Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@10:04:01 GMT

آخرین بازمانده خیمه‌شب بازی قاجاری درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۶۰۶۶

آخرین بازمانده خیمه‌شب بازی قاجاری درگذشت

خبرگزاری ایسنا: همسر مرتضی خمسه‌ای، هنرمند پیشکسوت خیمه شب بازی با تأیید این خبر بیان کرد: مرتضی خمسه‌ای حدود ساعت ۲۲ بیست‌وششم فروردین ماه بر اثر بیماری قلبی درگذشت.
به گفته وی، مراسم تشییع مرتضی خمسه‌ای چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار می‌شود.

البته قرار بود هماهنگی صورت گیرد تا پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) دفن شود، اما به دلیل دوری مسافت و سختی راه برای همسرش تصمیم گرفته شده این هنرمند را در امامزاده عبدالله شهریار به خاک بسپارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مراسم یادبود این هنرمند قدیمی که سال گذشته مراسم بزرگداشتی برای او در تالار محراب برگزار شد احتمالاً جمعه برگزار می‌شود که جزئیات آن منتشر خواهد شد.
برادر و برخی دیگر از اعضای خانواده خمسه‌ای هنرمندان به نامی در خیمه شب بازی بودند و بعد از آن‌ها از مرتضی خمسه‌ای عنوان آخرین بازمانده این هنر قدیمی یاد می‌شد.

مرتضی شیخ احمد خمسه‌ای فرزند احمد خمسه‌ای و برادر رضا خمسه‌ای است که از سال ۱۳۲۰ زمانی که ۴ سال داشت پای خیمه پدر شروع به آموختن این هنر کرد.

احمد خمسه‌ای معروف به «حاج احمد خمسه» از بزرگ‌ترین و تأثیرگذار‌ترین هنرمندان خیمه شب بازی در تاریخ تئاتر ایران است و سال‌های زیادی را در کنار دو فرزندش خیمه این هنر را برپا کرده است.
بعد از درگذشت رضا خمسه‌ای در سال ۹۲، برادرش (مرتضی خمسه‌ای) تنها بازمانده این شیوه نمایش ایرانی از خانواده‌ی خمسه‌ای است که با وجود بیماری و سختی‌های کار به این راه ادامه داده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: آخرین بازمانده خیمه شب بازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

دریافت 11 MB

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود» آثار جمعی از هنرجویان رشته عکاسی در نگارخانه آتیه نیشابور برپا شد. در این نمایشگاه ۱۹ اثر از ۱۱ عکاس با ابعاد ۶۰ در ۴۰ سانتی متر به روی دیوار نگارخانه آتیه نیشابور رفت و مرتضی امین الرعایایی، مدرس دوره و نمایشگاه گردان این رویداد هنری است.

در نمایشگاه عکس «مردم درود» آثاری از نازنین بیات ترک، سوگند بردبار، زهره پیوندی، مبینا تازیکی، آرزو حاجیان، ناهید زرگرانی، پانیذ زرندی، خاطره شیردل، سمیه عباسی، مهلا قلعه نویی و مهسا مهربانی به نمایش گذاشته شد. مقدمه این نمایشگاه را محسن کابلی، عکاس برجسته کشور نوشته و پوستر نمایشگاه نیز توسط نیکان هاشمیان طراحی شده است.

نمایشگاه «مردم درود» تا روز پنج شنبه ۳۰ فرودین در ساعات ۱۸ تا ۲۲ میزبان علاقمندان است.

تصویربردار: مرتضی امین الرعایایی

کد خبر 6081945

دیگر خبرها

  • تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس (عکس)
  • تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس
  • نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»
  • سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی
  • اسکان ۳۵ هزار گردشگر در زائر سرا‌های بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد
  • (تصاویر) مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله امامی کاشانی
  • وزیر ارشاد وعده ساخت «بازمانده‌ها» را دوباره تکرار کرد
  • برگزاری دهمین سالگرد درگذشت باستانی پاریزی در بنیاد موقوفات افشار
  • وزیر کشور: نتانیاهو با دم شیر بازی کرد
  • انتصاب امام جمعه موقت جدید سمنان