Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آناتولی ترکیه در مقاله‌ای نوشت: هواپیما‌های اف ۳۵ آمریکا به غل و زنجیر بردگی و جنگ تجاری علیه متحدان آمریکا تبدیل شده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست وزرای امور خارجه این سازمان در واشنگتن که در تاریخ سوم و چهارم آوریل ۲۰۱۹ (چهاردهم و پانزدهم فروردین ۹۸) برگزار شد گفت: بررسی و تصمیم گیری درباره قرارداد خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه در دستور کار ناتو نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که باند اوانجلیست و نومحافظه کاران نفوذی به درون تیم امنیت ملی کاخ سفید تهدید کرده اند اگر ترکیه اس ۴۰۰ را تحویل بگیرد در آنصورت از خرید هواپیمای جنگی اف ۳۵ محروم خواهد شد. باند چهارگانه (اسرائیل، یونان، قبرس و مصر تحت هدایت آمریکا) تلاش می‌کنند مبارزه ترکیه با گروه تروریستی فتح الله گولن ناکام بماند و بدون حضور آنکارا، منابع انرژی گاز طبیعی و نفت مدیترانه شرقی را غارت کنند.

آن‌ها مخالف تحویل اف ۳۵ به ترکیه یا خواهان تحریم ترکیه به علت خرید اس ۴۰۰ هستند. برخی از سناتور‌های دموکرات و جمهوری خواه آمریکا ارتباط مستقیم بین خرید اس ۴۰۰ با هواپیما‌های اف ۳۵ برقرار کرده اند و به تنش بین آمریکا با ترکیه دامن می‌زنند. اما هیچکدام از کشور‌های ناتو مخالفتی با خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه از خود نشان ندادند.

آمریکا از یک سو، جنگ تجاری با چین را آغاز کرده است و با تحریم ایران و محدود کردن صادرات سلاح و محصولات صنایع دفاعی روسیه تلاش می‌کند مانع رشد و توسعه روابط کشور‌های مزبور با جامعه جهانی شود. آمریکا در همین راستا هواپیما‌های اف ۳۵ را که پیشرفته‌ترین محصول صنایع نظامی در جهان است به غل و زنجیر بردگی و جنگ تجاری علیه متحدان خود تبدیل کرده است.

ترامپ با ادعای احیای ابرقدرتی آمریکا بر تولید و صادرات اف ۳۵ سرمایه گذاری کرده است. شرکت لاکهید مارتین، تولید کننده اف ۳۵ قرار است این نوع هواپیما را به ۱۳ کشور صادر کند. تعداد اف ۳۵ مدل اِی که قرار است تولید شود ۴۵۰۰ فروند است. صادرات این نوع هواپیما صنایع دفاعی و نظامی آمریکا را سرپا نگه داشته و انتخاب مجدد ترامپ را در سال ۲۰۲۰ تضمین خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: جنگ تجاری بر سر هواپیما‌های نظامی و مسافری آغاز شده است. آمریکا هواپیما‌های اف ۳۵ را به ابزار برتری طلبی تجاری از یک سو و اجرای جنگ روانی بین کشور‌های ناتو از سوی دیگر تبدیل کرده است. رژیم واشنگتن سامانه موشکی اس ۴۰۰ را به عنوان نماد شیطان سازی روسیه بکار می‌گیرد. آمریکا برای کاهش صادرات تسلیحات روسیه، مصر را نیز تحت فشار قرار داده است. چنانکه آمریکا عبد الفتاح السیسی، رئیس دولت مصر را تهدید کرده اگر ۲۰ فروند سوخو ۳۵ را از روسیه خریداری کند، مصر را نیز تحریم خواهد کرد. منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند بعد از تهدیدات آمریکا، السیسی از مشارکت در طرح "ناتوی عربی" منصرف شد.

بنا به آمار سال ۲۰۱۷ میلادی سهم آمریکا از صادرات سلاح در جهان ۵۷ درصد و سهم روسیه ۹.۵ درصد است. آمریکا برای کاهش سهم صادرات سلاح روسیه، به کشور‌های ناتو و غیر ناتو هشدار داده است از خرید سلاح از روسیه خودداری کنند. تجهیز نیروی هوایی کشور‌های جهان با هواپیما‌های نظامی اف ۳۵، منابع اطلاعاتی نظامی بی نظیری را برای پنتاگون تامین خواهد کرد.

ترکیه یکی از شرکای طرح تولید هواپیما‌های اف ۳۵ است. اکنون سئوال این است که خرید اس ۴۰۰ توسط آنکارا مانع انتقال اف ۳۵ به ترکیه است؟ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ۱۰ آوریل ۲۰۱۹ (۲۱ فروردین ۹۸) در کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا گفت اف ۳۵ نمی‌تواند در حوزه استحفاظی اس ۴۰۰ پرواز کند. اما فرانسه، مخالف نظر تحمیلی آمریکا درباره اف ۳۵ و برقراری ارتباط آن با خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه است.

آمریکا صداقت ترکیه در برابر پیمان ناتو را زیر سئوال برده است. ترکیه قبل از خرید اس ۴۰۰ از آمریکا درخواست کرده بود سامانه موشکی پاتریوت با انتقال فناوری را به ترکیه بفروشد. اما آمریکا انتقال فناوری پاتریوت را به ترکیه نپذیرفت. با این همه آنکارا همچنان به اجرای طرح‌های تولید محصولات صنایع نظامی و دفاعی ملی خود ادامه می‌دهد. برخی محافل تلاش می‌کنند آنکارا را از طرح تولید اف ۳۵ منصرف کنند و روابط ترکیه با روسیه را برهم بزنند. اما ناتو که در دریای سیاه به دنبال تقویت ناوگان نیروی دریایی بلغارستان و اوکراین است، بر خلاف ادعای باند اوانجلیست و نئوکانِ خیال پرست و ماجراجو به ترکیه نیاز دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۴۷۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا

«مراو میخائیلی» رئیس حزب کار اسرائیل، در واکنش به تصمیم واشنگتن برای تحریم گردان «نتزاه یهودا» گفت که رفتار «خشونت‌آمیز» و «فاسد» این یگان نظامی ارتش برای همه شناخته شده است.

به گزارش مشرق، «مراو میخائیلی»، رئیس حزب چپ‌گرای کار اسرائیل، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که گردان «نتزاه یهودا» که واشنگتن قصد دارد آن را تحریم کند، «بدون دلیل واقعی فلسطینی‌ها را می‌کشد و با زندانیان بدرفتاری می‌کند».

او با ابراز نگرانی از تحریم این یگان، آن را رویدادی خطرناک برای کلیت اسرائیل دانست و نوشت: «پاسخ مناسب به این تحریم‌ها این است که واقعیت را بپذیریم و درک کنیم که رفتار اسرائیل در برخی مناطق فلسطینی‌نشین نمی‌تواند ادامه یابد».

مروا میخائیلی در ادامه نوشت: «رفتار خشونت‌آمیز و فاسد گردان نتزاه یهودا سال‌هاست که شناخته شده است و هیچ اقدامی برای توقف آن انجام نشده است. دو سال است که ایالات متحده تیمی را برای تحقیق درباره این گردان تشکیل داده است و مقامات سیاسی و نظامی نمی‌توانند تظاهر کنند که اطلاعی از این موضوع نداشتند».

رئیس حزب کار اسرائیل با انتقاد از واکنش مقامات این رژیم به تحریم گردان نتزاه یهودا» افزود: «به جای اینکه به خود بیاییم و با اقدامات این گردان مقابله کنیم، سطح جدیدی از انکار، دروغ و سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ را شاهد هستیم که به وضعیتی منجر شده است که مهم‌ترین متحد راهبردی اسرائیل یک گردانش را تحریم می‌کند».

مروا سپس نوشت که گردان نتزاه یهودا از سال‌ها پیش باید منحل می‌شد و اعضای این گردان برای «کشتار بی دلیل» فلسطینی‌ها و ضرب و شتم و اهانت به بازداشت شدگان فلسطینی آموزش می‌بینند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت که واشنگتن طی روزهای پیش رو تحریمی را علیه یگان «نتزاه یهودای ارتش اسرائیل» به دلیل اقدامات این یگان در نقض حقوق فلسطینی‌ها در کرانه باختری اعمال خواهد کرد.

یگان نتزاه یهودا از داوطلبان مردی تشکیل شده که از یهودیان متعصب هستند و به شکل سیستماتیک در کرانه باختری به سرکوب فلسطینی‌ها میپردازند.

در پی انتشار این خبر بنی گانتز، وزیر دفاع سابق اسرائیل و عضو کابینه جنگ و نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن کشور از چنین تصمیمی انتقاد کردند.

نتانیاهو گفت که تحریم یک بخش از ارتش اسرائیل در میانه جنگ اقدامی غیراخلاقی است. هر دو نفر گفتند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب این تحریم خواهند کرد.

هرچند اقدام آمریکا ارتباطی به جنگ غزه ندارد و تحریم مذکور به اقدامات یگان نتزاه یهودا در دوره پیش از آغاز جنگ در کرانه باختری مربوط می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد قصد آمریکا برای تحریم این یگان با هدف ترمیم چهره خود نزد افکار عمومی جهانی باشد؛ به خصوص اینکه حمایت بی چون و چرای واشنگتن از رژیم تل آویو و وتوی قطعنامه اخیر شورای امنیت برای عضویت دائم فلسطین در شورای امنیت با انتقادات شدید کشورها مواجه شد.

در این میان کنگره آمریکا نیز شنبه یکم اردیبهشت یک بسته کمک ۲۶ میلیارد دلاری برای اسرائیل تصویب کرد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • هواپیما‌های ائتلاف آمریکایی ۱۴ بار در روز حریم هوایی سوریه را نقض کردند
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • روسیه: به اقدامات تحریک‌آمیز لهستان پاسخ می‌دهیم
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • واکنش رئیس حزب کار اسرائیل به تحریم آمریکا علیه گردان نتزاه یهودا
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین
  • مشاور ناتو: غرب نمی‌داند چگونه به درگیری در اوکراین پایان دهد
  • خبر جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید و فروش هواپیماهای جت۷ نفره | چه کسانی می توانند جت‌ خصوصی بخرند؟