Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-24@14:14:36 GMT

حضور زنان در مذاکرات طالبان

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۷۵۲۵

حضور زنان در مذاکرات طالبان

ذبیح الله مجاهد'، سخنگوی طالبان در گفت وگوی تلفنی به خبرگزاری رویترز گفت، شماری از اعضای هیئت طالبان در نشست دوحه قطر، زن هستند که هیچ ارتباط خویشاوندی با اعضای بلندپایه طالبان ندارند. این زنان، افراد معمولی از داخل و خارج افغانستان، حامیان و بخشی از مبارزات برقراری امارات اسلامی هستند.
دولت و احزاب سیاسی افغانستان روز دوشنبه بر سر شرکت 150تن از شخصیت های برجسته سیاسی و نهادهای مدنی در نشست موسوم به 'بین الافغانی' در قطر به توافق رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'حاجی دین محمد'، معاون شورای عالی صلح افغانستان، دوشنبه اعلام کرد، این 150تن از سیاستمداران برجسته، از جمله 40 زن، هستند.

در نشست مسکو با مذاکرات سیاستمداران افغان و طالبان در قطر موافقت شده بود.

طبق گفته طالبان، شخصیت های دولتی به شخصه و از طرف خود خود در نشست قطر شرکت می کنند و هیچ کس به عنوان نماینده دولت در این نشست که از 19 تا 21 آوریل(30فرورین تا 1اردیبهشت) برگزار می شود، شرکت نمی کند.

این در حالی است که زنان و دختران افغان از بازگشت طالبان به عرصه تصمیم گیری افغانستان هراس دارند.

نمی ‌توان گفت طالبان متاثر از یک مکتب ایدئولوژیک خاصی است، ذهنیت و رفتار این گروه آمیزه‌ ای از چند مکتب افراط‌ گرای دینی است. علاوه بر تاثیرپذیری از دو مکتب سلفی ‌گری و دیوبندی، طالبان تحت تاثیر وهابیت نیز قرار دارد و بیشتر قشری و قبیله ای برخورد می‌ کند.

در ۱۰ اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی در اوج جنگ ‌های داخلی افغانستان، گروهی وارد منطقه سپین بولداک ولایت قندهار در جنوب افغانستان شد که از خود به عنوان 'تحریک اسلامی طلبای کرام' یاد می کرد. طالبان ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ کابل پایتخت افغانستان را تصرف کردند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مذاکرات طالبان طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد تلاش مشترک کابل و مسکو می‌تواند جلو تهدیدات را در منطقه بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ضمیر کابلوف» مدیر دوم بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین برای افغانستان در ادامه دیدارهایش در کابل با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفت مسکو خواستار سپردن کرسی افغانستان در سازمان ملل به نماینده هیئت حاکمه افغانستان است.

وی با اظهار اینکه روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت، تلاش‌های کابل در راستای سرکوب داعش و مبارزه با مواد مخدر را مورد تقدیر قرار داد و بر گسترش مناسبات و ادامه همکاری‌ها میان دو کشور تأکید کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ»، عبدالکبیر نیز در این دیدار تصریح کرد: تلاش مشترک کابل و مسکو می‌تواند جلو تهدیدات را در منطقه بگیرد.

وی همچنین خواستار تفویض عضویت رسمی هیئت حاکمه افغانستان در فرمت مسکو شد.

روسیه:حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را بررسی می‌کنیمطرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا

چندی پیش «نیکی آسیا» به نقل از کارشناسان و تحلیلگران حوزه افغانستان درباره نزدیکتر شدن مسکو به کابل گفته بود، تلاش‌ها مسکو در راستای از بین بردن نفوذ آمریکا در منطقه است.

این رسانه با تأکید بر اینکه طالبان سرسختانه با گروه تروریستی داعش مبارزه کرده است، تصریح کرده بود: حمله اخیر به مسکو و طالبان انگیزه داده تا نه تنها با داعش بلکه با آمریکا به عنوان تهدید مشترک شناخته شده‌، نیز مقابله کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز