Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-16@21:08:44 GMT

چگونه «یاس» هم مثل «تتلو» فراری شد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۷۵۱۹

به گزارش پارس نیوز، بهمن بابازاده، کارشناس و تهیه‌کننده موسیقی درباره نسبت رپ و سیاست و سرنوشت رپرهای ایرانی یک رشته توئیت دارد که در ادامه می خوانید.

او در رشته توئیتی نوشت:

کنسرت یاس در استانبول برگزار شد و این یعنی کوچ غمگین آخرین بازمانده رپ فارسی از ایران. به ویدئوی کنسرت یاس در استانبول دقت کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بعد از کلی تهدید و آزار هنوز داد میزند: زنده باد ایران...

بعد از هیچکس، تهی، تتلو و پیشرو، خروج یاس از ایران یعنی قطع امید کامل از مجاز شدن رپ فارسی و این حسرت مُدام که بالاخره آخرین بازمانده هم از ماندن و تلاش ناامید شد و کوچ کرد و رفت. درباره موج رپ فارسی و تاثیرات اجتماعی و سیاسی آن چقدر میدانید؟

رپ فارسی اواسط دهه هشتاد اوج گرفت. کلام گستاخ و بی سانسور بودن رپ به یک باره موج جدیدی از موسیقی را در ایران به راه انداخت و به انتخاب اول نوجوانان تبدیل شد. میتینگهای پارک بزریلِ ونک خیلی زود همگانی شد و جامعه موسیقی بالاجبار پدیده جدید خود را باید میپذیرفت. موج رپ فارسی...

موج هیچکس با «اینجا تهرانه» و یاس با «سی دی رو بشکن» جوری ترکید که لقب پدر رپ فارسی از همان ابتدا روی این رپرها ماند. هیچکس با لحن عاصی، تند و بعضا گستاخ، و یاس با نگاه جدی و تلخ و بدون سانسور پیشروان رپ فارسی شدند. حالا نوبت موج بعدی رپرها بود که سرو و کله شان پیدا شود...

تهی و تتلو آمدند. زدبازی با فحش های رکیک متولد شد و فلاکت و پیشرو. به مرور ساسی مانکن و  قاف و بهرام و عرفان. رپرهای شهرستان هم اعلام موجودیت کردند و با کُد هر استان شروع به فعالیت کردند. 051 و 021 بزرگترین دشمنان هم شدند. رپ فارسی بزرگ و بزرگ تر شد و بازارشان سکه...

بازداشت رپرها با شروع موج فحاشی در رپ، ترکید. استودیو کرگدن پلمپ شد. شایعه اعدام ومجازاتهای سخت، پیروان رپ فارسی را جری تر کرد. رپ فارسی گستاختر شد. افسار گسیخته تر. پدران رپ فارسی در سکوتی خود خواسته؟ علامت سوال...

مغز متفکر جریان رپ فارسی در دو نام خلاصه می شد. #مهرک_گلستان (پسر کاوه گلستان و نوه ابراهیم گلستان) با نام هنری ریویل و مهدیار آقاحانی که کمپانی صامت را پایه گذاری کردند. جریان رپ به شدت امنیتی شد. داریم به انتخابات 88 نزدیک میشویم...

صدای انتخابات 88 که بلند شد خبر حمایت «ساسی مانکن» از کروبی قیامتی به پا کرد. دیدار و ترانه ای در حمایت از کروبی: «دوست داریم از بس خوبی/ مهربونی محبوبی/ رای ما، رای شما.. وای وای وای مهدی کروبی....». تمام، تیرخلاص

کارناوالهای انتخاباتی همیشه برای رپرها بازار حواشی زیادی بوده. ساسی باکروبی، بروبکس با روحانی و این آخری تتلو با رئیسی. 
جنگ سیاسیون در زمین زیرزمینی ها با وعده مجوز . که هیچوقت عملی نشد و نمیشوند. افشاگریهای بروبکس، ساسی و تتلو از این دیدارها را تاریخ فراموش نخواهد کرد

ولی تاریخی ترین ترانه رپ برای انتخابات بی شک «یه روزخوب میاد» سروش هیچکس بود که به معنی واقعی خون به پا کرد و سروش هم بعد از انتشار این اثر با آغاز آتشینِ: «یه روز خوب میاد/ که ما همو نکشیم...»، برای همیشه ازایران رفت...  اثری که سروش سالهای بعد در کنسرتش خواند و گریه کرد.

آنهایی که ماندند و برای مجوز جنگیدند سرخورده شدند. یاس به پیشنهاد قرارداد با شخص مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد تن نداد و خسته از مبارزه، رفت. پیشرو هم همین طور. حالا فقط زمزمه های رسمیت آرمین دو سه سالی ست پیچیده ولی هنوز اتفاق مشخصی در اینباره نیفتاده و (احتمالا هم نمی افتد).

با خروج یاس، تتلو و پیشرو از ایران، باید رسما پایان جریان رپ فارسی را در ایران اعلام کرد. جریانی که رد آن همیشه در تاریخ موسیقی ایران خواهد ماند و با خروج مشاهیر اش از کشور، این جریان با آزادی بیشتر توانایی پیشرفت و پوست اندازی را با سیل بیشمار محاطبانش، در خود دارد

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: موسیقی ایران اجتماعی و سیاسی جامعه پدر انتخابات زمین گریه پوست سیل موسیقی پارس فراری تتلو یاس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواننده جوانی که در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرد، اما حالا...

آفتاب‌‌نیوز :

سال ۱۳۹۶ اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه به رکورد برگزاری ۲۳۹ کنسرت رسیده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت و حتی تهیه کنندگان حامد همایون نام آن را سونامی حامد همایون گذاشته بودند. این سونامی، اما ادامه دار نبود تا در نهایت این خواننده را در خود غرق کند؛ تنها چند سال پس از این رکوردشکنی، حامد همایون به گونه‌ای از بازار موسیقی پاپ ایران کنار رفت، که گویی هرگز نبوده است...

پس! رکورددار برگزاری کنسرت بودن در موسیقی پاپ ایران اتفاق چندان میمون و مبارکی نمی‌تواند باشد؛ کسی مانند حامد همایون روزی به این مرتبه رسید، اما خیلی زود هم از داستان موسیقی پاپ کنار رفت. حالا عنوانِ رکورددار برگزاری کنسرت در سال گذشته موسیقی پاپ ایران به علی یاسینی رسیده است.

علی یاسینی خواننده‌ای نوظهور در موسیقی پاپ ایران به شمار می‌رود. او در سال ۱۴۰۲ اجرا‌های متعددی را تهران و شهرستان‌ها روی صحنه برد و البته در چند کشور خارجی هم کنسرت برگزار کرد. یاسینی در سال ۱۴۰۲ و طی ۹۱ شب ۱۷۸ سانس کنسرت در تهران برگزار کرد. این رکورد در میان خوانندگان موسیقی پاپ دست نیافتنی بود و می‌توان یاسینی را از این نظر پرفروش‌ترین خواننده سال گذشته معرفی کرد.

البته که او علاوه بر تهران، کنسرت‌هایی را هم در شهرستان‌ها برگزار کرده که گویا شمارِ کنسرت‌های او در سال گذشته در مجموع به ۲۳۸ سانس می‌رسد.

کنسرت‌های یاسینی در سال گذشته یک روایت جالب هم دارد؛ یاسینی در اصفهان اجرایی داشته که گویا مجوز بلیت فروشی ساعت ۱۲ ظهر صادر شده، سایت فروش بلیت ساعت ۱۴ باز شده و این کنسرت در همان روز و در ساعت ۱۸ با بلیت‌های فروخته شده و با حضور مخاطبان برگزار شده است.

البته که تجربه‌های سال‌های نه چندان دور در موسیقی پاپ ایران، ثابت می‌کند که این رکورد‌ها به هیچ وجه تضمینی برای تکرارِ و در صدر ماندن نیست. یادمان نرود که خواننده‌ای مانند حامد همایون در سال‌های اوجِ فعالیتش، در یک سال رکورد برگزاری کنسرت در جهان را جابه‌جا کرد؛ اما آیا ماندگار ماند؟! حامد همایون اکنون سال‌هاست که در موسیقی پاپ ایران کنار رفته و فراموش شده است. او از جمله‌ی ده‌ها خواننده‌ی تاریخ مصرف داری بود که در سال‌های اخیر وارد عرصه موسیقی پاپ ایران شده و خیلی زود هم فراموش شده‌اند.

حالا علی یاسینی هم در جایگاهی شبیه به حامد همایون قرار دارد. کسی که سال گذشته رکورددار برگزاری کنسرت بوده، آیا در سال جدید هم می‌تواند آن موفقیت‌ها را تکرار کند.

ماندگاری هر خواننده به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ سواد، تخصص، به روز بودن، فعالیت اصولی و براساس استاندارد‌ها و... خوانندگانی که آمدند و زود رفتند، حتما ویژگی‌هایی در کارشان بوده، اما عمقی نداشته‌اند که موفقیت‌شان ادامه‌دار باشد. درست برعکس این خوانندگان زودگذر و تاریخ مصرف‌دار، هستند خوانندگانی که چند دهه است در موسیقی پاپ ایران فعالیت می‌کنند و این فعالیت همیشه در اوج بوده است. آن‌ها همیشه توانسته‌اند خود را در صدر نگه دارند. کسانی مانند محسن یگانه و رضا صادقی از این جمله خوانندگانِ ماندگار هستند. کسی مانند چاوشی هم با اینکه کنسرت برگزار نمی‌کند، اما همچنان و پس از دو دهه فعالیت در عرصه موسیقی، آثارش در صدرِ پُرمخاطبان قرار دارند.

به هر روی باید صبر کرد و دید که آیا یاسینی به سرنوشت کسانی مانند حامد همایون دچار می‌شود یا در مسیرِ کسانی مانند محسن یگانه و رضا صادقی قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
  • همخوانی علیرضا بیرانوند در کنسرت لُری «تال»
  • عکس عجیبی که مادر تتلو از او منتشر کرد
  • دستگیری قاتلی که همه از او می‌ترسند | هیچ‌کس حاضر نیست علیه این مرد شهادت بدهد
  • خواننده جوانی که در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرد، اما حالا...
  • فیلم/ غافگیری شبکه‌های فارسی زبان خارجی از حمله ترکیبی ایران
  • دستگیری قاتل فراری در حمیدیه پس از چهار سال
  • حیدری: وجود امثال منصوری برای داوری کشورمان غنیمت است/ کمیته داوران فغانی را فراری دادند
  • خواننده جوانی که در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرد
  • عکس‌| دورهمی سردار آزمون در کنار رفیق صمیمی تتلو