Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، لنج سازی را می توان هنر آبا و اجدادی مردم هرمزگان دانست که با قدمت چندهزارساله خود تا آنسوی آب ها و اقیانوس های بی کردان را در نوردیده است.

کارگاههای بزرگ لنج سازی در کرانه خلیج فارس و سواحل مکران هرمزگان را به کانون ساخت غول پیکرترین صنعت دست ساز تبدیل کرده تا علاوه بر اشتغال زایی برای صدها کارگر ماهر و نیمه متخصص رونق شهرنشینی و یکجا نشینی را در مناطق کم برخوردار ساحلی موجب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لافت، بندر کنگ، جاسک، سیریک، بندرعباس و میناب از گذشته تا کنون دهها کارگاه ساخت لنج را در خود جای داده اند تا علاوه بر تهیه شناورهای عظیم الجثه چوبی برای ملوانان ایرانی، سفارشات کشورهای عربی، آفریقا و هند را ارائه دهند.

کشورهای عربی و آفریقایی را می توان بزرگترین متقاضیان لنج های ایرانی دانست که بنا به استحکام و مقاومت در برابر تندبادهای دریایی و طوفان های اقیانوسی به این سازه چوبی گرایش پیدا کرده اند.

لنج و یا جهاز های ساخته شده در کرانه خلیج فارس با کاربری حمل بار و صیادی کالاهای تجارتی مانند خرما، جوز، لوز و سجاده به هند ، آفریقا و کنیا می‌بردند و از آنجا چوب، چای و پارچه به بندر کنگ می‌آوردند.

استفاده از لنج های چوبی با ورود سازمان بنادر و دریانوردی و اجرای قانون ممنوعیت ساخت لنج های چوبی همچنین عدم صدور مجوز فعالیت به این شناورها از رونق افتاد و از سال ۸۳ تیشه بی تدبیری بر پیکر بزرگ ترین صنعت دست کشور زده شد از سوی دیگر ورود صنعت  در زمینه ساخت شناورها و گرایش به  مصنوعات پلاستیک و فایبر گلاسی بیش از پیش زمینه انحطاط این هنر را فراهم کرد.

تا دهه های گذشته اغلب بنادر و لنگرگاهها پر از لنج و جهازهای چوبی بود که اکنون به لطف قانون تعداد انگشت شماری قابل مشاهده است و اغلب در زمینه صیادی در محدوده معین فعالیت دارند.

به تازگی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از  صادرات چهار فروند لنج فایبرگلاس صیادی و باری ساخته شده توسط کارگاه های شناورسازی این استان به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و ابراز مسرت کرد که با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تمهیدات صورت گرفته این استان به جایگاه مهم صادر کننده این شناورها در منطقه خلیج فارس نیز دست یافته است.

استان هرمزگان با بهره مندی از ۶۰ کارگاه فعال تولید شناورهای فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی یکی از قطب های سازنده شناورهای دریایی در کشور محسوب می شود که اکنون با وجود ثبت جهانی هنر لنج سازی رونق چندانی به خود ندیده و در مقابل افول تدریجی صنعت لنج سازی کهن را به نظاره نشسته است.

 

سازه های چوبی بزرگی که دورانی کرانه های بی کران دریا را در می نوردیدند اکنون تنها به نمادی از هنر تبدیل شده اند و ماکت های کوچک آنئدر موزه ها و برخی از میادین شهر جا خوش کرده اند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

پتروشیمی خلیج فارس مدیرعامل معتمد خود برای اداره باشگاه استقلال را انتخاب کرده است. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ بعد از واگذاری قانونی مالکیت باشگاه استقلال تهران به پتروشیمی خلیج فارس و چند شرکت زیرمجموعه آن، حالا رایزنی‌ها در مورد مدیرعامل بعدی آبی‌ها شروع شده و آنچه که مسلم به نظر می‌رسد خروج علی خطیر از جمع مدیران استقلال است.

حالا با بررسی‌ها مشخص شده به احتمال بسیار زیاد سردار احمد شهریاری مدیرعامل سابق باشگاه منحل شده صباباتری که در استقلال هم سابقه عضویت در هیأت مدیره را دارد، به عنوان مدیرعامل جدید معرفی خواهد شد.

ابر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مالک ۸۵ درصد مالکیت استقلال است و همه کرسی‌های هیات مدیره در اختیار این مجموعه عظیم اقتصادی با سود سالانه بیش از ۱۴۰ همت قرار دارد و هر فردی که این پتروشیمی بخواهد، بر کرسی مدیرعاملی استقلال تکیه خواهد زد.

رییس فعلی پتروشیمی خلیج فارس کسی نیست جز عبدالعلی علی عسگری رئیس پیشین سازمان صداوسیما... احمد شهریاری نیز در دوره مدیریت علی عسگری ، مرد شماره دو رسانه ملی و معاون پشتیبانی صداوسیما بود.

حالا به نقل از منابع موثق و مستقل، احمد شهریاری با دستور رفیق نزدیک خود مدیرعاملی استقلال را خواهد پذیرفت تا آبی ها دیگر مشکل مالی نداشته باشند و البته با ریخت‌وپاش‌ها و دزدی‌های ریز و درشت مدیران سابقش، بدهی‌های چندصد میلیاردی خلق نکنند.

گفته می‌شود تغییرات مدیریتی استقلال فعلا تا پایان فصل جاری مسابقات انجام نخواهد شد و به دلیل شرایط حساس باشگاه در کورس قهرمانی، قرار نیست تا خردادماه کسی جابجا شود.

همچنین گفته می‌شود با ورود شهریاری، ترکیب هیأت مدیره هم زیر و رو خواهد شد و در بهترین حالت تنها علی آقامحمدی در آن باقی خواهد ماند. از نام هاي بزرگی برای هیأت مدیره نام برده شده که هر کدام از آنها وزنه ای در نهادهای حاکمیتی هستند و اغلب سابقه حضور در استقلال را دارند. 

 

دیگر خبرها

  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • حق امضا از خطیر گرفته شد؟!
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس
  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟