باشگاه خبرنگاران جوان: بخش عظیمی از سردرد‌ها عصبی هستند و تنها یک تا دو درصد از سردرد‌های جامعه علت عضوی مانند تومور مغزی یا ضایعه فضاگیر دارند. حدود ۹۸ درصد سردرد‌ها خوش‌خیم و قابل بهبودند.

عوامل غیراختصاصی فراوانی می‌توانند موجب سردرد شوند، مثل یک سرماخوردگی ساده، عفونتی کوچک، آلودگی هوا و تغییر عادات غذایی و تغییرات هورمونی و ....

اما امروز می‌خواهم شما را با سردرد‌هایی که برای ما حایز اهمیت و بررسی هستند، آشنا کنم تا آن‌ها را جدی بگیرید، یکی‌یکی آن‌ها را می‌شمارم:

۱) تغییر در کیفیت سردرد:

یعنی اگر همیشه سردردتان آرام بوده و به مسکن جواب می‌داده است، ولی حالا مقاوم شده یا کیفیت آن تغییر کرده است.

۲) تواتر و تکرار سردرد مهم است:

برای مثال قبلا هفته‌ای یک‌بار مبتلا می‌شدید، اما الان روزی سه بار سردرد دارید.

۳) سردردی که شما را از خواب بیدار می‌کند:

سردسته این نوع سردرد‌ها که فرد را از خواب بیدار می‌کند، سردرد‌های عروقی مانند میگرن هستند. اما به هر حال اگر چنین سردردی گرفتید، بررسی پزشکی لازم است.

۴) سردرد‌های صبحگاهی:

با اینکه عللی، چون بی‌خوابی و عدم استراحت کافی، فشار خون بالا و ... می‌توانند چنین سردردی را ایجاد کنند، اما اگر سردرد شما اول صبح شروع می‌شود و در طول روز کمتر می‌شود، مهم است، چون به طور طبیعی ما در طول خواب با افزایش نسبی فشار داخل جمجمه مواجه‌ایم و اگر ضایعه‌ای فضاگیر در آنجا وجود داشته باشد، این افزایش نسبی فشار را نمی‌تواند تحمل کند و سردرد رخ می‌دهد.

۵) سردرد همراه با تهوع و استفراغ:

خیلی از سردرد‌ها این‌طورند مثل میگرن. اما اگر تهوع در اوایل صبح پدید آید و با استفراغ کردن سردردتان کم شود و اشتهای خوردن صبحانه را پیدا کنید، باید بررسی پزشکی شوید.

۶) سردرد کودکان به‌خصوص اگر تکرار‌شونده باشد:

بچه‌ها نمی‌توانند سردرد را بشناسند یا از آن شکایت کنند، ولی با تغییر اشتها، کاهش فعالیت بدنی و یا کاهش تمایل به درس خواندن، آن را نشان می‌دهند.

۷) سردرد سالمندان (حدود ۶۵ سالگی):

اگر در این گروه از افراد، سردرد ناگهانی، مزمن و مقاوم به درمان پزشکی باشد، باید بررسی شود.

۸) سردرد همراه با فوتوفوبی (ترس از نور):

موردی شبیه به میگرن یا مننژیت. اگر سردرد همراه با علایم چشمی مثل دوبینی، کاهش دید، تغییر میدان بینایی و تاری دید باشد یا تغییر سریع عینک در فواصل کوتاه یک‌ماه، همراه با سردرد باشد، بهتر است از نظر علل مغزی بررسی شوید.

منبع: فردا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

بررسی سیلاب‌های اخیر و خانه‌ای روی آب

تهران- ایرنا- «بررسی سیلاب‌های اخیر»، «تقی‌زاده‌های جدید و وضع منورالفکری در ایران»، «انسان‌شناسی و فرهنگ» و «خانه‌ای روی آب» از مهمترین نشست هایی بود که هفته گذشته در کشور برگزار شد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش زیر مهمترین نشست های پژوهشی را از بازه زمانی 23 تا 30 فروردین 1398خورشیدی بررسی کرده است.

**بررسی سیلاب‌های اخیر
نشست «بررسی سیلاب‌های اخیر» در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد. «رضا مکنون» عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌ که 92میلیارد متر مکعب آب وارد کشور شده است، گفت: از میان این میزان آب وارد شده حدوداً 40میلیارد متر مکعب را توانستیم مدیریت کنیم. اگر 50‌میلیارد متر مکعب باقی را هم با مدیریت قوی هدایت می‌کردیم، تقریباً تا 2 سال در موضوع آب نگرانی نداشتیم.

رضا مکنون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی، همه دلایل سیل را «تغییر اقلیم» می‌دانند و برخی دیگر این چنین فکر نمی‌کنند، اظهار داشت: با وجود این‌همه تحصیل‌کرده‌ای که در کشور داریم، باز هم در موضوع سیلاب شبهه‌هایی مانند «هارپ» و «امکان ورود به ترسالی» پیش آمد؛ علاوه‌بر این‌ها، بعضی اعلام کردند «ممکن است دست آمریکا در میان باشد!» مسجل بدانید که تغییر اقلیم فقط گریبان‌گیر ما نیست، بلکه آمریکا و اروپا را هم درگیر کرده است.

«عنایت فهمی» کارشناس ارشد وزارت نیرو بیان داشت: تصور نکنید که این پدیده فقط با دوره برگشت تحلیل می‌شود، ناهنجاری پدیده‌های اقلیمی، داده‌های تاریخی را از اعتبار لازم خارج می‌کند. من «بارش سنگین و استثنایی» و «تعرض و دست‌اندازی به حریم رودخانه و مسیل» را از علت‌های صدمات سیل می‌دانم. سیل شیراز سیلی نبود که چنین تلفاتی داشته باشد.

فهمی ادامه داد: از دیگر علت‌های صدمات سیل «نبود برنامه جامع برای مدیریت سیلاب» است. مشخص نیست چه نهادی متولی مدیریت سیلاب است.

کارشناس ارشد وزارت نیرو «غافلگیری تمام ارگان مدیریت سرزمینی» را از دیگر علت‌های صدمات سیل دانست و افزود: ضعف جدی در حکمرانی مدیریت سرزمینی وجود دارد و این برای کشور خطرناک است؛ مسوولان به مناطق سیل‌زده رفتند، سلفی گرفتند و برخی هم کمک کردند که ما از آن‌ها متشکریم اما هماهنگی میان آن‌ها وجود نداشت.

«علیرضا برهانی» مدرس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه وزارت نیرو باید از طرح‌های هشدار سیل استفاده کند، توضیح داد: اگر سیستم‌های جامع هشدار سیل راه‌اندازی می‌شد، خسارت‌های سیلاب اخیر کاهش می‌یافت.

برهانی با اشاره به اینکه عامل اصلی بحران سیلاب بارش‌های فوق‌العاده زیاد بوده است، تصریح کرد: اینکه دوره بازگشت چقدر بوده، مشخص نیست. من مطالعه‌ای ندیدم که با مبنای علمی موضوع دوره بازگشت را بررسی کند اما قطعاً بارندگی‌های بی‌سابقه‌ای اتفاق افتاده است.

«علیرضا دائمی» قائم‌مقام پیشین وزیر نیرو با بیان این‌که باید سیلاب‌های اخیر را به «تغییر اقلیم» مرتبط کنیم، عنوان داشت: ما پیش‌تر سیلاب‌های شدید در کشور داشتیم، اما امسال می‌بینیم که مدت‌زمان پایداری سیلاب‌ها، شدت و پهنه آن‌ها بیشتر از گذشته است. ما تقریباً در 70سال اخیر چنین پدیده‌ای را ثبت نکردیم.

دائمی در ادامه خاطرنشان کرد: ما سیلاب‌های شدید در کشور زیاد داشتیم اما امسال می‌بینیم که مدت‌زمان پایداری این سیلاب‌ها و در عین حال شدت و پهنه آن‌ها زیاد بوده است. ما تقریباً در 70سال اخیر چنین پدیده‌ای را ثبت نکردیم. در حوزه خلیج‌فارس در بازه زمانی اول مهر‌96 تا 24فروردین‌97، 153میلی‌متر بارش داشتیم، اما در بازه زمانی مهر‌1397تا 24فروردین 1398خورشیدی، 502 میلی‌متر بارش داشتیم.

**تقی‌زاده‌های جدید و وضع منورالفکری در ایران
نشست علمی «تقی‌زاده‌های جدید و وضع منورالفکری در ایران» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام «حمید پارسانیا» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران منورالفکری را یک هویت فرهنگی و تاریخی نامید که افراد مختلف کارگزاران آن هستند و گفت: مسأله، مسأله شخص و حتی جریان نیست. ما به دنبال شخصی به نام سیدحسن تقی‌زاده نیستیم. این که چگونه منورالفکری در اشخاصی مثل تقی‌زاده کنش می‌کند؟ او چگونه حامل یک موضع و موقعیت فکری و فرهنگی است؟ آیا تقی‌زاده صد سال پیش که به دنیا آمد اگر الان به دنیا می‌آمد همین آدم ممکن بود بشود؟ چیزی که تقی‌زاده را هویت بخشیده، چیزی فراتر از هویت شخصی اوست. هویت تقی‌زاده چیست؟ تاریخ تولد هویت او چه وقتی است؟ در تاریخ این هویت او و تقی‌زاده‌هایی که او را نمایندگی می‌کنند چگونه عمل می‌کند؟

حجت الاسلام پارسانیا با تأکید بر لزوم شناخت منورالفکری از این منظر اظهار داشت: این پدیده در ایران کشورهای غیرغربی یک هویتی دارد و در موطن خودش یک هویت دیگر دارد. این هویت‌ها با هم تفاوت دارد. هر چند گاهی در جهان غیرغربی پررنگ‌تر از موطن اصلی خودش است. منورالفکری دو رقیب دارد. یک رقیب در عرض اوست و یک رقیب از درون و در طول اوست که متولد می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با طرح این پرسش که در ایران منورالفکری چه هویتی دارد، بیان کرد: در ایران منورالفکری در یک مکانیسم دیگری است. نه به دنبال پدید آمدن بورژوازی می‌آید و نه در پدید آمدن فقیر غنی ناشی از سرمایه‌داری است. مکانیسم منورالفکری در ایران مکانیسم اقتدار و قدرت است. ما در هر فرهنگی 2 سطح داریم یکی سطح فرهنگ عمومی است. اصطلاح خواص و عوام را فارابی دارد. ابتدا فرهنگ از طریق عمومی منتقل می‌شود. سطح دیگری از فرهنگ با کسانی است که افق‌گشایی می‌کنند و نقاط مرکزی فرهنگ را شناسایی می‌کنند و بعد در سطح فرهنگ عمومی با روش ترویجی توسعه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تقی‌زاده نسل دوم منورالفکری در ایران است، توضیح داد: نسل اول در بخش دیگری از تاریخ این مرزوبوم است. نسل اول درباریان و سفرا هستند که زودتر قدرت غرب را می‌بینند. ملکم خان از این قبیل است. اما نسل دوم از میان کسانی که در نهاد فرهنگی جامعه هستند، ظهور می‌کند. وقتی قلمرو اقتدار عوض می‌شود، طلبه جوانی مثل تقی‌زاده به آن سمت می‌رود. نسل دوم سید ضیا طباطبایی و تقی‌زاده و کسروی هستند که به دنبال هویت جدید در شرایط جدیدند. در مقطعی که منورالفکری در ایران پیدا می‌شود، روشنفکری در غرب به وجود نیامده است.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به زبان نمادین و استعاری آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایشان سمبل ناقص‌الخلقه زاده شدن منورالفکری را تقی‌زاده می‌دانند. ایشان با این استعاره یک دنیایی از معنا را منتقل می‌کنند. تقی‌زاده در واقع جزو نمادهای منورالفکری قلمداد می‌شود. تقی‌زاده دارای چه ویژگی‌هایی بود. هم عمرش طولانی بود و هم عمر فعالیت‌هایش زیاد بود. حوادث بسیاری را تجربه کرد. با سفرهایی به نقاط جهان به آدمی چندجانبه بدل شد. او ادوار گوناگونی از تاریخ ایران را تجربه کرد.

آیت الله رشاد با طرح این سؤال که سرشت و صفات منورالفکری چیست، عنوان داشت: این سرشت را باید شناخت و از آن پرهیز کرد. مسأله روشنفکری یک امر بومی نیست. جوشیده از بطن جامعه، فرهنگ و سنت ما نیست. یک جریان بازآمده از ورای مرزهاست. اولین ویژگی آن همین حیات مجازی است که من از آن به سیطره مجاز تعبیر می‌کنم. بر ذهن و زبان و زیست این جریان زبان و زیست و ذهنیت مجازی مسیطر است. غرب دوره ماقبل سنت و سنت و مدرن و مابعد مدرن دارد. آن‌چنان که مبدأ تاریخ را به روز تعیین می‌کنند. ظهور شخصیت‌ها مبدأ تحولات‌شان است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در ایران کسانی بی آنکه بدانند غرب، غرب است و شرق، شرق، منورالفکری را پایه‌گذاری کردند. اسلام، اسلام است و مسحیت، مسیحیت. هزاران تفاوت و تمایز وجود دارد. باید بیشتر به تمایزها توجه کرد.

وی دومین ویژگی منورالفکری در ایران را ناقص‌الخلقه بودن آن دانست و یادآور شد: اگر هم باید روزگاری در ایران روشنفکری اتفاق بیفتد باید زمانش فرا می‌رسید، اما روشنفکری که هنوز وجود و خلقتش کامل نشده بود، سزارین شد.

آیت الله رشاد گفت: خصلت سوم مذبذب بودن منورالفکری در ایران است. از میان عناصر منورالفکر شاید یک نفر در میان‌شان نباشد که بر یک موضع مستقر باقی باشد. حیاتی پارادوکسیکال دارند. یک منحنی اگر از زندگی‌شان بکشیم، تعجب می‌کنیم. با طلبگی شروع می‌کنند و دین‌ستیز می‌شوند و از شاه‌پرستی تا مارکسیسم تا راست غربی بعد راست غربزده و گاهی سرسپردگی به غرب و ... . گاهی هم برمی‌گردند. تقی‌زاده هم توبه کرد و به اسلام بازگشت و حتی می‌گفت بر اساس دین باید سازوکارها را درست کنیم. البته توجیه می‌کنند که حرف‌های گذشته را از سر دلسوزی زده‌است.

**انسان‌شناسی و فرهنگ
صدوشصت‌وسومین نشست از سلسله نشست‌های «انسان‌شناسی و فرهنگ» در زمینه چهارشنبه‌سوری در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

«علی بلوکباشی» مردم‌شناس پیشکسوت و از پایه‌گذاران پژوهش‌های آکادمیک مردم‌شناختی در ایران اظهار داشت: چهارشنبه سوری امری قدسی در فرهنگ ایران است و ماه اسفند که زمان وقوع چهارشنبه سوری است نیز ماهی مقدس در فرهنگ ایران بوده است.

بلوکباشی با تذکر این نکته که مفهوم هفته در ساخت زمانبندی ایران باستان وجود نداشته و امری وارداتی پس از اسلام است بیان داشت: ما در فرهنگ ایران باستان، به جای چهارشنبه سوری، شب سوری داشته‌ایم. چهارشنبه سوری از جنس نوروز است و پاره‌ای از ساختار نوروز است. کنش‌های مربوط به چهارشنبه سوری کنش‌هایی نشاط‌انگیز در انتهای سال هستند و این آئین قدسی به دو مقوله زمان و طبیعت وابستگی دارد. در فرهنگ اساطیری ما، آخر سال آخرالزمان به حساب می‌آید.

این مردم شناس سپس به چرایی تقدس اسفند پرداخت و تصریح کرد: نام این ماه خود مقدس است. اسفندارمز ایزددختی است که مادر زمین نامیده می‌شود و پاسداری از زمین و تمام امور و تدابیر مرتبط با این زمینه بر عهده اسفندارمز است. همچنین یکی دیگر از عوامل قداست ماه اسفند آفرینش انسان و نور در این ماه است. به اعتقاد ایرانیان با پایان یافتن سال کهنه، بازخلقت رخ می‌دهد و دوباره همه چیز از نو آغاز می‌شود و از این منظر نیز ماه اسفند حائز تقدس است.

وی سومین عامل قداست اسفند را این دانست و توضیح داد: در گذشته هر روز از ماه نامی داشت و روز پنجم ماه اسفند نام داشت. زمانی که نام روز و نام ماه با یکدیگر تطبیق پیدا می‌کرد آن روز مقدس انگاشته می‌شد. روز پنجم اسفند عید زنان بود و این روز چنان که ابوریحان بیرونی گفته است با نام مردگیران یا مژده‌گیران نامیده می‌شده و در این روز دختران اجازه داشتند خود همسرشان را انتخاب کنند.

بلوکباشی در بخش دیگری از سخن خود عنوان داشت: در برخی حوزه‌های فرهنگ ایرانی چهار چهارشنبه جشن گرفته می‌شود. از جمله در جمهوری آذربایجان هر یک از چهارشنبه‌ها به یکی از عناصر طبیعی آب و باد و آتش و خاک اختصاص دارد. در آذربایجان ایران و کردستان نیز چهار چهارشنبه مورد توجه قرار می‌گیرند. چهارشنبه اول در آذربایجان یالانچی (دروغین)، چهارشنبه دوم مشتلقچی، چهارشنبه سوم کولی (خاکستر) و گلی چهارشنبه نامیده می‌شوند.

«ناصر فکوهی» مدیر نشست‌های انسان‌شناسی و فرهنگ و استاد دانشگاه تهران به بیان نظرات خود در زمینه جایگاه چهارشنبه سوری در وضعیت کنونی زیست ایرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: در چهارشنبه سوری در حال حاضر با نوعی تنش مواجهیم. موقعیتی بین مردم و مسئولان به وجود می‌آید که در دوران کودکی ما وجود نداشت. ما در این چند دهه دائم این مسئله را داشته‌ایم که چهارشنبه سوری بیش از آنکه در خدمت آرامش و هماهنگی باشد به تنش افزوده است.

فکوهی در پایان یادآور شد: این تنش افزایی ربطی به نفس مراسم چهارشنبه سوری ندارد. کارویژه این مراسم مانند یلدا، نوروز و... ایجاد انسجام اجتماعی بوده است. اتفاقی که در مورد چهارشنبه سوری افتاده است به دلیل عناصر سازنده این مراسم و به ویژه وجود عنصر آتش و مواد آتش زا در آن است. باید توجه داشته باشیم که موقعیت‌های مرتبط با چهارشنبه سوری پیش از این روستایی و سنتی بوده‌اند و انتقال این موقعیت‌ها به محیط شهری بدون اندیشیدن تدبیری برای انجام آن، رابطه مراسم و فضا را پروبلماتیک کرده است و به استفاده از چهارشنبه سوری برای ایجاد تنش منجر شده است.

**خانه‌ای روی آب
نشست رونمایی از کتاب «خانه‌ای روی آب» تالیف کامیل احمدی در خانه گفتمان شهر برگزار شد.
«کامیل احمدی» مردم شناس و فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی به توضیحی در خصوص روش پژوهش خود پرداخت و در این خصوص گفت: این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و کمی و بکارگیری روش زمینه‌یابی در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان در 1395-1396خورشیدی انجام گرفته است.

احمدی در ادامه صحبت‌های خود در تشریح اصطلاح صیغه و انواع آن اظهار داشت: صیغه نوعی قانون‌مند کردن و مشروعیت دادن به رابطه جنسی در نوعی گفتار مذهبی است. در تاریخ اروپا از دهه‌های 60 و 70 میلادی به بعد، در تاریخ آمریکای شمالی، آمریکا، بخشی از کانادا و اروپا انقلاب جنسی شروع شد که به انقلاب هیپی‌ها و قدرت گل‌ها انجامید و ساختار معمول و کلاسیک روابط جنسی و ازدواجی را از قالب مسیحی آن خارج کرد و روابط متعدد خارج از ازدواج را ایجاد و نوع نگاه به ازدواج را تغییر داد.»

این فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی در پژوهش جدیدش از تغییر ماهیت صیغه از شکل سنتی به شکل‌های آنلاین و ساعتی، دلاری، زیارتی، شبی، مسافرتی، صیغه در ازای تامین خوراک و ... خبر داد و بیان داشت: بخشی از افراد تن‌فروش از این طریق وجهه قانونی و شرعی پیدا کرده‌اند.

«سمیه طهماسبی» فقیه و پژوهشگر دینی با بیان این که در فقه 2 ازدواج دائم و موقت یا صیغه و یا منقطع تعریف شده است، توضیح داد: بین ازدواج موقت و صیغه محرمیت، هیچ فرقی نیست و به نظر می‌رسد اگر جدا به کار برده می‌شود مانند پژوهش آقای احمدی، ناشی از کاربرد عرفی و اجتماعی آن است.

طهماسبی با اشاره به تفاوت 2 ازدواج دائم و موقت تصریح کرد: در ازدواج موقت، ارث و نفقه وجود ندارد مگر با شرایطی در ضمن عقد یا اینکه مثلا مبانی ازدواج، نفقه باشد. همچنین اگر زوجه بخواهد دعوی حقوقی مطرح کند حتما باید ثابت شود که ازدواج ثبت شده است.

این فقیه و پژوهشگر دینی با اشاره به دلایل ازدواج موقت عنوان داشت: در جایی که زن و مرد نمی‌توانند وارد رابطه تعهدآور شوند مانند تعهدات اقتصادی و زناشویی، به ازدواج موقت روی می‌آورند.

وی ضابطه‌مند شدن این پدیده را توسط کارشناسان و قانونگذار، ضروری دانست و آن را راه‌حل کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از این امر می‌داند و معتقد است که ازدواج موقت باید در سابقه افراد ثبت شود تا هر زمانی که فرد بخواهد ازدواج دائم بکند، بداند که با چه کسی ازدواج می‌کند، چون این گونه هزینه ازدواج موقت بیشتر می‌شود و کمتر کسی حاضر به انجام آن می‌شود.

«عباس عبدی» پژوهشگر اجتماعی با بیان این که این مساله را از راه قانون نمی‌توان حل کرد خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل به اقتضای شرایط و زمان حل می‌شود و تغییر می‌کند و شرایط جامعه و زمان تعیین می‌کند که چگونه باشد، بنابراین تنها قانون راه‌حل و موثر نیست.

عبدی با اشاره به این که الفاظ ازدواج موقت، صیغه محرمیت، متعه و غیره را قبول ندارد، گفت: بگذاریم مردم زندگیشان را بکنند اما حقوق برابری برای آنها تعریف شود و مانند دو انسان برابر با همدیگر زندگی کنند، فرزندان من به شیوه جدید ازدواج می‌کنند و همه چیز در ازدواج آنها بر اساس حقوق برابر است.

«سارا باقری» وکیل دادگستری و عضو انجمن حماین از حقوق کودکان با اشاره به مشکلات کودکان حاصل از چنین ازدواج‌هایی بیان داشت: در بسیاری از این ازدواج‌ها زمانی که به تولد فرزندی می‌انجامد مرد زن را رها می‌کند و بعد از آن گواهی ولادت به مادران این فرزندان داده نمی‌شود و این سبب می‌شود تا ثبت احوال، شناسنامه این کودکان را صادر نکند و نام طفل از نام خانوادگی مادر برداشته می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که برای کودک تبعاتی مثل انگ اجتماعی به همراه داشته باشد.

باقری ادامه داد: در بسیاری موارد، فرزندان چنین ازدواج‌هایی بسیار مستعد بوده و در زمینه‌های هنری و ورزشی و علمی دارای مقام و رتبه عالی بوده‌اند و حتی به خارج از کشور هم دعوت شده‌اند اما به دلیل نداشتن پدر و شناسنامه از رفتن به چنین سفرهایی بازمانده‌اند.

«مینو مرتاضی» فعال مدنی و حوزه زنان با اشاره به این که راهکارهای مولف به تنهایی کافی نیست عنوان داشت: باید پکیجی در سطح وسیع ارئه داد تا زنان به سمت ازدواج موقت نروند.

مرتاضی یادآور شد: اگر زنان خود را باور کنند و بپذیرند و نیز ازدواج دمکراتیک داشته باشند می‌توانند با چنین پدیده‌ای مقابله کنند در حالی که زنان ما هنوز قیم دارند و شوهر، پدر و یا برادر بالای سر آن‌هاست و اجازه نمی‌دهند عاطفه زن به رسمیت شناخته بشود.

پژوهشم9370**9131

شوک قیمت در بازار نفت با تصمیم ترامپ علیه ایران| حالا چه خواهد شد؟

وزیر خارجه آمریکا ایران را تهدید کرد: هیچ معافیت نفتی تمدید نمی‌شود| قدرت ایران در اثر تحریم‌ها کم شده است |می‎خواهیم درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم

آیت‌الله مکارم شیرازی: جوایز مسابقه "برنده باش" قمار است

کلیدواژه: سردرد آلودگی هوا سرماخوردگی

منبع این خبر، وبسایت www.fardanews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۴۵۱۵۶ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • رجیستری تلفن همراه مسافری تا آخر ماه در سامانه ممکن است
  • آنچه از ماست که بر ماست
  • تلفن همراه مسافری یک ماه دیگر مهلت گرفت
  • قیمت تلفن همراه برند نوکیا با تغییراتی همراه بود + جدول
  • آسمان مازندران صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما
  • همراه با فیلم‌های سینمایی در اردیبهشت ماه
  • پایان کارِ مسابقات تلویزیونی
  • همراه با فیلم‌های سینمایی در دومین فصل بهار/ «دریادلان» را از شبکه سه ببینید
  • آسیب جدی سیل به اقتصاد و مردم لرستان؛ منابع ملی برای جبران خسارات اختصاص یابد
  • از بدخیم‌ تلقی شدن سیلاب و مدیریت آن تا وظایف رسانه‌ها در مواقع بحران
  • دزد گوشی های همراه اهواز به دام پلیس افتاد
  • سارق نوجوان گوشی‌های تلفن همراه در اهواز دستگیر شد
  • احساس ضعف و بی‌حسی در صورت را جدی بگیرید
  • چرا آمریکا در مقابله با ایران شکست خورد؟/ تهدید ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور
  • عذرخواهی شرکت همراه اول از مشترکان
  • افزایش صورتحساب و قطع خطوط برخی از مشترکین همراه اول
  • قصد دارند حجاب را برای گروه‌های متدین علی السویه کنند/ فشار می‌آورند که گرایش شیعی در آثار نمایشی ما نباشد/ وزارت ارشاد بیشتر از آمریکا روی «دلار» تعصب دارد/ مسئله نفوذ بسیار جدی‌تر شده است/ تئوریسین خلخالی، ابراهیم یزدی بود
  • هدایای ویژه در «دوشنبه سوری»های همراه اول
  • مشترکان همراه اول در مشهد به قطع تلفن خود اعتراض کردند