Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در حساب توییتری خود نوشت:

«‌کمیسیون شوراها در گزارش نهایى خود، به جای رفع ابهام تبصره مربوط به تکلیف ‎احزاب برای اختصاص یک‌ششم فهرست انتخاباتی به ‎زنان، به حذف آن راى داد، اما ما این پیشنهاد را فردا دوباره در ‎صحن علنی مطرح میکنیم.

دلایل اصرار ما چیست؟

‌بر اساس آمارهای جهانی و مقایسه میزان حضور زنان در پالمان‌های کشورهای دنیا، وضعیت ‎مشارکت سیاسی زنان ایرانی در سطح پارلمان مطلوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین گزارش اتحادیه بین المجالس جهانی IPU میگوید ایران از حیث حضور نمایندگان زن در مجلس در رتبه 180 دنیا از میان 191 رتبه قرار دارد.

جالبتر آنکه در منطقه هم کشورها وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند؛ زنان در مجلس افغانستان %27.3، قزاقستان %27.1 ، عراق %25.2، امارات و پاکستان بیش از %20، در عربستان %19.9، قرقیزستان و تاجیکستان بیش از %19، ترکیه %17.4، و ‎سوریه %13.2 کرسی های مجلس را در اختیار دارند.

‌تنها 13 کشور، در رتبه نازلتری نسبت به ایران قرار دارند؛ نیجریه، تایلند، سریلانکا، لبنان، مالدیو، کویت، هاییتی، جزایر سولومون، عمان و یمن.

این گزارش از تنزل رتبه ‎ایران نسبت به گزارش پیشین IPU حکایت دارد زیرا سطح مشارکت سیاسی زنان در مجالس سایر کشورها روندی رو به رشد دارد.

‌گرچه زمینه سازی در حوزه فرهنگی در بلندمدت اثرگذار است اما یکی از راهکارهایی که می تواند در میان‌مدت در ارتقا مشارکت سیاسی زنان در جامعه اثرگذار باشد، زمینه سازی از طریق قانون است.

‌تلاش های نظارتی مجلس برای افزایش حضور زنان در سطوح بالای مدیریت دستگاه های اجرایی کشور نشان میدهد همچنان ۴۰درصد سرمایه انسانی دولت یعنی زنان حضور اندکی در مدیریت میانی و ارشد دستگاه های اجرایی دارند.

‌در نتیجۀ اتخاذ این راهکار، میزان حضور و ‎مشارکت زنان در عرصه های مدیریتی و سیاسی و اثرگذاری آنان طی دو دهۀ اخیر به نحوی چشمگیر بهبود یافته است».

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 مجلس شورای اسلامی نمایندگان زن فاطمه حسینی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۴۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید

آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه برنامه‌های سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی همراه به سریلانکا، ۵ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سریلانکا در زمینه‌های فرهنگی، سینمایی، گردشگری و علمی‌وفناوری در حضور «آیت الله رئیسی» رئیس جمهور کشورمان و «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا به امضا رسید.

رئیسی صبح امروز با استقبال نخست وزیر، وارد کلمبو پایتخت سریلانکا شده بود، در کاخ ریاست جمهوری این کشور مورد استقبال رسمی «رانیل ویکرماسینگه» همتای سریلانکایی خود قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در صدر هیأتی بلندپایه برای سفری یک روزه به سریلانکا رفته است. وزیر نیرو نیز رئیس جمهور را در این سفر همراهی کرده و در این سفر ۳ پروژه حوزه انرژی این کشور شامل انتقال آب، سدسازی و نیروگاه سازی که به دست توانمند مهندسان ایرانی ساخته شده، به بهره‌برداری رسید.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۵ سند همکاری میان ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک میان ایران و سریلانکا
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم /در جلسه با نمایندگان و حدادعادل گفتم اجازه نمی دهم تولید ال ۹۰ را متوقف کنید
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • مجلس گزارش تفحص از وزارت جهادکشاورزی را به قوه قضاییه ارجاع کرد
  • امضای اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان
  • اسناد همکاری میان هیات‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان امضا شد
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم