Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@05:56:23 GMT

آخرین بازمانده خیمه‌شب بازی قاجاری درگذشت

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۶۴۷۵

آخرین بازمانده خیمه‌شب بازی قاجاری درگذشت

مرتضی خمسه‌ای از هنرمندان پیشکسوت عرصه خیمه شب بازی، سحرگاه امروز سه‌شنبه بیست و هفتم فروردین‌ماه بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

مرتضی خمسه‌ای، فرزند احمد خمسه‌ای و برادر رضا خمسه‌ای از پیشکسوتان عروسک‌سازی و عروسک‌گردانی سنتی ایرانی است. او از ۴ سالگی نزد پدر که یکی از بزرگ‌ترین خیمه‌شب‌بازان تاریخ ایران بود، این هنر را آموخت و همراه برادرش به ادامه راه پدر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از فوت رضا خمسه‌ای، مرتضی خمسه‌ای تنها بازمانده این شیوه نمایشی سنتی ایرانی بود.

مرتضی خمسه‌ای در شرایطی بامداد امروز سه‌شنبه ۲۷ فروردین دار فانی را وداع گفت که طی ماه‌های گذشته با بیماری‌های مختلفی مبارزه می‌کرد. آخرین فعالیت هنری این هنرمند فقید تئاتر عروسکی، اجرای یک اثر نمایشی در شب یلدای سال ۹۷ در مجموعه تئاتر محراب بود.

احمد خمسه‌ای معروف به «حاج احمد خمسه» از تأثیرگذارترین هنرمندان خیمه شب بازی در تاریخ تئاتر ایران بود و سال‌های زیادی را در کنار دو فرزندش خیمه این هنر را برپا نگه داشت. بعد از درگذشت رضا خمسه‌ای در سال ۹۲، برادرش مرتضی خمسه‌ای، تنها بازمانده این شیوه نمایش ایرانی از خانواده خمسه‌ای بود.

همسر مرتضی خمسه‌ای، هنرمند پیشکسوت خیمه شب بازی با تأیید این خبر بیان کرد: مرتضی خمسه‌ای حدود ساعت ۲۲ بیست‌وششم فروردین ماه بر اثر بیماری قلبی درگذشت.
به گفته وی، مراسم تشییع مرتضی خمسه‌ای چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه برگزار می‌شود.

البته قرار بود هماهنگی صورت گیرد تا پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) دفن شود اما به دلیل دوری مسافت و سختی راه برای همسرش تصمیم گرفته شده این هنرمند را در امامزاده عبدالله شهریار به خاک بسپارند.
مراسم یادبود این هنرمند قدیمی که سال گذشته مراسم بزرگداشتی برای او در تالار محراب برگزار شد احتمالاً جمعه برگزار می‌شود که جزئیات آن منتشر خواهد شد.
برادر و برخی دیگر از اعضای خانواده خمسه‌ای هنرمندان به نامی در خیمه شب بازی بودند و بعد از آنها از مرتضی خمسه‌ای عنوان آخرین بازمانده این هنر قدیمی یاد می‌شد./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۶۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت پیشکسوت فوتبال وسط زمین بازی/ کام استقلالی‌ها تلخ شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛در یک اتفاق ناگوار، در جریان مسابقه فوتبال پیشکسوتان استقلال و تهرانجوان که در یکی از محلات تهران برگزار می‌شد، محمد اشرفی، بازیکن تیم تهرانجوان، در اثر ایست قلبی درگذشت.

در گزارش خبرورزشی آمده است:این اتفاق در حالی رخ داد که هیچ آمبولانسی در محل مسابقه حضور نداشت و با وجود تلاش‌های پزشکیار حاضر در زمین، متاسفانه اشرفی جان خود را از دست داد.

عدم حضور آمبولانس و تجهیزات پزشکی در محل مسابقه، سهل‌انگاری مسئولان برگزاری را به وضوح نشان می‌دهد. این موضوع بار دیگر اهمیت توجه به مسائل ایمنی در برگزاری مسابقات ورزشی، به خصوص در رده‌های سنی بالاتر، را گوشزد می‌کند.

مرگ این پیشکسوت فوتبال، بار دیگر داغ فقدانی دیگر را بر جامعه ورزش ایران نهاد. لازم است مسئولان امر در مورد این اتفاق ناگوار بررسی‌های لازم را انجام داده و از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کنند.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899291

دیگر خبرها

  • درگذشت پیشکسوت فوتبال وسط زمین بازی/ کام استقلالی‌ها تلخ شد
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی»
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
  • نادر کاشانی پیشکسوت تیم ملی بسکتبال ایران درگذشت
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • درگذشت پیشکسوت صنعت چلنگری 
  • درگذشت هنرمند پیشکسوت صنایع دستی مازندران
  • فیلمی از مسجد وکیل بازمانده‌ای از دوران زندیه
  • دهمین آیین تک چراغ در مراسم میثاق با هنرمندان در مشهد برگزار شد
  • (تصویر) بانوی قاجاری که واردکننده تاکسی به تهران بود