تهرانیزه شدن قوانین حوزه ازدواج آسیبزا است
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۴۷۵۳۹
ناگفته پیداست که موضوع ازدواج جوانان رابطه مستقیمی با ساختار جمعیتی کشور دارد؛ به این معنی که ازدواج جوانان و تشکیل خانواده از مولفههای تاثیرگذار بر سیاستهای جمعیتی کشور است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ناگفته پیداست که موضوع ازدواج جوانان رابطه مستقیمی با ساختار جمعیتی کشور دارد؛ به این معنی که ازدواج جوانان و تشکیل خانواده از مولفههای تاثیرگذار بر سیاستهای جمعیتی کشور است؛ بنابراین نخبگانی که دغدغه جمعیت کشور را دارند؛ باید با دقت نظر بیشتری قوانین و سیاستگذاریها در حوزه ازدواج را بررسی کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسول صادقی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفتوگویی با خبرگزاری فارس با بیان اینکه سیاستگذاری در حوزه خانواده مثل شمشیر دولبه است، گفت: امروزه در فرهنگها و قومیتهای مختلف، تفاوتهای بسیاری پیرامون الگوهای رفتاری در ازدواج افراد مشاهده میشود، بنابراین سیاستگذاری و تصویب قوانین غیرکارشناسی میتواند تبعات زیادی را دامن زند. مثلاً زمانی که قوانین با عرف و فرهنگ جامعه در تضاد باشد، امکان دارد که نهاد خانواده را تضعیف کند.
صادقی افزود: در بحث ممنوعیت یا غیرقانونی کردن ازدواجهای زیر ۱۳ سال برای دختران، نکاتی وجود دارد، باید توجه شود که این ازدواجها در کدام مناطق و در چه طبقاتی از جامعه انجام میشود؟ اینها نکات مهمی است که حامیان افزایش حداقل سن ازدواج باید بدان دقت کنند. ازدواجهای زیر ۱۳ سال، چیزی کمتر از ۳ ٪ ازدواجهای کشور را شامل میشود. این یعنی این الگوی رفتاری تعداد و درصد خیلی کمی از ازدواجها را در کشور به خود اختصاص داده است، اما قانونگذار نمیتواند این جمعیت ۳ ٪ را نادیده بگیرد.
وی بااشاره به دیدگاه خانوادههایی که در آنها دختران در سنین زیر ۱۳ سال، ازدواج میکنند، گفت: باید بررسی شود که نگاه آنها به ازدواج فقط تابع قانون است یا بحث عرف و شرع را نیز شامل میشود.
ممنوعیت قانونی به حذف ازدواج دختران زیر ۱۳ سال منجر نمیشود
عضو هیئتمدیره انجمن جمعیتشناسی ایران با بیان اینکه هماکنون نیز ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، تنها از طریق مراجعه به دادگاه و تشخیص مصلحت انجام میشود، افزود: دادگاه مصلحت افراد را در نظر میگیرد و اگر شرایط ازدواج دختران امکانپذیر نباشد، اجازه ازدواج را نمیدهد. ممکن است عرف و قانون در برخی مواقع باهم در تضاد باشند که در این شرایط هم به فرض ممنوع شدن ازدواج دختران زیر ۱۳ سال، آیا این ازدواجها انجام نخواهد شد؟ در اینموقعیتها به نظر میرسد که این دختران بدون ثبت رسمی ازدواج میکنند.
صادقی ادامه داد: بهدلیل مشکلات حوزه ازدواج، دولتها باید سیاستهای حمایتیشان را بهسمت مسائلی که نمود بیشتری دارد، سوق دهند؛ بنابراین ازدواجهای دخترانی که استثنائاً در زیر ۱۳ سال اتفاق میافتد از آنجایی که به تشخیص دادگاه واگذار شده، بهتر است که شرایط محدودیتها برای ازدواج دختران توسط قاضی انجام شود، در غیراین صورت به نظر میرسد که ممنوعیت قانونی منجر به حذف این ازدواجها نخواهد شد.
وی ضمناشاره به تبعات قانون محدودیت ازدواج زنان ایرانی با اتباع غیرایرانی، گفت: تجارب گذشته نشان میدهد که دخالت قانونگذار در حوزه ازدواج با محرومیت بیشتر زنان و دختران همراه خواهد بود؛ چرا که بعد از اعمال این قانون شاهد وقوع بیش از ۱۵۰ هزار ازدواج غیرثبتی و تولد یک میلیون فرزند بیهویت و بیشناسنامه هستیم. در برخی مناطق کشور به دلیل ارزشهای عرفی و فرهنگ حاکم بر آن مناطق، دختران بدون توجه به محدودیت قانونی، ازدواج میکنند در این مواقع قانونگذاری تنها محرومیت بیشتر دختران را دامن میزند، زیرا ازدواج آنها ضمانت قانونی ندارد.
از دست رفتن حقوق اولیه دختران ایرانی با لایحه افزایش حداقل سن ازدواج
عضو کمیته جمعیت برنامه ششم توسعه اظهارداشت: بهفرض که دختر ۱۳ سالهای بدون توجه به محدودیت قانونی ازدواج کند و بعد از مدتی تصمیم بگیرد که از همسرش جدا شود، اما این امکان را ندارد، زیرا به علت محدودیت قانونی، ازدواج این افراد ثبت نشده و هیچ سند قانونی برای ازدواج در دست ندارند. در اینجا قانونگذار با اعمال این محدودیت تنها سبب میشود که این دختران، پشتوانه و حمایت قانونی برای دفاع از حقوق اولیه خود را از دست بدهند، یعنی اتفاقاً قانونگذاری بهجای حمایت از این دختران، آنها را از حقوقشان محروم میکند.
صادقی با تاکید بر مشکلات فرزندان مادر ایرانی، گفت: اینکه بعد از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی فرزندی متولد میشود که نمیتواند یک سند هویتی به اسم شناسنامه بگیرد، این برای زن یعنی محرومیت و مصداق واقعی تضییع حقوق کودک به شمار میآید.
ضعف قانون سبب محرومیت از تحصیل دختران میشود
عضو گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه حامیان افزایش حداقل سن ازدواج همه مناطق را به مثابه تهران مینگرند، افزود: حامیان افزایش سن ازدواج تنوع فرهنگی را درنظر نمیگیرند، بدون در نظرگرفتن فضای فرهنگی حاکم بر مناطق مختلف کشور نمیتوان سیاستهای حمایتی مطلوبی اتخاذ کرد. همچنین اگر هدف از افزایش حداقل سن ازدواج، تحصیل دختران است باید تبصره قانونی اضافه شود که این دختران بعد از ازدواج بتوانند در مدارس دولتی به تحصیل خود ادامه دهند و این یعنی سیاست حمایتی از دخترانی که در سنین پایین ازدواج میکنند.
صادقی افزود: حامیان افزایش حداقل سن ازدواج باید محرومیتها را لحاظ کنند و درصدد رفع آنها برآیند. مثلاً اگر دختری که ازدواج میکند با موانعی برای تحصیلش روبهروست، باید موانع قانونی برای تحصیل آن فرد مرتفع شود نه اینکه حق ازدواج را از او بگیرند.
تاخیر در سن ازدواج معضل اجتماعی است
وی در ادامه با تاکید بر پیچیدگی مسائل اجتماعی، گفت: باید بخش قابل توجهی از جامعه درگیر مسئله ازدواج جوانان شود. از آنجا که مسئله اساسی در امر ازدواج بحث تاخیر در ازدواج است، به نظر میرسد که طراحان افزایش سن ازدواج در صورتی که دغدغه جوانان را دارند باید برای تسهیل در امر ازدواج اقدام کنند نه برای ایجاد محدودیت قانونی.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: این معضل اجتماعی است که ۴۰ ٪ پسران و ۲۵ ٪ دختران تا ۳۰ سالگی ازدواج نکردهاند؛ حتی در برخی از مناطق کشور مثل استان ایلام، کرمانشاه و خوزستان به رقم بالاتر نیز رسیده است؛ مثلاً در استان ایلام این آمار برای پسران به ۶۰ ٪ رسیده است؛ بنابراین مسئولین حوزه خانواده، باید به سراغ جوانان بروند و مهمترین مسئله و مشکلاتشان برای تاخیر در سن ازدواج را جویا شوند.
صادقی بااشاره به چالشهای جوانان در موضوع ازدواج، گفت: بهتر است قانونگذاران و نمایندگان مجلس برای کاهش موانع ازدواج در این حوزه اقدام کنند، مثلاً موانع اخذ وام ازدواج را کاهش دهند. همچنین باید با اعمال سیاستهای حمایتی، جوانان به ازدواج در سن مناسب تشویق و ترغیب شوند.
تاخیر در ازدواج عامل مهمی در کاهش فرصتهای باروری است
وی افزود: با توجه به ضرورت افزایش نرخ باروری که مبتنی بر سیاستهای کلی جمعیت است، تاخیر در ازدواج عامل مهمی در کاهش فرصتهای باروری است؛ بنابراین اگر میخواهیم که باروری در ایران افزایش پیدا کند، باید شرایطی که منجر به تاخیر در ازدواج شده را برطرف کنیم، چراکه جامعه بهسمت تاخیر در ازدواج و فرزندآوری رفته و زنانی که بهطور میانگین در ۲۴ سالگی ازدواج میکنند بطور متوسط ۳ تا ۴ سال طول میکشد تا فرزند اول را به دنیا بیاورند.
عضو انجمن جمعیتشناسی آسیا، درخصوص آسیبهای لایحه افزایش سن ازدواج گفت: اگر طراحان محدودیت سنی ازدواج، استاندارد واحدی برای تهرانیزه شدن قوانین ازدواج در نظر بگیرند این از نظر بافت فرهنگی جامعه آسیبزا خواهد بود. زیرا این خیلی مهم است که سیاستگذاران این تنوع را در نظر بگیرند. برای مثال در سیستان و بلوچستان که باروری بالا است سیاست تشویق مالی برای افزایش جمعیت پاسخگو است، اما در بین طبقه متوسط جامعه سیاست تشویقی جواب نمیدهد و باید برای آنها سیاستهای حمایتی نظیر مهدکودک رایگان و مرخصی زایمان در نظر گرفته شود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: تاخیر سن ازدواج سن ازدواج دختران ایرانی فرصت باروری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین و روز ارتش به تشریح دستاوردهای غرورآفرین عملیات وعده صادق پرداخت و اظهار کرد: افتخارات حماسه آفرین نیروهای مسلح در ارائه قدرت و توانمندی ملت ایران و سرکوب قدرتهای مستکبر، بیش از همه در عملیات فتح آفرین اخیر نمایان شد؛ یعنی جایی که مواضع رژیم صهیونیستی در مقام دشمن منفور این ملت، ذلیل و منهدم شد.
سه خطای محاسباتی در سنجش عملیات اخیربنا به گزارش مهر، امام جمعه مشهد با اشاره به اشتباهات محاسباتی برخی رسانهها در واکاوی ابعاد عملیات وعده صادق خاطرنشان کرد: در این باره، چند نکته قابل توجه است که عرض میکنم. اولاً اینکه باید هدف اصلی و دقیق این عملیات را موردبررسی و شناخت قرار داد تا سردرگمی و خطای محاسباتی برخی رسانهها، افکار عمومی را گمراه نکند. سه خطایی هم که در تحلیل صورت میگیرد، مربوط به سنجش توفیق یا عدم توفیق عملیات بر مبنای تحمیل تلفات انسانی، تخریب و تحمیل ویرانی یا درصد اصابت موشکهاست.
وی افزود: هدف اصلی این عملیات، معرفی معنای دقیق قدرت به آن دسته از جریانهای استکباری بود که تا پیش از این، در شناخت پهنه اقتدار نظام و این ملت دچار اشتباه بودند. حتی میتوان گفت خود اسرائیل هم خیلی مهم نبود بلکه هدف اصلی قدرتهای استکباری غربی بود تا بدانند اگر قرار بر عملیات نظامی ایران باشد، هیچ پایگاه، موضع یا حتی فرزند نامشروعی از آنها در منطقه و جهان، روی امنیت را نخواهد دید.
علم الهدی تصریح کرد: این همه قدرت ما نبود. اینکه ۳۰۰ موشک و پهپاد در یک لحظه با این سرعت و قدرت، فضای آسمان فلسطین اشغالی را در بر بگیرد، برای آنها خیلی مهیب و چشمگیر بود اما بنا بر تأکید سردار سرافراز سپاه اسلام، سردار حاجی زاده، ما هنوز از خرمشهر، سجیل، حاج قاسم، خیبرشکن و هایپرسونیک هایمان استفاده نکردیم که اگر میکردیم، هرکدامشان برای نابودی بخشی از اراضی اشغالی کافی بود.
عقب نشینی آمریکا، سند استیصال غرب استامام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه عملیات وعده صادق، آمریکا را از حمایت آشکار صهیونیستها پشیمان کرد، گفت: رئیس جمهور آمریکا چندی قبل اعلام کرده بود که اگر اسرائیل وجود نداشت، بازهم ایالات متحده برای حفظ مصالح خود در این منطقه ناچار بود یک اسرائیل به وجود بیاورد. علاوه بر این، آن آقا در یک سخنرانی رسمی دیگر تأکید کرده بود که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل تزلزل ناپذیر است. یک جای دیگر هم گفته بود اگر جنگ ایران و اسرائیل آغاز شود، ما از رژیم صهیونیستی دفاع میکنیم اما پس از عملیات وعده صادق، آقای بایدن در کمال وقاحت تصریح کرد که حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل نظامی نیست و منحصر در حمایت دیپلماتیک و سایبری است.
وی تأکید کرد: برادران و خواهران، چه شده که آمریکا وحشت کرده و تأکید میکند که حمایت نظامی ندارند؟ آنها این طور میگویند تا وجهه و هیمنه آنها زیر سوال نرود و بتوانند بگویند قدرت نمایی ایران با درهم کوبیدن قدرت نظامی آمریکا همراه نبوده است.
علم الهدی بیان کرد: بعد از عملیات وعده صادق بود که سیاستمداران دنیا و تحلیلگران عالم همه اذعان پیدا کردند که ایران گذشته با ایران امروز تفاوت دارد. این دستاورد اصلی عملیات وعده صادق بود که به دنیا نشان داد، نظم جدیدی در حال شکل گیری است و در این نظام جدید، ایران اسلامی در مقام یک ابرقدرت کنش گری دارد.
دشمنی آمریکا با اصل اسلام استامام جمعه مشهد مقابله با دین را دلیل اصلی دشمنی جهان استکبار با ملت ایران دانست و اظهار کرد: البته باید تبیین شود که چرا آمریکا دشمن ماست. آیا اینها با خاک و سرزمین ما مشکل دارند؟ مگر عداوت صهیونیستها با خاک فلسطین بود؟ پس چرا پس از اشغالگری هم دست از سر این ملت مظلوم برنمی دارند؟
وی خاطرنشان کرد: عزیزان من، حقیقت این است که اینها در اصل با اسلام دشمن هستند؛ اسلامی که ایران و فلسطین دارند و اگر ما در مقابل دشمن با قدرت جلو رفتیم اما در درون جامعه خودمان سستی کردیم تا منکرات شرعی بر ما حاکم شود، در برابر عملیات اصلی و تخریبی دشمن ناکام بودهایم.
علم الهدی ادامه داد: اگر ما توانستیم اسلام را در کشورمان کامل کنیم، آن زمان است که فتوحات و پیروزیهایمان در مقابل مستکبران عالم ارزش پیدا میکند. ارزش اصلی به صیانت از اسلام و کسب تأیید امام زمان (عج) است؛ چه در مقابل دشمن خارجی و چه برای برادران و خواهران هموطنمان.
رویکرد «طرح نور»، برخورد قهری نیستامام جمعه مشهد تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سخنرانیهای خود به صراحت تأکید کردهاند که بی حجابی، خلاف قانون و گناه شرعی است بنابراین اگر کسی معتقد به اسلام است، باید آن را گناه بداند و اگر کسی حتی معتقد به اسلام نیست، باید عمل خود را خلاف قانون ببیند.
وی افزود: در جریان اجرای طرح موفق نور که به همت عزیزان نیروی انتظامی در حال اجراست، یک عده افراد ناآگاه و مغرض برای اینکه اسلام را بکوبند، میگویند این حرکت یک برخورد زورمندانه است و این طور جلوه میدهند که بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله است؛ نخیر این طور نیست. تشکلهای حجاب و عفاف به همراه طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر، همراه نیروی انتظامی شدهاند. رویکرد اصلی طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد است، نه برخورد و اقدام قهری.
علم الهدی ادامه داد: در مرتبه اول، اینها تذکر میدهند و خیلیها میپذیرند و میروند چون همه مسلمانند و دارند در این کشور زندگی میکنند اما کسی که بایستد، در مقام قانون شکن بر عمل خود اصرار کند و دست به مقابله و برخورد بزند، فردی است که در مقابل قانون ایستاده و راهی جز برخورد با او باقی نمیماند. مثل همان کوچه یا معبری که ابتدای آن، تابلوی ورود ممنوع نصب میکنند و همه تابع هستند اما اگر آقایی وارد شد، اصرار داشت ورود ممنوع را زیرپا بگذارد و برای بی قانونی خود به پلیس هم معترض شد، بدیهی است مورد برخورد قرار میگیرد. آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازلتر است؟
امام جمعه مشهد با بیان اینکه طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت کسانی است که بی حجابی دارند، بیان کرد: در یک محاسبهای که اخیراً انجام شده معلوم است که درصد افراد بی حجابی که اصرار بر تخطی از قانون دارند، بخش بسیار محدود و اندکی از جمعیت افراد بی حجاب است. به همین دلیل، طرح نور نه به عنوان یک برنامه قهری بلکه در مقام یک طرح تبیینی، ارشادی و فرهنگی مطرح است.
تبیین حجاب باید در مدارس انجام شودوی با تأکید بر اینکه تبیین و گفت و گو با محوریت حجاب باید از سطح مدارس آغاز شود، گفت: یک تقاضا هم در انتها از عزیزان آموزش و پرورش دارم. در این دبیرستانها و به خصوص دبیرستانهای دخترانه که این روزها فعال هستند، دختران و بچههای ما مشغول تحصیل اند. اینها میوههای دل انقلاب و ذخایر آینده کشور هستند که در آینده، جامعه از استعدادهای سرشارشان بهره مند خواهد شد بنابراین اگر آموزش و پرورش موافقت کند تا تشکلهای مردمی و اساتید حوزه عفاف و حجاب بتوانند زمینه توجیه، تبیین و گفت و گوی اقناعی درباره حجاب را نسبت به جامعه مخاطب دختران نوجوان و جوان دنبال کنند، صیانت مؤثرتری از فرهنگ غنی اسلامی ایرانی صورت خواهد گرفت.
2727
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897066