فرهنگ است. یک سطح دیگری از فرهنگ وجود دارد که کار کسانی است که افق‌گشایی می‌کنند. این افراد هسته‌های مرکزی فرهنگ را شناسایی می‌کنند، پیوند وجودی خودشان را با آن برقرار می‌کنند و در سطح فرهنگ عمومی با روش‌های ترویجی توسعه می‌دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: یکی از کارآمدترین عوامل تأثیرگذار در فرهنگ عمومی قدرت و اقتدار است. پیامبر اسلام حدود 20 سال تبلیغ کرد، اما بعد از فتح مکه، افراد گروه گروه به اسلام گرویدند. قدرت تأثیری این‌گونه دارد. یک فرهنگ در درون خودش قدرت مربوطه به خودش را دارد، اما وقتی دو فرهنگ با هم مواجه می‌شوند و یکی در موضع ضعف و دیگری در موضع قدرت قرار می‌گیرد، فرهنگ عمومی آن جامعه‌ای که در موضع ضعف هست، آسیب‌پذیری‌های ویژه‌ای پیدا می‌کند. تعبیر ابن خلدون این است که زبانشان عوض می‌شود. در ایران با آمدن برخی قدرت‌ها، برخی از زبان‌ها از بین رفتند؛ مثلاً اکنون فارسی پهلوی نداریم ولی فارسی دری باقی می‌ماند. اقتضای قدرت این است. جهان غرب با قدرت و اقتداری که به وجود می‌آورد، نسبت به همه فرهنگ‌های دیگر، یک چنین مکانیسمی را به وجود می‌آورد. آمدن مفاهیمی از درون یک فرهنگ به درون یک فرهنگ دیگر تابع هژمونی است که این مفهوم دارد و این هژمونی تابع قدرت و اقتداری است که وجود دارد.

وی افزود: من فکر می‌کنم پدیدار شدن منورالفکری در ایران حاصل تأمل فکری عده‌ای از متفکران ناب برای حل مسائل داخلی خودشان نیست، بلکه حاصل به وجود آمدن یک رابطه جدیدی از اقتدار و هیمنه‌ای است که بخشی از جهان نسبت به بخش دیگر پیدا می‌کند. به صورت طبیعی در همه جای جهان جریان منورالفکری به وجود می‌آید. منورالفکری در کشورهایی که در حاشیه قدرت غرب در موضع ضعف قرار گرفتند، یک وضعیت آیینه‌سانی است که اینجا به وجود می‌آید. یک بخشی از حوزه فرهنگ عمومی طرف قدرت را بر می‌تاباند و او را نشان می‌دهد. لذا تحولاتی که در آن سوی جهان می‌گذرد و نقش‌های فعال و مولد دارد، اینجا برتابیده می‌شود. جریاناتی که آن سوی جهان هستند و با یک نسل می‌آیند و می‌روند و تا نسل عوض نشود، آن جریان عوض نمی‌شود، لازم نیست هیچ کدام از آن تحولات اینجا رخ دهد. منورالفکری مدرن در کشورهای غیرمدرن یک خصوصیتی دارد که در کشورهای مادر وجود ندارد. رفتن لیبرالیسم و آمدن سوسیالیسم در کشورهای غربی ده‌ها تحول اجتماعی می‌طلبد، اما وقتی آنجا در اثر این کشمکش‌های داخلی این تحول در یک مقطعی انجام شد، همین مجموعه، آیینه‌سان آن طرف را نشان می‌دهد. تقی‌زاده نسل دوم منورالفکری در ایران است. نسل اول جریان منورالفکری در ایران که در یک بخش دیگری از این مرز و بوم فرصت اجتماعی پدید آمدن پیدا می‌کند، نسل اول سفیران و درباریان هستند؛ یعنی کسانی هستند که زودتر هیمنه قدرت آن سو را می‌بینند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

عمران زاده: استقلال هنوز شانس قهرمانی دارد؛ می‌توانند دوباره الهلال را شکست بدهند

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا حنیف عمران زاده مدافع سابق استقلال در خصوص انتخابش به عنوان مربی تیم‌ جوانان استقلال اظهار داشت: بعد از اینکه از فوتبال خداحافظی کردم دوست داشتم تجربیاتم را در اختیار جوانان بگذارم بعد از صحبت‌هایی که با محمد نوازی انجام دادم پیشنهاد آنها را برای مربیگیری قبول کردم. 

او ادامه داد: تمام سعی و تلاشم این است که بتوانم عملکرد خوبی را در تیم‌های پایه‌ داشته باشم و بتوانیم تیم خوبی را برای شرکت در مسابقات آماده کنیم.

عمرا‌ن‌زاده در خصوص شرایط این روزهای استقلال افزود: استقلال شرایط خوبی دارد آنها دو بازی سخت را پیروز شدند و باید همین روند را بتوانند در ادامه دنبال کنند به نظر من استقلال هنوز هنوز هم شانس قهرمانی دارد.

عمران‌زاده در خصوص دیدار مقابل الهلال عربستان خاطرنشان کرد: مهمترین بازی استقلال است آنها بازی رفت را برده‌اند و اگر بتوانند در بازی برگشت پیروز شوند صعودشان مسجل خواهد شد. من فکر می‌کنم استقلال باز هم الهلال را شکست خواهد داد. 

وی در پایان در خصوص طلبش از استقلال گفت: اتفاق جدیدی در این باره نیفتاده است باید با مسئولان استقلال در این باره صحبت کنم.

روحانی: مجوزهای ساخت در جوار یا داخل رودخانه‌ها کار غلطی بود|دولت اجاره مسکن آسیب‌دیدگان را خواهد پرداخت| ۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب وارد سرزمین ما شده است

حذف صفرهای پول ملی کلید خورد

سقوط وحشتناک کودک ۵ ماهه از ساختمان ۵ طبقه

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۴۳۴۱۳ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • صید مدال طلا گنج زاده در مراکش / آسیابری نقره‌ای شد
  • خلیل زاده: بازی آسان در لیگ قهرمانان نداریم/ هدف ما موفقیت پرسپولیس است
  • خلیل‌زاده: موفقیت تیم مهم است نه گلزنی من یا دیگر بازیکنان/ امیدوارم که با نمایشی خوب ۳ امتیاز را بگیریم
  • آرزو صدقیانی زاده، بازیکن تیم ملی فوتسال: نه دستمزدمان را می‌دهند و نه پاداش قهرمانی را
  • حذف کاظم زاده از بوکس قهرمانی آسیا
  • دستگیری سارق مسلح و کشف سلاح جنگی در آبادان
  • بوکس قهرمانی آسیا| کاظم‌زاده؛ پنجمین حذف شده بوکس ایران
  • کاظم زاده پنجمین حذف شده تیم ملی بوکس
  • آرزو صدقیانی زاده، بازیکن تیم ملی فوتسال زنان: ناچار به کنار گذاشتن ورزش هستم
  • تطبیق وقایع روز به علائم ظهور عامل مهم تشکیل جریان‌های انحرافی
  • انتظامی: ادغام جشنواره ملی و جهانی فجر در دست بررسی است/داروغه زاده: جدا بودن جشنواره‌ها به نفع سینماست
  • آنچه در همایش «سعدی و شیلر» گذشت
  • از تاکید داروغه‌زاده به جداسازی دو جشنواره‌ی فجر تا پاسخ ندادن به خبرنگاران
  • فرصت تاریخی برای تماشای کشتی های کلوخی در کویر شهداد-عباس تقی زاده *
  • رقابت هاي جودو قهرماني آسيا امارات؛ نوري زاده حريف چيني را مغلوب کرد
  • فروکاهیدن «خطای تقی‌زاده»، خطاست!
  • انتشار بیش از ۲۰۰ برگ سند منتشر نشده درباره «تقی شهرام»
  • سپاه منشا افتخار و اقتدار برای کشور است/دشمنان اقتدار ایران را هدف قرار داده اند/تحریم سیل زدگان بیانگر ضعف دشمنان برای مقابله با ایران اسلامی است
  • ما در بحث‌های صنایع پیشرفته‌ی امروز دنیا، در نانو، در هسته‌ای، در موشکی، در فنّاوری زیستی و در بقیّه‌ی فنون پیشرفته‌ی دنیا، در صفوف مقدّم قرار داریم