Web Analytics Made Easy - Statcounter

استیفن زونس، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه سانفرانسیسکو است. وی در زمینه مسائل خاورمیانه و سیاست خارجه آمریکا در خاورمیانه و روابط بین‌الملل صاحب اندیشه و کرسی است. این استاد برجسته هم‌چنین بیش از بیست سال است که به تدریس در حوزه‌های جنگ، تضاد بین‌الملل، سیاست بین‌الملل، سیاست خارجه آمریکا، مسائل خاورمیانه و روابط بین‌الملل مشغول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد برجام و خروج ترامپ از این توافق در سالی که گذشت مطرح کرده‌است:

برجام توسط اکثر کشورهای جهان حمایت می‌شود

استیفن زونس درباره برجام و اهمیت و کارایی آن به ایلنا گفت: برجام تقریبا توسط اکثر کشورهای جهان پشتیبانی می‌شود. تعداد زیادی از اعضای کاخ سفید و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بر کارایی برجام اشتراک نظر داشتند. کارشناسان هسته‌ای کارایی برجام را تایید کرده‌اند و همین موضوع باعث مخالفت‌های بین‌المللی با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام شده‌ است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و خاورمیانه در ادامه گفت: ترامپ بارها برای توجیه خروجش از برجام از حضور ایران در سوریه و یمن صحبت کرده و این حضور را نقد کرده است، اما حقیقت این است که برجام برای کاهش حضور ایران در منطقه نبود. برجام برای هدف دیگری طراحی شده بود که آن محدود کردن آزمایش‌های هسته‌ای ایران بود که بر اساس گزارش‌های آژانس‌های بین‌المللی به این هدف رسیده است.

پایبندی ایران به برجام از سوی سازمان‌های اطلاعاتی گوناگون تایید شده‌ است

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در ادامه با تاکید بر تعهد ایران به برجام گفت: اظهارات ترامپ برای محکوم کردن ایران به تخطی از برجام بی‌اساس است. ایران پایبندی خود به برجام را نشان داده‌ است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و سازمان انرژی اتمی اخیرا بارها بر پایبندی ایران به برجام تاکید کرده‌‌اند.

ایران سال‌هاست از سوی مقام‌های کاخ سفید به اتهامات بی‌اساس محکوم می‌شود

وی خاطرنشان کرد: چنین اتهامات بی‌اساسی از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران اتفاق جدیدی نیست، چندین دهه است که ما شاهد اظهاراتی از قبیل انجام تقلب و اعمال خشونت‌آمیز توسط سران کاخ سفید و نتانیاهو علیه ایران هستیم.

اتهامات ترامپ علیه ایران درباره ساخت سلاح هسته‌ای کاملا عجیب و بی‌اساس است

 زونس در ادامه‌ صحبت‌های خود درباره علت مخالفت ترامپ با برجام گفت: ترامپ اصرار دارد که این توافق به نحوی به نفع ایران است و به آن اجازه می‌دهد تا سلاح‌های هسته‌ای خود را توسعه دهد، به نظر من  چنین ادعایی کاملا بی‌اساس و  عجیب است.

وی افزود: این توافقنامه ۹۸ درصد ذخایر اورانیوم غنی شده را کاهش داده و میزان غنی‌سازی را به ۳.۶۷ درصد محدود می‌کند. با توجه به اینکه سطح غنی‌سازی ۹۰ درصد برای ساخت یک بمب هسته‌ای مورد نیاز است، این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای می‌شد. از سوی دیگر ایران براساس این توافق، تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش داد که به مراتب کمتر از مقدار لازم برای غنی‌سازی اورانیوم به هر چیزی نزدیک به آن سطح است.

برجام دقیق‌ترین سیستم‌های نظارتی تاریخ را دارد

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو گفت: کارخانه راکتور اراک که قادر به تولید پلوتونیوم بود فعالیت خود را محدود کرد. این توافق تمام امکان‌های لازم برای ساخت سلاح‌های اتمی را از بین‌ می‌برد و باعث می‌شد از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود

وی افزود: علاوه بر این، این توافقنامه یکی از دقیق‌ترین سیستم‌های بازرسی و نظارتی در طول تاریخ را دارد. بازرسان بین‌المللی در هر مرحله بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت می‌کنند؛ بازرسان زیادی از معادن اورانیوم و فرز، تبدیل، سیستم‌های غنی‌سازی، تولید سوخت، راکتورهای هسته‌ای و سوخت مصرف شده سایت‌های مختلف بازدید می‌کنند و اگر ایران لحظه‌ای در جهت تخطی از  برجام عمل می‌کرد تحریم‌ها سریعا احیا می‌شد و مجازات‌ها علیه ایران به کار گرفته می‌شد.

ترامپ و ایالات متحده هرگز نیازی به تعطیلی زرادخانه‌های خود نمی‌بینند

زونس با اشاره به اینکه ایران در حالی برای آزمایش‌های هسته‌ای خود مورد انتقاد قرار می‌گیرد که چنین مجازات‌ها و رفتارهایی هرگز در مورد آزمایش‌های هسته‌ای اسرائیل، هند و پاکستان صورت نگرفته است، گفت: ترامپ و ایالات متحده هرگز نیازی به تعطیلی زرادخانه‌های خود نمی‌بینند. من با ترامپ موافقم که توافق هسته‌ای ایران یک قرارداد یک طرفه بود. اما نه به نفع ایران کاملا به نفع ایالات‌متحده آمریکا به حساب می‌آمد.

ایران تنها قدرت منطقه‌ای است که جرأت مخالفت با آمریکا را داشته است

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در ادامه با تاکید بر قدرت ایران در منطقه گفت: آمریکا ایران را تهدید می‌داند چراکه ایران تنها قدرت منطقه است که جرأت کرده با جاه‌طلبی‌های هژمونیک ایالات متحده در خاورمیانه مقابله کند. آمریکا زمان ریاست جمهوری جرج بوش به دنبال طیف گسترده‌ای از تسلط بر دنیا بود و هرگونه مقابله با هژمونی مورد نظر آمریکا از نظر سران کاخ سفید غیرقابل پذیرش بود اما الان می‌بینیم تحریم‌های ترامپ علیه ایران با واکنش‌های منفی اروپا مواجه شده‌ است.

اروپا می‌خواهد ایران را در برجام نگه دارد

زونس با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: آمریکا الان می‌خواهد با اعمال شدیدترین تحریم‌ها اقتصاد ایران را تضعیف کند. این تصمیم از سوی اروپا هم با واکنش منفی روبه‌رو شده است؛ چرا که اروپاییان معتقدند این اقدامات از سوی ترامپ باعث تحریک ایران می‌شود تا تعهدات خود در برجام را زیر پا بگذارد و آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد. در واقع اروپا با راه‌اندازی اینستکس تلاش خود را برای کمک به ایران می‌کند و می‌خواهد تهران را در برجام نگاه دارد.

ایران از مشکلات اقتصادی در داخل سیستم اداری خود رنج می‌برد

 وی در ادامه در مورد اینستکس گفت: اینستکس می‌تواند کمی از مشکلات اقتصادی ایران را برطرف کند. اما ایران از مشکلات اقتصادی در داخل سیستم اداری خود رنج می‌برد که باید برای حل آن تلاش کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران سلاح هسته ای کشورهای جهان اروپا قدرت منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تشدید وضعیت کنونی در خاورمیانه به دلیل امتناع غرب از بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن شده است.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین در کانال تلگرامی خود نوشت: رویدادهای بسیار خطرناک کنونی در خاورمیانه یکی از نتایج تصمیم آمریکا و تروئیکای اروپایی برای جلوگیری از مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام است. فرصتی برای اجتناب از این وضع وجود داشت. غرب راه را برای وقایع جاری هموار کرده است.

به نقل از خبرگزاری تاس، ایران شنبه و یکشنبه، پهپاد و موشک‌ها را به سمت اسرائیل پرتاب کرد و آن را پاسخی به جنایات متعدد از جمله حمله هوایی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق خواند.

در سال ۲۰۱۵، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان برجام را با ایران برای حل بحران برنامه هسته‌ای تهران امضا کردند.

در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده بارها تمایل خود را برای بازگرداندن واشنگتن به توافق هسته‌ای اعلام کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ ای جنایی
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده‌ای جنایی
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • محاکمه ترامپ در دادگاه نیویورک آغاز شد
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است