Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت به دنبال برنامه هایی برای ثبات اقتصاد کلان است که از آن جمله می توان به ارائه بسته ثبات سازی در برابر شوک های نفتی، بسته ثبات سازی در مقابل نوسانات درآمدی بودجه، بسته ساماندهی بدهی دولت و حمایت از تولید و اشتغال با محوریت حفظ اشتغال های موجود اشاره کرد.

 

برنامه ریزی و اجرای اصلاحات اقتصادی از جمله «اصلاحات ساختاری بودجه» و «قطع وابستگی بودجه به نفت» از وظایف دولتهاست و این مساله اگر چه در ۶ سال گذشته مورد اهتمام دولت بوده است، اما با توجه به تشدید تحریم ها و بروز پیامدهای آن در شرایط اقتصادی کشور، بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و برنامه ریزی های لازم در این خصوص انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطبق با این نگاه، سازمان برنامه و بودجه برای افزایش انضباط بودجه، برنامه های کاهش هزینه های غیرضرور را از ابتدای سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار داده است و این رویکرد با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، در بودجه ۹۸ نیز مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه در بازه میان مدت ۵ ساله برای آن برنامه ریزی شده است.

 

در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه کشور چارچوب مفهومی اصلاحات ساختاری بودجه را تهیه کرده است. این طرح بر مبنای چهار رکن تقویت نهادی بودجه، هزینه کرد کارآ، درآمدزایی پایدار و ثبات سازی اقتصاد کشور طراحی شده است.

 

  

تقویت نهادی بودجه

 

در اصلاحات بودجه ای، اصلی ترین محور تقویت نهادی بودجه است. در این بخش لازم است زیرساخت های نظام بودجه ریزی در مراحل سه گانه تنظیم، اجرا و نظارت ارتقا یافته و روابط نهادی ذی نفعان پیرامون بودجه به نحوی اصلاح شود که توزیع منابع مالی میان بخش ها و ماموریت های مختلف شکل کاراتری به  خود بگیرد.

 کارشناسان بر این باورند اصلاحات این محور موجب می شود دولت ابزارهای کافی جهت طراحی، پیاده سازی و ارزیابی سیاست مالی را به دست آورد و بتواند نقش فعال تری در زمینه سیاست گذاری مالی ایفا کند.

بر این اساس بسته افزایش انضباط و اصلاح ساختار بودجه، بسته ایجاد جامعیت بودجه و شفافیت جریان وجوه عمومی و بسته اصلاح روابط نهادی بودجه به ذی نفعان در دستور کار قرار گرفته است که بر اساس آن دولت در تلاش است سرمایه گذاری های تمام ارکان بخش عمومی را به گونه ای مدیریت کند که انباشت سرمایه مورد نیاز در هر سال با تقسیم کار نهادی- منطقه ای مناسب در راستای توسعه پایدار کشور حاصل شود.

 

 

هزینه کرد کارا

 

دولت برای تحقق اهداف مندرج در اسناد بالاستی مانند برنامه ششم توسعه با تنگنای بودجه ای زیادی مواجه است. از یک طرف درآمدهای نفت کشور کاهش یافته و از طرف دیگر هزینه های تحمیل شده به بودجه، ناشی از جبران دستمزدها و چالش بزرگ صندوق های بازنشستگی رشد هزینه های جاری را زیاد کرده است.

در نتیجه حدود دو سوم اعتبارات هزینه ای مندرج در قانون بودجه صرف پرداخت دستمزد و تعهدات بیمه ای  می شود و بیش از ۸۰ درصد اعتبارات هزینه ای اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر هزینه تامین مالی طرح تحول سلامت و خرید تضمینی گندم و موارد مشابه از دیگر طرح های پرهزینه برای بودجه دولت است.

 بر این اساس محور اصلاحات هزینه ای سه بسته سیاستی اصلی دارد که چابک سازی دولت، بسته اصلاح نظام یارانه ای و بسته اهرم کردن منابع دولت از جمله آنهاست.

 اصلاح نظام یارانه ای یکی از ضرورت های اقتصاد کشور است که همه اقتصاددانان نهادگرای کشور به آن تاکید دارند بر این اساس دولت در تلاش است تا با اصلاح نظام یارانه ای این رویه را اصلاح کند که بازنگری در شیوه اختصاص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی یکی از آنهاست که به گفته کارشناسان اصلاح این رویه نیازمند همکاری جدی مجلس است.

همچنین در  بسته اهرم کردن منابع دولت نیز بر افزایش جلب مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات و تاسیس بانک توسعه ای تاکید شده است.

 

 

درآمدزایی پایدار

 

تامین درآمد مطمئن پایدار برای بودجه، توانمندی برای مواجه موفق با تکانه های بیرونی، کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی از جمله عواملی خواهد بود که ریشه سلطه مالی و تورم مزمن را می خشکاند.

 بر این اساس محور اصلاحات درآمدازیی پایدار در دو بسته سیاستی تنظیم شده است که اولی تقویت نقش مالیات  در بودجه تحت عنوان افزایش پایه های مالیاتی و ساماندهی معافیت های مالیاتی و گمرکی است و دومی نیز بسته واگذاری و مولد سازی دارایی های دولت را شامل می شود.

 

 ثبات سازی اقتصاد کلان

 

بودجه لازم است اولا در برابر شوک های بیرونی ثبات داشته باشد و ثانیا بتواند نقش ثبات سازی در قبال تکانه های بیرونی و درونی را برای اقتصاد کشور ایفا کند. برای تحقق این اهداف دولت برنامه های مختلفی را مدنظر قرار داده است.

بسته ثبات سازی در برابر شوک های نفتی، بسته ثبات سازی در مقابل نوسانات درآمدی بودجه، بسته ساماندهی بدهی دولت و حمایت از تولید و اشتغال با محوریت حفظ اشتغال های موجود از مهمترین آنهاست.

 

موفقیت این سیاست ها در گرو اجرای کامل و همچنین همکاری های لازم از سوی همه سازمان ها و نهادهای حکومتی است و انتظار می رود تا با اهتمام به این مساله شاهد تحقق اهداف اسناد بالادستی کشور باشیم.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۵۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعا‌های رییس اسرائیل علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز :

"اسحاق هرتزوگ" رییس رژیم صهیونیستی با تکرار ادعا‌های این رژیم درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران، نسبت به تولید تسلیحات هسته‌ای توسط ایران هشدار داد.

خبرگزاری دپ‌آ آلمان گزارش داد که هرتزوگ در گفت‌وگویی با روزنامه بیلد مدعی شد: مشخصا، بزرگ‌ترین تهدید علیه ثبات در جهان، تمایل ایران برای بمب است.

ادعای هرتزوگ در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی با وجود عضو نبودن در معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی در منطقه را دارد.
مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

رییس رژیم صهیونیستی خواستار اقدام جهانی علیه ایران در این زمینه، در صورت نیاز شد.

او بدون اشاره به فعالیت تخریبی رژیم صهیونیستی توسط برخی ریزبالگرد‌ها در روز‌های اخیر در ایران که مقامات ایران آن را بی‌اهمیت تلقی کرده و پدافند دفاع هوایی نیز با موفقیت توانست با آن مقابله کند، گفت که در "بازی شطرنج سیاست جهانی موضوع این است که مسئولانه و با خویشتن‌داری عمل کنیم. "

رییس رژیم صهیونیستی که تا کنون، علنا درباره این اقدام در ایران اظهار نظر نکرده است، با اشاره به این موضوع گفت: فکر می‌کنم بهترین کار این است که برای همه نامعلوم باشد.

هرتزوگ با نادیده گرفتن نقش ثبات‌زدای رژیم صهیونیستی در امنیت و ثبات منطقه به واسطه دهه‌ها اشغالگری، مدعی شد که ایران بی‌وقفه علیه تمدن غرب فعالیت می‌کند و به دنبال نفوذ بیشتر در خاورمیانه است و وحشت و نفرت را به سراسر جهان می‌پراکند.

او از اروپا خواست که به آنچه "تهدید واقعی علیه ثبات در جهان" و ناشی از ایران است توجه کند.

هرتزوگ در اظهاراتی ضدایرانی گفت که باید با ائتلاف ناتو با این کشور مقابله کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • ادعا‌های رییس اسرائیل علیه ایران
  • تصویب دو طرح پژوهشی در شورای پژوهشی پژوهشکده بیمه
  • بودجه شهرداری شیراز رشد ۵۰۰ درصدی داشت/عملکرد مطلوب تیم اقتصادی
  • جزئیات نحوه دریافت یارانه یک‌ میلیونی کودکان | این دست از کودکان یک میلیون یارانه می‌گیرند
  • ببینید | آمار جنجالی کارشناس برنامه تلویزیون درباره دولت؛ تامین کسری بودجه با برداشت از بازار سرمایه؟