Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@21:38:49 GMT

چرا چین زیر فشار بستن توافقنامه ی تجاری با آمریکا است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۶۷۷۳

پول‌نیوز - در واشنگتن این هفته ، آمریکا و چین به دنبال برگزاری اولین مذاکرات خود پس از زمانی هستند که دو طرف بر سر یک آتش‌بس موقت برای جنگ تجاری به توافق رسیده بودند.

به گزارش پول نیوز به نقل از خبرگزاری بی.بی.سی، آن ها تا اول ماه مارس فرصت دارند تا به یک نوع سازش یا تعرفه برسند تا مذاکرات خود را از سر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متخصصان اقتصاد چین می گویند: بی جینگ زیر فشار رو به افزایشی برای بستن این قرارداد تجاری است.

بیایید دلیل این فشار ها را بررسی کنیم:

اقتصاد کند

شاید جنگ تجاری علت کندی اقتصاد چین نباشد اما قطعا آن را کندتر کرده است. داده‌های رشد منتشر شده در هفته گذشته نشان داد که چین از سال ۱۹۹۰ کم‌ترین نرخ رشد را اعلام کرده‌ است، اما این به خودی خود به اندازه سایر یافته ها نگران نیست، از جمله این که شاخص احساسات مصرف‌کننده و خرده‌فروشی در حال کاهش سریع هستند. شرکت‌های کوچک و متوسط در چین با خونسردی سفارشات کمتری می گیرند و موجودی های کمتری هم دارند تنها به این دلیل که حزب کمونیست اقتصاد را ضعیف کرده است اما از سوی رئیس‌جمهور این کشور، شی جین پینگ، مشروعیت دارد و آن را از دلایل حفظ قدرت چین می داند.

 از دست رفتن جذابیت کارخانه ها

همچنین شواهدی هست که نشان می دهد اگر که کارخانه های خارجی همه با هم از تجارت با چین دست نکشند دست کم در حال ایجاد تنوع در منابع، محصولات و  زنجیره تامین خود نسبت به چین هستند.

بر اساس پژوهش اخیر سازمان بین المللی کنترل کیفیت زنجیره تامین، از هر یک حسابرس زنجیره تامین در آسیای میانه 30% و بیشتر در حال انتقال منابع خود از چین به کشور های دیگر هستند. به طوری که تا کنون نزدیک 4/3 تامین کنندگان منابع این شرکت ها در کشور های جدید دیگری قرار دارند.

اگر این تمایلات افزایش پیدا کند، آنگاه وضعیت اشتغال کارخانه های چینی در معرض خطر قرار خواهد گرفت. همانطور که بر اساس پژوهش های اخیر، نرخ بیکاران در چین رو به افزایش و خطرناک بیان شده است. پایداری اجتماعی در چین به پایداری اقتصادی این کشور وابسته است و حزب کمونیست چین به خوبی می داند که اعتبارش وابسته به تحقق بخشیدن به این رویای مردمش است.

هواووی عامل مشترک

سرنوشت هواووی نیز بستگی به تعادل بین روابط تجاری و دیپلماتیک دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا در حال آماده‌سازی تحقیقی در مورد Huawei است که می‌تواند از خرید چیپس های آمریکایی جلوگیری کند، حرکتی که سال گذشته شرکت چند ملیتی مخابراتی زد.تی.ئی چین را فلج کرده بود. این حرکت آمریکا باعث شد تجربه ی 100 سال تحقیر شدن چینی ها به دست غرب به خاطرشان بیاید در حالی که آن ها نمی خواهند آن مصاعب دوباره تکرار شود.

کارخانه های آمریکایی می خواهند توافق بین چین و آمریکا سر بگیرد

از طرف دیگر آمریکا هم تحت فشار است تا معامله را انجام دهد. شرکت‌های آمریکایی در چین از تاثیر تعرفه ترامپ بر تجارت خود شکایت کرده‌اند، اما می‌خواهند که این کشور معامله خوبی انجام دهد.

در نهایت هر چه زودتر راه حلی برای جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین پیدا شود، برای همه ما خوب است. زیرا هر چه این دو ابرقدرت بیشتر بر روی کالاهای یک دیگر تعرفه ببندند، محصولات نهایی برای سایر کشور ها گران‌تر خواهد بود، شرکت‌ها نیز سود کمتری گزارش خواهند کرد در نتیجه رشد جهانی نیز کند خواهد بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: چین توافقنامه آمریکا تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۶۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه گفت که توافقنامه‌های امنیتی مسکو با ایران، میانمار، ازبکستان و اتیوپی در سال جاری میلادی اجرایی خواهند شد.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، ورشینین اظهار کرد: امسال توافقنامه‌های بین‌المللی امنیت اطلاعات با ایران، میانمار، ازبکستان و اتیوپی به اجرا در خواهند آمد. همچنین در حال کار روی توافقنامه‌های مشابه با کشورهای دیگری در آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین هستیم.

وی تاکید کرد که برقراری همکاری میان مسکو و کشورهای دیگر در حوزه امنیت اطلاعات و انجام مشاوره‌های کارشناسی در این زمینه برای روسیه در اولویت قرار دارد.

این در حالی است که در تداوم دیپلماسی فعال امنیتی و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای، عصر امروز (چهارشنبه) یادداشت تفاهم امنیتی بین «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه به امضا رسید.

بر اساس این یادداشت تفاهم، سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف راهبردی افزایش خواهد یافت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • افزایش دوبرابری قراردادهای تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین
  • فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند