Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@08:48:43 GMT

مراقب باشید در بهار به این ویروس مبتلا نشوید

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۷۰۱۳

مراقب باشید در بهار به این ویروس مبتلا نشوید

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: شیوع بیماری ویروسی آبله مرغان در اواخر زمستان و فصل بهار بیشتر از بقیه فصول است و مشخصه آن ضایعات پوستی قرمز رنگ و آبکی به همراه تب است، این بیماری در کودکان شایع‌تر است اما می‌تواند در هر سنی برای تمام کسانی که به این بیماری ویروسی مبتلا نشده‌اند،رخ دهد.

سمیه حقیقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آبله مرغان تا ۴۸ ساعت اول به شدت مسری است، اظهار کرد: علائم آبله مرغان با ظاهر شدن جوش‌های آبکی بر روی بدن شروع می‌شود و بعد از آن به بقیه قسمت‌های بدن سرایت می‌کند، در این بیماری ویروسی فرد معمولا دچار تب، بی اشتهایی، خارش در محل تاول‌ها، حالت تهوع و خستگی مفرط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: آبله مرغان یک عفونت ویروسی است که باعث بروز خارش‌های خفیف و دانه‌های قرمز می‌شود، این بیماری ویروسی از راه تنفس انتقال پیدا می‌کند و اکثر افراد قبل از رسیدن به بزرگسالی، به آن دچار می‌شوند، به طور معمول واکسیناسیون این بیماری در کشور ما انجام نمی‌شود و خطر ابتلا برای هر کسی که به ویروس این بیماری( هرپس زوستر) مبتلا نشده، وجود دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی وگرمسیری ادامه داد: شیوع آبله مرغان از اواخر زمستان شروع می‌شود و تا اواخر فصل بهار ادامه دارد، در شروع ابتلا فرد ممکن است علائمی شبیه به سرماخوردگی داشته باشد و به دنبال آن فرد دچار ضایعات پوستی می‌شود که اول به صورت دانه‌های قرمز پوستی و جوش‌های آبکی(بثورات وزیکولی)  ظاهر می‌شوند و بعد از حدود هفت تا ۱۰ روز دانه‌های آبکی به صورت زخم دلمه می‌بندند، توصیه می‌شود تا زمانی که دانه‌های پوستی خشک نشده‌اند، بیمار به مدرسه یا محل کار نرود.

وی با اشاره به اینکه برای درمان داروی ضد ویروس اختصاصی این بیماری وجود دارد، خاطر نشان کرد: رعایت موارد بهداشتی، استحمام بدون مواد شوینده و تحریک‌کننده، استفاده از استامینوفن برای کاهش تب و درد، کوتاه کردن ناخن‌ها برای جلوگیری از خاراندن تاول‌ها از جمله مواردی هستند که به بهبود بیماری کمک می‌کنند.

 حقیقی پور اضافه کرد: افراد پر خطر مانند زنان باردار و افرادی که بیماری نقص ایمنی دارند باید از تماس با فرد مبتلا به آبله مرغان خود داری کنند، چرا که این ویروس مشکلات بیشتری مثل به وجود آمدن ناهنجاری‌های جنینی(در زنان باردار) و درگیر شدن سیستم اعصاب مرکزی و ریه‌ها (در بیماران نقص ایمنی) را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

 وی  افزود: فردی که به آبله مرغان مبتلا شده و بهبود پیدا کرده است، دوباره به آن مبتلا نمی‌شود، اما ویروس این بیماری در بدن فرد بهبود یافته در گانگلیون‌های عصبی تا مدت‌ها زنده باقی می‌ماند و اگر این ویروس به هر دلیلی مانند استرس، نقص ایمنی و ... دوباره فعال شود، موجب بروز بیماری دردناکی به نام "زونا" می‌شود که ضایعات محدودتر و به صورت یک خط مشخص هستند.

 این متخصص بیماری‌های عفونی وگرمسیری با تاکید اینکه به جز استراحت و دادن داروها برای پایین آوردن تب و کاهش خارش درمان خاصی برای آبله مرغان وجود ندارد، گفت: در کشور ما آبله مرغان واکسیناسیون کشوری ندارد، اما در برخی از کشورها این بیماری با واکسناسیون کنترل شده است، مخزن ویروس آبله مرغان فقط انسان است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آبله مرغان بیماری عفونت های ویروسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: کار واکسیناسیون دام‌های سبک با مشارکت ۵۰ گروه دامپزشکی انجام می‌شود.
یارویسی افزود: بیماری آبله یکی از بیماری‌های مهم در بین دام‌های بین بیماری‌های دامی است  و در صورت بروز و شیوع منجر به خسارت‌های سنگین در دام‌های سبک به ویژه نابالغ می‌شود و تلفات زیادی را به بار می‌آورد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: اجرای عملیات مایه کوبی دام در استان کاملاً رایگان است.

دیگر خبرها

  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • مراقب نیش ها باشید!
  • هشدار به مشتریان طلا؛ مراقب این حقه باشید
  • مراقب برق گرفتگی در هوای بارانی باشید
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • واکسیناسیون دام‌های سبک در مقابل آبله
  • معابر پایتخت لغزنده است،مراقب باشید/ معابر تهران پر تردد
  • مراقب کلاهبرداران اخذ مدارک تحصیلی باشید
  • مراقب کلاهبرداران اخذ مدارک تحصیلی و آموزشی باشید
  • کم‌خطر اما پردردسر!